Beleggen door particulieren

Beleggen door particulieren Steeds meer particulieren zijn het afgelopen decennia gaan beleggen. Daarmee hebben zij veel invloed op de beurs, ook al hebben de institutionele beleggers, zoals banken en verzekeraars, nog altijd een grotere invloed. Zo'n 1,4 miljoen individuele beleggers begeven zich op de beurs. Daarmee gaan veel van hen voor een snel rendement en doen daarom risicovolle beleggingen.

Beleggen door particulieren

Er is sprake van een toenemende invloed van particuliere op de markt. Tot het begin van de jaren negentig werd de beurs vooral beheerst door grote instituties als banken en pensioenfondsen. Voor beleggers was het toen ook niet mogelijk om op de markt te beleggen. Vanaf 1994 werd het wel mogelijk voor particulieren om via tussenpersonen, de zogenaamde brokers, te beleggen. Dit zijn meestal banken waar particulieren tegen bepaalde tarieven kunnen beleggen. Sinds een paar jaar zijn er nieuwe banken als de Binck Bank die de concurrentie met gevestigde banken als de ING Bank en de ABN Amro aangaan. Dit doen zij door lagere tarieven te rekenen bij beleggen voor particulieren. Bij al deze banken is het mogelijk om online te beleggen. Hiermee kunnen direct aandelen gekocht worden tegen de actuele koers.

Invloed particuliere beleggers

De invloed van particuliere beleggers is dus toegenomen. Veel van de grote koersverschuivingen, bijvoorbeeld tijdens de kredietcrisis, werden aan hen toegeschreven. Toch is dit maar in beperkte mate het geval. Vaak beleggen particuliere beleggers maar met relatief kleine bedragen. Institutionele beleggers zoals de pensioenfondsen en verzekeraars beleggen met grote bedragen en zijn daardoor verantwoordelijk voor de grootste koersverschuivingen. Particuliere beleggers hebben samen op de Amerikaanse effectenbeurs slechts 30 procent van het volledige kapitaal in handen. Daar speelt nog bij mee dat deze instituties mensen hebben die continue bezig zijn met de handel, terwijl veel particuliere beleggers dit 'slechts' erbij doen en vaak aandelen kopen voor de langere termijn. Zij houden ook niet continue de koers in de gaten, dus zullen meestal minder snel reageren en inspelen op forse koersstijgingen- en dalingen.

Tips voor particuliere beleggers

Particuliere beleggers hebben een kennisachterstand op de gevestigde beleggers. Toch hoeven zij niet per se onder te doen voor hen als het gaat om beleggingsresultaten. Er zijn een aantal dingen waar zij op kunnen letten en daardoor toch een goede kans maken op een goede winst. Zo is het belangrijk om de rentebeslissingen van de ECB in de gaten houden. Deze hebben een directe invloed op de economie en daardoor op de beurzen. Als de rente omlaag gaat gaan huishoudens makkelijker lenen en is er dus meer geld om investeringen te doen. Een renteverlaging zal dus een stimulerend effect hebben op beurs. Een renteverhoging daarentegen hebben dus een negatief effect.

Risicovol beleggen

Ook is het aan te raden om enigszins voorzichtig te zijn. Particuliere beleggers zijn de afgelopen jaren meer risico's gaan nemen. Soms levert dit veel op, maar onder andere bij de kredietcrisis hebben veel beleggers ook de negatieve gevolgen van dat risicovolle beleggen aan den lijve ervaren. Het is dus ook belangrijk om u niet te makkelijk te laten beïnvloeden door gegarandeerde succesverhalen. Hier geldt de Engelse uitdrukking: “If it sounds to good to be true, it is to good to be true.”Zorg er dus voor dat u goed ergens in verdiept voordat je er in belegt. Hier kunt u ook gebruik maken van de kennis van anderen. De verschillende banken geven vaak speciaal beleggingsadviezen af voor particuliere beleggers.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen door particulieren"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 18-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!