De broker: makelaar in effecten

De broker: makelaar in effecten Naast een pc en een goede internetverbinding, is een broker onze belangrijkste bondgenoot als we beleggen op de beurs. We moeten wat dat betreft dan ook aandacht schenken aan de hoogste kwaliteit en een gezonde kostenstructuur. Je handel kan nog zo goed zijn, een slechte en onbetrouwbare broker kan winsten in de weg staan en verliezen onnodig laten oplopen. Ofschoon Nederland ruim bedeeld is met (online) brokers, trekt de laatste jaren toch één partij erg de aandacht: DeGiro. Door een uitermate scherpe tariefstelling brengt deze aanbieder beleggen ook voor particulieren met een smallere beurs binnen handbereik.

Waarom heb je een broker nodig?

Om financiële producten aan de beurs te kopen en te verkopen, heb je een broker (beursmakelaar) nodig met vergunning van de financiële toezichthouders AFM en DNB. Want je kan als particulier geen rechtstreekse koop- en verkooporders aan de beurs opgeven. Om redenen van efficiëncy, maar ook voor het in stand houden van bepaalde kwaliteitsstandaarden, werd ooit besloten om particulieren geen directe toegang tot de handel te verlenen. Trouwens, ook als bedrijf kan men niet zomaar toegang krijgen tot de beurshandel. Deze is gekoppeld aan bepaalde voorwaarden en verplichtingen. Een broker handelt altijd voor rekening van een andere persoon.

Brokers in Nederland

Er bestaat in Nederland een zeer gevarieerd aanbod aan brokers, een aanbod dat qua kosten, handelsmogelijkheden, gebruiksgemak en service enorme verschillen te zien geeft. Niet alleen heerst er op de markt van brokers een moordende concurrentie, ook de almaar aangescherpte regelgeving doet de druk op partijen toenemen. Wie op de beurs handelt, moet bij het selecteren van zijn broker dus zorgvuldig te werk gaan.

De opkomst van online brokers met discounttarieven

Voor de aan- en verkoop van effecten heb je dus een broker (effectenmakelaar) nodig, die jouw orders naar de beurs brengt. Vroeger was dat doorgaans de eigen huisbank of een gespecialiseerde effectenbank, die ook beleggingsadviezen verstrekte. Veel particuliere beleggers maakten daar dankbaar gebruik van, maar moesten daar ook flink voor betalen.

Internet maakte beurshandel toegankelijk voor particulieren

De komst van het internet heeft markten en beurzen meer dan ooit toegankelijk gemaakt voor de particuliere belegger. Direct daarmee samenhangend deden ook online brokers met gebruiksvriendelijke platforms hun intrede. Tegenwoordig bestaan er dan ook tal van internetbrokers die weliswaar geen adviezen meer geven, maar die je beursorders wel tegen ware discounttarieven behandelen. Steeds meer particuliere beleggers beseffen gelukkig ook, dat het kiezen van een betrouwbare online broker essentieel onderdeel vormt van goed risicomanagement. Want lage tarieven moeten soms ook risico's verbloemen.

DeGiro als goedkoopste broker?

Terwijl de ene broker zich onderscheidt met lage transactiekosten, blinkt de ander uit in een veelheid aan handelsmogelijkheden. Naast gevestigde namen als Alex, Binck en Lynx doet vanaf 2008 vooral prijsvechter Degiro erg van zich spreken. Daarvóór had niemand ooit nog van DeGiro gehoord. Maar tik je anno 2016 de bedrijfsnaam in bij Google, dan krijg je meer dan 1,7 miljoen hits en dat is niet zo verwonderlijk. Het bedrijf biedt als onlinebroker een platform waar de belegger effecten kan kopen en verkopen. Maar de prijzen die DeGiro daarvoor in rekening brengt, liggen ver beneden die van de concurrenten. Lage tarieven genereren voor DeGiro overigens ook minder opbrengsten. En dat effect wordt nog eens versterkt doordat het bedrijf zonder bankvergunning opereert. DeGiro mist als gevolg daarvan rente-inkomsten over tegoeden die beleggers bij haar aanhouden. Trouwens, kies je bij DeGiro voor de variant met de minste kosten, dan stem je erin toe dat de broker je effecten kan uitlenen aan derden, wat voor jou als belegger toch wat meer risico oplevert.

Een goede broker kan je rendement een boost geven

Er zijn in ons land dus tientallen partijen waar men zijn beursorders kan plaatsen. En een aandeel Ahold of Heineken ziet er bij broker A écht niet anders uit dan bij broker B. Wat maakt het dan uit met welke broker je in zee gaat, zou je denken? Maar bedenk dan dat de keuze voor de juiste beursmakelaar je gegarandeerd geld zal opleveren. En dan gaat het beslist niet om enkele euro’s. Wie het slim aanpakt, kan zijn rendement elk jaar een flinke boost geven. En per slot van rekening draait het daar toch om bij beleggen, nietwaar?

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De broker: makelaar in effecten"

Infoteur: Bonafide
Gepubliceerd: 03-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen
Schrijf mee!