InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Betalingsproblemen belasting, kwijtschelden belastingschuld

Betalingsproblemen belasting, kwijtschelden belastingschuld

Betalingsproblemen belasting, kwijtschelden belastingschuld Als u een belastingaanslag niet betaalt, kan dit verregaande gevolgen hebben. De Belastingdienst zal invorderingsmaatregelen nemen om de belasting te innen, zoals het versturen van een aanmaning of een dwangbevel. De zogenaamde invorderingskosten zijn voor uw rekening. Zo kan een belastingschuld hoog oplopen.

Maatregelen Belastingdienst bij betaalverzuim

De maatregelen die de Belastingdienst zal nemen bij het verzuimen van belastingbetaling, verlopen in de volgende stappen:

Betalingsherinnering

Bij sommige betalingsherinneringen verstuurt de Belastingdienst voor de aanmaning een betalingsherinnering. Hier worden geen kosten voor berekend.

Aanmaning

Als u een aanmaning ontvangt, moet u binnen 14 dagen de verschuldigde belasting betalen. De aanmaningskosten zijn €7 of €16 (2019).

Dwangbevel

Als u niet betaalt binnen de termijn van de aanmaning, wordt er een dwangbevel bezorgd. De kosten van het dwangbevel kunnen behoorlijk oplopen.

Overheidsvordering

Verzuimt u te betalen, dan is de Belastingdienst gemachtigd om de verschuldigde belasting van uw bankrekening af te schrijven.

Beslaglegging Belastingdienst

Vervolgens kan de Belastingdienst beslag leggen op uw bezittingen.

Beslaglegging op eigendommen

De belastingdeurwaarder kan beslag leggen op uw eigendommen als u binnen twee dagen na het dwangbevel de belasting niet betaalt. Hij kan uw eigendommen verkopen om zo de belastingschuld vermeerderd met de invorderingskosten te innen.

Loonbeslag

De Belastingdienst heeft ook het recht om de verschuldigde belasting in te houden op het loon of de uitkering.
In beslag nemen van de auto. De auto wordt verkocht of gesloopt.

Uitstel van betaling Belastingdienst

Als u betalingsproblemen hebt en de aanslag niet kunt betalen voor de uiterste betaaldatum maar wel binnen vier maanden, dan kunt u de Belastingdienst verzoeken om uitstel van betaling te verlenen. Dit geldt alleen voor particulieren, dus niet voor ondernemers. Het bedrag van de belastingschuld mag niet hoger zijn dan €20.000, u mag geen openstaande belastingschulden hebben en er mag geen dwangbevel zijn getekend.

Kwijtschelden belastingschuld

De Belastingdienst heeft ook de mogelijkheid om volledige of gedeeltelijke kwijtschelding van de belastingschuld te verlenen, maar doet dat alleen als u financieel aan de grond zit en niet in staat bent om de aanslag te betalen. Dit wordt “buitengewoon bezwaar”genoemd.

Kwijtschelding belastingschuld: buitengewoon bezwaar

Op de website van de Belastingdienst kunt u een proefberekening maken om te kijken of u in aanmerking komt voor buitengewoon bezwaar. Als uit de berekening blijkt dat u inderdaad de belasting niet kunt betalen, moet u een “Verzoek kwijtschelding van belasting en/of premie voor particulieren” indienen. Dit formulier is tevens te downloaden op de site van de Belastingdienst.
Gerelateerde artikelen
Kwijtschelding van belasting kan dat in 2019?Kwijtschelding van belasting kan dat in 2019?Kwijtschelding van de belasting aanvragen bij de fiscus? Kwijtschelden in 2018 en 2019 van belastingen en belastingschul…
Uitstel van betaling BelastingdienstUitstel van betaling BelastingdienstU kunt de Belastingdienst in 2018 en 2019 vragen om uitstel van betaling van de verschuldigde belasting. Wat als u geen…
Wat gebeurt er wanneer u uw belastingaanslag niet betaalt?Wanneer u een belastingaanslag krijgt is het de bedoeling deze binnen de gestelde termijn te betalen. Het kan voorkomen…
Dwangbevel BelastingdienstDwangbevel BelastingdienstVoorkom een dwangbevel van de Belastingdienst. Wie zijn belastingen niet op tijd kan betalen, krijgt van de Belastingdie…
Verrekening voorheffingenWanneer de belastingdienst de aanslag van de inkomstenbelasting vaststelt worden de ingehouden voorheffingen verrekend.…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Betalingsproblemen belasting, kwijtschelden belastingschuld"

Reacties

Monique, 16-12-2017 09:58 #2
Er is zomaar beslag gelegd op mijn bankrekening door de belastingdienst. Ik heb geen idee waarvoor heb totaal geen waarschuwende brieven ontvangen. Kan dit zomaar?

Carla Serrij, 02-09-2012 10:31 #1
Ik moet van de belasting van 5jaar terug alle toeslagen die ik heb gekregen terug betalen. Okee als ik dat onterecht gekregen heb wil ik dat ook zeker terug betalen.
Wat ik alleen niet begrijp is, waarom ze geen regeling willen treffen. Keer op keer als ik vraag onze alles op een hoop willen gooien om dan 1 bedrag per mnd te betalen. Nee dat doen ze niet er word vanaf april al beslag gelegd op mijn loon, vond ik ook prima, want zo kom ik toch van mijn schuld af. Nee dat gaat volgens de belasting niet snel genoeg nu hebben ze beslag gelegd op mijn auto en word er straks op mijn inboedel beslag gelegd. Dan heb. Ik niets meer, heb allerlei lichamelijke gebreken zonder auto kan ik zo meteen niet naar mijn werk. 6 jaar geleden had ik nog een bijstandsuitkering daar zit ik zo meteen weer in dankzij hun. Mijn hele leven is het al een gevecht ik heb het gehad laat ze alles maar meenemen.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 30-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 2
Schrijf mee!