Reacties
Lex, 17-03-2018
Bedankt voor uw info. Zelf ben ik gespecialiseerd in inkomstenbelasting en ik ben zelf boekhouder. Iedere jaar wordt ik een aantal weken bijgeschoold over de inkomstenbelasting. En belasting doen voor ondernemers is ook geen probleem. Maar dit is het eerste jaar dat ik zelf de inkomstenbelasting doe van zelfstandige muzikanten. En niet alles kon ik vinden qua aftrekposten. Dus dacht ik hier mijn vraag te stellen en hoop dat ik meer info krijg over aftrekposten voor muzikanten. Ik was bovenal geïnteresseerd in de aftrekpost voor de oefenruimte. Daar heeft u me wel verder mee geholpen. Alleen zijn mijn klanten ZZP-ers. Daar moet ik een constructie zien te vinden wat ook bij hun van toepassing is. Voor wat betreft het aantal km hoopte ik op een aparte regeling voor muzikanten. Het beste is dus gewoon het aantal km goed bijhouden als je werkelijks gaat oefenen en als je een gig hebt. Een tankpas is dus niet noodzakelijk. Nogmaals bedankt. Ik ga me verder hierin verdiepen zodat ik meer op de hoogte ben wat de mogelijkheden zijn voor zelfstandige muzikanten. Gr. LexReactie infoteur, 11-04-2018
Beste Lex,
Dank voor je bericht! Fijn dat ik je met mijn artikel verder geholpen heb.
Vriendelijke groet,
Brempie
Lex, 10-03-2018
Hallo,
Ik heb een vraagje over aftrekposten voor zelfstandige muzikanten. Ik doe de belasting voor een aantal muzikanten (ZZP)die naast hun wekelijkse optreden ook werken in loondienst. Ze staan allemaal ingeschreven in de KvK en doen iedere kwartaal een btw opgave.
Nu ben ik bezig met het invullen van hun inkomstenbelasting. Alle brutoinkomsten staan netjes op een excelsheet en ook de kosten. Naast deze kosten zijn zijn nog andere aftrekposten
1) aantal km per jaar a € 0,19
2) Oefenruimte thuis? ik heb gehoord dat je dit ook een aftrekpost is, klopt dit? Zo ja, hoe bereken je dit.
3) Urencriterium (Is dat ook bij muzikanten, dit geldt overigens niet bij mijn klanten)
4) afschrijving instrumenten / apparatuur
Weet u misschien nog meer afschrijf posten voor muzikanten. Wellicht ben ik nog wat vergeten.
Hoe zit het met benzinekosten. Een van mijn klanten maakt wat benzinekosten voor optredens maar heeft alleen een bonnetje van de tankstation. Nu lees ik dat de belasting daar huiverig voor zijn en bonnetjes niet accepteren omdat het fraude gevoelig is. Is dat ook bij muzikanten? Als je kan aantonen met je factuur dat je ergens moest optreden op een bepaalde dag en dat je dezelfde dag tankt zouden ze dat accepteren? De belasting wil dat je tankt met een tankpas op je zaken naam of je hebt een zakelijke rekening en de bijhorende pinpas. Maar goed wellicht kunt u me verder helpen.
Alvast bedankt,
Mvg,
LexReactie infoteur, 12-03-2018
Beste Lex,
Dank voor je reactie!
Een oefenruimte/studioruimte thuis zou je als aftrekpost kunnen opvoeren, maar hier zijn wel voorwaarden aan verbonden. Ik ben hier niet zo goed in thuis dat ik die zo kan oplepelen, maar ik denk dat je deze op de website van de belastingdienst wel terug kunt vinden. Even uit het hoofd: volgens mij moet het om een ruimte (schuur/kelder/kamer) gaan die enkel als oefenruimte wordt gebruikt. Het feit dat jij in de woonkamer of slaapkamer een instrument (met apparatuur) hebt staan, geeft je nog geen recht om kosten op te voeren. Dan zijn er volgens mij 2 mogelijkheden: (1) de ruimte is speciaal gebouwd en betaald met omzet uit een eerder jaar. In dat geval heb je te maken met jaarlijkse afschrijving. (2) Het gaat om een ruimte die privébezit is. In dat geval wordt de oefenruimte gehuurd vanuit privé aan zakelijk. Voor beide gevallen geldt dat zo'n constructie beter opgezet kan worden wanneer er sprake is van een BV.
