InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hondenbelasting, rechtvaardig of niet?
mijn kijk op

Hondenbelasting, rechtvaardig of niet?

Hondenbelasting, rechtvaardig of niet? Hondenbelasting werd bedacht in de middeleeuwen. In die tijd bestond er nog hondsdolheid en ook gaven de vele honden heel wat overlast in de gemeentes. Mensen bezaten hondenkarren, voornamelijk de armen maakten daar gebruik van. Om ziektes te bestrijden en om overlast tegen te gaan werd er hondenbelasting geheven. De hondenbelasting is gebleven, ook toen hondsdolheid naar de achtergrond verdween en ook toen hondenkarren allang uit het straatbeeld verdwenen waren. Zwerfhonden zien we in Nederland ook niet meer. Hondenbelasting in 2016. Voorheen werd het op de hondenpoep geschoven dat hondenbezitters hondenbelasting in veel gemeentes nog steeds betaling betalen moeten. Honden deponeerden vroeger inderdaad massaal hun uitwerpselen op straat en tijdens een wandelingetje naar de hoek van de straat moest u consequent uw ogen op de stoep gericht houden, anders trapte u voor de zoveelste keer in een dikke hondendrol. Hondeneigenaren mochten de poep namelijk gewoon op straat laten liggen. Vooral in de grote steden waar veel honden worden gehouden was er vroeger dan ook sprake van overlast wegens hondenpoep. Met name grote honden fabriceren namelijk grote drollen. De poep lag vaak ook gewoon op de stoep voor het huis, en het moest een paar keer per week opgeruimd worden door straatvegers en vuilniswagens. Daar is echter al geruime tijd geleden verandering in gekomen. De hondenbelasting is echter in legio gemeentes gewoon blijven bestaan.

Zelf hondenpoep opruimen

Hondenbezitters moeten heden ten dage een hondendrol meteen oprapen met speciale zakjes. Dit is effectief, drollen ziet u daardoor veel minder op straat en dat mensen in de poep stappen komt tegenwoordig ook veel minder vaak voor. Als hondenbezitters de hondendrollen niet willen oprapen, riskeren ze een forse boete. De regeling om poep op te rapen heeft het straatbeeld aanzienlijk veranderd. De gemeente heeft veel minder extra werk aan de hondenpoep, dus waarom moeten hondenbezitters dan nu nog steeds toch vaak hondenbelasting betalen? Die vraag is blijkbaar voor niemand goed te beantwoorden en kennelijk vonden verschillende gemeentes in Nederland dat ook, want in tientallen vooruitstrevende gemeentes werd al besloten om voortaan geen hondenbelasting meer te heffen. In verschillende gemeentes is het bezit van honden - wat dat betreft - dus helemaal gratis.

Hondenkar / Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (Publiek domein)Hondenkar / Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Hondenbelasting, wat kost het?

Dit verschilt interessant genoeg aanzienlijk per gemeente. Elke gemeente mag zijn eigen tarief vaststellen met als gevolg dat u in de gemeente Heerhugowaard in 2016 niets meer hoeft te betalen, maar als u een hond neemt in Noordwijk betaalt u niet minder dan € 121,56 per jaar, voor uw eerste hond. Voor de tweede hond betaalt u in Noordwijk dan € 181,92 per jaar extra, maar in Veldhoven zelfs 232,69 euro per jaar extra. De verschillen zijn groot. In Heerhugowaard betaalt u voor de tweede hond bijvoorbeeld slechts 19,35 euro en tientallen gemeentes betaalt u helemaal niets, want die hebben de ouderwetse hondenbelasting in zijn geheel allang afgeschaft. In een groot deel van de 141 Nederlandse gemeentes wordt in 2016 echter nog steeds hondenbelasting geheven. Het is onduidelijk waarom hierin geen landelijke beleid gevolgd wordt.

