InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Wat gebeurt er wanneer u uw belastingaanslag niet betaalt?

Wat gebeurt er wanneer u uw belastingaanslag niet betaalt?

Wanneer u een belastingaanslag krijgt is het de bedoeling deze binnen de gestelde termijn te betalen. Het kan voorkomen dat dit u niet lukt, of dat de betaling aan uw aandacht is ontsnapt. Wat kunt u dan verwachten van de belastingdienst?

Betalen

Wanneer u een belastingaanslag krijgt wordt hier een uiterste betaaldatum op aangegeven. Deze ligt meestal zes weken na de dagtekening van de aanslag. De dagtekening is meestal niet de datum waarop u de aanslag krijgt, maar ligt vaak wat in de toekomst. Dit doet de belastingdienst om u de volledige zes weken voor een eventueel bezwaar te geven. Als u de aanslag binnen deze betaaltermijn betaalt is er niets aan de hand. Maar wat gebeurt er wanneer u te laat bent met betalen?

Herinnering

Wanneer u de eerste keer te laat betaalt en het gaat om een particuliere belastingschuld, wordt er een betalingsherinnering verstuurd. In de herinnering wordt een nieuwe betaaltermijn gegeven, meestal zeven werkdagen. Voor een aantal aanslagen wordt geen herinnering verstuurd, namelijk:
  • Een naheffingsaanslag omzetbelasting, loonheffing of bijzondere verbruiksbelasting van
  • personenauto’s en van motorrijwielen
  • Een vordering die de belastingdienst voor anderen incasseert
  • Een dwangbevel van een ander belastingkantoor dan het kantoor waar u nu onder valt

Wanneer u al meerdere aanslagen te laat hebt betaald kan het zijn dat voor de volgende aanslag geen herinnering gestuurd wordt, maar gelijk een aanmaning.

Aanmaning

Na het ontvangen van een herinnering is de aanmaning de volgende stap. De aanmaning geeft aan dat er binnen veertien dagen betaald moet worden. Aan een aanmaning zijn kosten verbonden. De hoogte hiervan is afhankelijk van de hoogte van het openstaande bedrag. Voor bedragen lager dan €454 zijn de kosten €7. Bij een belastingschuld hoger dan 454 betaalt u €15 bij de aanmaning.

Dwangbevel

Wanneer u niet betaalt binnen de termijn van de aanmaning zult u kort daarna een dwangbevel ontvangen. Dit kan per post of persoonlijk via de belastingdeurwaarder. Met het dwangbevel krijgt u het bevel om binnen twee dagen de openstaande belastingschuld inclusief kosten te voldoen. Wanneer dit niet gebeurt kan de belastingdienst beslag leggen op uw bezittingen of bijvoorbeeld loon of een uitkering. Aan een dwangbevel zijn ook weer aanvullende kosten verbonden.
Deze kosten zijn:
  • € 38 bij een belastingschuld tot € 90
  • € 38 plus € 3 voor elke volle € 45 aan schuld bij een belastingschuld vanaf € 90

Wanneer u dus een belastingschuld van 300 euro hebt, betaalt u bij het dwangbevel €50 aan kosten.

Beslaglegging

Als u na het ontvangen van het dwangbevel nog steeds niet hebt betaald, kan er door de belastingdeurwaarder beslag gelegd worden op uw eigendommen of loon/uitkering. Bij een beslag op uw eigendommen kan de belastingdeurwaarder deze zaken verkopen om van de opbrengst uw belastingschuld en openstaande kosten en rente af te lossen. De belastingdeurwaarder kan ook beslag leggen op uw loon, uitkering, pensioen of op andere periodieke uitkeringen die u ontvangt, zoals alimentatie of vakantiegeld. Iedere maand eist hij dan een deel van uw salaris of uitkering op van uw werkgever, of van de persoon of instantie die uw uitkering betaalt. Dit beslag blijft gelden totdat de totale belastingschuld is afbetaald.