(vervolg zie hierboven)
Zur, 11-01-2018
Goedendag
Via onze producer zijn wij met een klein platenlabel in contact gebracht. Dit label heeft niemand onder contract en is alleen voor en door 1 groep opgericht.
Het label wil ons wel onder contract nemen maar vraagt zich af wat voor belastinggevolgen dat voor hun kan hebben. Bij evt inkomsten. Door onduidelijkheid is het label wat terughoudend.
Heeft u hier een antwoord op?
Alvast vriendelijk bedanktReactie infoteur, 15-01-2018
Beste Zur,
Dank voor je reactie! Helaas is dit voor mij een te specialistische vraag. Ik raad je aan om contact op te nemen met een belastingsadviseur om antwoord te krijgen op jullie vragen. Helaas kan ik je niet verder helpen!
Vriendelijke groet,
Brempie
Mark, 24-04-2017
Hoi Brempie,
Nog even een aanvulling.net een uur met de belastingdienst aan de lijn gezeten. Zij hebben mij nog gewezen op een andere manier dan werken met een gage verklaring. Namelijk het werken met een "modelovereenkomst A of B (wet DBA) "Opting-Out" uit de artiestenregeling". En als ik als bandleider en vertegenwoordiger van de band een Inhoudingsverpluchtingverklaring (IPV) heb, is er weer geen modelovereenkomst nodig? Ik snap het niet meer!
Het liefst vind ik een manier waarop ik zo weinig mogelijk papierwerk moet invullen en niet elke keer de bandleden moet lastigvallen om verlopen ID's enzo of gageverklaringen elke keer opnieuw invullen en ondertekenen. Is dat een optie om voor mij alleen een IPV te vragen of een modelovereenkomst A (individuele artiest) in te vullen als vertegenwoordiger?
gr MarkReactie infoteur, 27-04-2017
Beste Mark,
Mijn ervaring is dat niemand echt precies weet hoe dit zit, of in ieder geval dat het in de praktijk heel moeilijk te bepalen is wat in een specifiek geval wijsheid is.
Volgens mij schiet je met een Inhoudingsverplichtingsverklaring (IPV) weinig op. Je hebt dan inderdaad géén modelovereenkomst nodig tussen de opdrachtgever en jou als vertegenwoordiger van het gezelschap. Maar als jij vervolgens een bruto-uitbetaling wilt doen aan de overige gezelschapsleden, dan heb je alsnog een modelovereenkomst nodig tussen jou en de gezelschapsleden. Als je een netto-uitbetaling doet, heb je helemaal geen modelovereenkomst nodig, maar ben jij verantwoordelijk voor de afdracht loonbelasting voor het gehele gezelschap. Ik denk niet dat je dat wilt…
In jullie geval maakt het m.i. weinig verschil of je kiest voor werken met een gageverklaring of werken met een modelovereenkomst. Bij een modelovereenkomst lijkt het erop dat je geen kopieën van paspoorten nodig hebt.
Mark, 24-04-2017
Beste Brempie,
Ik speel in een band met 9 personen. We spelen ongeveer 12 shows v gemiddeld 350,- per show (soms 500, soms 150). Per show maken we gebruik van een gageverklaring. De gage wordt gestort op een gezamenlijk bandrekening die op mijn naam staat geregistreerd. We zijn geen VOF en stichting. Nu vroeg 1 van de bandleden zich af waarom hij elke keer een kopiepaspoort moet afgeven voor de gageverklaring, ondanks dat hij niets krijgt uitgekeerd. Hij vraagt zich af of dit ook invloed heeft op zijn inkomsten aangifte? Moet elke muzikant jaarlijks de inkomsten van de band (1/9 deel) opgeven bij de belasting? Ook als de bandpot niet wordt uitgekeerd? Hoe zit dat? Of doen wij iets fout?
gr MarkReactie infoteur, 27-04-2017
(vervolg op antwoord hierhoven)
Het is echter niet duidelijk wat er in de aankomende tijd gaat gebeuren met deze modelovereenkomsten, nu de VAR-regeling verleden tijd is. Op dit moment is dit beleid 'on hold' gezet, en is ook niet helemaal duidelijk wat voor status de modelovereenkomsten precies hebben. Sommige opdrachtgevers zijn erg terughoudend met het werken hiermee. Ik zou persoonlijk kiezen voor het (blijven) werken met gageverklaringen; met als belangrijkste reden dat je weet dat dit goed functioneert.
