Zwart werken: gevolgen

Zwart werken: gevolgen Er zijn vele voorbeelden van zwart werken. Een schoonmaker in dienst nemen, een krantenwijk waar je geen belastingaangifte van doet. Binnen de horeca en schoonmaak is zwart werken een verschijnsel dat vaak voorkomt. Dit kan gevolgen hebben in de vorm van een boete, voor zowel werkgever als werknemer. In dit artikel: de definitie en de gevolgen van zwart werken.

Definitie zwart werken

Wat is zwart werken?

Zwart werken houdt in dat de werknemer tegen betaling werkt, zonder dat er belasting en sociale premies worden afgedragen. Normaal gesproken worden deze ingehouden op het brutoloon. Over het loon is geen loonheffing ingehouden: zwart loon, dat vaak contant wordt uitbetaald.

Niet in alle gevallen is de werknemer zich bewust van het feit dat hij zwart werkt. Wanneer dat wel zo is, is het motief vaak dat hij een hoger loon ontvangt.

Illegale schoonmaker

In de schoonmaaksector komt zwart werken veelvuldig voor. Maarliefst 75% van de 1,2 miljoen huishoudens die een schoonmaakster in dienst hebben, betaalt de schoonmaakster zwart uit. De prijs is de belangrijkste overweging. Een “witte” huishoudelijke hulp kost al gauw € 20 per uur, terwijl een zwart betaalde schoonmaakster maximaal € 12 per uur kost.

Zwart werken met een uitkering

Veel mensen die een uitkering ontvangen, verdienen bij zonder daar belasting over af te dragen.. Het gaat bijvoorbeeld om WW, bijstand of Wajong. De betreffende uitkeringsinstantie (het UWV of de gemeente) zal het “benadelingsbedrag” (de te hoge uitkering) bruto terugvorderen. Dat bedrag is fors hoger dan de netto uitkering. Daarnaast wordt er een boete opgelegd, waarvan de hoogte afhankelijk is van de verzwegen inkomsten.

Zwart werken: boete

Bedrijven waar illegale werknemers worden aangetroffen, krijgen een boete van € 8.000 per werknemer. De zwartwerker zelf moet alle loonheffingen terugbetalen, inclusief een boete van € 1.134. Particulieren die worden betrapt, moeten € 4.000 betalen.

Zwart werken: gevolgen

Zwart werken is verboden en dus strafbaar. Daarnaast heeft zwart werken een aantal andere gevolgen, voor de werkgever, de werknemer en de samenleving. Bijvoorbeeld het AOW-stelsel, dat is een omslagstelsel. Werknemers van nu betalen de AOW van de huidige 65+’ers. En mensen die geen belasting en sociale premies afdragen, betalen daar niet aan mee. Hetzelfde geldt voor premies voor sociale verzekeringswetten, zoals de WIA.

Gevolgen werknemer

Werknemers die zwart werken, zijn niet verzekerd voor de sociale zekerheidswetten. Een werknemer die zwart werkt, bouwt geen aanvullend pensioen op. Ook heeft hij geen recht op doorbetaling van het loon bij ziekte of arbeidsongeschiktheid. Hij bouwt geen WW-rechten op. Als hij werkloos wordt ,moet hij terugvallen op de bijstand. Ook bouwt hij geen vakantiedagen op en heeft hij geen recht op vakantietoeslag.

Een ander gevolg is de aansprakelijkheid bij ongevallen. In de normale situatie is de werkgever aansprakelijk als er een ongeluk gebeurt op de werkvloer. Maar bij zwart werken moet de werknemer zelf opdraaien voor alle kosten.

Gevolgen werkgever

Als zwart werken aan het licht komt, krijgt de werkgever een naheffing van de Belastingdienst en bovendien een fikse boete. De boete is standaard € 8.000 per werknemer.
Gerelateerde artikelen
Zwart werken boeteZwart werken boeteZwart werken is iets dat vaak voorkomt. Zwartwerk valt onder belastingfraude en is een criminaliteit. Wie op zwartwerken…
Wat is zwart geld?Wat is zwart geld?Zwart geld is geld waarvan de belastingdienst niet op de hoogte is dat u er over beschikt. Het geld dat u niet opgeeft b…
Zwart werken en de gevolgenZwart werken en de gevolgenZwart werken: bijna iedereen heeft het wel eens gedaan. Wat houdt zwart werken in, wie doen het en wat zijn de gevolgen…

