InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Twee banen hebben fiscaal onaantrekkelijk?

Twee banen hebben fiscaal onaantrekkelijk?

Klopt het dat het combineren van 2 banen fiscaal onaantrekkelijk is? In dit artikel kijken we of je meer belasting betaalt bij meerdere banen, en wat de invloed van de heffingskorting en belastingschijven zijn.

Twee banen en de belasting

Bij het kijken naar de hoeveelheid belasting die je moet betalen wordt er niet gekeken naar het aantal banen dat je hebt. Er wordt enkel gekeken naar de hoogte van je totale inkomen. Je betaalt relatief gezien meer belasting, des te hoger je inkomen is. Dit komt door de gehanteerde belastingtarieven in Nederland die stijgen, en zijn ingedeeld in schijven. Voorbeeld: voor je salaris ontvang je een bedrag van € 25.000,- van één werkgever. Voor de belasting is er geen verschil stel je zou bij 2 werkgevers € 12.500,- verdienen.

Loonbelasting

Het kan echter lijken alsof je bij meerdere banen meer belasting betaalt. Dit komt doordat je werkgever op je salaris loonbelasting moet inhouden. Van het bedrag van de in te houden loonbelasting mag de werkgever een heffingskorting afhalen. Hierdoor houd jij als werknemer netto meer over. Deze heffingskorting is € 2.000 waarbij er nog een verhoging plaatsvindt van de arbeidskorting. De arbeidskorting is weer van je salaris afhankelijk en bedraagt maximaal € 1.500

In het geval dat je twee (of meer) banen hebt dan wordt er maar door 1 werkgever de heffingskorting toegepast. Er bestaat namelijk maar een eenmalig recht op de heffingskorting. Hierdoor kan het voorkomen dat je bij de tweede werkgever meer belasting betaalt.

Heffingskorting

Het kan natuurlijk wel eens voorkomen dat er rekening wordt gehouden met de heffingskorting door je beide werkgevers. Dit behoor je te kunnen zien op je loonstrookje. Het bedrag dat je teveel ontving moet je dan achteraf aan de Belastingdienst terugbetalen. Wat ook kan voorkomen is dat ondanks dat de heffingskorting maar eenmalig is gebruikt, je toch achteraf belasting moet bijbetalen. Dit kan de oorzaak zijn door de Nederlandse werking van de belastingtarieven. Des te hoger je inkomen is, des te hoger het belastingtarief is. De belastingtarieven zijn dus progressief ingesteld. De beide werkgevers van je houden de belasting echter in alsof je maar 1 werkgever hebt. Beide beginnen ze bij de eerste belastingtariefschijf. Er wordt door hen dus geen rekening gehouden met het salaris dat je van de andere werkgever ontvangt.

Belasting schijven

Voorbeeld: bij elke werkgever ontvang je een salaris van € 12.500,- bruto. Aangezien de eerste schijf loopt tot € 17.878,- passen beide werkgevers het tarief van deze laagste schijf toe. Het laagste tarief is 33,5%. Omdat je in totaal € 25.000,- betaalt moet je over het resterende bedrag het tarief van de volgende schijf betalen. Over het resterende bedrag van € 7.122,- moet je 42% belasting betalen. Je werkgevers houden dat niet in, dus moet je het zelf achteraf na je aangifte van de inkomstenbelasting bijbetalen.

Conclusie: per saldo betaal je uiteindelijk evenveel belasting.
© 2009 - 2019 Enformatie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Algemene heffingskorting 2020Algemene heffingskorting 2020De algemene heffingskorting 2020 gaat niet voor iedereen in dezelfde mate omhoog, maar soms zelfs omlaag. Wie in 2020 me…
Algemene heffingskorting 2019Algemene heffingskorting 2019De algemene heffingskorting 2019 gaat omhoog, een meevaller in de loon- en inkomstenbelasting die het kabinet Rutte al i…
Algemene heffingskorting 2015Algemene heffingskorting 2015De algemene heffingskorting 2015 is niet voor iedereen even hoog. Iedere belastingplichtige heeft recht op de algemene h…
Hoge loonbelasting overuren en overwerkHoge loonbelasting overuren en overwerkBelastingvrij verdienen en geld bijverdienen met een tweede baan in 2017, 2018 of 2019? Over de gewerkte overuren, vergo…
Belastingvrij bijverdienenBelastingvrij bijverdienenWie een aantal uur per week werkt, verdient niet zoveel als iemand die fulltime werkt. Dit heet dan bijverdienen. Hoe zi…

Reageer op het artikel "Twee banen hebben fiscaal onaantrekkelijk?"