Wat is de duurste gemeente voor hondenbelasting

De duurste gemeente voor hondenbelasting voor 1 hond is de gemeente Noordwijk, met € 121,56 per jaar. Voor mensen met meer dan een hond betaalt men in Tilburg in 2016 het meest. De kosten zijn in dat geval € 249,52 voor de tweede hond. Hoe meer honden men heeft, hoe duurder het wordt. Zo kost het in de gemeente Noordwijk zelfs € 242,52 per hond, per jaar, indien u 3 honden heeft.

Goedkope gemeentes

Er zijn heel wat gemeentes in Nederland waar men helemaal geen hondenbelasting vraagt. Goede voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld Assen en Leiden. Daar betalen hondenbezitters in 2016 geen cent voor hun eerste hond, maar ook niet indien zij er meerdere hebben. Ook betaald men bijvoorbeeld geen hondenbelasting in de gemeentes Amsterdam, Blaricum en Bloemendaal. Deze gemeentes staan echter niet op zichzelf. In tientallen gemeentes in Nederland betalen hondenbezitters geen hondenbelasting meer. Onrechtvaardig tegenover de gemeentes waar men juist veel betalen moet? Ik kan me goed voorstellen als hondenbezitters dit oneerlijk vinden. Men kan daar het beste regelmatig schriftelijk over klagen bij de gemeentes, handtekeningen verzamelen en wellicht via sociale media laten weten dat u het er niet mee eens bent.

Belasting voor katten en andere huisdieren, waarom niet?

In de wet staat niets over belastingheffing op het houden van andere huisdieren. Hondenbezitters vinden vaak dat er ook belasting voor katten en konijnen en vogeltjes (en andere huisdieren) zou moeten worden geheven, maar dat lijkt me niet logisch. Belasting op huisdieren heffen dateert weliswaar uit de middeleeuwen en is misschien niet meer van deze tijd, maar gemeentes moeten natuurlijk wel geld investeren in de aanleg en het onderhoud van hondenuitlaat gebieden, hondenveldjes. Soms worden er ook hondentoiletten geplaatst, terwijl dit voor katten of andere huisdieren allemaal niet nodig is. De meeste katten wonen grotendeels binnenshuis en maken gebruik van een kattenbak. Bovendien geven die eigenaren maandelijks ongeveer € 15,00 uit voor het verschonen van de kattenbak, dus op die manier betalen ze jaarlijks ook een behoorlijk bedrag voor uitwerpselen van katten, wat de economie in principe ook ten goede komt. Bovendien is het zo dat katten die rauw vlees eten (dus geen brokken of blikvoer) nauwelijks nog hoeven te poepen. Alle voedsel wordt in dat geval namelijk opgenomen door de darmen, aangezien rauw vlees het natuurlijke voedsel van katten is. Het zou dus niet redelijk zijn belasting te heffen op het hebben van katten, aangezien katten (met woonhuis) de gemeentes in de meeste gevallen geen geld zullen kosten. Uiteraard zijn er wel veel zwerfkatten, en een deel daarvan wordt opgenomen in dierenasiels, maar voor zwerfkatten (en hun snelle voortplanting) is niemand verantwoordelijk te houden als alleen de gemeentes zelf. Bovendien zitten er ook veel honden in de asiels.

Huisdierenbelasting heffen op overige huisdieren?

