InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Lage olieprijs: oorzaken, voordelen en nadelen

Lage olieprijs: oorzaken, voordelen en nadelen

Lage olieprijs: oorzaken, voordelen en nadelen De olieprijs is een belangrijke waardemeter voor de economie. De prijs van ruwe olie kan de wereldeconomie sterk beïnvloeden. Een oorzaak van een lage olieprijs is overcapaciteit, door een te hoge wereldolieproductie. Het gebeurt dat olielanden weigeren de productie te verlagen om weerwerk te bieden aan het Amerikaanse schaliegas en de schalieolie. Een lage olieprijs heeft zowel voordelen als nadelen voor de wereldeconomie. Ook geopolitieke spanningen kunnen de olieprijs beïnvloeden. Voor 2016 verwachten analisten een olieprijs van 40 tot 70 US Dollar per vat (zowel WTI als Brent), Sommige analisten verwachten een nog lagere gemiddelde olieprijs van ongeveer 30 US Dollar per vat.
De ontginning van olie / Bron: Jp26jp, PixabayDe ontginning van olie / Bron: Jp26jp, Pixabay

Ruwe olie: kwaliteitsaanduidingen

Ruwe olie wordt ontgonnen uit verschillende bronnen, en bovendien nog eens in verschillende landen. De verschillende bronnen hebben dan op hun beurt gedifferentieerde samenstellingen. De kwaliteit van de olie wordt bepaald door de mineralen in de olie. Bijgevolg zijn er dan ook verschillende prijzen, afhankelijk van de kwaliteit. De meest belangrijke kwaliteitsaanduidingen zijn de “West Texas Intermediate Crude” (WTI) olie, de “Brent blend” olie en de “Dubai Crude”. Hoe beter de kwaliteit van de olie, hoe duurder de olie gewaardeerd wordt. Internationale noteringen spreken dan ook over een prijs per vat aan een bepaalde kwaliteitsaanduiding.

Olieprijs beïnvloedt de wereldeconomie

Olie heeft een hele grote invloed en impact op de wereldeconomie. Olie heeft altijd als stimulans gediend voor de wereldeconomie. Er was olie in overvloed en de olieproductie zorgde mee voor werkgelegenheid en welvaart. De olieprijs wordt beïnvloed door de vraag en het aanbod. De vraag naar olie is met de tijd steeds toegenomen. Meer mensen beschikken over een auto en het aantal auto’s neemt in gunstige economische tijden elk jaar toe. Echter het aanbod van olie is gevoelig aan schommelingen. Geopolitieke spanningen of oorlogsdreigende taal kunnen leiden tot prijsstijgingen omwille van de kans op een verminderd aanbod. Olie wordt verhandeld in Amerikaanse dollars. Een waardeverandering van de dollar heeft dan ook onmiddellijk effect op de olieprijs. Een lage dollar zal doorgaans de olieprijs doen stijgen, terwijl een hoge dollarwaarde een dalende olieprijs veroorzaakt. De olieprijs is omwille van het veelvuldig gebruik een echte pijler voor de wereldeconomie. Als belegger is het dan ook belangrijk om de olieprijs van heel nauw op te volgen.

Prijs van olie door de jaren heen (uitgedrukt in USD)

Onderstaande tabel geeft sinds 2005 een overzicht van de gemiddelde prijzen voor een vat ruwe olie. De gemiddelde olieprijs zal in het jaar 2015 heel wat lager liggen dan in 2014, omdat de olieprijs een groot deel van 2015 rond de 50 USD schommelde. Deze tabel wordt ieder jaar opnieuw bijgewerkt.
JaarBrent in USD per vatWTI in USD per vat
200554,5256,59
200665,1466,02
200772,3972,20
200897,26100,06
200961,6761,92
201079,5079,45
2011111,2695,04
2012111,6794,13
2013108,6697,99
201498,9593,28
2015 De gemiddelde prijs van 2015 kan nog niet berekend worden*. Dit zal pas mogelijk zijn begin januari 2016.De gemiddelde prijs van 2015 kan nog niet berekend worden*. Dit zal pas mogelijk zijn begin januari 2016.
* 2015 zal heel wat lager uitvallen dan 2014, gezien eind 2015 het laagste peil sinds 7 jaar werd bereikt.

