InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Extra loonheffing over vakantiegeld, bonus en 13e maand

Extra loonheffing over vakantiegeld, bonus en 13e maand

Extra loonheffing over vakantiegeld, bonus en 13e maand Geld dat we van onze werkgever incidenteel bovenop ons normale maandsalaris ontvangen, zoals een eventuele bonus, gratificatie, winstdeling, dertiende maand, maar ook vakantiegeld, worden op gebied van loonbelasting fors aangepakt. Hiervoor geldt namelijk het zogenaamde bijzondere tarief. Maar is dat wel eerlijk dat we over dat netjes verdiende geld extra belasting (loonheffing) moeten betalen?

Bijzonder tarief voor extra beloningen

Een 13e maand en vakantiegeld worden, zoals het loonstrookje aangeeft, op een andere manier belast, namelijk tegen het zogenaamde bijzondere tarief. Een veel hoger belastingpercentage dan op uw normale maandsalaris wordt ingehouden. Op uw normale salaris wordt belasting ingehouden, tegen het normale progressieve tarief dat varieert van 0% tot 52%. Afhankelijk van de grootte van uw salaris bijvoorbeeld een deel tegen 32% een deel tegen 42%. En als u geluk heeft ook nog een deel tegen 52%, want dat betekent dat u een royaal inkomen heeft. Bovendien gelden er nog wat kortingen in uw voordeel die op uw normale salaris worden toegepast.

Extra belasting is in feite een correctie

Uw 13e maand, eventuele bonus en vakantiegeld etc. worden echter veel strenger aangepakt. Dergelijke extra salarisuitkeringen worden tegen een hoger tarief belast, omdat uw normale belastinginhouding is gebaseerd op slechts 12 x uw maandsalaris. Met andere woorden: uw baas hanteert op uw normale salaris een belastingtarief alsof u slechts 12 maanden salaris zou hebben. Die extra dertiende maand komt daar volledig bovenop en valt daardoor toch volkomen terecht geheel in de hoogste schijf waarover u belasting betaalt.

Geen cent te veel

U hoeft zich geen zorgen te maken dat u te veel belasting betaalt, omdat de belasting die uw via uw normale maandloon betaalt in feite een voorheffing is. Als u aan het begin van het volgend jaar uw inkomstenbelasting over dit jaar moet berekenen, en opgeven aan de fiscus, worden alle eventuele onjuistheden alsnog vereffend. De fiscus kent uiteindelijk namelijk geen enkel verschil tussen normaal salaris, vakantiegeld, bonussen, dertiende maanden en overwerk. Over al deze inkomensbestanddelen geldt het zelfde schijventarief en moet u dus evenveel betalen.

Indien u geen aangifte hoeft te doen

Als u aan het begin van het jaar geen blauwe envelop in de bus krijgt, met het verzoek opgave te doen van uw inkomsten over het vorige jaar, kunt u evengoed zelf nagaan of uw baas niet per ongeluk wat te veel belasting op uw salaris heeft ingehouden door gewoon van belastingdienst.nl het belastingaangifteprogramma te downloaden en thuis in te vullen. Denkt u wat terug te ontvangen dan stuurt u de aangifte door naar de belastingdienst en anders niet.

Vakantiegeld per maand of per jaar

Niet alle bedrijven betalen het vakantiegeld in april of mei. Heb je tijdelijk werk, bijvoorbeeld via een uitzendbureau, dan gebeurt het ook vaak dat het vakantiegeld maandelijks wordt uitgekeerd. In dat geval heb je niet echt te maken met dat bijzondere tarief, maar per saldo houdt de werkgever over het gehele jaar natuurlijk evenveel belasting in over je totale inkomen dat jaar. Je betaalt evenveel belasting, ongeacht of hij het vakantiegeld per maand of per jaar uitkeert.

Bijverdiensten

Houd er rekening mee dat ook bijverdiensten of andere extra inkomsten, die je het jaar daarop vóór 1 mei via de belastingaangifte opgeeft, eveneens onder je hoogste tarief van de inkomstenbelasting vallen, en dat je wellicht ook nog zo'n 5% zorgpremie moet betalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijzonder tarief loonheffingBijzonder tarief loonheffingWie een extra inkomen ontvangt, een dertiende maand, krijgt dat inkomen niet belastingvrij. Vaak is er sprake van een bi…
Bijverdienen en de AOW – wat is het belastingtariefBijverdienen en de AOW – wat is het belastingtariefMag u geld bijverdienen met een AOW in 2015, 2016 of 2017? Ja, want een extra inkomen verkrijgen met een bijbaan mag ook…
Arbeidskorting, wat is dat?Arbeidskorting, wat is dat?Op uw loonstrookje wordt vanalles berekend. Een term die er op staat is arbeidskorting, maar wat betekent dit nu eigenli…
Verrekening voorheffingenWanneer de belastingdienst de aanslag van de inkomstenbelasting vaststelt worden de ingehouden voorheffingen verrekend.…
Loonheffing: Wat is loonheffing?Loonheffing: Wat is loonheffing?Wat is loonheffing? Over welke beloningen moet loonheffing worden betaald? Hoe wordt de loonheffing berekend? Wat is loo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Extra loonheffing over vakantiegeld, bonus en 13e maand"

Reacties

W., 23-05-2013 00:07 #7
Hallo,

Mijn salaris is gestegen maar mijn vakgeld is bijna €400 NETTO minder, dit kan volgens mij nooit. Vakantiegeld is €3983 bruto dat moet denk ik €2300 netto zijn en geen €1900.
Of zit ik hier gigantisch mis? Reactie infoteur, 23-05-2013
Als je over de top van je salaris 42% belasting betaalt, kom je met andere inhoudingen aardig in de buurt.