Kleine huisdieren zoals ratjes, hamsters en vogels, poepen zulke kleine hoeveelheden dat niemand daar last van heeft. Ook doet het merendeel van deze huisdieren hun ontlasting thuis op speciale plekken, zoals in een konijnenhok of kooi. Bovendien hebben veel hondenbezitters ook katten of andere huisdieren in huis en zij zouden dan nog eens extra financieel belast worden. Het belangrijkste is echter de vraag of gemeentes terecht hondenbelasting heffen en dat is naar mijn mening niet echt zo. Het is een verouderde wetgeving, die een gemeente wel geld oplevert maar de hondenbezitter krijgt er niet veel voor terug. Het is daarom zaak dat gemeentes landelijk geen hondenbelasting meer zouden heffen. De hondenbelasting moet volgens menigeen in elke gemeente helemaal afgeschaft worden. Het is immers zo dat:
  • hondenbelasting meestal wordt aangewend om gaten in de begroting te dichten.
  • de hond een melkkoetje van vele gemeentes is geworden. Met name sinds hondenbezitters de drollen zelf opruimen voor de gemeentes.
  • gemeentes zelf bepalen of ze hondenbelasting heffen of niet.
  • de tariefverschillen tussen gemeentes absurd groot zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hondenbelasting afgeschaft in 2017?Hondenbelasting afgeschaft in 2017?Hebt u een hond, dan is de kans groot dat u hondenbelasting moet betalen in 2016 en 2017. De Hoge Raad concludeerde in 2…
Geen hondenbelasting meer betalen vanaf 2013?Geen hondenbelasting meer betalen vanaf 2013?Het gerechtshof Den Bosch heeft op 31 januari 2013 de opmerkelijke uitspraak gedaan dat het betalen van hondenbelasting…
Gevaren en overlast van hondenpoepGevaren en overlast van hondenpoepHondenpoep. Noem slechts dit ene woord en er barst zo een hele discussie los. Een discussie waarin de hondenbezitter(s)…
Gemeentelijke belastingen voor Particulier en OndernemerGemeentelijke belastingen voor Particulier en OndernemerIn Nederland is iedere inwoner op basis van de Wet Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) ingeschreven…
Honden: aanlijnplicht, opruimplicht en belastingHonden: aanlijnplicht, opruimplicht en belastingIn veel regio's zijn er wetten voor het houden van honden gemaakt. Zo bent u in bepaalde gebieden verplicht de hond aang…
Bronnen en referenties
  • http://blog.onlinedierenspeciaalzaak.com/overzicht-hondenbelasting-per-gemeente-2016/
  • Afbeelding bron 1: Onbekend, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Hondenbelasting, rechtvaardig of niet?"

Reacties

S. J. de Winter, 07-03-2017 11:28 #15
Ik woon in de Gemeente Rijswijk (ZH) en betaal per jaar 54,00 euro hondenbelasting.
Het is een redelijk bedrag maar toch heb ik mijn kanttekening, n.l. ik ruim zelf de ontlasting op, ik heb een voorstel gedaan om door heel Rijswijk palen met prullenbakken met poepzakjes te plaatsen om de hondenbezitters een beetje te gemoed te komen. Dit gebeurt n.l.wel in de Gemeente Leidschendam/Voorburg. Maar tot heden hoor ik niets van de Gemeente Rijswijk. Ik vind dit dus niet rechtvaardig. Reactie infoteur, 07-03-2017
Ik begrijp uw onrechtvaardigheidsgevoel. De gemeente zou er echter tegenin kunnen brengen dat het plaatsen van speciale prullenbakken (en deze dagelijks of wekelijks legen) ook erg veel geld kost, waardoor de hondenbelasting zelfs hoger zou kunnen worden.

Honden zijn voor gemeentes natuurlijk wel prijzig, want er moeten uitlaatveldjes gemaakt en onderhouden worden. Recreatieveldjes voor bijvoorbeeld een picknick, is er dan al snel niet meer in een stad.

54,- is inderdaad niet teveel per jaar. Ik ben benieuwd of de speciale prullenbakken er komen en of de belasting dan omhoog zou gaan.

Yvette Zindel, 10-09-2013 14:46 #14
Egoïstische hondenhaters vinden het natuurlijk prima, die lijken dan ook zo dom te denken dat hogere belasting minder poep zal geven…

ERG DOM! en naïef.

