InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Aanrechtsubsidie 2017 minstverdienende partner

Aanrechtsubsidie 2017 minstverdienende partner

Aanrechtsubsidie 2017 minstverdienende partner De aanrechtsubsidie 2017 is een heffingskorting voor de inkomstenbelasting voor iemand met geen of een laag eigen inkomen. Als u een fiscale partner hebt en zelf te weinig of geen inkomen hebt om een deel van de algemene heffingskorting te krijgen, kunt u recht hebben op de aanrechtsubsidie 2017. Door de afbouw van deze aanrechtsubsidie kan het zijn dat u in 2017 minder ontvangt dan in 2016. Of dat zo is hangt af van uw leeftijd en de voorwaarden van de Belastingdienst. Gebruik uw voorlopige aanslag 2017 of uw belastingaangifte inkomstenbelasting 2017 voor de uitbetaling van de aanrechtsubsidie minstverdienende partner.

Wat is de aanrechtsubsidie 2017?

De aanrechtsubsidie is een heffingskorting, een belastingteruggave, extra netto inkomen. Bij een relatief laag eigen inkomen heeft iedereen toch nog recht op de algemene heffingskorting, maar een belangrijke algemene regel is ook dat u nooit meer aan algemene heffingskorting kunt krijgen dan u aan inkomstenbelasting of loonbelasting betaalt. En daar wringt nu de schoen. Als er in een huishouden één kostwinner is en de andere partner geen inkomen heeft, zou er volgens de algemene regels geen algemene heffingskorting aan de minstverdienende partner kunnen worden uitbetaald. Om hierin wat tegemoet te komen is de aanrechtsubsidie minstverdienende partner ontwikkeld. Die biedt uitkomst als er twee fiscale partners zijn waarbij tenminste één partner voldoende belasting betaalt. In dat geval betaalt de Belastingdienst toch een bedrag uit aan de minstverdienende partner.

De aanrechtsubsidie wordt afgebouwd

Voorlopig bestaat de aanrechtsubsidie nog wel, maar het bedrag wordt elk jaar wel verder afgebouwd. De politiek is in meerderheid van mening dat de aanrechtsubsidie onbedoeld ook beloont dat iemand thuis blijft, terwijl de ander een kostwinner is. De politiek ziet het liefste dat iedereen een baan heeft en vindt één kostwinner niet meer van deze tijd. Dat is wrang voor een echtpaar dat al lange tijd zo leeft en waarbij dit in de loop der tijd zo is gegroeid. In die gevallen zal de andere partner vaak niet zomaar aan het werk gaan in een betaalde baan, terwijl hun heffingskorting zo wel elk jaar omlaag gaat. Vaak is dit het geval, maar niet altijd. Of u minder heffingskorting krijgt, is namelijk ook afhankelijk van uw geboortejaar.

Opletten als u een bijbaan hebt

Als u wel actief wordt op de arbeidsmarkt, is het opletten dat u niet en de aanrechtsubsidie ontvangt en de algemene heffingskorting. Deze bedragen zijn aan bepaalde maxima gebonden en als u beide ontvangt kan het zijn dat u te veel ontvangt en straks een deel moet terugbetalen. Bij een eigen inkomen van 20.000 euro is het bedrag aan aanrechtsubsidie altijd gelijk aan nul en afhankelijk van uw leeftijd en inkomen dat dit al veel eerder het geval zijn. Bijverdienen loont zo zeker niet altijd.

Hoe hoog is de aanrechtsubsidie minstverdienende partner 2017?

De leeftijd van de minstverdienende partner speelt een belangrijke rol. Daarbij wordt bij de uitbetaling door de Belastingdienst in 2017 een verschil gemaakt tussen personen die vóór 1963 zijn geboren en zij die na 31 december 1962 zijn geboren. Het werkt als volgt:
  • Als u bent geboren bent vóór 1963 en uw fiscale partner heeft voldoende inkomen, dan hebt u in 2017 maximaal recht op een bedrag van € 2.254 euro. Er is hier ook geen jaarlijkse afbouw van het bedrag.
  • Bent u geboren in of na 1963 geboren, dan hebt u in 2017 recht op € 902. Dat is nog maar 40% van iemand die eerder is geboren.

De aanrechtsubsidie is een belastingteruggave en u betaalt hierover niet nog eens inkomstenbelasting.

Afbouw aanrechtsubsidie in 2017

Het maximale bedrag van de algemene heffingskorting 2017 is iets hoger dan in 2016 voor wie op het volledige bedrag recht heeft. Wie echter in groep 2 zit, geboren na 1963, gaat erop achteruit:

Hoogte algemene heffingskorting minst verdiende partner in 2016 en 2017:

uw geboortedatum20162017
vóór 1963€ 2.242€ 2.254
na 31 december 1962 € 1.047€ 902

Wat zijn nu de voorwaarden voor deze aanrechtsubsidie 2017, minst verdienende partner 2017

De belangrijkste voorwaarden voor deze belastingteruggave zijn:
  • U bent tenminste 21 jaar oud.
  • U hebt minimaal zes maanden dezelfde fiscale partner. U mag ook weduwnaar of weduwe zijn.
  • U hebt weinig of geen inkomen en kunt de algemene heffingskorting dus niet via uw eigen inkomen laten uitkeren.
  • Uw fiscale partner heeft voldoende inkomen om niet alleen zijn eigen heffingskortingen te verzilveren maar ook uw aanrechtsubsidie.

