InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Hoe kunt u handelen in grondstoffen?

Hoe kunt u handelen in grondstoffen?

Grondstoffen, kunnen wij vandaag de dag eigenlijk nog wel zonder? Vergeet u niet dat onze samenleving zoals die er nu is, is opgebouwd met behulp van allerlei grondstoffen. Denkt u zich eens in. Wat als wij mensen geen beschikking hadden gehad over baksteen en hout? Waarin zouden wij dan wonen? Gesteld kan worden, dat grondstoffen ons leven een stuk comfortabeler hebben gemaakt in de loop der jaren. Andere grondstoffen als graan, wol, olie en ijzererts hebben hierbij eveneens een belangrijke rol gespeeld. Wist u dat u geld kunt verdienen met grondstoffen zonder deze daadwerkelijk in bezit te hebben? Dat kan door handelen in grondstoffen. Op de beurs kunt u niet alleen handelen in aandelen, vreemde valuta en obligaties, maar ook in grondstoffen. Grondstoffen worden in deze contreien ook wel commodity's genoemd. Enkele voorbeelden van grondstoffen waarin u kunt handelen zijn; olie, goud, aardgas, suiker, koffie en tarwe. De prijs van deze producten wordt bepaald door de wisselwerking tussen vraag en aanbod.

Soorten commodity's

Er doen zich verschillende soorten commodity's voor, enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Energie: Aardgas, Olie en kerosine,
  • Edelmetaal: Goud, zilver en koper.
  • Agrarische: Tarwe, katoen en graan,
  • Delfstoffen: Cement, zand en zout.

Handelen in grondstoffen kan winstgevend zijn. Bent u zich er wel van bewust dat dit niet geheel zonder risico is. Zorgt u er dus voor dat u goed op de hoogte bent van hoe handelen in grondstoffen werkt en van de mogelijkheden. Beleggen is immers nooit zonder risico. Om u enigszins op weg te helpen, worden hieronder kort een aantal mogelijkheden en de werking hiervan beschreven.

De mogelijkheden van handelen in grondstoffen

Zoals eerder vermeld zijn er verschillende soorten grondstoffen. Daarnaast zijn er vier methodes waarop u kunt handelen in grondstoffen:

De directe manier

Hierbij koopt u letterlijk een bepaalde grondstof. Denkt u hierbij aan goudstaven, een kilo suiker of een paar liter olie. U koopt één van deze grondstoffen en verwacht dat de prijs hiervan in de daarop volgende periode zal gaan stijgen. Wanneer de prijs vervolgens stijgt, heeft u grondstoffen in uw bezit die in waarde zijn toegenomen.

Handelen via future contracten

Dit is een contract dat door twee partijen wordt ondertekend. Hierin staat vastgesteld dat een bepaalde hoeveelheid grondstof(fen) voor een bepaalde datum geleverd of verkregen moeten worden.

Handelen via een beleggingsfonds

Dit gebeurt via een broker. Ook wel een tussenpersoon, die bemiddelt tussen koper en verkoper van bepaalde grondstoffen. Hierbij kunt u handelen met kleinere inleg tegen grotere hoeveelheden grondstoffen. Dit kan omdat brokers gebruik maken van hefboomwerking. Hiermee vergroot u uw inleg.

Binaire opties

Een eenvoudig beleggingsproduct. Wanneer u een bepaalde grondstof heeft gekozen waarin u wilt gaan beleggen, geeft u een tijdsperiode aan. Verwacht u dat de prijs zeker in waarde zal gaan stijgen in die periode, kiest u een hoog optie. Verwacht u dat de prijs zal gaan dalen, kiest u een laag optie.

Handelen in grondstoffen

Kortom, u heeft kunnen zien dat grondstoffen al sinds mensenheugenis een belangrijke rol spelen in ons leven. U weet nu dat handelen in grondstoffen tot de mogelijkheden behoort. Wij hebben voor u een aantal methodes op een rij gezet. Bepaalt u zelf welke methode het beste bij u past. Bent u zich er wel van bewust dat iedere methode risico’s met zich meebrengt. Zorg er dus voor dat u vooraf bekend bent met de risico’s. Op deze manier kunt u uw risico’s beperken en komt u niet voor onverwachte verassingen te staan

Veel succes!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe kunt u handelen in grondstoffen?"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 16-04-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen grondstoffen
Schrijf mee!