Robeco One - een eenvoudig beleggingsproduct

Robeco One - een eenvoudig beleggingsproduct Robeco One is een product van de vermogensbeheerder Robeco. Dit product is vooral bedoeld voor beleggers die zich niet veel met de exacte beleggingen bezig willen houden en dat grotendeels aan Robeco over willen laten. Hoe werkt het systeem van Robeco One? Wat zijn de voordelen en nadelen van Robeco One? Wat is eventueel een goed alternatief binnen productenaanbod van Robeco voor een Robeco One-rekening?

Geschiedenis van Robeco

Robeco werd in het jaar 1929 door enkele havenbaronnen opgericht in Rotterdam. De naam van deze vermogensbeheerder is een afkorting van 'Rotterdams Beleggings Consortium'. In 1990 ging Robeco intensief samenwerken met de Rabobank. Van 2001 tot 2013 was Robeco officieel zelfs een volle dochteronderneming van de Rabobank. In 2013 nam Orix Corporation echter 90 procent van de aandelen van Robeco over. Rabobank bleef oorspronkelijk voor tien procent eigenaar. In 2016 verkocht Robeco ook die laatste tien procent. In 2018 is de officiële naam van de financiële holding Robeco Groep veranderd in ORIX Corporation Europe.

Historische groei: belegd vermogen

In 1934 was het belegde vermogen van Robeco circa een half miljoen euro waard. In 2011 was dat al meer dan 150 miljard euro. In 2014 betrof het op 1 december al 246 miljard euro. In 2016 steeg het bedrag naar 281 miljard.

Het product Robeco One (sinds 2012)

In 2012 heeft Robeco het product 'Robeco One' geïntroduceerd. Dit is met opzet een zeer simpel, laagdrempelig beleggingsproduct. Met dit product wilde men nieuwe doelgroepen aantrekken, die er oorspronkelijk nog tamelijk huiverig tegenover stonden om hun geld te beleggen.

Doelgroepen van Robeco One

Wie zijn officieel de doelgroepen van dit product? Met het product 'Robeco One' richt Robeco zich vooral op de jonge, beginnende beleggers. Of beter gezegd: de doelgroep bestaat vooral uit jonge mensen die enerzijds vanwege de lage spaarrentes wat anders met hun geld willen doen dan het op een spaarrekening storten. Maar anderzijds hebben zij te weinig tijd of te weinig financiële interesse, om zich heel erg te verdiepen in de wereld van het beleggen. Ook is het product Robeco One bedoeld voor mensen die huiverig zijn voor de risico's die samenhangen met de 'echte' aandelenhandel (waarbij men immers veel geld kan verliezen als een bedrijf totaal instort).

Specifieke doelgroep: jonge ZZP'ers zonder pensioen

Een specifieke doelgroep waarop Robeco One zich richt is de jonge ZZP'er, die druk is met z'n bedrijf en die geen pensioen opbouwt. Via Robeco One kan hij of zij in de loop der jaren, zonder er veel aandacht aan te moeten besteden, toch een spaarpot opbouwen.

Het systeem: vier profielen

Het systeem van Robeco One is voor de gebruikers buitengewoon simpel. Nadat men een Robeco One-rekening heeft geopend, kan men automatisch maandelijks bedragen (minimaal 50 euro) over laten boeken naar die rekening. Elke klant kan daarbij een profiel kiezen, dat past bij de manier waarop hij of zij wil dat het ingelegde geld wordt belegd. Er zijn vier profielen: defensief, neutraal, offensief of duurzaam.

Risico's

Logischerwijs zal men bij de keuze voor het profiel 'defensief' in de glorietijden van de beurs wat minder extreem hoge rendementen krijgen dan met de andere profielen, maar in duistere beurstijden zal men met dat profiel normaal gesproken ook minder geld zien verdwijnen. Bij het profiel 'offensief' kan men daarentegen hogere rendementen behalen in glorietijden van de beurs, maar bij dit profiel zijn de risico's op het verlies van geld natuurlijk ook duidelijk groter.