Reacties

Wim, 27-11-2016 20:24 #15
Ik heb een nieuwe baan waarvan het contract ingaat op 16 januari 2017. Aangezien ik nog 40 vrije dagen heb, wil ik in overleg met mijn huidige werkgever het huidige contract door laten lopen tot 30 januari 2017. Ik neem dan 22 vrije dagen (laatste werkdag is dan 30 december 2016) op en laat de rest uitbetalen. Is het mogelijk twee arbeidscontracten naast elkaar te hebben? Is dat belastingtechnisch aantrekkelijk?

Moppie, 13-11-2016 14:17 #14
Ik heb straks 2 baantjes 1 van 9.66 uur en 1 van 8 uur waarvan flexibele inzet word vertoond nu laat ik bij de 9,66 (loonheffingskorting) dus ja ingevuld ingaan. Bij mijn andere baan van 8 uur plus de flexibele uren een nee ingevuld. Ik heb vrees dat er achteraf toch nog een dikke afrekening komt van de belasting, iemand tips?

Conny, 27-08-2016 10:57 #13
Ik heb een baan en een Anw uitkering, bij mijn werkgever wordt de loonheffening toegepast omdat die inkomsten hoger zijn. Maar nu moet ik elk jaar zo 800 à 900 euro belasting betalen omdat ik in totaliteit over die eerste schijf gaat, kan ik dan niet beter helemaal geen loonheffing laten toepassen?

Gr. Conny

Lise, 28-02-2016 18:32 #12
Momenteel heb ik 2 banen, beide 20 uur dus 40 in totaal. Ieder jaar moet ik ong. €800 aan de belastingdienst betalen. Iemand raadde mij aan om de loonheffingskorting bij beide banen uit te zetten. Mag en kan dit gewoon? Maandelijks houd ik nu minder salaris over maar klopt het dan dat ik bij mijn aangifte niet meer hoef bij te betalen?

Dennis, 20-12-2015 14:05 #11
Rekenmodellen geven verschillende bedragen bij werken voor 1 of 2 werkgevers. Ik verdien bruto 1736 bruto voor 32 uur bij 1 werkgever, dat levert netto 1507 euro op. Ga ik nu 24 uur werken bij 1 baas voor bruto 1323 euro (identiek bruto uurloon) dan levert dat 1133 euro op
en nog eens 8 uur zonder heffingskorting maar identiek bruto uurloon van totaal 440 euro, blijft er 266 euro over. Dus 1133 plus 266 =1399 euro. Waar is de 108 euro verschil gebleven?

Coba, 24-09-2015 09:34 #10
Vraag. Ik heb alimentatie. Dat is mijn enige inkomen. Nu kan ik een paar uur in de week werken. Mij is verteld dat ik geen heffingskorting toe moet laten passen. Dat betekent dat ik van mijn bruto uurloon van €9,67 slechts €6,18 overhoud… Ik moet aan het eind van het jaar de belasting betalen over mijn alimentatie… Wat zou het betekenen als ik op mijn gewerkte uren wel heffingskorting liet toepassen? Moet ik die dan terugbetalen? Ik ben blij dat ik als 54 jarige vrouw eindelijk weer ergens kan werken maar vind een uurloon van €6,18 toch ook wel schandalig laag…

Robert Deelman, 06-07-2015 10:31 #9
Wat jammer dat er met de opmerking van Anne Leferink een jaar lang niets gedaan is.
"Het bedrag dat je teveel betaalde moet je dan achteraf aan de Belastingdienst terugbetalen" lijkt me geen goede zin, hoewel ik best begrijp wat er bedoeld wordt. Met dit soort onderwerpen moet je tekst accuraat zijn, mensen nemen er beslissingen door.

Desiree vd Donk, 24-09-2014 10:01 #8
Hallo, ik heb een vraag die jullie misschien wel kunnen beantwoorden:
Ik werk vast (wel als bijbaan) ongeveer 16 uur pw. En nu heb ik in oktober een tijdelijke job voor een week waarbij ik 60 u ga werken. Mijn eerste vraag: weten jullie of ik mijn loonheffingskorting tijdelijk (liefst een week maar een maand is ook goed) uit kan zetten bij mijn vaste bijbaan en dan dus loonheffingskorting doe op mijn job voor 1 week?

