InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > 5 redenen voor een dalende goudprijs

5 redenen voor een dalende goudprijs

5 redenen voor een dalende goudprijs Op 3 maart 2018 heeft de goudprijs een waarde van ongeveer 1.320 USD (US Dollar) per ounce. De Troy Ounce is de standaard gewichtseenheid voor edelmetalen zoals goud. 1 Troy ounce is gelijk aan 31,1034768 gram. Economen en goudspecialisten geloven hard in een dalende goudprijs, zelfs naar niveaus van rond de 800 USD per ounce. Uiteraard zijn dit speculaties en beschikt niemand over een glazen bol. Toch zijn er een paar redenen om aan te nemen waarom de goudprijs nog verder kan dalen: een verder herstel van de wereldeconomie, een sterker wordende Amerikaanse dollar en een lage inflatie.

Het belang van goud in de wereldeconomie

Goud is door de eeuwen heen altijd een zeer gewild en duurzaam edelmetaal geweest. Goud is immers zeldzaam. Goud wordt meestal gebruikt als sieraad maar ook als aanvulling van de schatkist van heel wat landen in de wereld. Al duizenden jaren wordt goud uitgedrukt in een waarde. Vandaag de dag echter wordt het medium geld gebruikt om een waarde uit te drukken en over te dragen. Het is immers zo dat er voor geld de waarde wordt gegeven die het heeft. Als materiaal heeft geld geen enkele waarde, dit in tegenstelling tot goud. Goud wordt aanzien als een behoudend medium en biedt een zekerheid als veilige haven. Vele overheden opteren dan ook om een bepaalde hoeveelheid goud in reserve te nemen als extra zekerheid.

Vijf redenen voor een dalende goudprijs

Een dalende goudprijs kan verschillende redenen hebben. Vaak is het ook gissen. Economen trachten verklaringen te vinden aan de hand van trends en analyses. Toch is in het verleden gebleken dat ze het niet altijd bij het rechte eind hadden.

Goud als veilige haven

Goud wordt algemeen beschouwd als een veilige en doordachte belegging in turbulente economische tijden. Ook bij spanningen op geopolitiek vlak heeft goud zijn waarde als veilige haven al meermaals bewezen. Nu de wereldeconomie uit het dal kruipt, is het logisch dat de goudprijs een neerwaartse spiraal optekent. Toch kan men er niet 100% van uitgaan dat de goudprijs de toestand van de economie volgt. Op het hoogtepunt van de financiële crisis dook de goudprijs enkele keren naar beneden. Een omgekeerde tendens dus.

Inflatie en goud

Inflatie en de goudprijs kunnen niet van elkaar worden losgekoppeld. Dit door het feit waarop beleggers gaan reageren wanneer de inflatie gaat stijgen. Inflatie en goud hebben een positieve relatie tegenover elkaar. Als de inflatie gaat stijgen, dan gaan meer en meer mensen goud aanschaffen waardoor ook de goudprijs begint te stijgen. Het economisch principe van vraag en aanbod wordt dus gerespecteerd. Indien er heel veel vraag is naar een product en het aanbod blijft min of meer gelijk, dan zal de prijs worden opgedreven. Door het laagrentebeleid van de wereldwijde centrale banken blijft de inflatie uiteraard ook laag. Renteverhogingen in de toekomst kan de inflatie doen stijgen.

Laag rendement van goud

In tijden van wereldwijd herstel is het beter om te investeren in aandelen, obligaties of zelfs vastgoed. Goud heeft in principe niet echt een vorm van rendement. Vele beleggers kiezen dan ook voor een iets agressievere manier van beleggen zoals aandelen. Ook de aankoop van vastgoed is bij economisch herstel aangewezen. Een voorbeeld hiervan zijn de huizenprijzen in Spanje. In het middelpunt van de economische crisis (2008-2009-2010) kon je voor een heel lage prijs een woning of appartement aankopen in Spanje. Inmiddels zijn de huizenprijzen al fors gestegen waardoor deze belegging al een mooi rendement heeft opgebracht. Dit rendement kan je quasi nooit verdienen met de aankoop van goud.

Prijs van de dollar gaat omhoog

De rentepolitiek van de centrale banken zal in 2019 en 2019 van doorslaggevend belang zijn op de financiële markten. Eind 2015 werd - door de Federal Reserve (Amerikaanse Centrale Bank) - de rente voor een eerste keer opgetrokken door het goede herstel van de Amerikaanse economie. Centrale banken elders in de wereld zullen dit nog niet doen waardoor de prijs van de dollar tegenover andere munten zal stijgen. Een sterkere dollar maakt een goudbelegging minder aantrekkelijk.

Landen verkopen hun goudvoorraad

Bepaalde landen die een hoge schuldenlast torsen kunnen hun goudvoorraad verkopen om zo hun schulden af te betalen. In april 2013 berichtte Cyprus dat het een deel van zijn goudvoorraad wilde verkopen. De goudprijs kelderde in april met 13%. Deze tendens kan zich ook voortzetten bij andere schuldenlanden en dit maakt de onzekerheid rond de goudprijs groot. Daarnaast maakte China in juli 2015 haar goudvoorraad bekend. Dit was de tweede keer sinds de eerste bekendmaking in 2009. China blijkt over 1.658 ton goud te beschikken, een stijging van 57% tegenover in 2009. Beleggers hadden veel meer goudvoorraad van China verwacht. Dit tegenvallend bericht kan ook een verklaring zijn voor de dalende goudprijs.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goud, koop goud om de goede redenenGoud, koop goud om de goede redenenGoud kopen en verkopen, in goud beleggen in 2018, het is niet moeilijk. Het is vooral de kunst om goud op het juiste mom…
Goud, wanneer stijging goudprijs in 2018?Goud, wanneer stijging goudprijs in 2018?De goudprijs is beweeglijk, de goudprijs kent perioden van forse stijging en dalingen. Er is goed geld mee te verdienen…
Goud blinkt niet altijdGoud blinkt niet altijdGoud. Dit edelmetaal spreekt al eeuwen tot de verbeelding van beleggers en andere beursfanaten. De belangstelling voor g…
Afrikaans goud raakt opAfrikaans goud raakt opHet goud raakt op in 2018. Goud is schaars en de goudprijs kan in 2018 en de komende jaren weer gaan stijgen. Daar wille…
Goud, de goudvoorraden en de goudprijsGoud, de goudvoorraden en de goudprijsDe goudprijs is afhankelijk van de goudvoorraad, speculatie en economische onzekerheid. Hoeveel goud is er eigenlijk nog…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevebidmead, Pixabay
  • Trends.kanck.be, http://trends.knack.be/economie/finance/roubini-goudprijs-zakt-onder-de-1-000-dollar/article-normal-249381.html, 27 juli 2015
  • Goudprijs24.be, http://www.goudprijs24.be/, 27 juli 2015
  • Tijd.be, https://www.tijd.be, 27 juni 2015
  • Moneytalk.knwck.be, http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs/beleggen/aantal-factoren-verantwoordelijk-voor-daling-goudprijs/article-normal-327657.html, 27 juli 2015
  • Zilverenlach.nl, http://zilverenlach.nl/blog/goud-en-zilver-in-het-nieuws/waarom-daalt-goud-verkopen-of-niet/, 27 juli 2015
  • Standaard.be, http://www.standaard.be/cnt/dmf20150720_01783994, 27 juli 2015
  • Afbeelding bron 1: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "5 redenen voor een dalende goudprijs"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 03-03-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Financieel advies
Schrijf mee!