Overheidsvordering

In plaats van een beslag op uw bezittingen of loon kan er ook een overheidsvordering plaatsvinden bij uw bank. De belastingdienst kan hiermee een bedrag van maximaal €500 euro per keer van uw rekening afschrijven. Het is niet mogelijk om de bank dit bedrag te laten storneren.

Motorrijtuigenbelasting

Voor het niet (tijdig) betalen van motorrijtuigenbelasting gelden een aantal aanvullende regels. Wanneer de reguliere betalingen niet (tijdig) gedaan worden zal er eerst een naheffingsaanslag verstuurd worden. De eerste keer zitten hier nog geen kosten aan verbonden. Wanneer dit vaker voorkomt, wordt er een boete berekend van €49. Tevens kan er een aantekening gemaakt worden in het kentekenregister van de RDW. Hierdoor is het niet mogelijk om een auto op uw naam te laten zetten. Dit kan pas weer als de aanslagen motorrijtuigenbelasting zijn betaald. U zult dan de belastingdienst schriftelijk moeten verzoeken de aantekening op te heffen.
© 2012 - 2020 Esmeej, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Betalingsproblemen belasting, kwijtschelden belastingschuldBetalingsproblemen belasting, kwijtschelden belastingschuldAls u een belastingaanslag niet betaalt, kan dit verregaande gevolgen hebben. De Belastingdienst zal invorderingsmaatreg…
Dwangbevel BelastingdienstDwangbevel BelastingdienstVoorkom een dwangbevel van de Belastingdienst. Wie zijn belastingen niet op tijd kan betalen, krijgt van de Belastingdie…
Uitstel van betaling BelastingdienstUitstel van betaling BelastingdienstU kunt de Belastingdienst in 2019 en 2020 vragen om uitstel van betaling van de verschuldigde belasting. Wat als u geen…
Betalingsregeling voor de inkomstenbelastingBetalingsregeling voor de inkomstenbelastingWanneer je belasting moet betalen is het natuurlijk verstandig dit zo snel mogelijk te doen. Maar soms is het niet mogel…
Bankbeslag, loonbeslag of boedelbeslag bij schuldenBankbeslag, loonbeslag of boedelbeslag bij schuldenWie te veel schulden en schuldeisers heeft, kan in 2019 en 2020 te maken krijgen met een loonbeslag, een bankbeslag of e…
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Wat gebeurt er wanneer u uw belastingaanslag niet betaalt?"

Reacties

Marcel, 03-08-2018 16:42 #2
Goede dag Esmeej,
Ik heb een belastingaanslag van Belastingsamenwerking Rivierenland niet ontvangen. Nadat ik (logisch) niet had betaald op de uiterste betaaldatum heeft de BSR niet een herinneringsbrief gestuurd maar meteen een aanmaning met kosten. In heb bezwaar aangetekend en in reactie gekregen dat ze zich beroepen op de kostenwet van 1990. Ik ben van mening dat ze zich hadden moeten houden aan de WIK art. 6:96 lid 6 van het burgerlijk wetboek. Hierin wordt de 14 dagen brief onderbouwd. Volgens bovenstaand artikel sta ik in mijn recht. Om dit recht te verkrijgen moet ik nu naar de rechtbank van Arnhem. Leuk om te weten is dat de griffiekosten vele malen hoger zijn dan de te betalen boete kosten. Wellicht kan je mij hierin adviseren. ook leuk om te weten is dat er vele mensen zijn die dit zelfde is overkomen.
Ik zie je reactie graag tegemoet.
Mvg Marcel

Thalita, 15-09-2015 22:25 #1
Wat moet je dan doen als je ruim €4000 binnen 1 jaar moet betalen aan aanslagen omdat je in het verleden in het buitenland hebt gewerkt, door een tia bent afgekeurd en de vrouw met een wsw indicatie maar halve dagen mag werken en maar het minimum aan inkomen krijgt en de belasting niet aan een betalingsregeling wilt voldoen en die aanslagen per jaar met €1600 erbij krijgt? Hoe moet je het dan betalen? Krediet? Zodat de mensen zich nog verder in de schulden moet werken om de staat alleen te spekken?

Infoteur: Esmeej
Laatste update: 26-11-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 2
Schrijf mee!