Belastingaangifte 2019: aftrekpostenBelastingaangifte 2019: aftrekpostenIn 2020 doe je belastingaangifte over het jaar 2019. Veel mensen krijgen een brief van de Belastingdienst waar in staat…
Bijtelling auto 2013-2014Bijtelling auto 2013-2014Een auto van de zaak in 2013 en 2014, een leaseauto, betekenen nieuwe regels voor uw fiscale bijtelling bij uw inkomen.…
Bronnen en referenties
  • ND
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Zwart werken: gevolgen"

Reacties

Danielle, 18-07-2014 10:43 #6
Goedendag, ik ken een snackbar eigenaar die de helft maar aanslaat en de rest in zijn zak doet, hij heeft alleen maar zwartwerkers in dienst, en laat jonge jongens alleen in de zaak werken.
ook weet ik dat hij gescheiden is en midden in een vechtscheiding zit, en zijn ex niks wilt betalen omdat hij al samenwoont met zijn andere vriendin met 2 kinderen maar om de belasting te ontduiken staat zij ingeschreven bij haar moeder met haar 2 kinderen,
er worden hele stukken geschreven over zwart wonen, maar heb het idee dat er niks aan word gedaan, hoe kan ik over degene over wie het gaat aangeven?

Bobo, 22-01-2014 13:12 #5
Hoe kan dat nou een alleenstaande vrouw met kindje heeft een nieuwe auto en huurwoning van meer dan 600 euro en heeft een uitkering maar werkt hier en daar lekker bij zonder dit door te geven aan de instanties lekker makkelijk verdienen en alle recht op toeslagen. Ik werk zelf 6 dagen in de week heb een vrouw en een kind en is voor ons heel moeilijk om maandelijks rond te komen. Ik zou wel willen weten of het mogelijk is om iemand die zwart bij verdiend aan te kunnen geven.

Onschuldig Meisje, 21-01-2013 16:23 #4
Ik ben ergens beginnen te werken in de vakantie terwijl ik nog student was. Ik heb een contract moeten tekenen, maar weet ook niet wat er verder mee gebeurt is. na een paar maanden ben ik gestopt met mijn studies maar steeds blijven verder werken daar. Ik weet zelf niet heel goed hoe het allemaal in zijn werking gaat en of ik nu heb gezwartwerkt? In ieder geval moet ik nog 750 euro ontvangen van mijn oude baas. Maar heb het nu na 1 jaar nog altijd niet ontvangen. Ik ben op dit moment terug student en heb amper geld. Wat kan ik doen? Heb toch niet al die uren voor niks geklopt zeker?

Onvoorstelbaar, 18-10-2012 20:36 #3
Onvoorstelbaar ik werk en betaal me een bult aan belasting en ik wil iemand aangeven die al 7 jaren elke dag zwart poetst bij mensen thuis en ik kan haar nergens aangeven. Bel ik misdaad anoniem moet ik zelf de poetsplaatsen uitzoeken en mvr heeft tijd om het aan te geven bij de belasting wat ze natuurlijk niet doet, maar ze geniet wel zorgtoeslag enz enz.
Waar kan ik zo iemand aangeven? Voordat we allemaal zwartwerken.

Het Moet Anders, 18-06-2012 01:09 #2
Ik heb in de jaren negentig jarenlang parttime gewerkt op basis van een nul uren contract. Ik studeerde voltijd, dus ik vond het niet erg en het betaalde best goed. Maar toch, je bouwt geen pensioen op, vakantiegeld was er niet, als ik een dag niet kwam omdat ik ziek was, dan geen geld. Kortom ik heb bij dat bedrijf niets opgebouwd. Hoeft ook niet, want na mijn studie een goede baan gevonden, maar ik wil maar zeggen dat per definitie wit werken je ook buiten schot van voorzieningen kunt vallen!

J. de Bruin, 12-04-2012 16:35 #1
Ik maak iedere week het huis schoon van een oude heer. Ik verdien 30 euro. Als ik het opgeef aan de belasting is het dan in orde? Of moet er van zijn kant ook iets gebeuren?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 29-12-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 6
Schrijf mee!