Kosten Robeco One

Wie klant is van Robeco One betaalt aan kosten jaarlijks maximaal 1,41 procent van zijn belegd vermogen. Dat percentage is echter afhankelijk van het profiel waarin men investeert en het bedrag dat men investeert. De online transacties zijn bij Robeco One gratis.

Een alternatief: Robeco Plus (fondsenrekeningen)

Voor mensen die klant van Robeco willen worden, is er naast 'Robeco One' echter nog een belangrijk alternatief: Robeco Plus. Dit is vooral interessant voor mensen die net wat meer invloed willen hebben op de keuzes voor de beleggingen, dan de Robeco One-klanten.

Keuzes

Wie een fondsenrekening bij Robeco Plus heeft, kan kiezen uit circa 80 verschillende beleggingsfondsen, waarbij bijvoorbeeld het ene fonds vooral in China investeert, het andere in Nederland en weer een andere in Afrika. Ook zitten er bijvoorbeeld fondsen bij zoals de 'Robeco Safe Mix', waarbij men minder risico's neemt dan bij het merendeel der andere fondsen, maar waarbij men dus ook minder kans heeft op extreem hoge rendementen. Het is echter sowieso aan te raden om het risico te spreiden en dus het bedrag dat u wil investeren, te verdelen over meerdere beleggingsfondsen.

Voordelen Robeco One (versus Robeco Plus)

Robeco One heeft vooral voordelen voor mensen die eigenlijk geen interesse hebben in de wereld van het beleggen en die erop vertrouwen dat Robeco hen wel een mooi rendement kan geven. Wie Robeco One kiest hoeft zich voor de rest nauwelijks in de beleggingswereld te verdiepen en men hoeft in de praktijk nauwelijks naar zijn rekening om te kijken (behalve als men het profiel wil wijzigen). Bijna alles gebeurt automatisch.

Nadelen Robeco One (versus een fondsenrekening)

Een nadeel bij Robeco One is wel het kostenpercentage. Bij een fondsenrekening kan men in de praktijk qua kosten minder kwijt zijn (maar dit is wel afhankelijk van het gedrag van de belegger, want bij fondsbeleggen moet men bijvoorbeeld wel een klein percentage bij online transacties betalen, terwijl dat bij Robeco One niet hoeft).

Een ander nadeel van Robeco One kan zijn, wat voor andere klanten juist een voordeel lijkt: het gebrek aan invloed op de keuzes voor de beleggingen. Vaak geeft het de belegger meer voldoening om rendementen te behalen met specifieke fondsen die men zelf heeft gekozen, dan met beleggingen die Robeco helemaal voor de klant heeft bepaald.

Ervaringen en rendementen

In de periode oktober 2012 tot en met juli 2020 boekte Robeco One Offensief een gemiddeld rendement van 5,9 procent per jaar. In die periode boekte Robeco One Neutraal een gemiddeld rendement per jaar van 4,8 procent. Robeco Duurzaam bestaat pas sinds juni 2018. In de periode juni 2018 tot en met juli 2020 boekten zij een gemiddeld jaarlijks rendement van 4,3 procent.

Historie: totaal belegd vermorgen

Toen het product vier jaar bestond (in 2016) waren er 25.000 klanten van Robeco One, die samen circa 800.000 miljoen belegden. Twee jaar (in 2018) oversteeg het totaal belegde vermogen in dit product de 1 miljard.
Gerelateerde artikelen
Robeco Plus (fondsenrekening) en RoparcoRobeco Plus (fondsenrekening) en RoparcoRobeco Plus is de merknaam die beleggingsmaatschappij Robeco gebruikt voor zijn fondsenrekeningen. Met Robeco Plus kan m…
Beleggen in een 130/30 fondsBeleggen in een 130/30 fondsFondsen die zowel long als short beleggen om zo nog meer rendement te maken, trekken steeds meer de aandacht. Ze hantere…
Maak geen dubbele kosten bij beleggenMaak geen dubbele kosten bij beleggenVermijd in 2020 dubbele kosten en te hoge transactiekosten als u gaat beleggen in een beleggingsfonds. Wie een optimaal…
Jongeren en geld beleggenHeb je je geld een tijdje niet nodig? En kun je wel wat extra geld gebruiken? Dan is beleggen misschien wel wat voor jou…

