Zwart geld wit wassen: de inkeerregeling

Zwart geld wit wassen: de inkeerregeling Bedrijven die ergens in het buitenland geld op de bank hebben staan, effecten hebben gekocht of panden in bezit hebben waar de Nederlandse belastingdienst niets van afweet, hebben nog tot 1 januari 2010 de kans op dit op te geven. Er is wel een adertje onder het gras: als de fiscus er eerder achterkomt dan moet een heel erg flinke boete betaald worden en kan de persoon zelfs strafrechterlijk vervolgd worden.

Geen aangifte box 3 vermogen: vergrijpboete van 300 procent

Firma’s die vermogen achterhouden dat normaliter volgens de box 3 wordt belast, kunnen rekenen op een forse aanpak als de belasting erachter komt dat dit geld, het onroerende goed of de effecten wel degelijk in bezit zijn. (geldt overigens ook voor Nederlandse eigendommen waarvan de belasting niet weet). Sinds juli 2009 moet voor het verzwijgen van deze bezittingen nog veel meer boete worden betaald dan daarvoor. De vergrijpboete voor het niet aangeven van box 3-inkomen is namelijk verhoogd van 100 procent naar 300 procent. Het bedrag aan verzwegen belasting moet dus niet 1 keer extra worden betaald, maar 3 keer extra.

Twee jaar de kans om alsnog aangifte te doen

Per 1 januari 2010 heeft iemand die tegoeden heeft die de fiscus niet kent nog twee jaar de tijd om ze op te geven. Dat wil zeggen dat er 2 jaar de kans is om boetevrij zwart gespaard vermogen aan te geven. Wel wordt de vergrijpboete dan ook weer verhoogd met nog eens 15 procent. De regeling waarbij mensen zelf nog aangifte kunnen doen, vervalt op een gegeven moment overigens helemaal.

Nu zwart vermogen aangeven bij de belasting

Bedrijven die voor het einde van 2009 aangeven wat zij aan zwarte bezittingen hebben, kunnen nog van alle voordelen gebruik maken. Bovendien wordt de pakkans steeds groter want het bankgeheim van heel veel landen is inmiddels al afgeschaft of staat op de nominatie om afgeschaft te worden. Staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën heeft al akkoorden gesloten met Zwitserland, België en Bermuda. Zij geven alle informatie over Nederlandse rekeninghouders al door aan de Nederlandse fiscus. Andere landen volgen.

Toch zwart geld geheim houden

Sommige mensen willen koste wat het kost dat hun zwarte vermogens zwart blijven. Er zijn vanzelfsprekend landen op de wereld waar dit anno 2009 nog kan. Ook zijn er wel bedrijven die helpen dat bezit uit handen van de Nederlandse belastingdienst te houden. Voor veel geld zorgen zij er voor dat er een aanvraag voor economisch staatsburgerschap wordt gedaan in het desbetreffende land. Daardoor hoeft iemand geen belasting meer te betalen over het vermogen in dat land. Daadwerkelijk emigreren kan natuurlijk ook, want ook dan zijn de wetten van het desbetreffende land van toepassing.

Nederlandse trustsector

Niet iedereen wil voor het geld het land verlaten. Wie toch zijn zwarte bezittingen wil behouden kan ook op een legale manier via de trustsector zijn bezit veilig proberen te stellen. Deze bedrijfstak zorgt er voor dat er een vennootschap kan worden opgericht naar het recht van een land met een andere wetgeving, de zogenaamde offshore-jurisdictie. Daarna kan het bedrijf haar directie vestigen in een land waar de bankgeheimen nog echt geheim blijven. Zo’n land is bijvoorbeeld Dubai. Dubai neemt aandeelhoudersgegevens niet op in een openbaar register. Ook worden er in het land geen inkomsten- of vermogensbelasting of successierechten geheven. Bedrijven met een jaarwinst vanaf 20.000 euro kunnen op die manier geld besparen door met die slimme constructie een vennootschap, holding of andere bestuursvorm in Dubai te vestigen.

Uitwisseling over bankgeheimen

Eind 2009 kan de fiscus nog niet zo heel veel geheimen ontdekken bij landen waarbij het bankgeheim niet langer geheim is. Dit komt omdat de uitwisselingsverdragen nog maar kort geleden zijn bekrachtigd. Ook kan de belastingen niet in het wilde weg aan Zwitserland vragen wie er in dat land een rekening heeft met forse tegoeden. Zo’n vraag moet namelijk onderbouwd worden met namen en rekeningnummers en die heeft de fiscus vaak (nog) niet. Het ontduiken van belasting lijkt in 2009 dus nog zeker mogelijk, maar het zal wel steeds moeilijker worden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Zwart geld wit wassen: de inkeerregeling"

Infoteur: Singalees
Laatste update: Mei 2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!