Aftrek specifieke zorgkosten bij belastingaangifte 2020

Aftrek specifieke zorgkosten bij belastingaangifte 2020 Bij je belastingopgave kun je jaarlijks specifieke zorgkosten opgeven. Het gaat om zorgkosten die je hebt moeten maken, die niet vergoedt worden door de ziektekostenverzekering. Denk daarbij aan kosten voor een ziekenhuisopname, vervoerskosten of kosten voor hulpmiddelen of medicijnen. Overstijgen de gemaakte kosten het drempelbedrag dan zijn deze fiscaal aftrekbaar. Met regelmaat verandert er iets aan de soorten kosten die kunnen worden opgegeven als specifieke ziektekosten. Welke aftrekposten zijn er in 2020?

Specifieke zorgkosten in 2020

Wat zijn specifieke zorgkosten?

Ben je ziek, heb je te maken met een chronische aandoening of handicap of bezoek je met regelmaat een ziek familielid in een ziekenhuis? Wanneer je hiervoor kosten maakt die niet vergoedt worden door je zorgverzekering of anderszins, dan maak je zogenoemde specifieke zorgkosten. Deze kosten kun je invullen op je belastingaangifte want deze zijn aftrekbaar. Het gaat om kosten gemaakt in verband met:
  • Behandelingen op voorschrift en onder begeleiding van een-arts door een paramedicus zoals een optometrist of een tandprotheticus
  • Verpleging in een ziekenhuis of zorginstelling
  • Tandarts, fysiotherapie en specialist
  • Door een arts voorgeschreven medicijnen (ook homeopathische middelen), na aftrek van de wettelijke eigen bijdrage
  • Dieetkosten
  • Bepaalde hulpmiddelen
  • Hogere vervoerskosten
  • Extra gezinshulp vanwege ziekte of invaliditeit door ziekte of handicap
  • Reiskosten voor ziekenbezoek

Bovengenoemde lasten kun je bij je belastingopgave invullen. In het digitale aangifte programma kun je de kosten per categorie invullen en is er een rekenhulp beschikbaar waardoor dit niet moeilijk moet zijn.

Niet-aftrekbare kosten

Niet alle soorten gemaakte medische kosten zijn aftrekbaar. In 2020 vallen de volgende typen kosten nadrukkelijk niet onder de specifieke zorgkosten:
  • Premies voor de ziektekostenverzekering
  • Eigen bijdrage Zorgverzekeringswet
  • Vrijwillig eigen risico
  • Wettelijke eigen bijdrage van bijvoorbeeld CAK of medicijnen
  • Kosten voor geestelijke gezondheidszorg voor een persoon jonger dan 18 jaar
  • Kosten voor een prenatale screening,zoals een combinatietest of een NIPT-test
  • Bepaalde hulpmiddelen zoals een rollator, rolstoel, scootmobiel, looprek, krukken of gipssteun

Kosten voor hulpmiddelen

Een aantal medische hulpmiddelen is belastingaftrekbaar. Dit geldt echter niet voor alle hulpmiddelen. Voorbeelden van hulpmiddelen waarvan de kosten wel mogen worden opgevoerd zijn: steunzolen, een gehoorapparaat, prothesen, een stomadouche of dyslexiepakket. Als je wilt weten of een door jou aangeschaft hulpmiddel wel of niet mag worden opgevoerd onder de specifieke zorgkosten, raadpleeg dan de website van de Belastingdienst.

Welk bedrag kun je opgeven?

In de aangiftemodule van de Belastingdienst kun je alle aftrekbare specifieke zorgkosten afzonderlijk opgeven. Voor sommige kosten geldt dat je deze alleen mag opgeven als ze een bepaald grensbedrag of drempelbedrag overstijgen. Dit is per categorie aangegeven. Je hebt alleen recht op de aftrek van specifieke zorgkosten wanneer het totaalbedrag hoger ligt dan het drempelbedrag. De hoogte van deze drempel is afhankelijk van de hoogte van je inkomen en of je een fiscale partner hebt. In het aangifteprogramma van de Belastingdienst wordt dit automatisch aangepast aan jouw situatie.

Om de drempel in jouw situatie te berekenen, kun je voor 2020 gebruik maken van deze tabel:
Inkomen hoger danInkomen lager danHoogte drempel
- 7.863 136
7.863 41.7651,65% van drempelinkomen
41.765- 689 + 5,75% van drempelinkomen boven de 41.765

Heb je gedurende het hele jaar een fiscaal partner, dan gelden de volgende bedragen:
- 15.726 272
15.726 41.7651,65% van drempelinkomen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2020Fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2020De fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2020 leidt in veel gevallen tot een lagere belastingteruggave dan in 2019. H…
Fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2019Fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2019Welke specifieke zorgkosten, medicijnen en ziektekosten zijn in 2019 fiscaal aftrekbaar bij uw belastingaangifte? Van we…
Aftrekbare specifieke zorgkosten 2018Aftrekbare specifieke zorgkosten 2018De aftrekbare specifieke zorgkosten, reiskosten bij ziekenbezoek en aftrekbare ziektekosten bestaan in 2018 gelukkig nog…
Belastingaangifte 2019: aftrekpostenBelastingaangifte 2019: aftrekpostenIn 2020 doe je belastingaangifte over het jaar 2019. Veel mensen krijgen een brief van de Belastingdienst waar in staat…

Alleenstaande ouderkorting 2014Alleenstaande ouderkorting 2014De alleenstaande ouderkorting bestaat in 2014 nog wel, maar verdwijnt in 2015. Dan wordt deze heffingskorting meegenomen…
Geen verschil meer tussen sociaal en fiscaal loonGeen verschil meer tussen sociaal en fiscaal loonOp je loonstrookjes en de jaaropgave staan een sociaal loon en een fiscaal loon genoemd. Waar hier tot 2013 nog twee ver…
Bronnen en referenties
  • https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/

Reageer op het artikel "Aftrek specifieke zorgkosten bij belastingaangifte 2020"

Reactie

Tanja, 22-10-2013 08:47 #1
Ik heb ook artikelen gelezen dat de belastingaftrek wel door gaat in 2014, wat moet ik nu geloven?

Infoteur: Dessal
Laatste update: 21-04-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Zorgkosten 2014
Reacties: 1
Schrijf mee!