Harr, 04-02-2013 15:22 #13
@anoniem
Misschien moeten ze dan ook maar kinderbelasting gaan heffen. Die veroorzaken namelijk ook heel veel overlast. En een flinke extra belasting op alle kaarten voor voetbalwedstijden, aangezien wedstrijden de voor overlast, kosten en vernielingen zorgen.

De meeste gemeentes ruimen geen poep op. handhaven nauwelijks en zorgen ook niet voor fatsoenlijke voorzieningen.

Door het grootste deel van de kosten in een begroting onder "handhaving" te plaatsen kunnen ze het gehele handhavings bedrag gewoon gebruiken voor handhaving bij bijvoorbeeld uitgaanscentra, voetbalwedstrijden e.d. Aangezien dit ook handhaving is.

Vaak vallen andere delen van de begroting onder bijv.
-"Schoonhouden openbaar gebied" Wat de stoepen vegen betekend… dus niet vanwege hondenpoep maar iets wat algemeen noodzakelijk is.
-"Beheer groen en recreatie" Hieronder valt ook bomen kappen, grasmaaien speeltuinonderhoud, etc.
-"Heffing en invordering" Dit is algemeen in te delen, dit mag dus ook voor gemeentelijke belastingen zijn e.d.

Natuurlijk zullen er ook wel inkomsten gebruikt worden om een keer een hek op een grasveld te plaatsen en wat bordjes op te hangen. Maar in steden met ruim 250.000 inwoners praten we over bedragen van 1, 5 miljoen euro. En hoe meer inwoners er zijn hoe hoger de belasting is, dat blijkt wel als je gemeentes gaat vergelijken. Maar geen enkele gemeente geeft concreet aan waar dit geld aan besteed word. Het is dus vooral een middel om andere gaten te dichten.

Anoniem, 19-01-2013 17:21 #12
Van mij mag deze flink omhoog, vooral van honden die overlast bezorgen!
Extra betalen!

Enroute (infoteur), 05-07-2012 12:42 #11
Aanhouden de hondenbelasting. Waarom moet ik als niet hondenbezitter anders meebetalen voor de mensen die wel de keuze hebben gemaakt om een hond te nemen?

Moon, 27-01-2012 17:01 #10
Vandaag kreeg ik een informatiekrant van de gemeente Amsterdam (Nieuw-West) met daarin alle informatie over gemeentelijke belastingen van 2012. Bij alle belastingen staat een stukje waarvoor het gebruikt gaat worden… behalve bij de hondenbelasting. Hier staat alleen beschreven dat er de hondenbezitter ieder jaar "moet" betalen voor zijn/haar hond(en). Honden zijn verplicht om zichtbaar een penning te dragen en als je je nog niet hebt aangemeld moet je wel snel aangifte doen. Tja… waar de belasting voor gebruikt gaat worden wordt niets over geschreven. Mijn haren gaan overeind als ik dit soort berichten krijg waar mijn hond niets voor terug krijgt. Hij mag in 90 procent van de gevallen niet op grasvelden in het park of perkjes lopen want daar staan grote verbodsborden. Het stukje gras in het park waar hij wel op mag lopen dat ziet er meer uit als een verlengstuk van de Sloterplas. De baasjes ruimen zelf de drollen op en ik koop zelf zakjes, dus daar heeft de gemeente ook geen extra werk of kosten aan. Wellicht wordt het gebruikt om de heren handhaving op de straat van te betalen die alleen met mooi weer lekker rustig in het park rondlopen en onoplettende hondenbezitters lastig vallen met de vraag of zij wel twee poepzakjes bij hun hebben. Ja, mensen twee zakjes. Heb je er maar een omdat je er misschien net een gebruikt hebt dan krijg je een bekeuring. Misschien wordt het gebruikt voor de extra benzinekosten als de heren/dames van de handhaving in de winter controleren m.b.v. een vervoersmiddel. Deze mensen moeten toch warm blijven om de bonnen uit te schrijven als jij in de stortende regen met je hond door de bagger loopt. Zo kan ik nog wel even doorgaan… het moge duidelijk zijn dat ik het met de hondenbelasting in ieder geval niet eens ben. Misschien moeten we als hondenbezitters eens massaal gaan staken en in opstand komen. Klagen heeft geen zin want daar wordt toch helemaal niets mee gedaan. Bij de gemeente lachen ze erom! Stront opruimen oke, maar hier ook nog zelf voor moeten betalen nee… is dat wat?

