Belasting terugvragen over 2020: studenten en scholieren

Belasting terugvragen over 2020: studenten en scholieren Wie in 2020 te veel loonbelasting betaalt, kan de Belastingdienst vragen om een belastingteruggave inkomstenbelasting. Student, scholier, iedereen kan dat. Gebruik voor deze aanvraag de voorlopige aanslag inkomstenbelasting, het vroegere P-formulier dat inmiddels ook het bekende T-biljet vervangt. Formulieren zijn in 2020 niet meer nodig, want het kan ook online. Te veel belasting en inkomstenbelasting aan de fiscus betalen, dat wil toch niemand? Vraag het dan ook in 2020 en straks 2021 op tijd terug.

Belastinggeld terugkrijgen

Belasting terugvragen over uw inkomen, vraag het terug bij de Belastingdienst

Iedereen betaalt over zijn inkomen belasting via de inkomstenbelasting. Hoe meer u verdient, hoe meer inkomstenbelasting u in de regel betaalt. Maar er wordt door de werkgever in een jaar ook wel te veel belasting ingehouden. Vooral studenten, scholieren en mensen met vele fiscale aftrekposten hebben daar last van. In die gevallen krijgt u netto minder loon en salaris uitbetaald dan waar u feitelijk recht op hebt. Ten onrechte. Dat komt wel weer goed als u ook een belastingaangifte inkomstenbelasting over 2020 doet (voorjaar 2021), maar niet iedereen doet dat. Wat is in dit geval de oplossing?

Belastingteruggave student en scholieren, belasting terugvragen

Studenten en scholieren verdienen meestal niet het hele jaar bij. Meestal wordt in de vakantieperiode, het weekend of in de late uurtjes wat extra geld verdiend. Er zijn nogal wat werkgevers die bij de loonheffing toch het zekere voor het onzekere nemen en doen alsof u elke maand hetzelfde verdient en dat twaalf maanden lang. Hierdoor hebt u fictief veel meer inkomen ontvangen dan in werkelijkheid het geval is. Hierdoor ook wordt regelmatig te veel aan belasting ingehouden. Iemand met een lager inkomen betaalt in 2020 maximaal 37,35 procent belasting, maar iemand met een hoger inkomen bijna 49,5%. En dat scheelt natuurlijk.

Studentenregeling en scholierenregeling

Teveel belasting inhouden is nergens voor nodig, maar het gebeurt regelmatig. Een werkgever kan voor een student of scholier gebruik maken van de studentenregeling of scholierenregeling. Zeker als de studenten en scholieren aangeven daarvoor in aanmerking te willen komen. Deze regeling geldt wanneer ze nog kinderbijslag ontvangen of in aanmerking komen voor studiefinanciering. De werkgever mag in die gevallen rekenen met het werkelijk verdiende inkomen in een loontijdvak. Zo kan veel preciezer wordt berekend wat aan belasting en premies moet worden betaald. Er is hier een speciaal formulier voor. Op het formulier geeft u aan of u wilt dat de werkgever de scholierenregeling gebruikt of beëindigt en of de werkgever de loonheffingskortingen toepast.

Belastingteruggave 2019 en 2020

Als u in een jaar toch te veel belasting betaalt, kunt u ook gedurende het jaar de Belastingdienst digitaal om een teruggaaf vragen. Vroeger ging dit via het T-biljet, nu doet u dat digitaal of via het P-biljet. Zodra uw aanvraag bij de Belastingdienst binnen is, wordt die beoordeeld. Na enkele maanden krijgt u de belastingteruggave, als aannemelijk is dat u daar recht op hebt. Vaak vindt ook geen controle vooraf plaats, maar verrekening achteraf. Dan moet u na de aangifte inkomstenbelasting belasting bijbetalen, als u te weinig belasting hebt betaald, of krijgt u geld terug, als te veel loonbelasting is ingehouden.

Voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2020

Bij de Belastingdienst is steeds meer online mogelijk waardoor u niet per se een formulier hoeft aan te vragen. Online kunt u voor het jaar 2020 ook uw voorlopige aanslag 2020, inkomstenbelasting invullen. Uit de berekening blijkt dan al snel of u inderdaad belastinggeld terug krijgt of misschien belasting moet bijbetalen. Wie moet bijbetalen kan misschien beter even wachten met zijn aangifte, ware het niet dat er dan vaak ook rente aan de Belastingdienst verschuldigd is. Wie geld terugkrijgt vult het formulier (al dan niet online) zo snel mogelijk in en krijgt na een week of zes bericht van de Belastingdienst. Als uw gegevens en rekening bekend zijn bij de Belastingdienst, volgt de betaling snel daarna.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Belasting terugvragen over 2020: studenten en scholieren"

Reactie

Chaza, 07-03-2018 10:24 #1
Grootouders betalen de rente van de hypotheek van kleinzoon en vriendin, beiden studeren nog tot mei 2019. wie mag de rente afschrijven? hoe lang mag ik ze helpen ik dacht zelf aan 5 jaar. kleinzoon en partner betalen de aflossing tot ze vast werk hebben bvd. Reactie infoteur, 09-05-2020
Beste Chaza,
Als de grootouders direct de hypotheekrente betalen en er zelf niet wonen, heeft niemand hypotheekrenteaftrek. Als ze het geld aan de kleinzoon overmaken en die stort het geld voor de hypotheekrente, dan is er sprake van een schenking en is er hypotheekrenteaftrek voor de kleinzoon als de hypotheek op zijn naam staat. U mag helpen zolang u wilt.

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 14-06-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Aftrekposten
Reacties: 1
Schrijf mee!