InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Aanrechtsubsidie 2020 minstverdienende partner

Aanrechtsubsidie 2020 minstverdienende partner

Aanrechtsubsidie 2020 minstverdienende partner Als u weinig tot geen inkomen hebt, kunt u recht hebben op de aanrechtsubsidie, voluit de algemene heffingskorting minstverdienende partner. Deze heffingskorting daalt in 2020 als u na 31 december 1962 bent geboren, de regeling wordt namelijk afgebouwd. Uiteraard is er geen goede reden om deze belastingteruggave als minstverdienende partner niet te willen incasseren. U vraagt de heffingskorting aan bij de Belastingdienst door met uw partner gezamenlijk belastingaangifte inkomstenbelasting te doen of een voorlopige aanslag inkomstenbelasting in te vullen. Op hoeveel aanrechtsubsidie hebt u recht in 2020?

De aanrechtsubsidie 2020 uitgelegd

De aanrechtsubsidie 2020 als heffingskorting

De officiële benaming is de algemene heffingskorting voor de minstverdienende partner, maar veel mensen kennen deze heffingskorting onder de naam aanrechtgeld, partnerkorting, huisvrouwkorting of aanrechttoeslag. De aanrechtsubsidie is er uiteraard niet alleen voor een huisvrouw en heeft weinig met een aanrecht te maken. Waar gaat het wel om? Iedere Nederlander heeft recht op heffingskortingen die in mindering komen op de belasting die op loon, inkomen en vermogen moeten worden betaald. De Belastingdienst saldeert de belasting die u betalen moet met de heffingskortingen. Het saldo dat zo overblijft is de belasting die u betalen moet. Maar niet iedereen werkt, niet iedereen heeft een eigen inkomen. Dat zou betekenen dat als u geen of weinig inkomen hebt, de algemene heffingskorting waarop u gewoon recht hebt niet kan worden uitbetaald. Uitzondering hierop is het geval waarbij u minimaal zes maanden een fiscale partner hebt. Via de overdraagbaarheid van de heffingskorting kan deze alsnog aan de minstverdienende partner worden uitbetaald.

Hoezo overdraagbaar?

Zodra is berekend op hoeveel algemene heffingskorting u recht hebt, kan vervolgens ook worden berekend hoeveel van dit bedrag met de door u betaalde belasting kan worden verrekend. Kan er niets worden verrekend omdat u geen inkomen hebt, of kan er weinig worden verrekend omdat u een laag inkomen hebt, dan kijkt de Belastingdienst ook naar uw fiscale partner. Als uw fiscale partner voldoende belasting betaalt om het bedrag aan algemene heffingskorting dat u anders zou mislopen alsnog uit te betalen, krijgt u als minstverdienende toch de volledige heffingskorting waarop u recht hebt. Uw claim op de heffingskorting is daarmee overdraagbaar geworden.

Rekenvoorbeeld aanrechtsubsidie 2020

Stel dat u geen inkomen hebt, maar wel recht hebt op een algemene heffingskorting van 2.600 euro. Zonder fiscale partner is de redenering dat u dan pech hebt en de algemene heffingskorting niet zal worden uitbetaald. Stel in een ander voorbeeld dat u een fiscale partner hebt die 10.000 euro belasting betaalt. In dat geval saldeert de Belastingdienst de 2.600 euro met de door uw partner betaalde belasting. Via die belastingteruggave krijgt de minst verdiende partner zo toch 2.600 overgemaakt. Deze belastingteruggave is de aanrechtsubsidie.

Voorwaarden uitbetaling aanrechtsubsidie minstverdienende partner 2020

De voorwaarden om in aanmerking te komen voor de aanrechtsubsidie zijn:
  • U hebt tenminste zes maanden dezelfde fiscale partner (samenwonend, getrouwd, geregistreerd partnerschap).
  • De minstverdienende partner heeft weinig of geen inkomen. Hierdoor kan de algemene heffingskorting niet (volledig) via het eigen inkomen van de minstverdienende partner worden verrekend.
  • Uw fiscale partner heeft wel voldoende inkomen, na aftrek van de eigen heffingskortingen betaalt de partner voldoende belasting om ook de aanrechtsubsidie van de partner te kunnen salderen.
  • De minstverdienende partner is minimaal 21 jaar oud.

De bedragen van de aanrechtsubsidie 2020

De aanrechtsubsidie wordt jaarlijks afgebouwd, als de minstverdienende partner na 1962 is geboren. De maximale algemene heffingskorting 2020 bedraagt 2.711, dus kan de aanrechtsubsidie worden berekend (cijfers Miljoenennota 2020, Prinsjesdag 2019):

Hoogte algemene heffingskorting minstverdienende partner in 2018, 2019 en 2020, maximale bedragen:

uw geboortedatum201820192020
vóór 1963 2.265 2.477 2.711
na 31 december 1962 755 661 542

De aanrechtsubsidie voor een partner die na december 1962 is geboren, daalt. De definitieve cijfers zijn op Prinsjesdag 2019 bekend gemaakt.