Den Dulk, 07-01-2012 13:23 #9
Veel hondeneigenaren in scheveningen ruimen de poep niet op lopen met een zakje maar verrotten het op te ruimen. De genen die ze pakken met niet opruimen, moeten hondenpoep opruimbelasting betalen. maar dan moet de politie en handhavingsteam wel de straat opgaan. Van mij mag de hondenbelasting afschaft worden maar ze moeten de stront opruimen. Anders meer belasting dan kunnen ze meer schoonmaakmachines inzetten.

Elly, 24-12-2011 16:03 #8
Tja hondenbelasting. ben er ook niet zo n voorstander voor. en mede omdat er niets mee wordt gedaan voor de honden. dit heb ik in mijn gemeente (rijswijk zh) nagevraagt. tuurlijk moeten wij ook hier onze hondenpoep ook opruimen. maar het gekke is… er zijn geen hondenpoepbakken om t in te gooien. er zijn ondergrondse containers maar dat is bestemd voor huisvuil en daar mag je geen hondenpoep in gooien. dus waar laat ik dan het opgeruimde hondenpoeppakketje? thuis in de prullenbak? oh nee want dan komt het weer in de container waar geen hondenpoep in mag. in de wc? oh nee want plastic mag je daar niet ingooien ivm verstopping. wordt zo dan wel heel lastig. dus welke keus maak je dan? lekker laten liggen? gelukkig hebben we hier in rijswijk erg veel groen en water en de hond doet t langs de waterkant. niemand ziet t en heeft er ook geen last van. en iedere 2 weken wordt t gras gemaaid dus zijn de hondendrollen ook weer opgeruimd! this allemaal zo dubbel.ik betaal wel hondenbelasting. kost hier €51,00 maar dan alleen met de rede dat ik geen zin heb om steeds achterom te moeten kijken voor die €4,25 per maand. niet bang te hoeven zijn als ze aan de deur bellen voor hondenbelasting en hondlief blaft alles bij elkaar. nee meneer ik heb geen hond ehumm. verders sta ik dus niet achter het beleid hondenbelasting omdat het niet wordt besteed aan de hond.

Sellie, 02-12-2010 10:16 #7
Hondenbelasting is een veel te hoog bedrag. De gemeente doet er verder voor de hondenbezitters niets mee. Een goed idee zou zijn om in iedere wijk enkele Gemeentelijke hondentoiletten te hebben. Die dan van al de ontvangen gelden ook gereinigd worden. Nu mag je bijna nergens meer met je hond komen. Het is eigenlijk van de zotte.
Wel betalen, Kassa, maar er niets voor teruggeven.

Ina, 27-02-2010 20:38 #6
Ik vind ook dat de hondenbelasting afgeschaft moet worden. Ik betaal voor mijn 2 hondjes 300,00 per jaar en krijg er niets voor terug. Wij hebben geen uitlaatveldjes of losloopgebieden in onze wijk en de gemeente komt hier ook de hondenpoep niet opruimen. Ik vind dus dat de belasting afgeschaft moet worden maar dat er wel boetes uitgedeeld moeten worden aan de mensen die de poep van hun honden niet opruimen. Eventueel de boete verhogen wanneer mensen meerdere keren bekeurd zijn.

