InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Gratis beleggen met Flatex online

Gratis beleggen met Flatex online

Gratis beleggen met Flatex online Gratis beleggen in 2020 kan, u betaalt geen transactiekosten en geen service fees. Wie bij grootbanken belegt, maar ook bij een online broker als Binckbank, betaalt service fees en meestal transactiekosten. Bij Flatex belegt u online en zijn er nul kosten. Hoe gaat dit in zijn werk, want iedereen weet dat veel handelen bij het beleggen veel aan transactiekosten kost en dus ten koste gaat van het rendement. Ook service fees nemen een forse hap uit het rendement bij beleggen. Wie zelf online belegt en niet kiest voor een beheerd beleggingsfonds, kan veel geld besparen.

Gratis beleggen in Nederland

Online brokers kosten geld

In Nederland kunt op op vele manieren en via vele platforms uw geld beleggen. Vaak gaat dit gepaard met een abonnement waarvoor u kosten betaalt, de service fee (beheerkosten, afhandelingskosten). De service fees kunnen tot enkele honderden euro's per jaar oplopen. Bovendien betaalt u vaak transactiekosten als u belegt. Deze kosten worden in eerste instantie door de particuliere belegger nog wel eens vergeten, die ziet de rendementen op de beurs en let minder op de bijkomende kosten. Ook als in beursprogramma's de rendementen op de beurs worden besproken, gaat het bijna nooit over de kosten die u als belegger ook moet maken, terwijl het rendement na die kosten toch echt uw netto rendement is. Tot slot betaalt u over uw vermogen ook nog eens vermogensbelasting als dit vermogen hoger is dan de vrijstellingen.

Flatex is gratis

Flatex is ook een online broker, het grote verschil is alleen dat u geen service fees en afhandelingskosten betaalt. Het van oorsprong Duitse Flatex wordt daarom ook wel een discount-broker genoemd. Flatex is in Duitsland en Oostenrijk een hele bekende broker en in Nederland in 2020 nog in opkomst. De Duitse banklicentie garandeert uw niet belegde geld tot een maximum van 100.000 euro (Duits depositogarantiestelsel, vergelijkbaar met het Nederlandse depositogarantiestelsel). Flatex is ook eigenaar van online broker DeGiro. Ook DeGiro berekent overigens geen service fees.

Hoe verdient Flatex geld?

Een belangrijke inkomstenbron voor Flatex is Tradegate. Flatex verwerkt de orders die u opgeeft via Tradegate en krijgt hier provisie voor, Tradegate verdient zijn geld via de spreads (verschil vraag en aanbod). In Nederland geldt een provisieverbod, voor dit Duitse bedrijf niet. Doordat Flatex deze commissie ontvangt, zijn uw kosten dus laag. Het zijn de handelsvolumes die het hier doen. En dat u goedkoper uit kunt zijn, blijkt wel uit dit overzicht van Flatex:

Tarieven Flatex vergeleken met andere brokers (februari 2020)

BeleggingFlatexBinckbank GreenRabobankLynxING
KPN à € 100.0000€150€55€45€44
ETF´s à € 10.0000€11€10€60
Turbo´s à € 10.0000€16€10€9€8
Service fee à € 100.000 0€156€240€0€256

Waarin kunt u beleggen bij Flatex?

De verwachting is dat het assortiment in 2020 verder zal worden uitgebreid. U kunt in ieder geval al beleggen in ruim 4700 aandelen, 2800 obligaties en 1700 EFT’s. Omdat Flatex eigenaar is van DeGiro zal een snelle verder uitbreiding mogelijk zijn naar een totaalpakket met:
  • Futures.
  • Aandelen.
  • Obligaties.
  • Fondsen.
  • EFT’s/trackers.
  • Turbo’s.
  • CFD’s.

Mobiel beleggen

Uiteraard is er ook een app beschikbaar, waarmee u:
  • Snel en veilig (SSL-verbinding) op de koersen kunt reageren.
  • Toegang hebt tot de depotrekening, het orderboek en de beurshandel.
  • Grafische weergaven heeft van de koersen.
  • Met CFD2GO eenvoudig en snel kunt handelen in CFD's.

Voor wie is Flatex?

Voor de particuliere belegger die geen grote bijkomende kosten wil maken als hij belegt en de spreads van Tradegate goed volgt, is Flatex een prima alternatief. Voor startende traders is er de Flatex academy, dit zijn online trainingen en webinars waarmee ze snel een volleerd belegger kunnen worden. Met de komst van Flatex is de concurrentie op de beleggersmarkt alleen maar verder toegenomen en dat is gunstig, omdat zo ook de kosten verder omlaag kunnen gaan.
© 2020 Info4mij, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Flatex

Reageer op het artikel "Gratis beleggen met Flatex online"

Infoteur: Info4mij
Gepubliceerd: 07-02-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!