InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in suiker

Beleggen in suiker

Beleggen in suiker Bij het horen van de woorden “ Beleggen en suiker” zul je misschien eerst denken aan zoete broodbeleg soorten zoals jam, appelstroop en chocoladepasta. Een andere associatie die veel mensen niet meteen leggen is het beleggen in de suiker. Er wordt op de beurs namelijk veel belegd in de grondstof suiker. Dit is net zo normaal als beleggen in goud, zilver of koffie. Wat is suiker eigenlijk? En hoe kunt u beleggen in suiker?

Suiker: een zoet goedje

Suiker heeft een zoete smaak. Het is een smaakversterker en het wordt in veel producten toegepast zoals in ijsjes, koekjes, frisdrank en in snoep. Het heeft een conserverende werking en hierdoor blijven veel producten langer houdbaar. Echter suiker zit ook in andere producten verwerkt. Als je op elk voedseletiket uitvoerig bekijkt, dan zul je je erover verbazen dat in veel producten suiker zit verwerkt. Echter niet altijd staat er suiker op de verpakking vermeld, maar is er door fabrikanten een andere naam gebruikt zoals fructose, dextrose en glucose. Gemiddeld nemen we per dag ongeveer 65 gram suiker per dag in, op jaarbasis is dit 24 kg per jaar. Bij deze 24 kg per jaar moet wel een kanttekening geplaatst worden, dit zijn zowel natuurlijke suikers (groenten en fruit) als toegevoegde suikers.

Beleggen in de grondstof suiker

Suiker is een grondstof en in de Engelse taal worden grondstoffen aangeduid met commodities. Commodities zijn weer onder te verdelen in twee soorten: "hard commodities" en "soft commodites". Hard commodities betekent letterlijk " harde grondstoffen" en dit zijn grondstoffen zoals metalen, edelmetalen en olie. "Soft commodities " betekent letterlijk " zachte grondstoffen" en hiertoe behoren landbouwproducten zoals koffie, granen,cacao en katoen. Suiker is ook een landbouwproduct en behoort dus tot de " soft commodities". Doordat er veel suiker in onze producten zit verwerkt, is er vanuit de voedselfabrikanten een grote vraag naar suiker. Vanwege deze grote vraag kan het erg aantrekkelijk zijn om te gaan beleggen in suiker.

Hoe kan je beleggen in suiker?

Over het algemeen zijn er twee manieren voor het beleggen in suiker. De eerste manier is via de directe manier en de tweede manier is via een indirecte manier.

Via de directe manier

Je kunt rechtstreeks suiker inkopen bij een suikerproducent. Je koopt dan fysiek een bepaalde hoeveelheid suiker in. Als je een grote hoeveelheid suiker inkoopt, dan moet je wel beschikken over een grote opslagplaats. En als je de suiker weer wilt verkopen, dan moet je de gehele hoeveelheid weer terug zien te verkopen aan een suikerproducent.

Via de indirecte manier

Een andere mogelijkheid is dus via een indirecte manier dit kan bijvoorbeeld via een beleggingskantoor of via een broker. Een broker is een tussenpersoon die bemiddelt tussen de koper van verkoper van bijvoorbeeld grondstoffen zoals suiker. U gaat naar een beleggingskantoor of broker en geeft aan dat u wilt beleggen in suiker. U maakt afspraken met de andere partij en u kunt vervolgens gaan beleggen in suiker. Als u voor deze indirecte manier kiest dan heeft u heeft de suiker niet fysiek in uw bezit, maar juist virtueel. U kunt dan via realtime beurskoersen ieder moment van de dag de koers van suiker in de gaten houden. Er zijn diverse brokers waar u indirect kunt beleggen in de grondstof suiker. Enkele voorbeelden van brokers zijn: Plus500, Etoro en Markets.com. Er zijn globaal 5 stappen te onderscheiden als u wilt beleggen via een broker:

  1. Kies een broker en download de software bij de desbetreffende broker.
  2. Kies waarin u wilt beleggen. Dit kan bijvoorbeeld een aandeel zijn, een obligatie of in dit geval de grondstof suiker.
  3. Bepaal de hoeveelheid.
  4. Beslis of u long of short wil gaan. Long gaan doet u als u denkt dat de koers gaat stijgen. Short gaan daarentegen doet u als u denkt dat de koers juist gaat zakken.
  5. Bevestig uw keuze.

Het is nu belangrijk dat u de koers goed in de gaten houdt. Als de koers bijvoorbeeld stijgt, is het verstandig om de grondstoffen nog niet te verkopen. Echter als u te lang wacht, kan het zijn dat de koers ineens lager is dan toen u begon met beleggen en dan leidt u verlies. Als u wilt stoppen met beleggen in de grondstof suiker, dan kunt u de suiker weer terugverkopen aan het beleggingskantoor of de desbetreffende broker. Het verschil van de openingswaarde en sluitwaarde van de suiker wordt automatisch verrekend met het saldo dat op uw beursaccount staat. Als u te weinig of geen ervaring heeft met beleggen, is het via een broker vaak mogelijk om te oefenen met een demo account. Dit is zeer aan te raden voor onervaren beleggers.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beleggen in suiker"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 16-04-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen grondstoffen
Schrijf mee!