De voorlopige aanslag inkomstenbelasting invullen betekent eerder geld ontvangen

De voorlopige aanslag inkomstenbelasting is een soort van voorschot op de definitieve belastingaangifte inkomstenbelasting. Op basis van voorlopige inkomensgegevens wordt berekend hoeveel belasting u moet betalen. Op deze manier kunt u gedurende het jaar ook als de aanrechtsubsidie minstverdienende partner ontvangen. Let er wel op dat als de situatie gedurende het jaar verandert doordat u bijvoorbeeld gaat werken, met pensioen gaat of doordat uw fiscale partner een ander inkomen krijgt, achteraf kan blijken dat u te veel aan voorschot hebt ontvangen en dus een deel terug zult moeten betalen. Zeker als u voor 1963 bent geboren, gaat het toch om een fors bedrag. Vul uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting dus realistisch in. De voorlopige aanslag 2020 kunt u vanaf eind 2019 invullen.

De belastingaangifte inkomstenbelasting invullen

Vult u de belastingaangifte inkomstenbelasting in, dan zijn de definitieve inkomensgegevens meestal beschikbaar en kan exact worden berekend waarop u recht hebt. Sommigen vullen helemaal geen belastingaangifte inkomstenbelasting in, maar ook dat kan onverstandig zijn. In dat geval kan de aanrechtsubsidie immers niet worden uitbetaald en laat u geld waarop u recht hebt onbenut op de plank bij de Belastingdienst liggen.

Conclusie aanrechtsubsidie 2020

Bekijk op welk bedrag u recht hebt en houdt er rekening mee dat het bedrag in 2020 lager kan zijn dan in 2019.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aanrechtsubsidie 2013 aanvragen, minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2013 aanvragen, minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie 2013 is hetzelfde als de algemene heffingskorting voor de minst verdienende partner 2013. Deze korti…
Aanrechtsubsidie 2014 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2014 minstverdienende partnerIn 2014 hebt u als minst verdienende partner recht op de aanrechtsubsidie 2014, algemene heffingskorting, maar de algeme…
Aanrechtsubsidie 2016 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2016 minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie 2016 is een andere naam voor de algemene heffingskorting minst verdienende partner 2016. Deze aanrec…
Aanrechtsubsidie 2017 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2017 minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie 2017 is een heffingskorting voor de inkomstenbelasting voor iemand met geen of een laag eigen inkome…
Aanrechtsubsidie 2015 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2015 minstverdienende partnerHoe hoog is de aanrechtsubsidie 2015, ook wel algemene heffingskorting minst verdienende partner 2015 genoemd. Op welke…

Reageer op het artikel "Aanrechtsubsidie 2020 minstverdienende partner"

Reacties

Libe, 19-11-2019 14:38 #10
Hallo, mijn man heeft een baan en ik krijg maandelijks de maximale aanrechtsubsidie omdat ik tot nu toe niet werkte. Nu ga ik per 1-1-2020 ongeveer 380 euro bruto per maand bijverdienen. Hoe en wanneer ga ik dat aangeven bij de belasting? En raak ik dan de gehele subsidie kwijt? Gr Libe

Boet, 18-11-2019 14:47 #9
Ik heb in 2020 het hele jaar recht op AOW en ouderdomspensioen ( bruto 25000 ) Mijn vrouw heeft in 2020 geen inkomsten meer ( 0,0 ). Heeft zij recht op de max. aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 18-11-2019
Beste Boet,
Als uw vrouw geboren is vóór 1963, maar zelf nog geen recht heeft op AOW, komt ze met uw inkomen in aanmerking voor de volledige aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lyanne, 22-10-2019 20:07 #8
Beste,