Mijn tweede vraag is: ik ben student, 24 jaar, denken jullie dat wanneer ik mijn loonheffingskorting toch bij mijn vaste bijbaan aan laat staan en gewoon volle bak belasting betaal over die tijdelijke job, dat ik dat geld dat ik betaal aan de belasting dan terug krijg rond mei bij belasting teruggave? Ik heb namelijk wel vaker van dat tijdelijke werk maar iedere keer dat ik dan krijg uitbetaald heb ik spijt omdat ik zoveel afdraag aan de belasting. Maar als ik zeker weet dat ik het terugkrijg rond mei dan stelt dat mij toch wel gerust.

Ik hoop dat iemand mij helpen, heb veel dingen gelezen maar vind het toch altijd erg ingewikkeld!

Groetjes Desiree

Anne Leferink, 10-07-2014 13:54 #7
De volgende zin uit het artikel lijkt me niet helemaal correct:

"Het bedrag dat je teveel betaalde moet je dan achteraf aan de Belastingdienst terugbetalen."

Voor de rest is de informatie verhelderend, dankjewel.

Henk Op Ten Berg, 30-06-2013 09:00 #6
Ik heb een stiefzoon die vanwege zijn autisme via het UWV aan het werk is. Hiervoor is loondispensatie aangevraagd waardoor zijn werkgever een deel (70 %) van het minimumloon betaald en het uwv 30%. Zijn nettoloon zou dan € 1300 moeten bedragen. Het probleem zit hem in de loonheffing want uiteindelijk houdt hij dan netto minder over wat misschien wel recht getrokken wordt via teruggaaf een jaar later, Is niet echt motiverend. Mijn vraag is wat is het beste geen loonheffingskorting bij zijn werkgever of bij het UWV? Heeft hij recht op gehandicaptenkorting?

Vereniging Verontruste Burgers, 09-11-2012 19:18 #5
Dan moet je altijd met rente terugbetalen! immers je moet dan over witte maandtabel de heff korting exact toepassen! niet een beetje of iets minder. gewoon bij een werkgever de volle mep! geloof ons dat geeft geen problemen achteraf!

Martin, 06-11-2012 16:00 #4
Waarom mag iemand die twee werkgever heeft, - maar niet meer dan 40 uur per week werk - maar een keer loonheffingkorting op een salaris toepassen. Zodoende hou je - door die loonheffingkorting niet bij je tweede wergever te mogen toe passen - toch netto een stuk minder over. Of zie ik dit verkeerd? Ik vind dit namelijk oneerlijk o.b.v. iemand die maar een wergever heeft en ook 40 uur werkt.

Met vriendelijke groet,
Martin

Petra, 22-06-2012 16:25 #3
Hallo, ik heb de volgende vraag.
ik heb een WIA uitkering (829, 80 bruto )over dit loon word loonheffingskorting afgehouden. en werk 6 uur per week daarnaast via de PGB in de huishouding (358, 40 bruto).
nu kan ik er nog een baan als postbezorger voor 5 uur per week bij gaan doen (190, 00 bruto). nu wil ik graag weten wat dit voor gevolgen heeft voor de belasting, en of ik dan aan het eind van het jaar terug moet gaan betalen?
m.v.g. petra

Karin, 28-01-2012 11:29 #2
Hallo, even een vraagje hierover, ik heb een 0-uren contract als oproepkracht, dus ik werk alleen als er iemand ziek of met vakantie is.
Ik wil hier dus nog een baantje bij zoeken, hoe zit het dan met de belasting?

Mvg,
Karin

Dela, 06-07-2011 20:18 #1
Ik heb een baan bij mijn wergever, de totaat inkomen per jaar is circa 45.000 euro, op een schijf 42% vervolgens heb een klein bedrijf, deze levert circa 40.000 euro netto omzet per jaar. Vraag 1- moet ook 42% omzetbelasting betalen over 40.000 euro? betekend dat ik ongeveer 24.000 overhoud?

Infoteur: Enformatie
Gepubliceerd: 19-04-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 15
Schrijf mee!