InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belasting over bijbaan en overwerk

Belasting over bijbaan en overwerk

Belasting over bijbaan en overwerk Veel mensen denken dat over een bijbaan en overwerk extra belasting wordt geheven, maar dit is onjuist. Het verschil zit in de heffingskortingen. Uw werkgever verstrekt u een inkomen als brutosalaris. U krijgt uiteindelijk het nettobedrag uitgekeerd. De werkgever heeft de te betalen belastingen en volksverzekeringen al verrekend voordat u het uitgekeerd krijgt. Iedereen heeft recht op heffingskortingen die alle belastingplichtigen maar een keer kunnen krijgen.

Heffingskortingen

Heffingskortingen zijn als het ware kortingen op uw inkomstenbelasting en de premie volksverzekering. Er zijn diverse vormen van heffingskortingen. Sommige kortingen zijn afhankelijk van uw situatie, zoals bijvoorbeeld jonggehandicaptenkorting en de ouderenkorting voor 65 plussers. De algemene heffingskorting is voor iedereen en onafhankelijk van uw situatie.

Algemene heffingskorting

Iedere belastingplichtige heeft recht op de algemene heffingskorting. De hoogte is deze korting is afhankelijk van uw leeftijd. Onder de 65 jaar heeft u recht op maximaal 2.007 (2009). Indien u 65 plusser bent, is deze heffingskorting maximaal 935 (tarief 2009). De werkgever houdt bij de uitbetaling al rekening met deze korting. Hebt u twee of meerdere banen kan het gebeuren dat meerdere werkgevers rekening houden met deze korting terwijl u er maar één keer recht op heeft. De belastingdienst zal in de aangifte over het betreffende jaar hier alsnog belasting over heffen.

Arbeidskorting

Als werknemer heeft u naast de algemene heffingskorting ook nog recht op een arbeidskorting. Iedereen met inkomen uit arbeid heeft recht op deze korting. Deze korting geldt voor werknemers, maar ook voor bijvoorbeeld voor zelfstandigen met winst uit onderneming. De hoogte van deze korting is afhankelijk van het inkomen en uw leeftijd. Ook deze korting past de werkgever toe in de berekening van uw netto maand inkomen.

Bijbaan

Neemt u naast uw huidige baan een bijbaan dan moet u hierover uiteraard ook inkomstenbelasting en premie volksverzekering betalen. Voor de bijbaan kunt u geen rekening houden met de heffingskortingen die al toegepast zijn bij uw andere werkgever. Hierdoor lijkt het zwaarder belast te worden, maar dit is niet het geval. Stel u verdient 3.000 per jaar extra. Over dit bedrag kunt u geen gebruik maken van heffingskortingen, dus betaalt u belasting zonder kortingen. De belasting die u hierover moet betalen is vergelijkbaar met de belasting die u zou moeten betalen indien uw inkomen bij uw eerste werkgever met 3.000 per jaar verhoogd zou worden. Bij een bijbaan moet u wel rekening houden met naheffing van de belastingdienst. De werkgever van de bijbaan houdt namelijk belasting in alsof dit uw enige inkomen is. Hierdoor wordt er te weinig belasting ingehouden.

Overwerk

Ook over extra inkomsten uit overwerk kunt u geen gebruik maken van de heffingskortingen. Het geldende belastingtarief moet dus betaald worden over het gehele extra bedrag. De heffingskortingen zijn namelijk al verwerkt in uw maandelijkse vaste inkomen.
Gerelateerde artikelen
Hoge loonbelasting overuren en overwerkHoge loonbelasting overuren en overwerkBelastingvrij verdienen en geld bijverdienen met een tweede baan in 2015, 2016 of 2017? Over de gewerkte overuren, vergo…
Twee banen hebben fiscaal onaantrekkelijk?Klopt het dat het combineren van 2 banen fiscaal onaantrekkelijk is? In dit artikel kijken we of je meer belasting betaa…
Belastingvrij bijverdienen (belastingvrij inkomen)Belastingvrij bijverdienen (belastingvrij inkomen)Een belastingvrij inkomen, dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Toch is het mogelijk voor mensen die weinig verdien…
Is belastingvrij bijverdienen mogelijk?Is belastingvrij bijverdienen mogelijk?Vaak wordt gedacht dat het mogelijk is om een bepaald bedrag in het jaar belastingvrij bij te verdienen. Bijverdiensten…

Reageer op het artikel "Belasting over bijbaan en overwerk"

Reacties

S. R. A. Stokkers, 02-04-2012 20:58 #5
Volgens mij ben je goedkoper uit als je je uren in vrije tijd omzet. en die uren voor een uitzendbureau gaat werken. dubbel loon. we moeten meer gaan werken maar worden wel gepakt. je kan beter thuis zitten en gewoon je uitkering ontvangen.

Kiki, 10-07-2011 19:51 #4
Ik krijg bij mijn bijbaan 10.30 bruto per uur, daar houdt ik 6.63 netto aan over is dat niet een beetje weinig? Dan berekend de boekhoudster het verkeerd, of ik betaal 54% belasting.
Ook wordt alles dan dubbel betaald, loonheffingen zwv. Ik betaal erg veel belasting naast mijn vaste baan.hoe zit dat precies?

Gwen, 20-04-2011 09:08 #3
Ik ben een arbeider die samenwoont zonder kinderen. ik heb een hyphotheek van 200 000 euro. Mijn brutoloon is 13,46 euro per uur plus ploegpremie van 0,50 euro. Ik kan op mijn werk kiezen om overuren die ik maak aan 250 % te recuperen of aan 100 % te recuperen en 150 % te laten uitbetalen. Ik opteer nu voor dit laatste. dat betekent dat ik een bruto loon op die dag heb van om en en bij 160 euro. kunt u mij ongeveer zeggen wat ik daarvan zou overhouden na mijn belasting. Op mijn loonbrief merk ik dit duidelijk maar omdat ik veel overuren maak heb ik een beetje schrik naar de eindafrekening van mijn belastingen.

Martine, 29-11-2009 17:03 #2
Ik wil naast mijn fulltime baan wat thuiswerk gaan doen (inkomen extra max. 500,00 per maand). Hoe zit het met de belastingen die ik bij mijn huidige werkgever betaal en met het thuiswerk? Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij hierover informeren?

Nico de Vries, 28-02-2009 15:37 #1
Hoe kan ik voorkomen dat ik belasting bij moet betalen als ik meerdere werkgevers heb? Beur liever elke maand minder dan een dikke naheffing van de belastingdienst. Reactie infoteur, 28-02-2009
Door alleen bij de eerste werkgever rekening te houden met een heffingskorting kunt u voorkomen dat de overige werkgevers te weinig belasting inhouden. Zelf maandelijks een spaarpot vormen om de aanvullende belasting te betalen kan uiteraard ook.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 18-02-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 5
Schrijf mee!