Belasting: vrijstelling voor elektrische auto's
Steeds meer mensen kopen een elektrische auto. Het is aantrekkelijk om een elektrische auto te kopen vanwege de vrijstelling die u krijgt van de belasting. U krijgt namelijk een bpm-vrijstelling wanneer u een elektrische auto koopt of least. De prijzen liggen daarom op hetzelfde niveau als bij veel andere auto's. Het is pas sinds een paar jaar rendabel voor autobedrijven om de elektrische auto in massaproductie te verspreiden.
Er is een snel groeiende markt voor elektrische auto's. Er zijn verschillende redenen waarom er een toenemende aandacht is voor elektrische auto's. De belangrijkste reden is dat elektrische auto's schoner zijn voor het milieu. Er wordt de laatste jaren steeds meer gesproken over klimaatverbetering. Een groot aantal landen was betrokken bij de afsluitingen van de Kyoto-akkoorden. Daarin hebben zij afgesproken om iets te gaan doen aan de uitstoot van Co2, oftewel koolstofmonoxide. Een grote sprong kan gemaakt worden door wat te doen aan de uitstoot van Co2 door auto's. Daardoor is er meer aandacht voor elektrische auto's. Een tweede reden is de toenemende schaarste van oliebronnen. Er wordt geschat dat er nu voor ongeveer nog veertig jaar genoeg olie is. Verder vloeit er veel geld naar landen in het Midden-Oosten, omdat daar de meeste olie in de grond zit. Veel westerse landen willen niet afhankelijk zijn van deze instabiele regimes en zijn daarom meer geld gaan steken in de ontwikkeling van rendabele elektrische auto's.
Ontwikkeling van elektrische auto's
Tot het eerste decennium van de 21 eeuw waren er wel elektrische auto's, maar die waren vaak niet rendabel. Ze werden vooral ontwikkeld door wetenschappers en deze gebruikten de auto's als gadget of om verder onderzoek naar te doen. Deze wagens waren niet rendabel om in de massaproductie te doen. Daarvoor kostte het te veel geld om deze wagen te ontwikkelen. Ook was de infrastructuur er niet op ingesteld. Ongeveer vanaf 2009 begon de eerste generatie elektrische auto's haar weg te vinden naar de markt. Deze auto kan intussen goedkoop genoeg gemaakt worden om rendabel te zijn. Ook ontstaan er steeds meer oplaadpunten waar de batterij van de auto kan worden opgeladen. Een nadeel van de auto is wel dat deze regelmatig moet worden opgeladen. Tegelijkertijd is de techniek nog volop in ontwikkeling.
Vrijstelling belasting voor elektrische auto's
De Nederlandse regering wil stimuleren dat zoveel mogelijk mensen een elektrische auto nemen. Daardoor neemt namelijk de uitstoot van Co2 af. Bovendien geldt dat het veel aantrekkelijker wordt voor de auto-industrie om veel aandacht te besteden aan schonere technieken als ook veel mensen daadwerkelijk deze elektrische auto's kopen. De overheid wil de verkoop van elektrische auto's stimuleren en heft daarom geen belasting op de zogeheten nulemissieauto's. Daardoor wordt het voor werknemers aantrekkelijker om de auto te kopen. De kosten liggen namelijk lager dan bij de aankoop van een normale auto die op benzine of gas rijdt. Mogelijk willen werknemers daardoor toch een elektrische auto kopen, ondanks sommige nadelen die deze auto heeft ten opzichte van andere auto.
BPM-vrijstelling voor elektrische auto's
De vrijstelling geldt voorlopig tot 2018. Aanvankelijk was dit tot 2013. Kopers van de elektrische auto krijgen een BPM-vrijstelling. BPM staat voor Belasting Personenauto's en Motorrijwielen. In 2018 vervalt deze hele vrijstelling waarschijnlijk sowieso. Dat heeft er mee te maken dat de overheid langzaam kilometerbeprijzing aan het invoeren is. De regering van premier Rutte wilde bij haar aantreden de belastingvrijstelling voor elektrische auto's eigenlijk opheffen, maar heeft daar uiteindelijk toch van afgezien. Dit was omdat zij toch ook wel de voordelen van de vrijstelling inzagen. Het is mogelijk om de elektrische auto via verschillende dealers te kopen of te leasen. De prijzen liggen op hetzelfde niveau als veel andere auto's door de vrijstelling.