InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Vastgoed: beleggen in Nederlandse vastgoed-CV

Vastgoed: beleggen in Nederlandse vastgoed-CV

Vastgoed: beleggen in Nederlandse vastgoed-CV Het is niet eenvoudig om de ontstaansgeschiedenis van de vastgoed-CV te achterhalen. Er wordt wel aangenomen dat de winkelmaatschappen van VastNed de weg hebben ingeslagen voor het fenomeen vastgoed-CV. De vastgoed-CVs hebben de afgelopen jaren sterk aan populariteit gewonnen. Dit blijkt niet alleen uit het stijgend totaal belegd vermogen, maar ook aan het stijgend aantal aanbieders.

Vastgoed in Nederland

Als je kijkt naar de markt van Nederlandse vastgoed-CVs valt op dat in het bijzonder kantoren en woningen populair zijn. Want maar liefst veertig procent van de vastgoed-CVs belegt in kantoren. Daarnaast vertegenwoordigen woningen 27% van de beleggingen. Aanbieder Vastgoed Syndicering Nederland levert een grote bijdrage aan dit hoge percentage.

Opvallend is dat er nog steeds veel wordt belegd in kantoren. Het kantorensegment heeft immers de afgelopen jaren erg moeilijke tijden achter de rug gehad. Desalniettemin is het nog steeds de meest favoriete beleggingscategorie (segment) van vastgoed CVs.

Segmentatie Nederlandse besloten vastgoed-CV

Waar wordt het meeste in belegd?
  • Kantoren - 39%
  • Woningen 27%
  • Winkelcentra 11%
  • Bedrijfsgebouwen 9%
  • Overig 14%

Nederlandse vastgoed CVs

In de laatste acht jaar is er bijna voor zes miljard Euro geïnvesteerd in Nederlandse vastgoed-CVs. Maar daarnaast kun je natuurlijk verwachten dat er ook buiten de CVs om (door particulieren) wordt belegd in vastgoed. Want gezamenlijke vastgoedbeleggingen van vrienden, kennissen, familie en partners, is hierin niet meegenomen. Fondsen die geen Wtb-vergunning hebben zijn ook niet meegenomen in dit bedrag. Dus eigenlijk zegt die zes miljard niet zozeer iets over het totaal geïnvesteerd bedrag in vastgoed in Nederland.

Top 5 Aanbieders Nederlandse besloten vastgoedfondsen

Wat zijn de grote aanbieders op de markt in Nederland?
  • Hanzevast Capital 22%
  • Staalbankiers 13%
  • Van Boom & Slettenhaar 11%
  • Holland Immo Group 9%
  • Zeeland Investments Beheer (ZIB) 9%
  • Overig 36%

Belasting en vastgoed

Als u belegt, dient u ook hierover belasting te betalen. Hierbij kunt u denken aan de aanslag onroerende-zaakbelasting (OZB) en Wet waardering onroerende zaken (OZB).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WikimediaImages, Pixabay
  • Boom, G. van et al. "Beleggen in vastgoed" 2007-2008.

Reageer op het artikel "Vastgoed: beleggen in Nederlandse vastgoed-CV"

Infoteur: Victorho
Laatste update: 21-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Vastgoed
Schrijf mee!