Aanrechtsubsidie via een gezamenlijke belastingaangifte 2017 of voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2017

De aanrechtsubsidie komt eruit rollen als uw gegevens zijn ingevuld bij uw aangifte inkomstenbelasting 2017, maar het is ook mogelijk om deze heffingskorting eerder uitbetaald te krijgen als u en uw partner aan de voorwaarden voldoen. In dat geval vult u aan het einden van 2016 een voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2017. Via deze tussentijdse belastingaangifte kunt u een maandelijkse vermindering van de belasting en uw belastingteruggave eerder incasseren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aanrechtsubsidie 2013 aanvragen, minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2013 aanvragen, minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie 2013 is hetzelfde als de algemene heffingskorting voor de minst verdienende partner 2013. Deze korti…
Aanrechtsubsidie 2016 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2016 minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie 2016 is een andere naam voor de algemene heffingskorting minst verdienende partner 2016. Deze aanrec…
Aanrechtsubsidie 2018 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2018 minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie 2018 is een extra belastingteruggave als u een relatief laag inkomen hebt. Daarom is het voor iemand…
Aanrechtsubsidie 2014 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2014 minstverdienende partnerIn 2014 hebt u als minst verdienende partner recht op de aanrechtsubsidie 2014, algemene heffingskorting, maar de algeme…
Aanrechtsubsidie 2015 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2015 minstverdienende partnerHoe hoog is de aanrechtsubsidie 2015, ook wel algemene heffingskorting minst verdienende partner 2015 genoemd. Op welke…

Reageer op het artikel "Aanrechtsubsidie 2017 minstverdienende partner"

Reacties

Jolanda, 09-04-2019 16:11 #170
Geachte lezer,

Een vraagje sinds drie jaar ontvangen ik een wga-uitkering. Nu ontvang ik per 1 febr 2019 nog maar 1 vijfde van mijn salaris en wel 564 euro. Waar kan ik aanspraak op maken? Ik ben getrouwd en mijn echtgenoot is afgekeurd nadat hij een auto-ongeluk heeft gehad. Zijn inkomsten is 465 euro sinds februari dit jaar krijgen we 107 euro v/h UWV erbij.

Wie kan ons helpen of heeft een antwoord voor mijn vragen!
Alvast bedankt,

Jolanda Reactie infoteur, 09-04-2019
Geachte Jolanda,
Als u onder het sociaal minimum terecht dreigt te komen, kunt u het UWV vragen om een toeslag vanuit de Toeslagenwet. Lukt dat niet dan is een (aanvullende) bijstandsuitkering van de gemeente mogelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bert, 16-12-2018 12:41 #169
Hallo ik heb sinds september uitsluitend AOW dus geen pensioen, mijn vrouw werkt niet is 60 jaar en ontving maandelijks een bedrag aan aanrechtsubsidie. Dit is per september stop gezet door de belastingdienst, klopt het dat ze daar geen recht meer op heeft? Reactie infoteur, 17-12-2018
Hallo Bert,
Dat hangt ervan af. Het bedrag aan aanrechtsubsidie is afhankelijk van het bedrag dat u aan belasting betaalt en dus uw jaarinkomen. Uw maandelijkse inkomen neemt af, maar uw jaarinkomen kan nog voldoende hoog zijn. Waarschijnlijk is het zekere voor het onzekere genomen om een (forse) terugbetaling te kunnen voorkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 25-10-2018 10:57 #168
Hoi, ik heb AOW en pensioen dus. Mijn vrouw werkt niet dus ons gezamenlijk inkomen is mijn AOW/Pensioen. Is er dan nog recht op aanrechtsubsidie ergens? Reactie infoteur, 26-10-2018
Hoi Jan,
Zeer waarschijnlijk is er dan nog ruimte voor de aanrechtsubsidie. Hoeveel dat is, is afhankelijk ban de hoogte van uw pensioen en of u ook aftrekposten hebt (ziektekosten bijvoorbeeld).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dorine, 06-10-2018 18:54 #167
Ik krijg nu aanrechtsubsidie. Geboortejaar 1958. Ik werk nu niet. Als ik dadelijk bv 300 €;in de maand ga verdienen vervalt dan mijn aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 08-10-2018
Beste Dorine,
Als u 300 euro in de maand gaat verdienen als eigen inkomen, komen ook de andere heffingskortingen om de hoek kijken. U krijgt dan meer algemene heffingskorting, maar minder aanrechtsubsidie. De aanrechtsubsidie hoeft niet volledig te vervallen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Riet, 17-09-2018 17:02 #166
Beste Zeemeeuw. Heb ik recht op de algemene heffingskorting als ik stop met werken m.i.v.1 jan 2019… we hebben een koophuis… en ik zie bij de aanslag 2017 staan Inkomstenbelasting box 1 € 1932.00 bij mijn partner. (Er zijn wel extra zorgkosten afgetrokken in 2017)