Hoe kan ik aanrechtsubsidie aanvragen? En hoe zie ik of dit al is gedaan? Kan dit ook met terug werkende kracht?
Ik ben vanaf 1 sept werkloos geworden en geen recht op WW omdat ik slag ontslag heb genomen. Verder voldoen wij aan de voorwaarden. Reactie infoteur, 24-10-2019
Beste Lyanne,
Bij uw belastingaanslag inkomstenbelasting is er altijd ook een berekening waarin wordt aangegeven met welke heffingskortingen rekening is gehouden en of deze alle konden worden uitbetaald. Correcties in de belastingaangifte zijn mogelijk tot vijf jaar terug.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk, 30-09-2019 23:44 #7
Mijn vrouw heeft geen inkomen en de aanrechtsubsidie. Ik krijg in juni 2020 AOW en pensioen, totaal rond 26,000 euro. Zij krijgt in november 2020 AOW. Vraag: Eindigt haar aanrechtsubsidie in november 2020 of loopt deze na haar AOW leeftijd door? Reactie infoteur, 01-10-2019
Beste Henk,
Uw vrouw krijgt dan in 2020 twee maanden AOW met eigen heffingskortingen. Dat zal betekenen dat het bedrag aan aanrechtsubsidie in 2020 lager zal zijn. Een maandelijkse teruggave (als u die hebt) stopt niet automatisch. Verrekening vindt uiteindelijk plaats bij de belastingaangifte inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hanneke, 01-08-2019 17:05 #6
Wij willen voor 2020 huursubsidie aanvragen. Wordt hierbij rekening gehouden met de ontvangen " aanrechtsubsidie"?
Met andere woorden; telt die subsidie mee als inkomen voor de huursubsidie? Reactie infoteur, 02-08-2019
Beste Hanneke,
De aanrechtsubsidie is geen onderdeel van het toetsingsinkomen voor de huursubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marjolein, 26-06-2019 23:23 #5
Ik kreeg op 15 Juni 2017 voor het eerst aanrechtsubsidie, omdat ik geen of nauwelijks geld had, en in de schuldsanering terecht bent gekomen, en voor mij aanrechtsubsidie aan hebben gevraagd (zonder ik daarvan op de hoogte was) dat is door gegaan tot 15 maart 2018 in 2017 was ik verplicht om te werken, ik vond een baan voor 6uur per week,
nu moet ik alles terug betalen en in feb 2019 geen werk meer, en afgekeurd, kan ik op nieuw aanrechtsubsidie aan vragen?
groet M Segaar Reactie infoteur, 27-06-2019
Beste Marjolein,
Als u een partner hebt met voldoende inkomen, kunt u recht hebben op de aanrechtsubsidie in 2019. Het zal niet het maximale bedrag zijn, als u in januari 2019 nog een eigen inkomen had.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. Verhulst, 06-06-2019 12:29 #4
Mijn man gaat per 1 november met pensioen en gaat hij dus AOW en een pensioen uitkering krijgen. Wij hebben nu een ioaw uitkering, maar vanaf dan heb ik dus geen uitkering meer. Kom ik dan in aanmerking voor aanrechtsubsidie? Met vriendelijke groetjes R Verhulst Reactie infoteur, 07-06-2019
Beste R. Verhulst,
Als u in 2019 een eigen inkomen hebt, hebt u uw eigen heffingskortingen en daarmee vermindert in 2019 de aanrechtsubsidie (soort van stuivertje wisselen). In 2020 wordt het voor u anders, omdat u dan geen eigen inkomen hebt. Bij voldoende inkomen van uw man, komt u in 2020 in aanmerking voor de volledige aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marga, 05-06-2019 20:51 #3
Mijn man werkt in België en we zijn 14 mei getrouwd na 8jaar hebben samen gewoond. Mijn vraag is als je aangifte doet dat er dan ook meteen naar aanrecht korting word gekeken van-uit de belastingdienst? en kan je dat nog terug vorderen van eerdere jaren?
Graag ontvang ik hierop een antwoord. Gr Marga Reactie infoteur, 07-06-2019
Beste Marga,
De aanrechtsubsidie komt in beeld als twee partners in Nederland gezamenlijk belastingaangifte inkomstenbelasting doen. Eerdere aangiften kunnen tot vijf jaren terug worden gecorrigeerd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Zuidema, 14-05-2019 00:34 #2
Mijn man krijgt va 1 mei 2019 AOW, behoud ik dan mijn gehele aanrechtgeld?
Ik heb geen inkomsten.
Heeft dit gevolgen omtrent de belasting aan het eind ban het jaar?
Vr gr H. Zuidema Reactie infoteur, 15-05-2019
Beste Zuidema,
Dat hangt ook af van het inkomen in de periode januari-mei 2019. Bij alleen AOW in een jaar is er nauwelijks fiscale ruimte aanwezig voor de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Avdwaal, 06-04-2019 10:55 #1
Vraag mbt aanrechtsubsidie. T/m april 2018 ontving mijn vrouw 759 aanrechtsubsidie. Vanaf mei 2018 AOW. Een 5800 totaal. Ikzelf met inkomen uit AOW en pensioen 36000. Dus genoeg betaald. Bij invullen van belasting enkel voor mij. Vrouw zou deze 759 geheel terug betaald moeten worden.
Ondanks haar laag inkomen.klopt dat.daarom geen belasting formulier ingevuld. Graag uw info.bvd Reactie infoteur, 09-04-2019
Beste Avdwaal
Als bij de uitbetaling van de AOW van uw vrouw rekening is gehouden met de heffingskortingen, heeft uw vrouw op basis van haar eigen inkomen de algemene heffingskorting gekregen (ruim 1.000 euro). Ook kreeg uw vrouw de aanrechtsubsidie op basis van uw inkomen. Dat is inderdaad dubbelop.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 12-11-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2020
Reacties: 10
Schrijf mee!