InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingaangifte 2018: de verzuimboete en heffingsrente

Belastingaangifte 2018: de verzuimboete en heffingsrente

Belastingaangifte 2018: de verzuimboete en heffingsrente Wie te laat zijn belastingaangifte inkomstenbelasting doet, kan ook in 2017 en 2018 van de Belastingdienst een hoge verzuimboete en heffingsrente of belastingrente krijgen. Dien dus uw belastingaangifte inkomstenbelasting over 2017 op tijd in, uiterlijk 1 mei 2018, of vraag uitstel aan. De belasting is ook zonder een boete en heffingsrente al hoog genoeg. Let ook op de vergrijpboete en correctieboete. De heffingsrente of belastingrente is eveneens hoog. Wees dus op tijd met de belastingaangifte of vraag uitstel aan. Wie regelmatig te laat is met zijn belastingaangifte, riskeert zelfs een gevangenisstraf.

Inhoud

Belastingaangifte over 2017 invullen, belastingaangifte 2018

De Belastingdienst let al sinds de belastingaangifte 2010 extra op het tijdig indienen van de aangifte en kan hoge boetes uitdelen (verzuimboete). De hoge verzuimboete geldt sinds 1 januari 2011 en dus ook voor uw belastingaangifte 2018 die u voor 1 mei 2018 moet indienen. Gelukkig verleent de Belastingdienst als u daarom vraagt ook uitstel van belastingaangifte. Maar er zijn meer zaken waarvoor belastingaangifte moet worden gedaan. Een werkgever heeft bijvoorbeeld zijn handen vol aan de loonheffingen en de btw. Pas op voor de verzuimboete en vergrijpboete van de Belastingdienst

Te laat belastingaangifte 2017 en 2018 en de verzuimboete

Wie te laat belastingaangifte doet kan een forse boete krijgen, de verzuimboete. Deze boete is sinds 1 januari 2009 verder verhoogd en wordt hoger naarmate het te laat indienen van de aangifte u vaker overkomt. Kijkt u maar:
  • Eenmalig te laat indienen van de aangifte: maximaal 369.
  • Een tweede maal te laat indienen aangifte: maximaal 984.
  • Vaker en zelfs stelselmatig te laat indienen van de aangifte: maximaal 5.278.

10-dagen brief

Natuurlijk gaat dit ook weer niet zo maar. Zodra de inlevertermijn die voor u geldt is verstreken moet de fiscus u een herinnering sturen. In deze 10-dagen brief krijgt u nog 10 werkdagen de tijd om alsnog uw belastingaangifte te doen. Op papier of digitaal. Bent u dan nog te laat dan gaat binnen 7 dagen na de overtreding de meter van de Belastingdienst lopen. U hebt dan al snel de boete in huis. Ook dan krijgt u weer een vermaning en zo verder. Dat betekent ook dat als er goede redenen voor de vertraging van indiening zijn, u het beste contact kunt opnemen met de Belastingdienst en een bezwaar kunt indienen. Misschien was u in het buitenland of zijn er andere plausibele redenen aan te geven. Dat wil niet zeggen dat u dan gelijk krijgt, want uiteindelijk beslist de Belastingdienst over de plausibiliteit van uw verhaal. Verder hanteert de fiscus ook nog een aangifteverzuim bij een verkeerde aangifte en een correctieverzuim bij het niet aanbrengen van een vereiste correctie. In beide gevallen gaat het om maximaal ruim 1.200 euro.

Verzuimboete werkgever

Ook een werkgever kan in de situatie komen dat hij onvoldoende loonheffing inhoudt doordat een werknemer hem niet de juiste gegevens verschaft. Als een werkgever niet op tijd de gegevens voor de loonheffing van een werknemer in handen krijgt, is hij verplicht het zogenaamde anoniementarief te hanteren. Dat wil zeggen dat de werkgever af moet rekenen tegen het hoge belastingtarief van 52%. Doet de werkgever dit niet dan loopt de werkgever het risico op een boete van maximaal 4.920 en heeft de Belastingdienst ook nog de mogelijkheid om de werknemer dezelfde boete op te leggen.

Betaalverzuim belastingen

Dan kan het nog zo zijn dat u op tijd de belastingaangifte hebt ingevuld, maar te laat bent met betalen. Ook hier bepalen de frequentie van verzuim en de coulance van de Belastingdienst hoeveel u aan boete voor betaalverzuim kunt krijgen:
  • Is het de eerste keer dan krijgt u eerst een verzuimmededeling. En nog geen boete.
  • Betaalt u binnen de coulanceperiode en had u ook in het voorafgaande aangiftetijdvak een verzuimmededeling, dan krijgt u een betaalverzuimboete van in ieder geval 2% van het te laat betaalde bedrag. Dit met een minimum van 50 en een maximum van 5.278.
  • Betaalt u deels of alles buiten de coulanceperiode, dan wordt een boete opgelegd en geen rekening gehouden met hoe een en ander het tijdvak hiervoor is verlopen.