Alvast bedankt voor uw reactie! Reactie infoteur, 19-09-2018
Beste Riet,
Als uw partner in 2019 een bedrag van € 1.932 aan inkomstenbelasting betaalt en u geen ander inkomen hebt, dan bedraagt de aanrechtsubsidie maximaal ook € 1.932.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kotkamp, 17-09-2018 08:59 #165
Goeden dag. Ik heb een vraag. Mijn moeder is sinds nov. 2016 weduwe. Haar zoon van 38 woont bij haar thuis. Zelf heeft mijn moeder een inkomen van 600 uit haar werk en 300 euro krijgt ze van mijn broer aan kostgeld. Mijn broer heeft wel een baan. Heeft mijn moeder ook recht op aanrecht subsidie? Reactie infoteur, 19-09-2018
Goedendag Kotkamp,
Een voorwaarde voor de aanrechtsubsidie zou zijn dat uw broer de fiscale partner van uw moeder is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tilly, 30-08-2018 20:30 #164
Ik heb even een vraagje over de subsidie. Het is zo ik heb op het moment nog een ww uitkering en die loopt bijna ten einde is maar een kleine uitkering. Heb ik hierna of tijdens de ww ook recht op deze subsidie? Reactie infoteur, 02-09-2018
Beste Tilly,
Dat hangt ervan af hoeveel algemene heffingskorting er dit jaar al is verrekend met uw ww-uitkering. Het kan zijn dat er nog een bedrag beschikbaar is, maar dat hoeft niet zo te zijn. In 2019, als uw inkomen lager is, is de kans automatisch groter dat u recht hebt op de aanrechtsubsidie. Dit zou berekend moeten worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jansen, 14-08-2018 16:08 #163
Hallo ik heb een vraag mijn man heeft w.a.o uitkering{ minimum uitkering}
ik zelf heb geen werk geen uitkering.
wel krijg ik 142,00 in de maand heffingskorting.
is heffingskorting het zelfde als aanrechtsubsidie?
dat was mijn vraag.
graag hoor ik van u.
mvg R.Jansen Reactie infoteur, 15-08-2018
Hallo Jansen,
Er zijn meerdere heffingskortingen bij de Belastingdienst mogelijk, maar zeer waarschijnlijk gaat het hier om de algemene heffingskorting minstverdienende partner (aanrechtsubsidie).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kees van Dongen, 13-08-2018 10:12 #162
Ik werk op oproepbasis. De ene maand heb ik 300 en de andere maand niks en dan weer 500.
Dus geen vast inkomen. Mijn vrouw werkt ook heb ik ook ergens recht op? Reactie infoteur, 13-08-2018
Beste Kees van Dongen,
De Belastingdienst kijkt naar uw jaarinkomen. Is dat laag, dan kunt u recht hebben op de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lenie Rispens, 25-06-2018 02:18 #161
Mijn man wil vervroegd met pensioen met 62jaar en 3mnd. Ik werk niet en krijg elke maand €189 heffingkorting. Heb ik daar dan nog recht op, als mijn man €900 pensioen per mnd. krijgt en verder geen inkomen? Reactie infoteur, 26-06-2018
Beste Lenie Rispens,
Als er verder geen aftrekposten zijn, is zijn inkomen hoog genoeg voor de aanrechtsubsidie. Hij gaat dan wel met pensioen, maar betaalt nog steeds een belastingtarief van minimaal 36,55% aan inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nijp, 14-06-2018 12:13 #160
Mijn vrouw krijgt in September AOW. Zij heeft nooit gewerkt en heeft wel een aanrechtsubsidie gehad. Heeft zij er nog recht op? Reactie infoteur, 15-06-2018
Beste Nijp,
Ook als uw vrouw een eigen inkomen heeft, kan ze nog recht hebben op aanrechtsubsidie, Alleen zal dat wel minder zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bella, 24-05-2018 20:17 #159
Ik kom met mijn man in Nederland wonen, hij zal werken, ik niet. Reden ervoor is een autistisch kind van 14 die begeleiding nodig heeft. Ik ben geb in 66. Voor ons kind hebben wij een school van 22.000 euro per jaar. Kunnen wij enige belastingvoordelen verwachten? Reactie infoteur, 20-08-2018
Beste Bella,
Als uw zelf geen of weinig inkomen hebt en het inkomen van uw man hoog genoeg is, dan hebt u voor uzelf recht op de aanrechtsubsidie. Maar fiscaal is er nog meer voordeel te behalen:

https://financieel.infonu.nl/belasting/148826-belastingdienst-waarop-heb-ik-recht-in-2018-en-2019.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willem, 18-05-2018 12:17 #158
Vraag inzake AOW en samenwoning/relatie met jongere partner.

Dames, heren. Het gaat om het volgende.
Mijn jongere Filipijnse vriendin woont sinds 3 mei 2018 (15 dagen) bij mij in en heeft geen eigen inkomsten, uitkering of werk. Hiervoor woonde zij in eigen land. Sinds 2011 heb ik een alleenstaanden pensioen en een ABP pensioen. Als je je even snel informeert krijg je te horen dat de nieuwe situatie zal leiden tot een korting van 30 % op mijn AOW, omdat, zo was de gedachte in de politiek destijds, zij kan, of moet gaan werken om bij te dragen aan het huishouden.

Mijn partner is als gezegd Filipijnse en ze heeft een reguliere verblijfsvergunning, dat wil zeggen dat ze in elk geval 5 jaar hier kan blijven. Daarna is een verlenging vrij eenvoudig.
In deze periode moet zij binnen de komende 3 jaar “inburgeren” en ongeveer 5 examens Nederlands met goed gevolg afleggen, deelnemen aan twee projecten: Oriëntatie op de Nederlandse Arbeidsmarkt, en aan een participatietraject. Indien zij daar niet in slaagt wordt er een boete opgelegd van 1250 euri.

Ik heb mij enigszins verdiept in de materie via het internet en daar vind je een massa aan informatie die wellicht niet altijd up to date is en elkaar soms tegenspreekt. Soms lees je dat zij recht heeft op een partnerbijdrage omdat ik voor 1950 ben geboren, maar ook dat deze bijdrage sinds 2015 is afgeschaft etc. Kortom, uiteindelijk blijft het meeste onduidelijk.

Ik heb nog geen contact gehad met de SVB hierover, maar verwacht dat dit binnen afzienbare tijd zal gebeuren. Dat bij de SVB de wetten naar eer en geweten en/of beste kunnen worden toegepast daar heb ik weinig vertrouwen in. Men is daar meer geïnteresseerd in korten en intrekken van uitkeringen dan mensen er op wijzen dat zij recht hebben op iets.

