InfoNu.nl > Financieel > Belasting > BPM terugvragen bij uitvoer auto

BPM terugvragen bij uitvoer auto

BPM terugvragen bij uitvoer auto In Nederland moet over nagenoeg iedere auto BPM worden betaalt. Deze belasting bestaat alleen in Nederland en daarom is in 2007 besloten dat wanneer een auto wordt geëxporteert naar een ander EU land deze belasting onder bepaalde voorwaarden kan worden teruggevraagd. Hieronder wordt uiteengezet hoe dit bij de export in zijn werk gaat.

Wanneer komt mijn auto in aanmerking voor teruggaaf?

Uw auto komt in aanmerking voor de teruggaaf van een deel van de betaalde BPM als u deze exporteert naar een land binnen de EER, dit zijn alle landen van de EU plus Noorwegen, Ijsland en Liechtenstein. Bij export naar landen buiten Europa is de BPM dus niet terug te vragen. Daarnaast moet de auto op kenteken zijn gezet na 16 oktober 2006. Op deze manier probeert de overheid de oneerlijke concurrentie binnen de occasionhandel, die ontstaat door de hoge Nederlandse belasting, uit te vlakken.

Hoe bereken ik het terug te vragen bedrag?

Het bedrag kan worden berekend aan de hand van de nieuwprijs inclusief BPM en BTW van de te exporteren auto. Daarbij komen de leeftijd van de auto, hoe lang de auto in Nederland is geregistreerd en of er al eerder BPM is teruggevraagd. Het teruggaaf verzoek moet binnen 13 weken na de exportaanmelding worden ingediend. Het terug te vragen bedrag kan het best worden berekend aan de hand van een van de bpm calculators die op het internet worden aangeboden. Omdat het BPM bedrag uit verschillende elementen is opgebouwd, zoals co2 heffing, dieselheffing etc., is een eenduidig rekenvoorbeeld niet te geven.

Wat moet ik doen voor teruggaaf?

Om de BPM terug te kunnen vragen moet het voertuig eerst als geëxporteerd worden aangemeld. Daarna heeft u dertien weken de tijd om het formulier van de belastingdienst in te vullen en terug te sturen.

Is het echt voordeliger?

Het exporteren van een auto naar het buitenland zou in theorie het prijsverschil tussen Nederland en andere EU landen moeten opheffen. Dit is over het algemeen ook het geval, maar vooral bij de auto's die in Nederland snel afschrijven zoals grote, zware en dure auto's kan het een aardig voordeel opleveren. Neem bijvoorbeeld een Jaguar XJS uit 2008, de nieuwprijs in Nederland begint bij €95000,- tweedehands kun je er op het moment een krijgen voor €29000,-. Als je hier de BPM aftrekt kom je op een prijs van €20000,-, een stuk lager dan eenzelfde auto in andere EU landen.
© 2011 - 2019 Frankdegram, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "BPM terugvragen bij uitvoer auto"

Reacties

Joosen Tinne, 19-10-2015 20:03 #2
Beste,
Wij overwegen om een auto in Nederland te kopen. wij zijn zelf van Belgie.
Hoe gaat het in zijn werk om de BPM terug te vorderen?
Bij welke instantie moeten we dit aanvragen?
De wagen is niet ouder dan 5 jaar heeft energielabel B met een CO² uitstoot van 151mg

Mvg. Tinne Joosen

J. van T. Veer, 28-04-2014 16:04 #1
Kan ik als particulier mijn auto uitvoeren en exporteren naar Spanje?

Infoteur: Frankdegram
Gepubliceerd: 17-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 2
Schrijf mee!