InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen volgens de strategie van Warren Buffett

Beleggen volgens de strategie van Warren Buffett

Beleggen volgens de strategie van Warren Buffett Warren Buffett wordt gezien als ís werelds meest succesvolle belegger. Hij is op dit moment de rijkste man van de wereld, net iets rijker dan Bill Gates. En de strategie hij gebruikt om zijn investeringen uit te zoeken is heel simpel. Je hoeft zeker geen hoogstaande economische kennis te hebben om het te begrijpen.

Kies een bedrijf met een product dat je snapt

Een van de eerste regels is: Beleg alleen in bedrijven waarvan je snapt hoe ze geld verdienen. Hierbij gebruikt hij het voorbeeld van Coca cola. Coca cola verdient geld met de verkoop van cola, dat is duidelijk. Bedrijven waarvan Warren Buffet niet snapt hoe ze precies geld verdienen, laat hij links liggen. Daarom is de internetbubbel ook compleet langs hem heen gegaan.

Kies een bedrijf met een uniek product

Investeer in een bedrijf met een uniek product. Ook hierbij komt Coca cola weer om de hoek kijken. Mensen de coca cola kopen doen dat omdat ze coca cola lekkerder vinden dan andere merken en bereid zijn daar wat meer voor te betalen. Bij luchtvaartmaatschappijen bijvoorbeeld, ligt het anders. Die bieden een vergelijkbaar product en mensen kiezen voornamelijk op prijs. Daardoor is de concurrentie erg groot.

Kies een bedrijf dat dividend betaalt.

Bedrijven streven er altijd naar om hun dividend jaarlijks te verhogen, waardoor je rendement ieder jaar hoger wordt.

Koop aandelen als ze goedkoop zijn.

Bedrijven kunnen wel heel solide zijn, maar koersen zijn dit vaak niet. Beleggers laten zich leiden door sentiment en daardoor zakken in een recessie ook de prijzen van aandelen van winstgevende bedrijven. Dat is het ideale moment om ze goedkoop te kopen. Momenten dat iedereen op verjaardagen over beleggen praat en de koersen heel hoog zijn en het lijkt alsof het allemaal alleen nog maar beter kan worden zijn niet het moment om te beginnen met beleggen. Het kan dan bijna alleen nog maar bergafwaarts gaan. Momenten waarop het slecht gaat en beleggen een vies woord is, zijn prima momenten om aandelen te kopen. Natuurlijk wel in een solide bedrijf dat niet zomaar failliet gaat. Gegevens over de bedrijven die op de beurs zitten zijn op verschillende financiële websites te bekijken. IEX bijvoorbeeld. Op de websites van de bedrijven zelf zijn ook altijd de financiële jaarverslagen te vinden.

Aandelen verkopen

Een strategie om op het juiste moment te verkopen biedt Warren Buffett ons niet. Hij koopt aandelen om ze te houden en hij herinvesteert het dividend altijd. De eerste aandelen die hij als tiener kocht heeft hij nog altijd in zijn bezit. Voor hem is beleggen een spelletje. Hij woont nog steeds in hetzelfde huis dat hij 40 jaar geleden voor $31.500 heeft gekocht. Je kan natuurlijk voor jezelf wel een strategie bedenken. Je kan je aandelen verkopen na een X aantal jaren, of wanneer het een bepaald percentage winst heeft opgeleverd.

Overige tips

Beleg alleen met geld dat je wel even kan missen. Ookal heb je je goed in een bedrijf verdiept en denk je dat de aandelen goedkoop zijn, het kan altijd eerst nog wat verder zakken. Op lange termijn zal je door het uitkeren van dividend meestal een positief rendement overhouden en het is zonde om het op een slecht moment te moeten verkopen omdat je het geld hard nodig hebt.

Beleggingsrekening

Als je eenmaal een bedrijf hebt gevonden waarin je wilt beleggen, dan kan je een beleggingsrekening openen. Je hoeft helemaal geen kapitaal te hebben om in aandelen te kunnen beleggen. Je moet er wel rekening mee houden dat je per order transactiekosten moet betalen, dus als je maar 1 enkel aandeel koopt wordt het relatief duur. Een bank rekent ook bewaarloon, houd daar ook rekening mee. Vanwege het bewaarloon en de transactiekosten loont het de moeite om verschillende banken met elkaar te vergelijken.

Heel veel succes met het beleggen volgens Warren Buffett.
© 2011 - 2019 Domi83, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Succesvol beleggen zoals Warren BuffettSuccesvol beleggen zoals Warren BuffettWarren Buffett is de absolute top voor beleggers. Hij is de meest succesvolle belegger uit de hedendaagse geschiedenis m…
Indexbeleggen uitgelegdIndexbeleggen uitgelegdWat is indexbeleggen? Indexbeleggen of in ETF's beleggen is het nieuwe beleggen in de trend in 2019 of 2020. Het is tran…
Het sneeuwbaleffect van dividendbeleggen op de lange termijnHet sneeuwbaleffect van dividendbeleggen op de lange termijnBeleggen op de lange termijn lijkt op het eerste zicht saai en weinig spectaculair. Je investeert in aandelen van bedrij…
Dividendaandelen kopen: hoe rijk worden met dividenden?Dividendaandelen kopen: hoe rijk worden met dividenden?Dividendaandelen zijn de ideale oplossing voor wie wil beleggen op de lange termijn. Als je er geduldig en nauwgezet mee…
Bronnen en referenties
  • Leer beleggen als Warren Buffett - Hendrik Oude Nijhuis

Reageer op het artikel "Beleggen volgens de strategie van Warren Buffett"

Infoteur: Domi83
Laatste update: 27-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!