Wat betreft het niet uitkeren van de bandpot. Volgens mij moet je hier hoe dan ook belasting over betalen. Aangezien jullie geen rechtspersoon zijn/hebben, heeft dit geld de status van inkomsten. Het enige dat je kunt doen, is daar kosten tegenover stellen. Het ergens wegzetten/reserveren kan fiscaal niet, omdat jullie geen VOF/Stichting/BV zijn.
Ik hoop dat je iets kunt met mijn antwoord. Ik wens je in ieder geval succes!
Vriendelijke groet,
Brempie
Erwin Coenen, 19-04-2017
Goede avond.
Ik werk sinds dit jaar met een gage verklaring. Ik moet meestal 2x per maand optreden als dj (150 euro per keer). Als ik dit komend jaar wil opgeven bij de belasting hoe kan ik dan bewijzen wat mijn kosten zijn geweest en wat ik er aan over heb gehouden?
Hoe kan ik bijvoorbeeld aantonen wat mijn afschrijvingskosten zijn van mijn installatie?
mvg Erwin CoenenReactie infoteur, 21-04-2017
Beste Erwin,
Je kosten moet je zelf bijhouden, en daarbij zoveel mogelijk bonnetjes en overzichten bewaren als bewijsmateriaal. Hoe het precies zit met afschrijving (dus kosten spreiden over meerdere jaren) weet ik niet precies. In ieder geval is het zo dat je de administratie van opbrengst en kosten zelf bij moet houden. Bij de belastingaangifte geef je alleen de totaalomzet en de totale kosten op. De belastingdienst kan wel verzoeken om inzage in je administratie.
Zelf werk ik nooit met afschrijving voor dit soort werkzaamheden. Als ik kosten maak, voer ik die altijd volledig op in het jaar waarin ik die kosten heb gemaakt.
Ik hoop dat ik je een stukje verder geholpen heb met dit antwoord.
Vriendelijke groet en succes!
Brempie
Peter, 13-04-2017
Goedendag ik heb een vraag. Van mijn optredens die ik alleen doe geef ik de inkomsten nu op als inkomsten uit overige werkzaamheden. Maar wil het nu officieel aanpakken met BTW enz wat kan ik nu het beste doen qua inschrijving? Freelance of ZZP, bv enz. Ik wil ook graag de voordelen van bv, een bus met grijs kenteken. Alvast bedankt voor de moeite. mvg PeterReactie infoteur, 21-04-2017
Beste Peter,
Hiervoor moet je naar de Kamer van Koophandel om je in te laten schrijven als ondernemer. Daar krijg je een KvK-nummer en automatisch ook een BTW-nummer. Daarmee ben je ZZP-er. Freelancer was je namelijk al, met je inkomsten uit overige werkzaamheden. Ik verwijs je graag door naar de website van de Kamer van Koophandel als je meer wilt weten: kvk.nl. De Kamer van Koophandel organiseert ook startersbijeenkomsten in samenwerking met de belastingdienst. Ook die kunnen erg informatief zijn.
Vriendelijke groet en succes!
Brempie
John, 09-04-2017
Ik heb een vaste baan en inkomen. Daarnaast ben ik dj ik in een restaurant sinds 2016. Dit doe ik 2 x per maand a 150 euro middels een gageformulier met kvr aangevinkt. Dus laten we zeggen 24 x 150 = 3600 euro.
Met het geld koop ik geregeld nieuwe platen maar ook bv tweedehands op platenbeurzen.