Oorzaken lage olieprijs

Een dalende of een lage olieprijs is het gevolg van een overcapaciteit in het aanbod. Het evenwicht tussen vraag en aanbod is verstoord, waardoor de prijs daalt. Het overaanbod is het gevolg van de productie van schaliegas en schalie-olie in de Verenigde Staten. De Verenigde Staten willen niet meer afhankelijk zijn van de oliewinning in het Midden-Oosten. Ook het OPEC (Organisatie van olieproducerende en exporterende landen) kan mee verantwoordelijk zijn voor een overproductie. Het OPEC verlaagt de productie wanneer de olieprijs daalt. Op deze manier kan de prijs terug stijgen. De lage olieprijs houdt anno 2015 aan omdat de OPEC de productie niet wil verlagen. Het vermoeden bestaat dat Saoedi-Arabië geen marktaandeel wil verliezen ten aanzien van de Verenigde Staten. Bovendien heeft Saoedi-Arabië geen last van een lage olieprijs, door de bijzonder lage productiekosten in dit land. Een andere oorzaak is de verminderde vraag vanuit China, omwille van een lager dan verwachte economische groei. In 2016 wordt Iran terug actief op de oliemarkt, nadat de westerse sancties tegen dit land zijn opgeheven. Iran is van plan om de productie fors de hoogte in te jagen, zonder rekening te houden met de lage prijs per vat.

Brandstofprijzen dalen mee in geval van een lage olieprijs / Bron: Skitterphoto, PixabayBrandstofprijzen dalen mee in geval van een lage olieprijs / Bron: Skitterphoto, Pixabay

Voordelen voor economie en consumenten

Als de olieprijs daalt, dan dalen ook de brandstofprijzen aan de pomp. Heel wat automobilisten zijn erg blij met de lage olieprijs en kunnen heel wat besparen op brandstof. Ook bedrijven met hoge energiekosten besparen heel wat door de lagere prijzen. Europa profiteert van de lage olieprijzen als netto-importeur van energie. Algemeen ondersteunt een lage prijs ook de economie, omdat zowel gezinnen als bedrijven veel producten goedkoper kunnen aanschaffen.

Nadelen van een lage olieprijs

Bedrijven die olie exporteren of heel dicht bij de oliesector staan, ondervinden uiteraard heel wat hinder. Bedrijven zoals Shell en BP zien de inkomsten behoorlijk dalen. Olie- en gaswinning (gekenmerkt door een hoge vaste kostenstructuur) is veel minder interessant en voordelig wanneer er minder opbrengsten zijn. Landen die heel wat olie exporteren hebben bij een lage olieprijs heel wat moeite om de begroting op peil te houden. Veel van deze landen draaien break-even bij een olieprijs van om en bij de 100 USD. Rekening houdende met een verwachte olieprijs in 2016 van 40 tot 70 USD per vat, staan deze landen moeilijke periodes te wachten. De grootmacht Rusland is eveneens slechtoffer van een lage olieprijs. Rusland is de grootste energie-uitvoerder ter wereld en wordt dus hard getroffen bij ondermaatse olieprijzen. Het gevolg is dat Rusland in de loop van 2015 in een recessie dook.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gevolgen van een lage olieprijs voor de economieGevolgen van een lage olieprijs voor de economieDe olieprijs staat sinds 2015 op een enorm laag peil. Begin 2016 zakt de olieprijs verder en analisten wijzen erop dat d…
Brandstofprijzen 2008: benzine, diesel en olienieuws uitgelichtBrandstofprijzen 2008: benzine, diesel en olieDe brandstofprijzen zijn in 2008 nogal wisselend geweest, dat komt door de schommeling in de olieprijs. De prijs komt in…
Aardolie: waarom stijgt of daalt de olieprijs op de markt?Aardolie: waarom stijgt of daalt de olieprijs op de markt?De prijs van olie is niet alleen belangrijk voor grote bedrijven maar ook voor de man in de straat. De kosten van het vo…
Beleggen in olie, een goede keus?In december 2014 is het prominent aanwezig in het nieuws, de dalende koers van de olie. Nu de prijs zo laag is, rijst bi…
Beleggen in olie: is olie een interessante belegging?Beleggen in olie: is olie een interessante belegging?De belegger die geïnteresseerd is in de energiesector moet steeds de prijs van olie in de gaten houden. De olieprijs is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FraukeFeind, Pixabay
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Olieprijs, 11 december 2015
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardolie, 11 december 2015
  • Slimbeleggen.net, http://slimbeleggen.net/lagere-olieprijs-goed-slecht/61846/, 11 december 2015
  • Afbeelding bron 1: Jp26jp, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Skitterphoto, Pixabay

Reageer op het artikel "Lage olieprijs: oorzaken, voordelen en nadelen"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 18-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Financieel advies
Schrijf mee!