InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Sommige Nederlandse hedgefondsen zijn zeer succesvol

Sommige Nederlandse hedgefondsen zijn zeer succesvol

Sommige Nederlandse hedgefondsen zijn zeer succesvol Hedge fondsen worden soms verward met het nemen van groot risico. Onterecht want een hedge fonds probeert juist zijn risico af te dekken en te hedgen. Dat lukt niet elk hedge fonds in Nederland even succesvol. Wat is hedgen en wat doet een hedgefonds nou eigenlijk? Wat gaat 2018 als beleggingsjaar doen?

Wat is een hedge

Hedgen is het geheel of gedeeltelijk afdekken van een financieel risico op een investering door tegelijkertijd een andere investering die dit risico weer opheft. Zo sluit een luchtvaartmaatschappij die zo sterk afhankelijk is van de steeds veranderende prijs van kerosine tegelijkertijd een termijncontract af of dekt de boel af met opties. Als de kerosineprijs omhoog gaat wordt dit verlies voor de luchtvaartmaatschappij gecompenseerd, gehedged, met de winst op het afgesloten termijn. Zo zijn legio voorbeelden te geven. Goud die in dollars luidt hedgen met CFD’s in US dollars.

Hedgefonds

Verwar een hedgefonds niet met private equity. Hedge funds willen snel een goed rendement halen, terwijl private equity partijen een lange tijdshorizon van 5 à 7 jaar hebben. Bovendien neemt een hedge fonds meestal een deel van de aandelen in een bedrijf over, om zo veel mogelijk zelf aan de knoppen te kunnen zitten. Hun invloed kan daarbij zeer groot zijn. Denkt u bijvoorbeeld aan TCI dat ABN AMRO op de knieën kreeg.

Positief rendement

Hedge fondsen streven naar een positief rendement onder alle omstandigheden. Ook als de beurs daalt. Vele andere fondsen proberen een index, zoals de AEX, te verslaan. Dat betekent dat als een traditioneel fonds het in een dalende markt beter doet dan de index, het zeer waarschijnlijk is dat ook u verlies maakt, alleen minder dan de AEX. Of u daar blij mee moet zijn.

Absolute doelstelling

Een hedge fonds hanteert dus een absolute doelstelling en past daarvoor bijna alle manieren uit de beleggingswereld toe, om het beoogde rendement te halen. Elk derivaat uit het boekje kan worden ingezet. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar aandelen, maar ook obligaties, grondstoffen, valuta en zo verder. Een breed spectrum, om zo veel mogelijk rendement te maken. Grote complexe computerprogramma’s spelen hierbij vaak een belangrijke rol.

Institutionele beleggers en particulieren

Vooral institutionele beleggers en de meer vermogende particulieren gaan met de hedge funds in zee. Omdat de resultaten vaak goed zijn, en omdat men bereid moet zijn het geld enige tijd te laten staan. Sinds 2002 hebben de hedge funds gemiddeld een enkel jaar negatief gedraaid. Gemiddeld, want sommige sprongen er fantastisch uit, terwijl andere het een stuk minder deden.

Nederlandse hedgefondsen

Ons land kent een aantal Nederlandse hedgefondsen, zoals Antaurus en Transtrend. Maar er zijn er veel meer. Een kleine selectie dan maar met onderstaand een overzicht van een dertiental fondsen:
  • Spirit AIM;
  • Global Opportunities Fund;
  • Insinger de Beaufort Alchemy;
  • Aster-X Europe Fund;
  • Antaurus Europe;
  • EV Smaller Companies Fund;
  • Insinger de Beaufort Real Estate Equity Fund;
  • Greenbay Europe;
  • Volteq;
  • HIQ Market Neutral Fund;
  • Farringdon Alpha One;
  • Transtrend Standard Risk;
  • Transtrend Enhanced Risk.

En in 2018? Resultaten uit het verleden zeggen weinig over de toekomst

We weten allemaal dat resultaten uit het verleden geen garanties bieden voor de toekomst. Ook is duidelijk dat het nogal wat uitmaakt in welk fonds u belegt. Wie in een hedgefonds belegt, gaat dus eerst goed na wat tot dusverre de resultaten zijn, en wat de strategie van het fonds is. Bovendien passen niet alle fondsen in de zelfde mate de zelfde instrumenten toe, en kiezen ze niet voor dezelfde onderliggende waarden. Daar staat tegenover, dat het rendement zeer groot kan zijn. Bij een juiste keuze althans. Het is daarom zeker de moeite waard, om de bijdrage van een hedgefonds aan uw beleggingsportefeuille verder te onderzoeken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggingsfondsen: wat zijn hedge funds of hedgefondsen?Beleggingsfondsen: wat zijn hedge funds of hedgefondsen?In de beurswereld kennen de zogenaamde "hedge funds" of hedgefondsen een grote opmars sinds het begin van de eenentwinti…
Beleggen & wat is private equity nou eigenlijkBeleggen & wat is private equity nou eigenlijkPrivate equity is al lang geen nieuw fenomeen meer. Private equity partijen roeren regelmatig de trom op de beurs. Hoe g…
Equity theory als middel om te mensen te motiverenEquity theory als middel om te mensen te motiverenEquity theory biedt een solide basis om werk zodanig vorm te geven dat de motivatie van werknemers niet negatief beïnvlo…
Equity theory in teamverbandenEquity theory in teamverbandenEquity theorie gaat uit van het principe dat iedereen binnen een organisatie de verhouding tussen zijn eigen input en ou…
Samenwerkingsmodellen voor het ontwikkelen van vastgoedSamenwerkingsmodellen voor het ontwikkelen van vastgoedDe bedragen die benodigd zijn voor het ontwikkelen van vastgoed zijn vaak zo groot dat het zo goed als onmogelijk is voo…

Reageer op het artikel "Sommige Nederlandse hedgefondsen zijn zeer succesvol"

Reactie

Pieter Sannes, 06-08-2008 16:47 #1
Ik kende geen van deze fondsen, en wil er wel eens wat meer van weten dan dat er hier op het lijstje staat.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2019
Reacties: 1
Schrijf mee!