Gaat er nu over dit bedrag nog belasting afgetrokken worden (2016)? Zo ja, hoeveel? Ik vraag dit me af omdat ik een baan heb en dit erbij doet en omdat het in 2016 was en ik hier weinig info over kan vinden. Ik hoop dat het meevalt.Reactie infoteur, 10-04-2017
Beste John,
In jouw geval is het inderdaad handig om met een gageverklaring te werken. Met een gageverklaring ben je echter niet automatisch van de belasting af. Over de winst die je maakt moet je belasting betalen. Om je winst te kunnen bepalen moet je je omzet (in jouw geval €3600) verminderen met de kosten. Dat zijn niet alleen de platen die je koopt, maar ook vervanging en onderhoud/reparatie van apparatuur (als dat tenminste voor jouw rekening is), en reiskosten die je maakt. Voor reiskosten mag je €0,19 per kilometer rekenen. Reken daarbij niet alleen de kilometers die je maakt voor optredens, maar ook voor een overleg met je opdrachtgever of het bezoek aan een platenbeurs (mits je die bezoekt voor je DJ-activiteiten).
Omzet, kosten en winst geef je op bij je inkomstenbelasting onder het kopje 'overige inkomsten'. Het tarief is afhankelijk van de totale inkomsten die je hebt. Deze inkomsten worden bovenop je inkomsten uit loondienst geteld.
Vriendelijke groet,
Bremp
Carlo, 01-09-2016
Ik heb onlangs met mijn bandje op mogen treden op een Duits festival. We kregen daar 600 euro voor betaald. Ik moest een BTW nummer opgeven maar dat hebben we helemaal niet. Toen moesten we alle namen van de bandleden opgeven (3 stuks). Enig idee wat ik hier nu verder mee moet?Reactie infoteur, 07-09-2016
Beste Carlo,
Het is misschien niet het meest politiek correcte antwoord, maar als ik hier een beetje pragmatisch naar kijk zou ik je adviseren hier verder geen aandacht aan te besteden. Als band hebben jullie neem ik aan geen rechtsvorm, en als artiest zijn jullie hoogstwaarschijnlijk niet btw-plichtig. Voor de inkomstenbelasting kun je de gage gewoon opgeven bij 'overige inkomsten'.
Wanneer je in Nederland voor een dergelijk bedrag zou spelen, is het verstandig om gebruik te maken van de gageverklaring. In het buitenland heb je daar weinig aan. Wanneer je vaker in het buitenland op moet treden, raad ik je aan om contact op te nemen met de belastingdienst en hen te vragen wat je het beste kunt doen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Vriendelijke groet,
Brempie
Robert Kluivers, 13-06-2016
Beste mensen,
Dank voor de waardevolle info die ik hier tegenkom. Misschien is er een antwoord/oplossing voor het volgende geval. Ik (kleine zelfstandige) speel in een 4 mansgroep (El Dorado) met op het moment veel optredens, 2 daarvan zijn ook zelfstandig (dus kan betaling via facturering aan opdrachtgever). 1 persoon echter niet, werkt ''normaal'' in loondienst.
Deze persoon moet ook betaald worden en dat werkt het beste als ik deze persoon kan betalen (en niet de opdrachtgever, dat is niet praktisch/wordt te ingewikkeld). Welke opties zijn daarvoor?
Met veel dank voor een reactie,
Met vriendelijke groet,
RobertReactie infoteur, 15-06-2016
Beste Robert,
Dank je wel voor je reactie!
Je vraag is er één voor gevorderden, en ik vermoed dat er hier verschillende mogelijkheden zijn die ik niet allemaal in beeld heb.
Wat je volgens mij kunt doen, is de 'niet-zelfstandige' een factuur laten versturen aan jou. Op die manier kun je de gage bij hem terecht laten komen, en heb je de geldstromen op papier goed onderbouwd. Het bedrag op de factuur is voor jou een kostenpost, waardoor je daarover geen belasting hoeft af te dragen. Degene die het geld ontvangt kan deze inkomsten bij belastingaangifte opgeven als 'overige inkomsten'.
Wanneer jullie btw-plichtig zijn, moet er ook btw in rekening gebracht worden. Mogelijk hoeft deze door de 'niet-zelfstandige' uiteindelijk niet afgedragen te worden, omdat hij gebruik kan maken van de kleine-ondernemers-regeling.