Bb, 04-02-2010 15:00 #5
Laten we vooral ook niet vergeten dat je van kattenstrond HEEL erg ziek kan worden en van hondenstront niet. Overigens vind ik het heeeel asociaal van hondenbezitters om de uitwerpselen te laten liggen en dit dient dat ook terecht flink aangepakt te worden.
Ik ben op dit moment in " blijde verwachting" van een pup. Ik heb reeds een hond, maar deze is nog niet aangemeldt in NL. Ik dacht, laat ik het nou eens netjes doen en hondenbelasting gaan betalen voor die mooie zakjes die bij het park hangen. Totdat ik zojuist erachter kwam dat de belastinggelden van 1 hond EUR 100,18 zijn en voor de 2de hond nog meer! Ik vind deze bedragen zo absoluut ridicuul dat ik per direct heb besloten om af te zien om mijn honden in NL aan te melden. Bovendien, mijn honden zijn kleiner als de standaard kat. Dienen ze dan ook als melkkoe gezien te worden? Ze doen hun behoefte doorgaans in een kattenbak? En voor het strekken van hun beentjes op moeder aarde hoort toch niet zo een idioot hoog bedrag betaald te worden? Nee… ik weiger te betalen.

Bert, 13-11-2009 22:16 #4
Dat lijkt nu weer op zo'n typische reactie van iemand die zelf geen hond heeft en het denigrerend "blaffertjes" gaat noemen. Dat is meer een titel die je zelf zou passen. Blijkbaar spreek je vanuit je gemeentelijke titel. Mijn mening is dat de hondenbelasting alleen wordt gebruikt voor het dichten van andere gaten in de begroting. Wat zien wij er als hondenbezitters van terug? Enkele palen in de grond met een afstand van 5 meter waar tussen deze dieren hun behoefte moeten doen. Iemand die verstand zou hebben van honden zou ook weten dat dit niet werkt. Gebruik dan de gelden voor het creeren van honden speelvelden waar een hond ongestraft los mag, want ook dit is op veel plaatsen verboden. Als ik belasting moet betalen voor deze belachelijke middeleeuwse wet dan wil ik ook het gevoel hebben dat het ten goede komt van de honden. En dan inderdaad toch terugkomend op de katten, deze doen overal hun behoefte. Als je pech hebt met de tuinwerkzaamheden in je eigen tuintje, zit je met je handen in de kattestront. Dit zijn ook vrij loslopende dieren. Trek dan wel een duidelijke regel en hef dan ook hiervoor belasting. Maar als men in Den Haag eindelijk eens die plaat voor hun kop weghalen en eerlijk zijn, dan weten ze dat wij gewoon melkkoetjes zijn. Maak een landelijk beleid en schaf dit gewoon af.

Bas, 13-11-2009 13:17 #3
Zo langzamerhand begin ik mij er een beetje aan te ergeren. Hondenbezitters die reageren berichten op internet. Net als hier vaak compleet vanuit zichzelf geredeneerd en onredelijk.

Hondenbelasting is en blijft nodig. Nee, we hebben (bijna) geen hondsdolheid en zwerfhonden meer. Daarom hoeven tegenwoordig niet alle burgers, maar alleen hondenbezitters hondenbelasting te betalen. Dat betalen zij omdat er bij elke willekeurige gemeente vele klachten over honden(poep) binenkomen. Van de gemeente wordt verwacht dat ze dit opruimen want, naast een paar welwillende hondenbezitters, ruimt het overgrote deel van de hondenbezitters de poep van hun lievertje niet op. Leuk voor spelende kinderen en mensen in een rolstoel!

Trouwens, de meesten die tegenwoordig wel de drollen van hun blaffertje opruimen, deden dat 10 jaar gelden ook niet. Pas nadat de gemeenten beleid hebben opgesteld, zijn gaan handhaven, hondentoiletten, uitlaatplaatsen, losloopgebieden, poepzuigers en handhavers hebben ingevoerd, is een deel van de hondenbezitters bereid zijn medewerking te verlenen. U kunt begrijpen dat bovenstaande niet geheel gratis is… vandaar dus de belasting!

