InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggingsfondsen: wat zijn hedge funds of hedgefondsen?

Beleggingsfondsen: wat zijn hedge funds of hedgefondsen?

Beleggingsfondsen: wat zijn hedge funds of hedgefondsen? In de beurswereld kennen de zogenaamde "hedge funds" of hedgefondsen een grote opmars sinds het begin van de eenentwintigste eeuw. Hedgefondsen nemen een aparte plaats in in de wereld van de beurs en hebben bij het beleggerspubliek de naam om nogal vaag en abstract te zijn. Dit komt onder meer omdat hedgefondsen meer dan de normale beleggingsfondsen hun eigen regels en doelstellingen hebben en bepalen. Bovendien rekenen ze steeds op een hoog rendement, ook als het slecht gaat op de beurs. Vooral omwille van dit laatste stuit de werking van dit soort beleggingsfondsen op behoorlijk wat kritiek. Wat zijn hedgefondsen nu precies en hoe gaan ze te werk?

Wat zijn hedgefondsen?

Hedgefondsen of hedge funds zijn beleggingsfondsen die zich op alle mogelijke manieren proberen in te dekken of hedgen tegen een malaise of crisis op de beurs. De bedoeling is om een hoog rendement te behouden, ook wanneer het slecht gaat op de beurs. Hedgefondsen nemen een aparte plaats in in het internationale beurswereldje, vermits ze aan minder regels onderwerpen zijn dan de klassieke beleggingsfondsen. Hedgefondsen bepalen zowat hun eigen regels en doelstellingen.

Oorsprong naam "hedgefonds"

"Hedge"

De term hedgefonds is afkomstig van het Engelse woord hedge, dat letterlijk betekent: grens, begrenzing van een gebied of ruimte. In de financiële wereld is de betekenis uitgebreid naar "begrenzing of afbakening van financiële risico's". Je kan de hedgefondsen dus beschouwen als beleggingsfondsen die zich zoveel mogelijk willen indekken tegen onverwachte schommelingen op de financiële markten.

Defensief?

Ook hebben hedge funds de doelstelling om te anticiperen op schommelingen van de valuta's. Het is de bedoeling om door het beperken van de financiële risico's een zo hoog mogelijk rendement te halen. Op zich zijn hedgefondsen dus beleggingsfondsen met een defensief karakter, vermits ze zo veel mogelijk risico's willen vermijden.

Werking hedgefondsen

Beleggingscategorieën

Hedge funds hebben de doelstelling om zoveel mogelijk rendement te behalen met bepaalde categorieën van beleggingen. Ze kunnen beleggen in alle soorten categorieën, zoals bijvoorbeeld aandelen, obligaties of bepaalde valuta. De belangrijkste categorie hedge funds zijn de long/short aandelenfondsen.

Aandelen "shorten"

De long/short aandelenfondsen kopen aandelen die ze ondergewaardeerd vinden en verkopen aandelen die volgens hen overgewaardeerd zijn. Deze fondsen verkopen die aandelen echter zonder ze echt te bezitten, want ze lenen de aandelen bij financiële instellingen. Het verkopen op deze manier wordt ook wel "shorten" genoemd.

Kritiek hedgefondsen

Speculanten

In de internationale beurswereld hebben de hedgefondsen af te rekenen met heelwat kritiek. Hedge funds die speculeren op koersdalingen van aandelen of valuta's kunnen veel voordeel halen uit een beurscrisis. Veel winst maken terwijl de gewone beleggers grote verliezen maken, maken de hedgefondsen er niet populairder op.

Kosten

Kritikasters stellen dat deze manier van handelen een risico inhoudt voor de stabiliteit van het hele financiële systeem. Andere punten van kritiek zijn onder meer het direct of indirect beïnvloeden van de aandelen van een onderneming en de vrij hoge kosten van de hedgefondsen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hedge funds: beleggingsfondsenDe laatste jaren waren ze vaak in het nieuws, die hedge funds. Wat zijn het eigenlijjk voor beleggingsfondsen? Wordt bij…
Beleggen & wat is private equity nou eigenlijkBeleggen & wat is private equity nou eigenlijkPrivate equity is al lang geen nieuw fenomeen meer. Private equity partijen roeren regelmatig de trom op de beurs. Hoe g…
Sommige Nederlandse hedgefondsen zijn zeer succesvolSommige Nederlandse hedgefondsen zijn zeer succesvolHedge fondsen worden soms verward met het nemen van groot risico. Onterecht want een hedge fonds probeert juist zijn ris…
DurfinvesteerdersDurfinvesteerdersJe hoort er steeds vaker iets over in het nieuws, maar eigenlijk wordt het nooit helemaal goed uitgelegd; wat zijn durfi…
Nieuwe beleggingsfondsen op de marktBeleggingsfondsen worden tegenwoordig steeds complexer. Er komen steeds meer wiskundige modellen aan te pas om de belegg…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Hedgefonds, bezocht op 28/12/2015.

Reageer op het artikel "Beleggingsfondsen: wat zijn hedge funds of hedgefondsen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggingsfondsen
Schrijf mee!