Heffingsrente Belastingdienst als belastingrente

Dan kan het zo zijn dat u te veel loonbelasting hebt betaald en dus geld terug krijgt, of juist te weinig en dus moet bij betalen. Over deze bedragen wordt een heffingsrente berekend. Die krijgt u of moet u juist betalen. Deze heffingsrente wordt berekend over de periode tussen 31 december voorafgaand en de datum die op de aanslag staat. Ook sparen bij de Belastingdienst (het niet tussentijds geld terug te vragen als u daar recht op hebt) is in 2017 en 2018 onvoordelig door de invoering van de systematiek van de belastingrente.

Belastingfraude en vergrijpboete

Belastingfraude is natuurlijk van een andere orde en doet zich voor als:
  • Inkomsten worden verzwegen;
  • Bewust aftrekposten worden opgevoerd waar u geen recht op hebt;
  • Een onjuiste vestigingsplaats van een bedrijf wordt opgegeven;
  • Spaargeld en vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting, zoals zwart geld op een buitenlandse spaarrekening, worden verzwegen.

Ook dan krijgt u een vergrijpboete als u opzettelijk onjuist aangifte hebt gedaan. Er volgt een naheffing, boete en heffingsrente. Zoals u waarschijnlijk weet kan de Belastingdienst met terugwerkende kracht van 5 jaar een boete en naheffing opleggen. Daarna is de vordering verjaard. Bij buitenlandse tegoeden is de periode van naheffing 12 jaar.

Vergrijpboete van 300 procent boete

Bij zwart geld bedraagt de boete maximaal 300%. Voor het overige gelden de volgende percentages voor zwart geld op een buitenlandse rekening:

Boete als percentage van de nagevorderde belasting

OpzetGrove schuldErnstige fraude of recidive
box 375%150%300%
niet box 325%50%100%

Conclusie belastingaangifte 2017 en 2018, de verzuimboete, belastingrente en heffingsrente

Al die boetes geven nog eens aan dat u beter op tijd uw belastingaangifte kunt doen. Ook als u geen belastingbiljet hebt ontvangen kunt u toch verplicht zijn om aangifte in te dienen. Uw situatie kan ook zijn veranderd waardoor aangifte doen nu wel verplicht is. Vul dus op tijd u belastingaangifte inkomstenbelasting 2017 en 2018 in. Dat kan u een hoop last besparen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingaangifte 2017 - spaargeld en ander vermogenBelastingaangifte 2017 - spaargeld en ander vermogenBij de belastingaangifte inkomstenbelasting 2017 en 2018 let de Belastingdienst extra op het opgegeven spaargeld en verm…
Elektronische belastingaangifte doen of op papier?Elektronische belastingaangifte doen of op papier?Wanneer u in 2017 of 2018 belastingaangifte moet doen kunt u als particulier kiezen voor digitaal en elektronisch belast…
Verdien aan de Belastingdienst - heffingsrenteVerdien aan de Belastingdienst - heffingsrenteGeld verdienen aan de Belastingdienst wordt steeds moeilijker. Het kan in 2018 nog wel met de heffingsrente als vergoedi…
Belastingaangifte, checklist en documenten BelastingdienstBelastingaangifte, checklist en documenten BelastingdienstWelke documenten en papieren hebt u of uw fiscale partner zeker nodig voor uw belastingaangifte 2016, 2017 en 2018? Let…
Heffingsrente 2017 en 2018 is nu belastingrente 2017, 2018Heffingsrente 2017 en 2018 is nu belastingrente 2017, 2018Wat is belastingrente en hoeveel betaalt u in 2016, 2017 en 2018? Vanaf 1 januari 2013 is de heffingsrente vervallen en…

Reageer op het artikel "Belastingaangifte 2018: de verzuimboete en heffingsrente"

Reactie

Mevr Lunenburg, 17-10-2013 13:36 #1
Ik wil graag het formulier om uitstel aan te vragen downloaden, maar zie nergens de mogelijkheid. graag uitleg hierover dank u Reactie infoteur, 18-12-2017
Beste Mevr Lunenburg,
Om uitstel te kunnen krijgen moet u een briefje sturen naar de belastingdienst om om uitstel te vragen. De normale uitsteltermijn is voorbij en daarom is er geen formulier meer voor (m.u.v. de belastingconsulent).

https://financieel.infonu.nl/belasting/65057-voorlopige-aanslag-2017-inkomstenbelasting.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 26-11-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2017
Reacties: 1
Schrijf mee!