Kijk anders even op deze site, hoewel het op 2012 is gebaseerd:

http://www.berekenhet.nl/nieuws/vakantiegeld-berekenen.html

R. Hensbroek, 18-01-2013 09:33 #6
Ik heb een vraag ober mijn winst uitkering, die bedraagt 1830 euro bruto. Nu val ik in de 42%
maar ik hou maar net de helft over van mijn winst uitkering?

Hoe kan dat? Reactie infoteur, 18-01-2013
Misschien pensioenpremie, verzekeringen. Kijk svp op de loonstrook

Selina, 23-05-2012 11:10 #5
Ik heb een vraag ik start per 01-06-12 als zelfstandige alphahulp voor 10 tot 36u per week. Nu lees ik dat het veel nadelen heeft. Ik moet ongeveer 34% belasting over het jaarinkomen tot 17.319eu en daarboven 41, 4% betalen. Verder heb ik wel nog recht op algemene heffingkorting van bijna 2000 en arbeidskorting 1, 723% van het loon. Verder geen pensioen opbouw of verzekerd tijdens werk hier moet ik zelf voor zorgen. Nu ben ik niet zo rekentechnisch, maar zou iemand mij kunnen vertellen hoeveel ik dan zou moeten afdragen aan belastingen?

Ik heb ook een 13e maand.

Alvast bedankt
Groetjes selina Reactie infoteur, 23-05-2012
Lijkt mij het handigst als u aan iemand in uw omgeving vraagt op de computer een inkomstenbelastingsformulier (2011 desnoods) in te vullen met de globale bedragen, dan rekent het programma dat gelijk voor u uit.

S., 28-03-2012 23:49 #4
Duidelijk artikel, maar waar valt een 13e maand nu onder? Het valt blijkbaar niet onder het kopje loon in het belastingsprogramma… Reactie infoteur, 29-03-2012
13e maand is gewoon loon dat normaal gesproken in de jaaropgave van de werkgever is begrepen.
Bel werkgever als dit anders lijkt.

H., 14-12-2011 15:10 #3
MIjn contract is ten einde in februari 2012. MIjn nieuw verlof van 2012 laat ik uitbetalen. Hoeveel percent belastingen gaat hier af? Reactie infoteur, 14-12-2011
Dat is zo niet te zeggen. Je werkgever zal we het gebruikelijke bijzondere tarief hanteren van minstens 42%, Maar als je dat jaar geen inkomen meer hebt krijg je begin 2013 heel wat terug van de fiscus, als je dat aanvraagt.

Gerjan, 01-06-2011 10:29 #2
Wordt er ook loonheffing ingehouden over het vakantiegeld wanneer er gekozen is voor loonheffingskorting toepassen? Is het verder te verklaren waarom een werkgever (in dit geval uitzendbureau) wanneer er gekozen is voor loonheffingskorting toepassen de eerste 40 uur heffingsvrij uitbetaald en alle uren die per week meer gewerkt worden wel belast? Ik heb slechts enkele weken gewerkt en zit nog lang niet aan de belastingvrije grens van om en nabij de 6000,- Reactie infoteur, 01-06-2011
Stelt u svp deze vraag aan de loonadministratie van het Uitzendbureau. Maar sowieso hoeft u nooit bevreesd te zijn dat u teveel betaalt, indien u begin volgend jaar het inkomstenbelastingprogramma 2011 van de belastingdienst download en invult.

H. A. Tan, 25-05-2011 20:44 #1
Wat ik nog steeds niet begrijp aangaande het vakantiegeld is het volgende. Wordt de belastingheffing berekent over het bruto jaarinkomen of over het 8% brutobedrag? In mijn vakantieopgaaf krijg ik ongeveer € 2200,00 bruto aan vakantiegeld, maar betaal uiteindelijk belasting over mijn bruto jaarinkomen. Tenminste als ik zie dat er 44,58% aan belasting is inghouden. In het witte tabel zou dit 33,45% moeten zijn over die 8% bruto bedrag. Graag uitleg hierover. Reactie infoteur, 26-05-2011
Stel je verdient normaal € 2000 per maand en er wordt overde laatste 200,- euro van dit bedrag 42 % belasting geheven.

Als je baas het vakantiegeld maandelijks zou uitkeren, kreeg je bruto 2160,- per maand en werd over 200+160,- = 360,- 42% geheven.

Over die € 160,- zou dus iedere maand ook 42% worden geheven indien je het maandelijks uitgekeerd kreeg. En daarom geldt die 42% ook als je het bedrag van 12 x 160,- ineens krijgt.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 27-04-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting
Reacties: 7
Schrijf mee!