InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > In aandelen beleggen beschermd met een straddle

In aandelen beleggen beschermd met een straddle

Wat ik jullie hier wil uitleggen is het minimaliseren van het verlies op je aandelen (portefeuille) door je winst te maximeren. Hiervoor maak je gebruik van het schrijven van een call en een put optie.

Beschermen

Door het schrijven van een call en een put optie van het in portefeuille genomen aandeel kan je de investeringskosten verlagen en een bescherming maken voor je investering.

Daarnaast werkt deze formule uitstekend als je er van uitgaat dat het aandeel in de komende periode niet of nauwelijks zal stijgen of dalen. De opbrengst van de geschreven opties kan je dan zien als winst.

Voorbeeld

Ik zal het jullie uitleggen aan de hand van het aandeel Philips. Ik werk dit uit alsof je 200 stuks Philips wilt kopen tegen over mijn constructie, dan koop je 100 aandelen Philips en schrijf je een Call optie en een Put optie van b.v. een jaar verder op ongeveer de aankoopwaarde van je aandelen.

Actie
Koop 100 aandelen Philips tegen 25,00 2.500,00 betalen
Verkoop 1 Call optie Mei 2009 25,00 -/- 300,00 ontvangen
Verkoop 1 Put optie Mei 2009 tegen 25,00-/- 250,00 ontvangen
Totale investering1.950,00

Aangezien we het vergelijken met het kopen van 200 aandelen Philips (investering 5.000,00) houden we nu 3.150,00 op een rente rekening aan, b.v. tegen 4%. Ik hou met deze renteopbrengst van 125 geen rekening, maar dit verdien je dus ook al.

Het schrijven van de Call houdt in dat we verplicht zijn om 100 aandelen tegen 25 te verkopen, het schrijven van de Put houdt in dat we verplicht zijn om 100 aandelen tegen 25 te kopen.

Aan de hand van een aantal verschillende koersen voor Philips over 1 jaar, welke ik hieronder in een tabel heb gezet, laat ik zien hoe de constructie werkt. De maximale winst is 550, het verlies wordt altijd 550 minder dan als je deze constructie niet zou hebben opgezet.

ConstructieWinst/
Koers VerplichtVerplichtTotaleWaardeWinst/Verlies
PhilipsInvesteringBijkopenVerkopeninvesteringaandelenVerliesNormaal
17,51.9502.500 4.4503.500-950-1.500
201.9502.500 4.4504.000-450-1.000
22,51.9502.500 4.4504.50050-500
251.950001.95025005500
27,51.950 2.500-550 550500
301.950 2.500-550 5501.000

Bij een koers van 22,25 is de opbrengst 0, dit houdt in dat het aandeel 11% mag dalen en dat dan je Philips portefeuille nog geen cent verlies heeft opgeleverd.

Kortom je hebtaltijd 550 minder verlies t.o.v. Het alleen 200 aandelen Philips aankopen zonder optie-constructie. Je winst is maximaal 550 euro, welke al bij een gelijke koers als bij aankoop ( 25,00) bereikt is. Pas als het aandeel meer dan 11% (boven 27,75) stijgt, zou je meer winst behalen door alleen de 200 aandelen Phlips te hebben gekocht.

De vraag is dus: Ben je tevreden met 11% winst in een jaar tijd?
Als je je realiseert dat je verlies in ieder geval is afgedekt, lijkt 11% maximale winst een fraaie resultaat.

De gebruikte koersen zijn niet de werkelijke koersen. De maximale winst en beperking verlies verschillen per aandeel, per periode van de opties. Zo kan je op volatiele (heftige koersbewegingen) aandelen een veel hogere maximale winst en beperking verlies behalen. ASML is hier een voorbeeld van.
© 2008 - 2020 Sanpaulo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggen: beleggen in optiesBeleggen: beleggen in optiesOp de beurs wordt veel gehandeld in opties. Dit is het recht om een bepaald aantal aandelen te kopen of te verkopen tege…
Beleggingen  beleggen in aandelenBeleggingen beleggen in aandelenBeleggen is een vorm van investeren waarbij winst behaald kan worden, mits de belegging op een juiste manier wordt uitge…
Beleggen voor dummiesBeleggen voor dummiesWie een goed belegde boterham wil, kan het best beleggen. Het klinkt logisch, maar is het dat ook? Want beleggen brengt…
Geldzaken: beleggen voor dummiesGeldzaken: beleggen voor dummiesBeleggen kan op verschillende manieren; via obligaties, aandelen en opties. In dit artikel leg ik alle drie de onderdele…

Reageer op het artikel "In aandelen beleggen beschermd met een straddle"

Reactie

Herman, 19-06-2012 11:04 #1
Is goed geschreven.

Infoteur: Sanpaulo
Laatste update: 21-04-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 1
Schrijf mee!