Dit is de manier waarop ik het zelf zou proberen op te lossen. Mogelijk zijn er meer (betere?) manieren. Maar daarvoor verwijs ik je graag door naar de belastingdienst of een belastingdeskundige.
Met vriendelijke groet,
Brempie
P. Hofstee, 11-05-2016
Dank u voor de prima inlichtingen.Reactie infoteur, 12-05-2016
Dank voor je reactie! Goed om te weten dat de informatie nuttig is.
Eli, 25-04-2016
Misschien weet je dit: Ik kon vroeger altijd bij 'overige inkomsten' op de aangifte een bedrag voor te verrekenende loonheffing invullen, maar nu (over 2015) niet meer, wat doe ik fout? Ik laat mij verlonen via een verloningsbedrijf, ik ben 'fictief ondernemer'.
Hartelijke groet,
EliReactie infoteur, 25-04-2016
Beste Eli,
Dank voor je bericht. Voor zover ik weet bestaat de post 'overige inkomsten' nog steeds, en kun je deze net zo gebruiken als je altijd hebt gedaan. Als je er niet uit komt raad ik je aan om met de belastingdienst te bellen. Die kunnen je in dit geval beter helpen dan ik.
Succes!
Vriendelijke groet,
Brempie
Vrind, 15-04-2016
Wij zijn een amateur muziekvereniging en niet belasting plichtig. Waarom moeten wij als vereniging bij sommige optredens een gage verklaring inleveren?Reactie infoteur, 18-04-2016
Beste Chris,
Voor zover ik weet hoeven jullie als niet-belastingplichtige muziekvereniging geen gageverklaring in te vullen. Het kan zijn dat de opdrachtgever dit wel van jullie vraagt, om veilig te stellen dat hij geen loonbelasting voor jullie hoeft af te dragen. Als het geld echter naar de vereniging gaat (niet naar individuele personen) is dit dus niet nodig. Het levert echter geen problemen op wanneer jullie dit wel doen.
Vriendelijke groet,
Brempie
Gerben, 01-03-2016
Hi, ik heb een paar vragen. Ik treed regelmatig op en lever een gageformulier in aan het eind van de avond. Maar dan heb ik dus helemaal geen kopie van de gegevens van de kroegeigenaar. Ik kan dus net zo goed later een "kopie" maken voor mijn administratie. En wat doet die eigenaar met dat gageformulier? Even een makkelijk voorbeeld: ik treed bv 12 x per jaar op en heb voor het gemak 100,- per optreden verdiend. Krijgt de belastingdienst dan ook info binnen van die kroegeigenaren? Wat nou als maar de helft vd eigenaren "iets doet" met die formulieren. Elk jaar vul ik dan bv. 1200 euro aan inkomsten uit ander werk in, maar ik krijg nooit een bericht van de belastingdienst dat zij bv maar gegevens van 8 optredens hebben. Is dit erg? Ik heb dus redelijk waardeloos bewijs (half ingevulde gageverklaringen dat ik ergens voor 100 heb gespeeld)
Vraag 2: Wat kun je nu concreet als onkosten opvoeren? Ik neem aan 19 cent/km naar het optreden en terug. En over de oefenruimte. de reiskosten daar naartoe? Reparatie van versterker? Wat zijn nog meer voorbeelden die in 2016 nog tellen?
Vraag 3: Stel ik vul in inkomsten: 1200, kosten 500. Betaal ik dan iets van 35% belasting over die 700 verschil?
Vraag 4: Hoe doe je het als je incidenteel meer verdiend dan 163,-? Kun je een bedrag zoals 250,- invullen op gageformulier. Nog steeds aankruizen dat je gebruik maakt van KVR tot 163? Kan dit voor een organisator/kroegeigenaar? Hoeveel geld krijg je dan mee op die avond? Wat gebeurt er als je niet KVR aankruist. Krijg je dan nog steeds 250 euro mee die avond?
Bij voorbaat dank!Reactie infoteur, 07-03-2016
Beste Gerben,
Dank je wel voor je vragen!