Omdat de overlast van honden in veel steden (bijvoorbeeld Rotterdam) ergernis nummer 1 is (komt uit het bevolkingsonderzoek), kan ik mij ook heel goed voorstellen dat een gemeente iets tegen de overlast wil doen. Naast een (flink) aantal hondenliefhebbers, zijn er blijkbaar een heleboel mensen die niet direct iets met honden hebben, maar wel regelmatig geconfronteerd worden met loslopende en tegen iemand opspringende honden, blaffende honden, poep op straat en in de speeltuinen etc. Vandaar ook dat aan de toezichthouders wordt gevraagd hier iets aan te doen. Dat is dus niet kinderachtig van de toezichthouder… het is dom en tot op zekere hoogte associaal om je niet aan de afgesproken regels te houden. (We moeten de dingen niet gaan omdraaien!)

Verder wens ik iedereen veel succes met het opstellen van petities. Die zijn bij elke gemeente van harte welkom. Graag wel met naam en adres. Gaan we meteen even na of onze hondenliefhebber zijn hond wel geregistreed heeft. In sommege gemeenten (ook grote) is het geristreed hondenbezit nog geen 30%. Dat betekent dat van elke 10 honden er voor 7 stuks geen belasting wordt betaald. Hoe zou het dan toch komen dat de hondenbelasting zo hoog is…?

De inkomsten voor een gemeente zijn, zeker bij een lage registratiegraagd (veel belastingontduiking) vrij laag. In veel gevallen zijn de uitgaven voor het verwijderen van hondenpoep door gemeentewerken al hoger dan de inkomsten uit de belasting. Er is dus zeker in algemene zin geen sprake van het spekken van de kas.

Carel, 24-09-2009 16:57 #2
AFSCHAFFEN EN WEL DIRECT!
Maar ik heb ook een vraag: Weet iemand of staat er ergens iets geschreven over wanneer je de poep moet opruimen. ik vraag dit om het volgende: ben vanmorgen aangehouden door de stadswacht en bekeurd voor het niet opruimen van honden poep van een van mijn twee honden. de reden daartoe was dat ik in mijn haast een verkeerde jas aan heb gedaan zonder een plastic zakje. Ik heb dat uitgelegd aan de stadswacht en gezegd dat ik de honden naar huid breng en dan met een plaxtic zakje terug kom om het alsnog opteruimen wat ik altijd doe. Nee Nee en nog eens Nee dat was niet mogelijk en ik kreeg ongeacht wat zou doen toch een bekeuring.
Mijn vraag is nou : zit er een tijdsbestek aan wanneer je zoiets moet opruimen (binnen vijf minuten of binnen een uur ik weet het niet hopelijk kan iemand mij hier in helpen) laat het zeker voorkomen. Reactie infoteur, 24-09-2009
Voor zover ik weet moet het inderdaad meteen gebeuren. Anders zou iedereen kunnen zeggen 'ik kom straks wel terug om de hondenpoep op te ruimen.' Dat zou op termijn niet werken, vrees ik. Wel enorm kinderachtig dat oom agent zijn dag benut met het bespioneren van hondendrollen. En dat in een wereld vol criminelen. Wat een vak!

Jammer van de boete, maar kop op.

Henk Jager, 27-08-2009 11:38 #1
Ronduit belachelijk en totaal onrechtvaardig. Alle argumenten om hondenbelasting te handhaven zijn achterhaald en hondeneigenaren betalen nu slechts om de gemeentekas te spekken. Afschaffen die zooi! Reactie infoteur, 27-08-2009
Ik ben het helemaal met u eens, Henk. Mensen zouden eigenlijk petities onder hondenbezitters moeten houden om er iets tegen te doen.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 17-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Huisdier nemen
Reacties: 15
Mijn kijk op…
Schrijf mee!