Hoe dan ook, ik denk dat ik voldoende onze situatie heb beschreven en mijn vraag is dus of de SVB mijn AOW terecht mag gaan korten, of dat de situatie juridisch anders ligt. Wellicht ten overvloede kan nog van belang zijn het feit dat mijn vriendin ook mantelzorgtaken op zich neemt. Ik ben in de laatste 11 jaar 3 x aan het hart geopereerd, heb een pacemaker, ernstige rug- en schouderklachten en kan maar een paar honderd meter lopen.

Graag uw zienswijze in deze kwestie.

Alvast bedankt. Reactie infoteur, 02-01-2019
Beste Willem,

1.U hebt voor uw partner geen recht op de AOW-partnertoeslag als deze niet voor 2015 uw fiscale partner was en u aan de overige voorwaarden van inkomen voldeed:

https://financieel.infonu.nl/geld/149540-aow-partnertoeslag-2018-en-2019.html

2. Als uw partner een financiële bijdrage levert aan de gezamenlijke huishouding of als jullie voor elkaar in het huishouden zorgen, dan hebt u recht op 50% bruto AOW, minder dus dan waarop een alleenstaande recht heeft. Als uw vriendin weinig tot geen inkomen heeft, komt zij wellicht wel in aanmerking voor een bijstandsuitkering (wat weer wel gevolgen heeft voor uw AOW). Als uw inkomen te laag is, kunt u wellicht ook een aanvulling van de gemeente krijgen.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carlo Lanza, 05-05-2018 18:49 #157
Mijn vrouw is na 22 jaar huwelijk op 20 januari 2017 bij mij vertrokken en bij een andere man gaan wonen. In een getekende verklaring bevestigd zij dit met als toevoeging dat hij voor haar zorgt alles betaald en dat zij als man en vrouw leven.
Nu belde een ambtenaar van de belasting dienst en deze had opgemerkt dat zij niet meer bij mij woonde. hij waarschuwde dat zij de heffingskorting moest stopzetten want dat zij geen recht meer had op deze korting. Op mijn vraag of ik dit kon doen (het stopzetten) zei de ambtenaar dat zij dit zelf moest doen.Zij heeft mijn advies on dit te stoppen genegeerd en tot op de dag van vandaag mei 2018 de heffingskorting ontvangen. De ambtenaar waarschuwde dat zij dit moest terugbetalen met waarschijnlijk een boete, Kunt u mij zeggen of dit zo inderdaad gaat gebeuren. met vriendelijke dank. Reactie infoteur, 08-05-2018
Beste Carlo Lanza,
Belangrijk is of jullie nog getrouwd zijn, in dat geval zijn jullie nog fiscale partners. Woonden jullie samen of is de echtscheiding aangevraagd, dan zal de andere man haar fiscale partner zijn, en bepaalt diens inkomen of uw vrouw nog recht heeft op de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan van den Berg, 18-04-2018 13:26 #156
Mijn vrouw en ik zijn fiscale partners.
Mijn vrouw had en heeft geen inkomen uit arbeid noch ander inkomen.
Zij kreeg over de eerste 3 maanden van 2017 de 'aanrechtsubsidie' 3 x 188 = 564
Per mei 2017 is mijn vrouw AOW gerechtigd.
Zij had over 2017 een AOW inkomen van ca € 6500 waarop geen loonheffing is toegepast.
Het verschuldigde bedrag aan IB en sociale premies was ca 1550
De algemene heffingskorting plus de ouderenkorting bedrag samen ca € 2700
Uit de de aangifte IB over 2017 blijkt dat mijn vrouw de ontvangen € 564 per saldo moet terugbetalen.
Klopt dat wel? Reactie infoteur, 18-04-2018
Beste Jan van den Berg,
Doordat de algemene heffingskorting volledig kan worden uitgekeerd, vervalt de aanrechtsubsidie. De ouderenkorting kan niet volledig worden uitgekeerd, maar is ook niet overdraagbaar. De berekende terugbetaling lijkt dan ook te kloppen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Annie, 07-04-2018 16:08 #155
Mijn man is van 1950 dus krijgt aow ik zelf ben van 1952 nu heb ik volgens de belasting maar recht op ong.900 euro kunnen ze dat zo afbouwen gezien mijn leeftijd? ik heb verder geen inkomen Reactie infoteur, 09-04-2018
Beste Annie,
Omdat u van voor 1962 bent, lijkt uw leeftijd niet het probleem te zijn. Als het inkomen van uw man hoog genoeg is, hebt u recht op maximaal € 2.254.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ej, 31-03-2018 14:13 #154
Volgens de aangifteberekening inkomstenbelasting krijg ik over 2017 belasting terug. Moet mijn vrouw nu de aanrechtsubsidie die ze in 2017 heeft gehad terug betalen. Zij had/heeft geen inkomen. Reactie infoteur, 01-04-2018
Beste Ej,
Dat hangt ervan af. Als u ook met aftrek van de teruggave genoeg belasting hebt betaald, kan nog steeds de volledige aanrechtsubsidie worden uitgekeerd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maria, 30-03-2018 17:15 #153
Na ruim 40 jaar zelfstandig ondernemer (daarvoor 6 jaar loondienst) heb ik sinds eind 2016 geen inkomen meer. Ik moet nog 4 jaar en 3 maanden wachten voordat ik AOW krijg. Mijn man (fiscale partner) heeft een AOW en een lijfrente-uitkering van bijna 20.000. We hebben samen in box 3 voor 360.000. Nu zegt onze boekhouder dat ik net buiten de aanrechtsubsidie valt. Klopt dit? Reactie infoteur, 01-04-2018
Beste Maria,
Of u recht hebt op de aanrechtsubsidie dan wel de algemene heffingskorting zal ook afhankelijk zijn van de verdeling van het vermogen. Vraag uw boekhouder dus om een toelichting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mary, 26-03-2018 18:47 #152
Sinds afgelopen (midden) januari heb ik geen inkomen meer. Kan ik aanrechtsubsidie aanvragen met terugwerkende kracht? (in dit geval vanaf midden januari) Reactie infoteur, 27-03-2018
Beste Mary,
De aanrechtsubsidie geldt voor een heel jaar en kan dus ook later in een jaar worden aangevraagd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Miranda, 23-03-2018 11:46 #151
Mijn vriend werkt voor zijn eigen en heeft een jaarinkomen van 40.000 euro kom ik ook in aanmerking voor aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 24-03-2018
Beste Miranda,
Jullie kunnen geen gezamenlijke belastingaangifte doen, wel elk apart (hij als ib-ondernemer en u als particulier). Het nadeel hiervan is dat de aanrechtsubsidie dan niet apart zichtbaar is, wel na samenvoeging door de fiscus als jullie inderdaad fiscale partners zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Herman, 22-03-2018 11:53 #150
Dag, ik ben gehuwd, mijn vrouw heeft geen inkomen. Beiden geboren voor 1963, dus volledige aanrechtsubsidie. Nu hebben we meer dan het drempelbedrag aan spaartegoed en uitgeleend geld, dus dat wordt over 2017 een forse aanslag (ik meen 2,9%, terwijl het altijd 1,2% was). Kan ik nu mijn vrouw ook aangifte laten doen en het bedrag van 'sparen en beleggen' zo verdelen dat we beiden onder de drempel blijven? Heeft dat - en daar gaat het me eigenlijk om - consequenties voor de aanrechtsubsidie?
Vriendelijke groet Reactie infoteur, 23-03-2018
Dag Herman,
Als u het vermogen zo verdeelt dat uw vrouw in 2017 onder de 25.000 euro blijft, heeft dat geen invloed op de aanrechtsubsidie (op voorwaarde dat u voldoende belasting betaalt), anders wel. De belasting op spaargeld loopt in 2017 op tot 1,62%.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Yvonne, 19-03-2018 15:34 #149
Mijn schoonzus heeft 1200 netto per jaar is gescheiden en woont nog in het huis van ex echtgenoot. Heeft ze recht op heffingskorting? Ze is geb 1967. Ze is dus fiscaal partner.

