InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hoe vaak betaalt u belasting over uw geld?

Hoe vaak betaalt u belasting over uw geld?

Hoe vaak betaalt u belasting over uw geld? Alle belastingplichtigen betalen een flink deel van hun inkomen aan belastingen. Het begint met inkomstenbelasting over het inkomen, maar dat is nog maar het begin van een reeks belastingen die u moet betalen. In Nederland wordt voor iedereen gezorgd. Om onze verzorgingsstaat in stand te houden, moet de schatkist flink gevuld worden. Dat gebeurt aan de hand van meerdere belastingen. Iedereen met een inkomen of een uitkering moet in eerste instantie inkomstenbelasting betalen. Het geld dat u daarna overhoudt, kunt u vrij besteden. Echter waar u het ook aan uit gaat geven, er zal weer belasting geheven worden.

Het bedrag dat u uiteindelijk over hebt, zet u op een spaarrekening. Tot het moment dat u boven de belastingvrijstelling in box drie komt. U moet over het meerdere ook weer belasting gaan betalen. Zodra u komt te overlijden, moet er in bepaalde gevallen nog een keer belasting betaald worden in de vorm van erfbelasting.

Belasting over het inkomen

De werkgever verstrekt u een brutoloon. Via de salarisadministratie zorgt hij al voor de nodige inhoudingen wat betreft belasting en premie voor sociale verzekeringen. Na verrekening krijgt u uw nettoloon uitgekeerd. In het geval u geen aftrekposten hebt, is dit normaal gesproken ook de juiste verrekening van belasting. Indien u beschikt over extra inkomen, kan bijbetaling noodzakelijk zijn. In het geval u aftrekposten hebt, is de ingehouden belastingen te hoog. Met de jaarlijkse belastingaangifte zal dit verrekend moeten worden.

Het consumeren van uw geld

Bij het uitgeven van het geld waar u eigenlijk al over afgerekend hebt, moet u nog een keer belasting betalen. Dit gaat gebeuren aan de hand van BTW van 19 of 6 procent. Voor bepaalde producten moet u ook nog accijns betalen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij benzine en rookwaren. Daarnaast kunt u ook te maken krijgen met andere heffing, zoals de BPM bij het kopen van een nieuwe auto.

Een auto bezitten is ook een dure aangelegenheid

Nadat u belasting hebt moeten betalen bij het aankopen van de auto, moet u voor het bezitten en rijden van de auto ook hoge belastingen betalen. Uiteraard kunt u hierbij denken aan de heffingen in de brandstof, maar ook bijvoorbeeld aan wegenbelasting. Bij het kopen van een nieuwe auto, betaalt u zelfs een verkapte belasting in de vorm van verwijderingsbijdrage. Deze bijdrage bedraagt 45 (2011).

Woning zorgt voor aftrekposten en voor extra belastingen

De eigen huis bezitters kunnen de betaalde hypotheekrente aftrekken van het inkomen. Dit is een regeling waar vaak discussie over ontstaat, maar dat nog steeds onbeperkt geldt. Daarnaast krijgt u ook te maken met belastingen die gekoppeld zijn aan het huis. Voor de bezitters van een eigen huis is dit bijvoorbeeld de eigenwoningforfait. Afhankelijk van de waarde van het huis moet er belasting voldaan worden. Daarnaast betalen huisbezitters (eventueel ook huurders) een belasting aan de gemeente. Dit is onder andere:
  • afvalstoffenheffing
  • rioolheffing
  • bouwgrondbelasting
  • onroerende-zaak belasting

Na overlijden nog een keer afrekenen

Na uw dood moeten de nabestaanden nog een keer belasting gaan betalen over het bedrag dat ze krijgen uit uw nalatenschap. De hoogte van het belastingbedrag is afhankelijk van de relatie van de nabestaande met de overledene en de hoogte van het bedrag.

Kortom, u moet uw hele leven lang belasting betalen. Bovenstaand overzicht is niet volledig, want er zijn nog tientallen heffingen te noemen. Om een indruk te krijgen van welke belastingen u moet betalen, kunt u kijken op Wikipedia.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Belasting_in_Nederland

Reageer op het artikel "Hoe vaak betaalt u belasting over uw geld?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 04-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!