1. De eigenaar van een kroeg waar jij speelt kan het gageformulier gebruiken voor zijn belastingaangifte en op die manier kosten verantwoorden. Daarmee wordt bij de belastingdienst echter niet automatisch een koppeling gemaakt met jouw gegevens. Jij bent niet verantwoordelijk voor de belastingaangifte van de kroegeigenaren; wanneer jij je bijverdiensten doorgeeft als overige inkomsten doe je het helemaal goed. Ik zou je wel aanraden om een kopie van de gageformulieren te bewaren in je eigen administratie.
2. De onkosten die je aanhaalt kun je allemaal opvoeren. Kosten voor vervoer (ook voor oefenen), oefenruimte, afschrijving instrumenten en apparatuur zijn allemaal aftrekbaar.
3. Hoeveel belasting die betaalt hangt af van je totale inkomsten en aftrekposten bij je belastingaangifte. Het kan heel goed zijn dat je 35% belasting moet betalen over de €700 in jouw voorbeeld, maar als je veel inkomsten hebt kan dit ook 52% zijn. Of als je nauwelijks inkomsten hebt (of veel aftrekposten) betaal je helemaal geen belasting.
4. Met de gageverklaring is de opdrachtgever tot een bedrag van €163 gevrijwaard van loonheffingskosten. In principe kun je ook bij een bedrag hoger dan €163 p.p. gebruik maken van de gageverklaring, maar dan moet de opdrachtgever er wel op vertrouwen dat jij je inkomsten netjes opgeeft bij de belastingdienst. Als jij dat niet doet, en de belastingdienst ontdekt dit, is ook de opdrachtgever in overtreding, omdat hij geen loonheffingskosten heeft afgedragen.
Als je vaker voor grotere bedragen speelt is het verstandig om te zoeken naar een andere oplossing. Uit je verhaal maak ik op dat je in je eentje speelt. In dat geval kan je ook vrij eenvoudig als freelancer werken, waarbij je een (simpele) overeenkomst opstelt tussen de opdrachtgever en jijzelf, waarin je duidelijk maakt dat jij verantwoordelijk bent voor de betaling van belastingen. Je kunt dan nog steeds onkosten opvoeren waarover geen belasting betaald hoeft te worden.
Ik hoop dat ik je hier verder mee geholpen heb!
Vriendelijke groet,
Brempie
Gijs, 27-02-2016
Hallo ik heb een vraag,
Ik ben van plan op te gaan treden samen met wat andere muzikanten. Nu is het zo dat we hier wel wat aan willen bijverdienen. Is het dan de bedoeling dat je een soort van uurloon voor jezelf opstelt wat je dan aangeeft als onkosten? Of moet je dit op een andere manier doen?
GijsReactie infoteur, 29-02-2016
Best Gijs,
Dank je wel voor je vraag! Voor muzikanten is het niet gebruikelijk om te werken met een uurtarief. Meestal speel je voor een totaalbedrag. Hoe hoog dat is, hangt bijvoorbeeld af van de kwaliteit van de muziek, de grootte van de band, het aantal uren dat je speelt, en natuurlijk van de bereidheid van opdrachtgevers om te betalen.
Wanneer de vergoeding onder de €163 per persoon blijft, kun je het best werken met een gageverklaring. Als je daar voldoende onkosten tegenover kunt zetten, hoef je geen belasting te betalen.
Succes!
Vriendelijke groet,
Brempie
Ronnie, 15-02-2016
Hoi hoi ik heb ook vraag. Ik ben hobby DJ en ik heb een bijstandsuitkering. Nu is mij verteld dat ik recht heb op een kleine onkostenvergoeding. Ik vraag niets voor mijn optredens omdat ik het puur als hobby zie. De sociale dienst heeft mij er op geattendeerd dat ik recht heb op onkostenvergoeding maar ik heb geen idee hoe ik dat nu moet doen aangezien de sociale dienst je maar de helft verteld natuurlijk. Kunt u mij misschien een beetje op weg helpen? ik wil het liever goed doen dan problemen krijgen met de sociale dienst.
gr ronnieReactie infoteur, 16-02-2016
Beste Ronnie,
De kleine vergoedingsregeling is de regeling die in bovenstaande artikel wordt toegelicht (werken met een gageverklaring). Als hobby DJ kun jij hier gebruik van maken, wanneer je een vergoeding ontvangt voor je optredens, en deze de kosten dekken die je maakt rondom het muziek maken. Omdat het om onkosten gaat, betaal je hierover geen belasting.