Beste Yvonne,
Als uw schoonzus gescheiden is en geen andere partner heeft momenteel, dan heeft ze geen fiscale partner. Een uitzondering hierop kan het jaar van echtscheiding zelf zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Margriet, 14-03-2018 16:33 #148
Hallo,
Mijn vraag is moet je getrouwd zijn voor aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 14-03-2018
Hallo Margriet,
Dat hoeft niet per se, maar je moet wel een fiscale partner hebben:

https://financieel.infonu.nl/belasting/187644-aanrechtsubsidie-2019-minstverdienende-partner.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hendrika, 13-03-2018 17:43 #147
Hallo, als de hypotheek naar een lagere rente is gegaan, heeft dat invloed op de Aanrechtsubsidie. Wij gaan dit jaar 675 euro belasting betalen. Wij kregen altijd tussen de 40 en 50 euro terug. Groet Hendrika Reactie infoteur, 14-03-2018
Hallo Hendrika,
Klopt, als u en uw partner per saldo meer belasting gaan betalen is er ook meer beschikbaar om de aanrechtsubsidie uit te keren:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henny Nijenhuis, 13-03-2018 13:31 #146
Als de aanrechtsubsidie is toegekend, is het dan de bedoeling dat de minstverdiende het op de bankrekening gestort krijgt of komt het bij de meest verdiende op de rekening? Reactie infoteur, 14-03-2018
Beste Henny Nijenhuis,
Het geld van de aanrechtsubsidie wordt gestort op de rekening van de minstverdienende.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Monique, 12-03-2018 09:22 #145
Hallo,

Stel; een vrouw werkt niet en haar echtgenoot wel. Dan heeft zij recht op aanrechtsubsidie. In hoeverre "kost" dit de echtgenoot geld?
Wordt hij dan ergens op gekort? Of maakt dit voor hem niets uit? Reactie infoteur, 13-03-2018
Hallo Monique,
De aanrechtsubsidie kost de partner geen geld, anders was dit geld bij de fiscus gebleven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bertus Winters, 06-03-2018 15:23 #144
Hallo, ik heb een vraag:
Mijn vrouw werkt maandag, dinsdag en woensdag als leerkracht aan een basisschool.
Ik krijg aanrechtsubsidie. Ik ben van 1958 krijg dus de volledige aanrechtsubsidie.
Nu werd mij gevraagd of ik voor 8 uur in de week conciërge wil worden van diezelfde school.
De verwachting is dat ik dan €350,- netto per maand ga verdienen.
Wat blijft er dan nog van mijn aanrechtsubsidie over? Reactie infoteur, 07-03-2018
Hallo Bertus Winters,
Als u na aftrek van heffingskortingen bijvoorbeeld 10 maanden in 2018 350 euro netto verdient, dan verlaagt dat uw recht op aanrechtsubsidie met ongeveer 1.800 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kees, 06-03-2018 14:44 #143
De aanrechtsubsidie was in januari verlaagd naar 1350euro (was altijd meer als 2000 euro) vanwege de aow die in aug zou starten. Maar ik blijf het vreemd vinden dat er tijdens de aangifte de vermelding stond dat bij alleen aow mijn vrouw niets hoeft te betalen en geen aanslag krijgt.
De belasting telefoon komt ook niet verder dan "wacht de aanslag maar af". Reactie infoteur, 07-03-2018
Beste Kees,
Uw vrouw ontvangt niet alleen AOW, maar ook de aanrechtsubsidie. In 2018 zal de aanrechtsubsidie voor uw vrouw waarschijnlijk zelfs nihil zijn, omdat ze dan het hele jaar een eigen inkomen heeft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kees, 05-03-2018 23:35 #142
Mijn vrouw aug. 2017 aow. 3600 euro in de rest van 2017. Tot aug. Aanrechtsubsidie 1350 euro. De svb heeft over de aow geen loonheffing geheven omdat de heffing lager was dan de heffingskorting. Bij de aangifte van 2017 moet ze 600 euro betalen.

