Beleggen in goud heeft toekomst

Beleggen in goud heeft toekomst De euro wankelt door landen als Griekenland, Portugal, Ierland en misschien ook Italië. De dollar zit in de gevarenzone omdat de VS niet aan de betalingsverplichtingen kan voldoen. Obama wil de kredietgrens verhogen maar de Republikeinen denken daar anders over. Aandelenkoersen zakken en daarom is de vraag naar goud al een tijdje ongekend hoog. De koersen liegen niet. Er zijn redenen genoeg om te beleggen in goud en zeker op de lange termijn.

Oorzaken

Belangrijke oorzaken die de goudprijs doen stijgen zijn de toenemende politieke spanningen in de wereld, de onzekere dollarkoers en de euro die wankelt door landen als Griekenland. Maar ook de teruglopende goudproductie in Zuid-Afrika en de toenemende vraag in Azië spelen een belangrijke rol. Vooral China toont sterke interesse voor metalen als goud omdat de dollar niet meer garant staat voor een stabiel financieel evenwicht in de wereld. China heeft zich uitgelaten over een verdere concentratie van de valutareserves van dat land in euro’s, maar die koers wankelt nu ook door de laatste ontwikkelingen in Europa.

Eigenbelang

Toch zal China waken dat de dollarkoers niet te ver wegzakt vanwege haar eigenbelang. China investeert in de Amerikaanse staatsschuld en haar economie maar liep door de crisis immers veel inkomsten mis, omdat de export naar de VS fors was geslonken. In 2010 bedroeg de export naar de VS 17,7 procent van het totaal en stond daarmee bovenaan de lijst van exportlanden. Wereldwijd bleef China het grootste exporterende land tot 2015. Vanaf dat jaar nam de export af net als de economische groei.

Basismunt

Wat China echt wil is een soort basismunt zoals de Britse econoom John Maynard Keynes heeft bedacht in de jaren dertig: de Bancor. De waarde van de munt zou moeten worden gekoppeld aan een aantal grondstoffen, waarvan goud de belangrijkste was. De Bancor moest worden ondersteund door ruilhandel en de waarde ervan uitgedrukt in gewicht van goud. De VS ging hier niet mee akkoord en vond de dollar sterk genoeg om als basismunt te gebruiken.

Koppeling

De Bancor zou de rol van internationale reservemunt moeten overnemen van de dollar, dat na de Tweede Wereldoorlog de basis vormde van het monetaire stelsel. De valuta van de wereld werden tegen vaste wisselkoersen aan de dollar gekoppeld die daarmee de plaats van het goud overnam. Goud bleef nog deels gekoppeld maar kreeg daardoor een minder belangrijke rol. In maart 1973 lieten de Verenigde Staten de koppeling met het goud helemaal los, waarmee Amerika de wereld dwong over te stappen op zwevende wisselkoersen.

Reden

Dat is dan ook precies de reden waarom de VS tijdens de crisis aan de lopende band nieuwe dollars heeft gefabriceerd om in de fragiele Amerikaanse economie te pompen. Als andere landen dollars wilden hebben zouden ze die moeten afnemen tegen aflevering van bijvoorbeeld olie. Iedereen zag en ziet in dat dit een ongezonde en oneerlijke situatie is.

De koppeling van de dollar aan de olieprijs zal waarschijnlijk daarom niet eeuwig duren. Het ligt meer voor de hand dat er een goudgerelateerd betaalmiddel gekoppeld wordt aan de olieprijs.

Goud lijkt een gouden toekomst te hebben.

Mogelijkheden beleggen in goud

Wilt u weten op welke manier u in goud kunt beleggen dan biedt de site World Gold Council een scala aan mogelijkheden. De World Gold Council is opgericht in 1987 en wordt betaald door de belangrijkste goudwinningsondernemingen in de wereld, bestaande uit 26 bedrijven en rond 40% van de totale goudproductie. Het is een internationale, non-profitorganisatie met kantoren in India, China, Japan, het Midden-Oosten, Turkije, West-Europa en Noord-Amerika.

Grafieken

Edelmetaal-info is een website vol informatie over edelmetaal. Er zijn o.a. columns, artikelen, adviezen, fora en grafieken te vinden en natuurlijk hoe en waar u kunt beleggen.

Tot slot

Aan beleggen zitten altijd risico’s verbonden omdat de koersen omhoog maar ook omlaag kunnen gaan. Het is belangrijk zich eerst te verdiepen in de materie voordat tot een belegging wordt overgegaan. In het verleden behaalde winsten bieden geen garantie voor de toekomst. Beleggen in goud geeft geen zekerheid dat er winst wordt behaald.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Beleggen.com
  • World Gold Council
  • Edelmetaal.info

Reageer op het artikel "Beleggen in goud heeft toekomst"

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Edelmetaal
Schrijf mee!