InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Wat is een g-rekening

Wat is een g-rekening

Wat is een g-rekening Een g-rekening is een geblokkeerde rekening die vooral wordt gebruikt in het geval dat werk wordt uitbesteed. Het doel hiervan is jezelf en je onderneming te beschermen tegen aansprakelijkheidskwesties ronde de loonheffing en andere conflicten.

Wat houdt een g-rekening in

Een g-rekening is een geblokkeerde rekening waarmee men alleen betalingen kan doen aan bepaalde ontvangers. In de meeste gevallen is dit de belastingdienst of een onderaannemer. Je kunt deze rekening dus niet voor elke willekeurige betaling gebruiken zoals een normale rekening. De bedragen die overgeschreven worden zijn over het algemeen de aan de genoemde partijen verschuldigde loonheffingen.

Wat is het doel van een g-rekening

Het belangrijkste doel van een g-rekening is om jezelf te beschermen tegen bepaalde aansprakelijkheidskwesties met de belastingdienst. Of juist iemand anders beschermen tegen wanbetalingen aan de belastingdienst van jouw kant.

Als je bijvoorbeeld als aannemer een onderaannemer in de arm neemt, heeft die eigen personeel in dienst. Hij is dus als eerste verantwoordelijk voor de loonheffing. Echter als deze niet wordt betaald heeft de aannemer of opdrachtgever de aansprakelijkheid voor de niet betaalde heffingen. De g-rekening beschermt je tegen deze aansprakelijkheid. Dit gebeurt doordat je voordat de opdracht begint een deel van de aanneemsom op de g-rekening laat storten. Dit zorgt dat de betalingen voor de loonheffingen zijn gegerandeerd. Er mag van die rekening dus alleen de verschuldigde loonheffing aan de belasting worden betaald. Hierdoor kan de opdrachtgever niet voor het blok worden gesteld als de aannemer zijn verplichtingen niet nakomt.

Een uitzondering hierop is wanneer de onderaannemer ook weer een onderaannemer aanneemt. Deze onderaannemer kan dan een deel van het bedrag dat op de g-rekening van de aannemer staat op een eigen g-rekening zetten.

Voorbeelden

Een bedrijf betaalt aan een uitzendbureau op twee bankrekeningen. Op een bankrekening voor de geleverde diensten (het gehuurde personeel). En op de andere g-rekening de verschuldigde loonheffing. Het uitzendbureau mag van deze rekening alleen betalingen aan de belastingdienst doen met betrekking tot deze loonheffingen.

Een aannemer betaalt aan een onderaannemer op twee rekeningen. Op de eerste bankrekening voor de geleverde diensten en op de tweede g-rekening voor de verschuldigde loonheffing. De onderaannemer mag nu uit de g-rekening zowel betalingen aan de belastingdienst als aan een andere g-rekening van een tweede onderaannemer.
© 2010 - 2019 Frankdegram, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een g-rekening"

Infoteur: Frankdegram
Gepubliceerd: 16-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!