Loonheffingskorting toepassen?

Loonheffingskorting toepassen? Bij elke baan moet opgegeven worden of u loonhefftingskorting wilt laten toepassen. Vaak wordt hier voor gekozen. Echter zijn er ook redenen geen loofheffingskorting te laten toepasen.

Wat valt onder loonheffingskorting?

Loonheffing is een belasting over het salaris, hieronder valt de loonbelasting en premies volksverzekeringen. Loonheffingskorting is een korting op de te betalen loonheffing. Hier heeft iedereen met loon recht op.

Loonheffingskorting is een verzameling van meerdere heffingskortingen, namelijk:
  • algemene heffingskorting, (hoogte)
  • arbeidskorting, (wat is dat?)
  • jonggehandicaptenkorting
  • levensloopverlofkorting
  • ouderenkorting
  • alleenstaande-ouderenkorting

Zoals te zien is, zijn sommige heffingskortingen specifiek voor bepaalde situaties. U heeft dus niet zomaar recht op alle bovenstaande heffingskortingen. Iedereen heeft recht op de algemene heffingskorting en iedereen met loon uit tegenwoordige werkzaamheden heeft ook recht op de arbeidskorting.

De werkgever houdt de loonheffing in op uw salaris. Als de werkgever ook de loonheffingskorting toepast, zal hij met alle heffingskortingen die onder de loonheffingskorting vallen rekening houden.

Loonheffingskorting toepassen?

2 Banen

Iedereen met loon kan dus loonheffingskorting laten toepassen. Dit mag echter alleen bij 1 baan tegelijk. Dus als u 2 banen of meer heeft zult u moeten kiezen. Voor bijvoorbeeld de algemene loonheffingskorting geldt een maximaal bedrag. Als u dus voor meer banen deze loonheffingskorting laat toepassen loopt u het risico hier teveel van te ontvangen. Om dat te voorkomen kunt u de loonheffingskorting maar bij 1 baan laten toepassen.
Aan het eind bij de belastingaangifte worden alle inkomsten bij elkaar opgeteld, en heeft u dus kans dat u ook over de andere inkomens nog wat belasting terug krijgt.

Algemene heffingskorting bij de partner

Als u geen inkomen heeft hoeft u ook geen belasting te betalen over dat inkomen. Daardoor kunt u dus ook geen algemene heffingskorting verrekenen via de loonheffingskorting. Als u over het betreffende jaar een partner heeft met een inkomen, dan heeft u kans dat uw recht op algemene heffingskorting bij uw partner kan worden toegepast. Dit wordt ook wel aanrechtsubsidie genoemd. Wel moet de partner dan genoeg aan belasting betalen om de korting hier vanaf te kunnen halen. Het is namelijk niet mogelijk om met de algemene heffingskorting meer te ontvangen dan u eigenlijk zou moeten betalen.

Afbouw aanrechtsubsidie

Deze regeling met een partner, de aanrechtsubsidie, wordt door de overheid afgebouwd sinds 2009. Elk jaar wordt dit afgebouwd met 6,66% per jaar.

Voor een aantal situaties geldt deze afbouw van de aanrechtsubsidie niet. Uitzonderingen zijn wanneer de niet of minstverdienende partner:
  • voor 1-1-1972 geboren is;
  • na 31-12-1971 geboren is en op 31 december 2011 een thuiswonend kind heeft jonger dan 6 jaar en staat ingeschreven op hetzelfde adres.

Voorlopige teruggaaf loonheffingskorting

Als u weet dat u aan het eind van het jaar meer loonheffingskorting terug zal krijgen van de belastingdienst, kunt u er ook voor kiezen dit maandelijks te ontvangen. Dit kan het geval zijn als u bij de kinderen thuis blijft. Of als u 2 of meer banen heeft en u weet dat u hiervoor te weinig loonheffingskorting ontvangt. U kunt dan met een voorlopige aangifte het verschil terugkrijgen, verspreid over de nog te komen maanden. U loopt dan wel het risico dat u achteraf toch nog wat terug moet betalen indien uw situatie gedurende het jaar verandert.
© 2011 - 2020 Vissies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Loonheffingskorting toepassen? Verschillende situatiesLoonheffingskorting toepassen? Verschillende situatiesAls je werkt en loon ontvangt dan wordt hierop loonheffing toegepast. Iedereen heeft daarnaast ook recht op loonheffings…
Recht op de aanrechtsubsidie minstverdienende partnerRecht op de aanrechtsubsidie minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie is hetzelfde als de algemene heffingskorting voor de minst verdienende partner. Deze korting is het…
Aanrechtsubsidie 2021 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2021 minstverdienende partnerIn 2021 hebt u als minst verdienende partner recht op de aanrechtsubsidie 2021, algemene heffingskorting, maar de algeme…
Recht op de algemene heffingskortingRecht op de algemene heffingskortingIedere belastingplichtige in Nederland heeft recht op de algemene heffingskorting. Deze algemene loonheffingskorting is…

BPM terugvragen bij uitvoer autoBPM terugvragen bij uitvoer autoIn Nederland moet over nagenoeg iedere auto BPM worden betaalt. Deze belasting bestaat alleen in Nederland en daarom is…
Hoogte algemene heffingskortingHoogte algemene heffingskortingDe algemene heffingskorting is een korting waar iedereen recht op heeft. De werkgever kan deze korting toepassen via de…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Loonheffingskorting toepassen?"

Reacties

P. Kester, 18-03-2015 14:52 #4
Een werknemer die in het buitenland woont en in Nederland werkt voor minder dan 25%: heeft hij recht op loonheffingskorting?

W. Wieringa, 11-03-2013 11:47 #3
Ik heb gemerkt dat je bij sommige werkgevers Nee moet invullen als je wil dat je op het eind van het kalender jaar geld terug wil vragen. Maar als ik het officiële Loonheffingskortingformulier bekijk van de belastingdienst zou je zeggen dat je dan Ja moet invoeren om geld terug te vragen.

Kan iemand mij hier het verschil van uitleggen?
En is het correct dat er Ja ingevuld moet worden als ik aan het eind van het jaar geldt terug wil vragen?

W. H. Sepers, 10-02-2013 16:20 #2
Onlangs ontving ik mijn aanvraagformulier voor mijn pensioen, vanaf 1 augustus a.s. In dit formulier wordt de vraag gesteld of op mijn pensioen-inkomen de loonheffingskorting moet worden toegepast. Moet ik hier nu JA of NEE op antwoorden? Het voordeligst is natuurlijk JA, maar wat zou een reden kunnen zijn om het niet te doen? Graag Uw reactie.

R. Rooseboom, 16-01-2013 13:52 #1
Mijn vraag gaat over de loonheffingskorting. Mijn inkomen is over 2013 Aow op dit moment 9586 bruto per jaar. Mijn andere pensioen is 8714 bruto per jaar. Mijn vrouw heeft ook Aow 9586 bruto per jaar. Ik heb op geen van beiden vorig jaar de loonheffingskorting toegepast.
Ik moest vorig jaar 700 Euro betalen.

Mijn vraag is is dit het voordeligst wat ik kon doen, wat de belasting betreft.

Infoteur: Vissies
Gepubliceerd: 15-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 4
Schrijf mee!