InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Controle op schenkingen is onmogelijk
mijn kijk op

Controle op schenkingen is onmogelijk

Controle op schenkingen is onmogelijk Schenkingen moeten opgegeven worden bij de Belastingdienst. Schenkingen boven de geldende vrijstelling worden belast met schenkbelasting. Echter controle houden op schenkingen is onmogelijk. Ouders mogelijk jaarlijks een bedrag van 5.030 schenken aan de kinderen, zonder dat er schenkbelasting verschuldigd is. Onder voorwaarden is het mogelijk om een hogere bedrag te schenken indien de kinderen tussen de 18 en 35 jaar oud zijn. Toch is het onmogelijk om hier goed toezicht op te houden. Ouders gaan niet alle bedragen die ze aan de kinderen hebben geschonken meenemen in de belastingaangifte. Bij zeer hoge bedragen ligt het anders, maar bedragen van een paar duizend euro, kan de Fiscus geen toezicht op houden.

Nut van schenkbelasting

Door het instellen van schenkbelasting, wil de belastingdienst voorkomen dat er bedragen overgeheveld gaan worden. Toch is dit een vreemde belasting. Iedereen moet toch zelf weten hoe ze hun geld gaan besteden? Door schenkbelasting te heffen, willen ze ook voorkomen dat ouders grote bedragen gaan overhevelen om uiteindelijk erfbelasting te voorkomen. In de praktijk is toezicht niet te realiseren.

Jaarlijks geld geven aan de kinderen

Ouders moeten geschonken bedragen opgeven bij hun jaarlijkse aangifte. In het geval het bedrag boven de vrijstelling uit komt, wil de Belastingdienst ook nog een graantje meepikken. Echter hoe gaat de Belastingdienst controleren, hoeveel u uw kinderen hebt gegeven? U kunt wel iedere maand 1.000 extra pinnen en dit aan de kinderen schenken. Indien u de bedragen gaat overboeken via een bankoverschrijving, zijn de transacties te controleren, maar door het geld persoonlijk te geven is het niet te traceren.

Geleidelijk vermogen overdragen naar de kinderen

U mag niet frauderen, en ik wil u ook zeker niet oproepen om schenkingen te verzwijgen voor de Belastingdienst, maar ik kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die exact opgeven wat ze de kinderen hebben laten toekomen. Wat is het bezwaar tegen het ondersteunen van de kinderen?

Hoe wordt de hoogte van de schenkbelasting vastgesteld?

Het bedrag aan schenking wordt eerst verlaagd met de vrijstelling. De heffing over het meerdere is afhankelijk van de hoogte van de schenking. Er wordt namelijk een progressief tarief gehanteerd. De heffing bedraagt 10 procent over het deel van de schenking tot 118.708 (2012). Over het meerdere bedraagt de heffing 20 procent. De belastingheffing voor schenkingen aan kleinkinderen is 80 procent hoger. Ook geldt er dan een andere vrijstelling, namelijk 2.012.

Eenmalig geldt er een verhoogde vrijstelling

Eenmalig mag er belastingvrij een hoger bedrag geschonken worden tot maximaal 24.144. Voorwaarde is dat het kind tussen de 18 en 35 jaar oud is. In het geval de schenking gebruikt gaat worden voor aankopen, onderhouden, verbetering of aflossen van de eigen woning van het kind, geldt er een hogere eenmalige vrijstelling, namelijk : 50.300. Voorwaarde is wel dat het geld aantoonbaar gebruikt is voor de eigen woning of voor het bekostigen van een opleiding ten behoeve van het werk of om de kansen op werk te vergroten. De schenking moet dan wel worden vastgelegd bij de notaris door een notariële akte op te stellen.
Gerelateerde artikelen
De schenkbelastingDe schenkbelastingAls u een schenking krijgt bent u in veel gevallen belastingplichtig. De hoogte van de schenkbelasting hangt af van de h…
Voorkom schenken aan de BelastingdienstVoor mensen die niet beschikken over grote vermogens, is het vaak niet nodig om belasting te betalen over schenkingen en…
Contant schenken, geen haan die ernaar kraaitContant schenken, geen haan die ernaar kraaitBij het schenken van geld aan de kinderen of aan anderen, kan er schenkbelasting verschuldigd zijn. Er geldt een vrijste…
Zelf hoogte belastingheffing over schenking berekenenBedragen die u schenkt aan derden, kunnen belast worden met schenkbelasting. De bedragen boven de vrijstellingen worden…
Bij leven schenken, verlaagt de erfbelastingDe belastingheffing over schenkingen is gelijk aan de heffing over erfenissen na overlijden. Toch kan het belastingheffi…

Reageer op het artikel "Controle op schenkingen is onmogelijk"

Reacties

Kraats, 20-10-2014 07:04 #3
Kan men gewoon zonder problemen bv. 1000 euro aan je kind schenken? Of moet men dit toch melden bij de belastingen ondanks dat men onder het belastingvrije bedrag blijft wat men schenken mag? Reactie infoteur, 20-10-2014
Het moet inderdaad officieel gemeld worden, maar er zal geen heffing volgen.

M. Hanzsa, 21-04-2014 09:10 #2
Ouders willen 20k schenken, voor de aankoop van een huis. Wij zijn beiden 25jaar. Ouders moeten het dus opgeven bij de belastingaangifte, maar moeten wij als ontvangers nog wat aangeven? Valt nog in de eerste vrijstelling?

T. Willemse, 23-10-2013 23:17 #1
Hoe weet ik zeker dat het door mij aan mijn kinderen overgemaakte verhoogde schenking gebruikt wordt voor hypotheek aflossing, en niet voor b.v. vakantiedoeleinden. In dat geval gaat de schenking niet door. Reactie infoteur, 25-10-2013
Lijkt mij een kwestie van duidelijke afspraken maken. Daar moet toch uit te komen zijn?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 16-12-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 3
Mijn kijk op…
Schrijf mee!