Goudprijs: actuele waarde en duidingGoudprijs: actuele waarde en duidingDe goudprijs is een complex gegeven waarover vaak veel vragen zijn bij beleggers. Wat fundamenteel inzicht in het tot st…
Dividend als alternatief voor spaarrente?Dividend als alternatief voor spaarrente?Veel aandeelhouders verheugden zich aanvang 2015 wereldwijd weer op recorddividenden bij bedrijven. Dividend op aandelen…
Bronnen en referenties
  • http://www.iexprofs.nl/Column/Opinie/141574/Robeco-One-mikt-op-nieuwe-generatie.aspx
  • http://forum.fok.nl/topic/2041763
  • https://www.robeco.nl/product/beleggingsfondsen/
  • https://www.beleggingsmatch.nl/robeco-one

Reageer op het artikel "Robeco One - een eenvoudig beleggingsproduct"

Reacties

Martin, 27-01-2017 15:09 #2
In de reactie van GB van 11-10-2015 kan ik mij helemaal niet vinden. Zelf heb ik geen enkel verstand van beleggen. Maar weet dat sparen niet echt opschiet met een rente van 0.3%. Dus sinds 2014 spaar en beleg ik bij Robeco one. Voordelen:
Zeer goede service
Makkelijk als je zelf geen tijd en kennis heb
Afgelopen jaar een rendement van ruim 6%
Toch zelf de keuze kunnen maken of je defensief of met iets meer risico wil beleggen.
De enige handeling die je hoeft te doen is je maandelijkse inleg storten en de rest gaat vanzelf. Ik zou het iedereen kunnen aanraden.

Gb, 11-10-2015 14:16 #1
Hallo allemaal,

recentelijk heb ik een chat met Robeco gehad met de vraag hoe ik kon sparen bij ze. In een summier antwoord kreeg ik te horen dat ik Robeco one moest openen om te sparen. Na 3 maanden blijkt dat je hiervoor na stortin vele handelingen moet doen die de chatmedewerker me niet verteld heeft. ze blijken de hele inleg belegd te hebben wat nu na 3 maand 4200 verlies heeft opgeleverd. ik kwam erachter doordat ik ineens een mail kreeg dat ze eea verkocht hadden om de kosten die ze gemaakt hadden te kunnen verrekenen. na contact met een zeer onvriendelijke medewerker van Robeco die me belde nav mijn klacht en me verweet niet steeds op mijn rekening in te loggen (wie doet dat dagelijks op een spaarrekening) vroeg deze mevrouw Seliena Jokhoe me zeer onvriendelijk of ik per telefoon of chat gesproken had met de medewerker, ik weet dit niet zeker meer, wie wel na 3 maanden, maar ze zou de chat gaan opzoeken. Nu krijg ik een brief met het verhaal dat de medewerker heeft gechat dat je Robeco one zowel kan sparen als beleggen. Na inlog is dit nog steeds niet terug te vinden, dat er standaard niet belegd werd heeft hij verzuimt. Graag verneem ik dan ook hoe ik Robeco aansprakelijk kan stellen en wil tevens mensen waarschuwen voor deze firma, een website die sparen standaard helemaal niet mogelijk maakt, je niet volledig informeert tijdens een chat en stiekem alles belegt en dan ook nog eens met een heel negatief resultaat. Wie heeft gelijke ervaringen?

Infoteur: Fjodorboekanski
Laatste update: 27-08-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 2
Schrijf mee!