Als je geen geld vraagt voor je optredens, heb je ook niets aan de kleine vergoedingsregeling. Als je in het vervolg wel een (kleine) vergoeding wilt vragen voor je optredens, kun je dit het beste doen door middel van het invullen van aan gageverklaring.
Ik hoop dat dit duidelijkheid schept!
Vriendelijke groet,
Brempie
Tim, 27-01-2016
Hallo! Simpel vraagje. We hebben een muziek vereniging van 9 personen en zo ook als vereniging ingeschreven bij de Kvk. Nu hebben we 2 keer per jaar een zelf georganiseerde feestavond in een gehuurde zaal. Hiervoor vragen we om bezoekers kaartjes te kopen om uit de kosten te komen. Dus zaalhuur, huur licht en geluid, etc.
Nu willen we de kaartverkoop via de website laten lopen en het liefst de betalingen via iDEAL laten lopen. Niemand verdient er wat aan en hopen aan het einde van de avond quitte te spelen. Zijn we voor zoiets ook btw plichtig omdat het in principe besloten feestjes zijn?
Mvg TimReactie infoteur, 29-01-2016
Beste Tim,
Dank je wel voor je vraag!
Amateurmuziekverenigingen vallen onder de van BTW vrijgestelde sociaal-culturele instellingen. Jullie zijn dus niet BTW-plichtig. Dat houdt in dat jullie geen BTW hoeven af te dragen, maar óók dat jullie geen BTW kunnen terugvragen die onderdeel is van de kosten die jullie maken. Hieronder 2 linkjes van belastingdienst.nl waar je dit zelf op na kunt lezen. Wil je absolute zekerheid: neem dan zelf contact op met de belastingdienst!
Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb!
Vriendelijke groet,
Brempie
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/sociaal_culturele_instellingen/vrijstelling_voor_sociaal_culturele_instellingen
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/sociaal_culturele_instellingen/overzicht_vrijgestelde_sociaal_culturele_instellingen
J-P, 13-12-2015
Ik ben 80-100% afgekeurd en mag rechtmatig 10 uur per week bijverdienen in loondienst, wat ik ook doe. Ik ben sinds kort toegetreden tot een band die een hoge gagevergoeding krijgt. Het lijkt erop dat ik ruim boven die 163 euro per optreden uitkom. Hoe moet ik daarmee omgaan? Moet ik dan linea recta de verdiensten incl. die 163 euro afdragen aan het UWV afdragen of geldt dat dan niet als structureel bijverdienen? Mijn aandoening is van progressieve aard maar door bijvoorbeeld te blijven musiceren blijf ik mijn handen gebruiken wat de aandoening wel remt.
Mijn medebandleden zijn ZZPer, die factureren de band voor hun kosten. De band factureert de gelegenheden waar we spelen. Ik ben de enige die niet op die manier kan werken. Suggesties?Reactie infoteur, 15-12-2015
Beste J-P,
Bedankt voor je reactie! De vraag die je stelt is vrij specialistisch. Ik kan je daarom geen compleet antwoord geven. Ik kan mij voorstellen dat het geld dat je met je band verdient, gelijk gesteld wordt aan werken in loondienst. Als je dus aan de maximale 'vrije' bijverdiensten zit, zal wat je extra verdient met muziek maken, afgedragen moeten worden aan het UWV. Hoe dit precies zit zul je moeten navragen bij het UWV.
Wel is het zo dat je onkosten niet hoeft in te leveren bij het UWV. Dus ook als je meer dan €163 ontvangt voor een optreden, kun je de eerste €163 opvoeren als onkosten. Daar moeten dan wel werkelijke kosten tegenover staan.
Succes!
Vriendelijke groet,
Brempie
Warning: Undefined array key "gebruikersnaam" in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/article.php on line 246
Deprecated: strtolower(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/article.php on line 246
Fatal error: Uncaught Error: Undefined constant "datum" in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/article.php:249
Stack trace:
#0 /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/index.php(82): include()
#1 {main}
thrown in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/article.php on line 249