Hoe kan dit? Er stond in kleine letters bij, dat wanneer ze alleen maar aow als inkomen heeft gehad, ze niets hoeft te betalen en ze geen aanslag krijgt. Hoe zit het nu? Wordt het wel of niet betalen? Reactie infoteur, 06-03-2018
Beste Kees,
Als uw vrouw de volledige aanrechtsubsidie heeft ontvangen, dan zal circa 650 euro moeten worden terugbetaald in verband met de ontvangen AOW.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Petronella, 04-03-2018 08:30 #141
Mijn partner heeft aow en een toeslag voor mij. Nu heeft hij een grote zorgaftrek van 2017 op gevoerd en betaalt daarom minder belasting. Nu zie ik tot mijn verrassing dat ik een groot deel van mijn aanrechtsubsidie moet terug betalen. Klopt dit? Reactie infoteur, 05-03-2018
Beste Petronella,
Dat kan gebeuren als er door aftrekposten minder geld overblijft om het aanrechtgeld uit te betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Martin, 02-03-2018 10:21 #140
Mijn partner heeft in 2017 geen inkomsten meer gehad, waar bij de belastingaangifte kan ik de aanrechtsubsidie 2017 terug vinden. Reactie infoteur, 02-03-2018
Beste Martin,
Als jullie gezamenlijk belastingaangifte inkomstenbelasting doen, vindt u de aanrechtsubsidie ook terug bij de berekening van de belasting over 2017.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jazzy, 01-03-2018 13:39 #139
Beste zeemeeuw,

Ik begrijp werkelijk niets van belastingen. Voorgaande jaren heb ik altijd deze zogenoemde aanrechtsubsidie gehad. Ik werkte toen niet.

Afgelopen jaar ben ik vanaf ongeveer juni weer gaan werken.
Zojuist ging ik de belastingaangifte doen. Totale verdiensten van mij in 2017 waren ongeveer €3500 met een ingehouden loonheffing van €102. Daarnaast had ik nog een aftrekbare studieschuld die definitief geen gift werd (gaf de aangifte zelf aan). Het bedrag dat aftrekbaar was lag op €1021 (dit werd in z'n totaal nog afgetrokken van het loon van mijn man) Mijn man had een totale verdienste van €23328, ingehouden loonheffing €3381. Uiteindelijke teruggave kwam totaal op €570. Veel minder dan ik dacht. Ik had verwacht omdat ik nog niet veel heb verdiend dat jaar, gewoon volledige aanrechtsubsidie van €902 te ontvangen. (En daarbovenop nog die aftrekbare studiekosten) Nu is het dus zelfs veel minder.
Ik begrijp er geen bal van zoals u ziet. Reactie infoteur, 02-03-2018
Beste Jazzy,
Dat komt zeer waarschijnlijk doordat bij uw inkomen gedurende het jaar al is gerekend met heffingskortingen. Immers, zonder heffingskortingen en aftrekposten zou u in 2017 ongeveer 1.280 euro aan loonbelasting moeten betalen, terwijl er maar €102 is ingehouden. Dit verschil is vervolgens verrekend met de heffingskortingen en aftrek waarop u recht hebt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. Gieselbach, 15-02-2018 19:22 #138
Beste zeemeeuw
ik heb een aow zonder partnertoeslag + pensioenuitkering. Samen €22465. mijn vrouw werkt niet maar krijgt aanrechtgeld van €188,- pm. ik betaal ongeveer aan belasting €1850,- pj. heeft zij dan wel recht op dit bedrag.? of moet ik straks alles terug betalen.? Reactie infoteur, 18-02-2018
Beste C. Gieselbach,
Uw vrouw krijgt dan meer aanrechtgeld dan u aan belasting betaalt. Het meerdere (dus niet alles) zal terugbetaald moeten worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jacqueline van Overveld, 15-02-2018 10:40 #137
Ik kan een tijdelijke baan krijgen voor 4 maanden. Oproepkracht voor ongeveer 2 dagen in de week. Heeft dit invloed op mijn aanrechtsubsidie. Mocht deze subsidie komen te vervallen, kan ik dan alsnog aanspraak doen op de subsidie voor de overige maanden van dit jaar? Reactie infoteur, 15-02-2018
Beste Jacqueline van Overveld,
De aanrechtsubsidie is een vast bedrag per jaar. Wat hiervan nog niet is uitbetaald, kan dan bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting alsnog worden verrekend.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

E. Garritsen, 14-02-2018 19:29 #136
Hallo, sinds wij in Frankrijk wonen (4 jaar) heb ik geen werk. Mijn man betaalt alleen inkomstenbelasting over zijn Nederlandse pensioen. Heb ik recht op aanrechtsubsidie? En eventueel met terugwerkende kracht? Reactie infoteur, 02-01-2019
Hallo E. Garritsen,
Als uw man zich kwalificeert als buitenlands belastingplichtige (let op de 90%-eis), dan zou u ook in aanmerking kunnen komen voor de aanrechtsubsidie en wel tot maximaal vijf jaren terug:

https://financieel.infonu.nl/belasting/130391-kwalificerende-buitenlandse-belastingplichtige-2018-en-2019.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Schaminee, 06-02-2018 11:20 #135
Hoe lang bestaat de aanrechtsubsidie al? Kan er met terugwerkende kracht een beroep op worden gedaan?
Hoe lang is de terugwerkende kracht periode? Reactie infoteur, 06-02-2018
Beste J. Schaminee,
U kunt tot maximaal vijf jaren terug uw belastingaangifte aanpassen respectievelijk een briefje sturen aan de Belastingdienst:

https://financieel.infonu.nl/belasting/32141-belastingdienst-herstel-zo-fout-in-je-belastingaangifte.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Luud van der Geest, 05-02-2018 13:29 #134
Beste Zeemeeuw,

