Beleggen in ETF's

Een ETF (Exchange Traded Fund) is een beleggingsinstrument dat zich in een steeds groter wordende populariteit mag verheugen. Dit is niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat een ETF de voordelen van een beleggingsfonds koppelt aan de verhandelbaarheid van een aandeel. Wat is nu precies een ETF en wat is het onderscheid tussen de verschillende soorten ETF's?

Wat is een index?

Een index volgt een aantal beleggingen binnen een bepaald marktsegment. Dit kunnen bijvoorbeeld een aantal beleggingen binnen een bepaalde regio zijn, een specifieke bedrijfstak of obligaties met een bepaalde looptijd. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Een index dient periodiek herwogen te worden: stel dat een index bijvoorbeeld de 10 aandelen volgt die het hoogste dividendrendement bieden. Indien één van de bedrijven uit deze index besluit om minder dividend uit te keren, dient het aandeel misschien wel uit de index verwijderd te worden.

Wat is een ETF?

Omdat in de praktijk is gebleken dat actief beheerde beleggingsfondsen vaak niet beter presteren dan het marktsegment waarop ze zich richten is er onder beleggers behoefte ontstaan aan producten die simpelweg een index volgen. Dit is exact wat een ETF doet: de ontwikkeling van een bepaalde index volgen. Dit kan door te beleggen in dezelfde effecten als de betreffende index, of door op een andere wijze de index zo nauwkeurig mogelijk te volgen. Een ETF die bijvoorbeeld een specifieke aandelenindex volgt kan de betreffende aandelen daadwerkelijk aankopen in de juiste verhouding. In dit geval spreekt men over fysieke replicatie. Er zijn echter ook andere mogelijkheden om een index te volgen.

Voorbeeld: een ETF die de AEX-index volgt

Een ETF die als doel heeft de AEX-index zo nauwkeurig mogelijk te volgen kan ervoor kiezen om alle aandelen die vertegenwoordigd zijn in de AEX-index fysiek te kopen, maar kan er ook voor kiezen om slechts een beperkt aantal representatieve aandelen aan te schaffen. De index wordt dan weliswaar minder nauwkeurig gevolgd, maar de kosten zijn ook lager omdat er minder transacties uitgevoerd hoeven te worden. Een derde mogelijkheid is om de aandelen niet fysiek aan te kopen, maar de index via andere beleggingsinstrumenten te reconstrueren. Dit doet men door middel van een 'swap' constructie, waar koersverschillen binnen de index worden afgedekt door overeenkomsten met een derde partij. Men spreekt dan over synthetische replicatie.

Kopen en verkopen van een ETF

Een ETF is verhandelbaar op de beurs op dezelfde manier als een aandeel. Het is gedurende de gehele dag mogelijk om te handelen in ETFs. Een ETF is dus zeer liquide (goed verhandelbaar).

Kosten van een ETF

Een traditioneel beleggingsfonds probeert om een beter resultaat te halen dan het gemiddelde beursresultaat. Een ETF probeert dit niet, aangezien een ETF alleen maar een index volgt. Er hoeven dus geen dure beleggingsexperts betaald te worden en er hoeft ook niet dagelijks gehandeld te worden om bepaalde trends te volgen. Hierdoor is een ETF een relatief goedkoop product. De kosten van een ETF worden uitgedrukt in TER (Total Expense Ratio). Dit zijn de jaarlijkse kosten en deze kosten zijn in het algemeen lager dan 0,5% van de waarde van de ETF. Dit is een van de belangrijkste redenen voor de populariteit van de ETFs.

Voordelen van een ETF

  • Met de aankoop van één ETF breng je direct spreiding aan in je beleggingsportefeuille
  • Dagelijks op de beurs verhandelbaar
  • Relatief lage kosten

Nadelen van een ETF

  • Bij synthetische replicatie is er sprake van tegenpartijrisico
  • Kan onder bepaalde omstandigheden enigszins afwijken van de index (tracking-error)
  • Indien een index herwogen wordt, moet een ETF ook herwogen worden. Hier zijn kosten aan verbonden.

Trivia

Naar verluidt heeft de beroemde Amerikaanse miljardair en belegger Warren Buffet in zijn testament de bepaling laten opnemen dat zijn vermogen na zijn dood het beste kan worden belegd in ETF's.
© 2015 - 2020 Johnm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het sneeuwbaleffect van dividendbeleggen op de lange termijnHet sneeuwbaleffect van dividendbeleggen op de lange termijnBeleggen op de lange termijn lijkt op het eerste zicht saai en weinig spectaculair. Je investeert in aandelen van bedrij…
Indexbeleggen uitgelegdIndexbeleggen uitgelegdWat is indexbeleggen? Indexbeleggen of in ETF's beleggen is het nieuwe beleggen in de trend in 2020. Het is transparant…
Beleggen volgens de strategie van Warren BuffettBeleggen volgens de strategie van Warren BuffettWarren Buffett wordt gezien als s werelds meest succesvolle belegger. Hij is op dit moment de rijkste man van de wereld…
Succesvol beleggen zoals Warren BuffettSuccesvol beleggen zoals Warren BuffettWarren Buffett is de absolute top voor beleggers. Hij is de meest succesvolle belegger uit de hedendaagse geschiedenis m…

Beleggen: hoe werkt een optie?Beleggen: hoe werkt een optie?Opties zijn zeer interessante beleggingsinstrumenten. Door te beleggen in opties kan je uiteraard winst maken wanneer de…
Beginnen met beleggen: een korte handleidingBeleggen wordt gezien als een prima alternatief voor sparen. Met name omdat er hogere rendementen mee te behalen zijn. E…
Bronnen en referenties
  • Morningstar, http://www.morningstar.nl/nl/news/34396/wat-is-een-etf.aspxwww.ishares.com, bezocht op 19-8-2015
  • IShares, https://www.ishares.com/nl/particuliere-belegger/nl/uitleg-en-achtergronden/de-basis-van-indexbeleggen, bezocht op 19-8-2015
  • Marketwatch, http://www.marketwatch.com/story/warren-buffett-to-heirs-put-my-estate-in-index-funds-2014-03-13, quote Warren Buffet, bezocht op 11-11-2016

Reageer op het artikel "Beleggen in ETF's"

Infoteur: Johnm
Laatste update: 11-11-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!