InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in Afrikaanse obligaties

Beleggen in Afrikaanse obligaties

Beleggen in Afrikaanse obligaties Afrikaanse staatsobligaties kunnen een aantrekkelijke investering zijn voor westerse beleggers vanwege de hoge rente. De Afrikaanse landen hebben de staatsobligaties ook ontdekt als middel om geld te lenen buiten buitenlandse donoren en regeringen om. Deze stellen in hun ogen allemaal vervelende eisen. De economische groei in de verschillende Afrikaanse landen ligt erg hoog. Tegelijkertijd is de kans op nieuwe conflicten en (burger)oorlogen in veel landen nog steeds erg groot. Dat maakt de Afrikaanse staatsobligaties ook een relatief risicovolle belegging. Afrikaanse staatsobligaties worden steeds populairder onder beleggers. Dat komt omdat er onder andere op andere beleggingen steeds minder rendement valt te halen. De reden daarvoor is vooral dat de Europese Centrale Bank en Amerikaanse Federal Reserve beiden de rente fors hebben verlaagd en veel geld bij zijn gaan drukken. Als gevolg daarvan zijn de rentes op de meeste spaarrekeningen tot onder de een procent gedaald. Kort na de uitbraak van de Kredietcrisis waren vooral de staatsobligaties van de verschillende Europese landen erg populair. Beleggers schreven massaal in op de obligaties van onder andere Duitsland en Nederland. Het gevolg van de massale vraag was dat de rente enorm daalde. Soms ontvangen beleggers zelfs een negatieve rente over hun investering. Zij kiezen daarvoor omdat hun geld dan tenminste veilig is.

Economische groei in Afrika

Het rendement op veel andere investeringen is ook laag of de belegging is zeer risicovol. Beleggers zijn op hun zoektocht naar een hoger rendement uitgekomen bij verschillende Afrikaanse landen. De economie begon na het jaar 2000 te groeien en dat ging steeds sneller. Vanaf 2005 groeide de Afrikaanse economie jaarlijks met meer dan 5 procent. Het groeipercentage ligt bij verschillende landen op 8 procent. Afrika komt van ver, dus dit betekent niet dat alle problemen meteen zijn opgelost, maar het is wel een stap in de goede richting. Bovendien zijn verschillende Afrikaanse landen, zoals Nigeria en Angela, rijk aan grondstoffen. Dat geeft veel investeerders genoeg vertrouwen om te beleggen in staatsobligaties van verschillende Afrikaanse landen.

Geen bemoeienis

Veel Afrikaanse landen hebben de staatsobligaties ook ontdekt als manier om op korte termijn geld binnen te krijgen. Veel Afrikaanse landen kampen namelijk met grote overheidstekorten. De enige manier om via leningen veel geld binnen te krijgen was doorgaans door een lening bij het Internationaal Monetair Fonds aan te vragen. Het IMF stelde echter allerlei voorwaarden aan een lening, zoals een hervorming van de economie en het tegengaan van de corruptie. Ook andere internationale donoren stellen allerlei voorwaarden aan een lening.

Lage rente

De rente op staatsobligaties voor de Afrikaanse landen is relatief laag, terwijl het voor westerse beleggers juist een aantrekkelijke investering was. Rwanda betaalde een rente van 6,875 procent over een obligatie met een looptijd van tien jaar. Voor Ghana lag de rente zelfs op 5,4 procent. In totaal hebben elf verschillende landen ongeveer 15 miljard euro aan fondsen binnen gehaald. Tegelijkertijd gelden de obligaties nog steeds wel als een relatief risicovolle belegging. In de Afrikaanse landen die obligaties uitzetten is de situatie relatief stabiel, maar de geschiedenis van Afrika leert ook dat een oorlog makkelijk en snel kan uitbreken. Verder moeten de obligaties in dollars worden terugbetaald. Het is ook risico dat de lokale munt van bepaalde landen hard onderuit gaat, waardoor het voor hun opeens veel meer kost om de obligaties terug te betalen. Beleggers kunnen in dat geval fluiten naar hun geld.

Hoe kan ik beleggen in Afrikaanse obligaties?

In principe heeft iemand die wil beleggen in Afrikaanse staatsobligaties alleen een beleggingsrekening nodig bij een grote Nederlandse bank. Verschillende Nederlandse banken, zoals de ING Bank, de Rabobank, ABN Amro en SNB Bank, bieden deze mogelijkheid. Ook is het mogelijk om in beleggingsfondsen te beleggen, zodat de risico's over verschillende landen worden gespreid.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.volkskrant.nl/dossier-archief/afrikaanse-landen-vallen-voor-obligaties~a3457114/

Reageer op het artikel "Beleggen in Afrikaanse obligaties"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 19-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!