Mijn vrouw ontvangt deze maand voor het laatst een ww uitkering. Wat moet zij doen om voor de aanrechtsubsidie in aanmerking te komen?
M.vr.gr.
Luud van der Geest. Reactie infoteur, 06-02-2018
Beste Luud van der Geest,
Uw vrouw heeft dan twee maanden een eigen inkomen met heffingskortingen gehad. Aan de hand daarvan kan een inschatting worden gemaakt van het bedrag aan aanrechtsubsidie dat dan in 2018 nog openstaat. Die berekening kan worden meegenomen bij de voorlopige aanslag inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hendrik, 04-02-2018 17:37 #133
Als mijn vrouw in aanmerking wil komen voor de aanrechtsubsidie en ze heeft een (vervroegde) pensioenuitkering, is dat mogelijk? Reactie infoteur, 05-02-2018
Beste Hendrik,
Dat zou berekend moeten worden, immers dan heeft uw vrouw ook een eigen inkomen en eigen heffingskortingen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ria Driessen, 04-02-2018 15:13 #132
Hallo, ik ontvang al jaren het aanrechtgeld. wat gebeurt er als mijn man met pensioen gaat? verlies ik dit of behoud ik dit tot ik zelf met pensioen ga. ik ga pas 7 jaar later met pensioen dan mijn man. Reactie infoteur, 05-02-2018
Hallo Ria Driessen,
Dat hangt ervan af. De leeftijd van uw man is niet zo belangrijk maar wel of hij na zijn pensioen voldoende belasting betaalt om ook dan de aanrechtsubsidie te kunnen verrekenen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vincent, 03-02-2018 13:48 #131
Beste Zeemeeuw,

Komt de aanrechtsubsidie ook naar voren als ik de inkomensbelasting invul voor mij en mijn partner? Wij zijn getrouwd. Mijn vrouw heeft nauwelijks inkomen gehad en ik heb een fulltime baan.

Alvast bedankt.

M.vr.gr.
Vincent Reactie infoteur, 05-02-2018
Beste Vincent,
Bij een gezamenlijke belastingaangifte inkomstenbelasting wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan Smetsers, 01-02-2018 12:42 #130
Hallo, mijn vrouw ontvangt elke maand aanrechtgeld, loopt dit door tot haar 65 of tot ze AOW ontvangt, ikzelf ben een half jaar jonger. Reactie infoteur, 01-02-2018
Hallo Jan Smetsers,
Dit loopt, als er geen ander inkomen is, door totdat zij haar eigen inkomen (AOW) ontvangt. Ook als de eerste uitbetaling van de AOW laat in het jaar is en daarom het eigen inkomen laag, kan er dat jaar nog recht op aanrechtsubsidie zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

L. Gelauf, 28-01-2018 13:15 #129
Geachte Zeemeeuw,
Even ter bevestiging dat ik het goed begrijp:
Mijn man werkt fulltime in het onderwijs, leerkracht basisonderwijs. Mijn WW-uitkering stopt per 14.12.2018 a.s.
Ik ben van 1958. Ik begrijp dat ik in principe recht heb op aanrechtsubsidie als ik geen of een klein eigen inkomen heb of krijg. Ik heb zojuist een 0-urencontract ondertekend, maar werk wat hieruit voortkomt (ouderenzorg particulier met een bruto urentarief) is zeer onzeker. Klopt het dat ik dus wel wat mag verdienen en ik wel, waarschijnlijk een gedeelte, subsidie ontvang. Is het in mijn geval beter dit dan niet maandelijks te laten uitbetalen (onzeker hoeveel uren ik kan werken) en kan ik in principe dus pas in 2019 voor het jaar 2018 deze subsidie uit laten betalen, nadat wij gezamenlijk aangifte hebben gedaan over 2018? Ik hoef in principe dus ook nu niets aan te vragen, maar wordt het automatisch door de Belastingdienst bepaald aan de hand van onze aangifte? Hoeveel mag je verdienen per jaar, ik las ergens tot 6500 euro… is dit bruto of netto?
Dank voor uw antwoord.

Mevr. Gelauf Reactie infoteur, 29-01-2018
Geachte L. Gelauf,
U hoeft nu nog niets te doen in 2018, u kunt de aanrechtsubsidie ook nog krijgen via uw belastingaangifte inkomstenbelasting in het voorjaar van 2019. Het voordeel hiervan is dat u dan precies weet hoeveel inkomen u hebt ontvangen. De bruto inkomensgrens ligt bij ongeveer 6.500 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joey, 28-01-2018 09:45 #128
Beste zeemeeuw,
Mijn vrouw is vanuit Amerika hierheen geëmigreerd sinds december 2016, zij is geboren in december 1997. Ik sta geregistreerd als haar "sponsor", zij heeft geen werk en is ook in verwachting van ons kind.
Hebben wij recht op 'Aanrechtsubsidie'? Of is dat dan anders voor mensen die vanuit de Verenigde Staten naar Nederland toe komen?

