InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Succesvol beleggen in grondstoffen

Succesvol beleggen in grondstoffen

Succesvol beleggen in grondstoffen Succesvol beleggen in grondstoffen hoeft niet moeilijk te zijn. Veel grondstoffen zijn schaars of zullen in de komende tijd schaars worden. Hierdoor zullen grondstoffen in een hoog tempo duurder worden. Wilt u ook gaan beleggen in grondstoffen? Wilt u weten welke grondstoffen een belegging waard kunnen zijn? Lees dan onderstaand artikel over succesvol beleggen in grondstoffen.

Wat zijn grondstoffen?

Grondstoffen zijn de basisstoffen uit de natuur, deze zijn noodzakelijk bij het maken van halffabrikaten of eindproducten. Er zijn een aantal grondstoffen die het mogelijk waard zijn om in te beleggen, dit ligt natuurlijk aan de huidige markt! Hier aan aantal voorbeelden met toelichting.

  • Olie en gas
  • Edelmetalen
  • Voedsel
  • Katoen
  • Drinkwater
  • Zand

Olie en gas

Het investeren in olie en gas is een redelijk zekere belegging. Ondanks dat de olie prijs soms kan dalen zal deze over het algemeen alleen maar stijgen. Dit komt omdat de wereldeconomie steeds meer behoefte heeft aan fossiele brandstoffen, denk aan Amerika en opkomende groeimarkten zoals China.

Edelmetalen

Door de toenemende schaarste worden ook edelmetalen steeds meer waard. Edelmetalen die het mogelijk waard zijn om in te investeren zijn goud, zilver, palladium en platina. Veel van deze edelmetalen worden bijvoorbeeld gebruikt in computers en mobiele telefoons.

Voedsel

Deze investering is misschien niet zo netjes, maar zeker rendabel! Door klimaatveranderingen mislukken steeds meer oogsten en hierdoor wordt voedsel steeds schaarser. Een logisch gevolg is dat de voedselprijzen zullen stijgen. Voorbeelden om in te investeren zijn graan, suiker, koffie en cacao.

Katoen

De wereldbevolking groeit ontzettend snel, en al deze mensen willen ook graag kleren aan. Hierdoor is katoen ook een interessante belegging geworden. Let goed op de huidige markt.

Drinkwater

Wederom een investering die misschien minder netjes is, maar wel effectief. Door de groei van de wereldbevolking ontstaat er een steeds grotere vraag naar schoon drinkwater. Ook dit kan een investering waard zijn.

Zand

Dankzij een groeiende welvaart willen steeds meer mensen nieuwe huizen en kantoorgebouwen. De fundering en bovenbouw van deze gebouwen bestaan voor een groot gedeelte uit beton. Een essentieel onderdeel van beton is zand. Ook dit kan wederom een investering waard zijn.

Waarom beleggen in grondstoffen?

Waarom zou men nu massaal moeten gaan beleggen in grondstoffen? Zoals eerder vermeldt, omdat de meeste grondstoffen schaars zijn of dit spoedig zullen worden. Ondanks de vele subsidies die worden gegeven om grondstoffen betaalbaar te houden blijven de oorspronkelijke prijzen relatief hoog. Sterker nog, wanneer er subsidie wordt gegeven kan dit de vraag nog verder stimuleren. Dit zal resulteren in nog hogere grondstofprijzen. Verder was ook al duidelijk geworden dat de wereldbevolking aan het stijgen is, evenals de behoefte om mee te delen in de welvaart. Ook dit leidt tot meer vraag naar grondstoffen. Het aanbod van grondstoffen kan de groeiende vraag niet of nauwelijks bijhouden, dit zorgt voor een prijsstijging.

Op de beurs beleggen in grondstoffen

Op de beurs kan in vele zaken worden belegd en dus ook in grondstoffen. Het verstandig om uw beleggingen te spreiden en zo het minste risico te lopen. Daarom is het verstandig om in meerdere grondstoffen te beleggen. Beleg bijvoorbeeld in een goudmijn, maar ook in een graanexporteur. Een andere manier van belegging in grondstoffen is om te kiezen voor beleggingsfondsen die investeren in grondstoffen.

Mocht u serieus overwegen om te gaan beleggen in grondstoffen, raadpleeg dan altijd eerst uw financieel adviseur of uw bank.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in grondstoffen: wat zijn de voordelen en nadelen?Beleggen in grondstoffen: wat zijn de voordelen en nadelen?De meeste beleggers investeren doorgaans in aandelen en obligaties, terwijl ze de grondstoffen een beetje links laten li…
Beleggen in grondstoffen in 2017 en 2018Beleggen in grondstoffen in 2017 en 2018Beleggen in grondstoffen in 2017 en 2018? Denk dan aan de bitcoin (BTC), de handel in edelmetalen zoals goud, zilver, pa…
Geschiedenis: termijncontracten en derivatenGeschiedenis: termijncontracten en derivatenRuim 3000 jaar voor Christus ontwikkelde het concept van geld en bankieren zich in het oude Mesopotamie. Toch duurde het…
Beleggen in edelmetalen zoals goud en zilverBeleggen in edelmetalen zoals goud en zilverBeleggers die de klassieke beleggingen in aandelen wantrouwen hebben meerdere alternatieven. Een daarvan is om te belegg…
Handel in grondstoffen: commodities of commodityHandel in grondstoffen: commodities of commodityDe handel in grondstoffen en basisgoederen die de mens nodig heeft, commodities, een vorm van beleggen, bestaat al duize…

Reageer op het artikel "Succesvol beleggen in grondstoffen"

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 03-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!