InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in staatsobligaties

Beleggen in staatsobligaties

Beleggen in staatsobligaties Een staatsobligatie is een obligatie die wordt uitgeven door de overheid om de staatsschuld te dekken. De obligaties in Nederland worden uitgegeven door het Agentschap van het ministerie van Financiën. Deze is gevestigd in Amsterdam. Er worden zowel kortlopende als langlopende leningen uitgegeven. De obligaties worden enkele keren per jaar uitgeschreven waarna bedrijven en particulieren vervolgens de mogelijkheid krijgen om daar op in te schrijven.

Staatsobligaties

Er zijn verschillende manieren waarop deze staatsobligaties worden uitgegeven. Het eerste systeem is het toonbanksysteem. Beleggers kunnen dan tegen een van te voren afgesproken prijs inschrijven. Wanneer er meer belangstelling is dan kan het Agentschap de prijs verhogen. Als er meer vraag is dan zal er ook minder rendement over een aandeel worden gegeven. Dit komt omdat de staat zich dat kan veroorloven. Er wordt wel altijd rekening gehouden met de rente van obligaties die eerder zijn uitgegeven zodat de prijzen niet te veel verschillen.

Tendersysteem

De tweede manier waarop staatsobligaties worden uitgeschreven is in het tendersysteem. In dit systeem maakt het Agentschap bekend tegen welke rente er geleend kan worden, maar de koers van de uitgifte van de lening wordt pas na afloop van de inschrijving definitief vastgelegd. Beleggers kunnen laten weten wat de hoogste koers is waartegen ze willen lenen. Hoe hoger de rente is, des te hoger is de koers waar ze tegen zouden willen lenen.

Uitgiftekoers

Een lage uitgiftekoers betekent dat er meer geld binnenkomt, maar dat de lening voor de staat wel duurder is. Na afloop van de looptijd krijgt de belegger zijn geld en de daarover gegeven rente terug. Op het moment met de kredietcrisis is het voor de verschillende overheden heel lastig om genoeg geld binnen te krijgen via staatsobligaties. De vraag ernaar is wel toegenomen omdat staatsobligaties worden gezien als veilig. De overheid kan het namelijk niet maken om hun schuld niet terug te betalen. Maar met alle reddingsplannen hebben de verschillende overheden vele miljarden nodig en er is een stuk minder kapitaal op de markt aanwezig dan voorheen. Ook banken hebben veel minder geld om te investeren in staatsobligaties.

China en de Verenigde Staten

In de Verenigde Staten worden veel staatsobligaties gekocht door China, maar China heeft ook te maken met de gevolgen van de crisis en heeft aangekondigd meer in de eigen economie te willen investeren. Bovendien wil de Amerikaanse overheid niet te veel afhankelijk worden van China. China's macht neemt namelijk toe naarmate zij meer Amerikaanse staatsobligaties zij hebben, omdat ze hiermee invloed kunnen uitoefenen op de Amerikaanse economie. Als China haar staatsobligaties van de hand zou doen, dan stort de Amerikaanse economie in.

Afrikaanse staatsobligaties

Ongeveer vanaf 2014 worden de staatsobligaties van verschillende Afrikaanse landen, zoals Ghana, Nigeria en Oeganda, ook gezien als interessante investering. Dat komt omdat de Afrikaanse economie snel aan het aantrekken is. Tegelijkertijd zijn de risico's van deze obligaties nog steeds relatief groot, omdat Afrika een instabiel continent blijft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen in staatsobligaties"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen
Schrijf mee!