Met vriendelijke groet, Joey. Reactie infoteur, 29-01-2018
Beste Joey,
Als jullie fiscale partners zijn en u een inkomen hebt, dan kan uw vrouw gewoon in aanmerking komen voor de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joke, 26-01-2018 17:12 #127
Ik ben 58 jaar, ben 1 juni 2017 gestopt met werken, mijn man heeft een fulltime baan, heb ik recht op aanrechtsubsidie?zo ja hoeveel Reactie infoteur, 29-01-2018
Beste Joke,

In 2018 zult u recht hebben op de aanrechtsubsidie (maximaal € 2.265), in 2017 wellicht niet doordat u ook een eigen inkomen had:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ab, 18-01-2018 12:08 #126
Geachte Zeemeeuw,

In 2008 ben ik mijn om bedrijfseconomische reden mijn baan kwijt geraakt, na 45 jaar gewerkt te hebben waarvan als laatste een 38 jarig dienstverband, in verband met de wettelijke opzegtermijn van drie maanden kwam ik dus op 1 januari 2009 in de WW terecht, na afloop van deze uitkering kon ik hierna aanspraak maken op de IOAW maar vanwege de crisis, leeftijd en vele sollicitaties ten spijt is het mij tot op heden niet gelukt om een baan te vinden.
De IOAW hield wel de verplichting in dat ik moest blijven solliciteren en participeren in de vorm van vrijwilligerswerk, ook mijn vrouw die geen inkomen had, maar hierdoor wel recht had op de aanrechtsubsidie moest na jaren mantelzorgwerk ineens vanwege de IOAW mee participeren, en omdat de IOAW uitkering gesplitst werd uitgekeerd op naam van mijn vrouw en mij zelf had zij vanaf dat moment geen recht meer op de aanrechtsubsidie. Nu ik medio april 2018 een gedeeltelijke, en hierna per mei een volledige AOW uitkering ga ontvangen stopt de IOAW uitkering, en heeft mijn vrouw evenals voor de IOAW geen inkomen meer. Mijn vraag is dus of de aanrechtsubsidie voor mijn vrouw op deze datum herleeft.
Bij voorbaat dank, met hartelijke groet. Reactie infoteur, 19-01-2018
Geachte Ab,
Zeker, de aanrechtsubsidie kan na april 2018 herleven omdat die elk jaar opnieuw wordt vastgesteld. Als u per saldo voldoende belasting betaalt in 2018, ontvangt uw vrouw de aanrechtsubsidie. Hoeveel ze krijgt, is wel afhankelijk van de hoogte van uw jaarinkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Zahra, 17-01-2018 22:29 #125
Beste Zeemeeuw!

Mijn man zit voor 85% in de Wia en ik, zijn parnter heeft geen baan. Als je in de Wia zit heeft je parter dan recht op aanrechtsubsidie?

Alvast vriendelijk bedankt,

Zahra Reactie infoteur, 18-01-2018
Beste Zahra,
Dat hangt van de hoogte van de uitkering af. Als er per saldo nog belasting wordt betaald wel, anders niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willem, 10-01-2018 17:14 #124
Beste Zeemeeuw,
Ik ben geboren 26-05-1950. In 2016 heb ik aan inkomstenbelasting betaald 3005 euro. Mijn Algemene heffingskorting was in 2016 877 euro. Mijn vrouw heeft geen inkomen en ontving 2230 euro "aanrechtsubsidie". Onze gezamenlijke heffingskorting was dus 877 + 2230 = 3107 euro. er is dus 102 euro meer aan heffingskortingen verstrekt dan er aan inkomstenbelasting is betaald. moet dit teveel aan de belastingdienst worden terugbetaald? Ik neem aan dat de ouderenkorting buiten beschouwing wordt gelaten? Reactie infoteur, 12-01-2018
Beste Willem,
Wat telt is wat u aan inkomstenbelasting hebt betaald. Is dat in uw geval 3.005 euro dan is er voldoende ruimte over om de aanrechtsubsidie uit te betalen. Als het goed is, is de ouderenkorting er al af gehaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sophia, 08-01-2018 11:48 #123
Beste Zeemeeuw,
de man van mijn schoonzus is in oktober 2017 overleden. Mijn zwager zou 1 december met pensioen gaan. Mijn schoonzus heeft geen inkomsten, nu dus alleen vanaf december. 2017 partnerpensioen ( 761.00 bruto is 442.00.netto per maand.) ze krijgt iedere maand 206.00 euro aanrechtsubsidie. moet ze over 2017 een gedeelte terug betalen? en heeft ze nog wel recht op aanrechtsubsidie in 2018?
(Aanvraag van een uitkering is afgewezen i.v.m te veel vermogen)
Alvast bedankt voor uw reactie. Mvg Sophia. Reactie infoteur, 09-01-2018
Beste Sophia,
Omdat uw schoonzus in 2018 helaas geen fiscale partner heeft, kan er geen aanrechtsubsidie in 2018 worden uitbetaald (respectievelijk moet dat geld worden terugbetaald). Voor 2017 hoeft dat geen probleem te zijn, zolang de betaalde belasting in het jaar maar voldoende hoog is geweest.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 08-12-2017 14:38 #122
Beste Zeemeeuw,
Ik ben AOW-er, en moet over 2017 € 3.740,- belasting betalen. Aan alg. heffingskorting + ouderenkorting krijg ik € 2.443,-.
Mijn vrouw (geboren 1958) heeft alleen inkomen box 3 ad € 12.761,-. Hierover betaalt zij € 3.828,-, waar nog € 2.607,- vanaf gaat wegens buitenlandse bronbelasting = dus € 1.221,- te betalen. Zij heeft recht op als.heffingskorting € 2.554,-, maar er is te verrekenen € 1.221,-, dus per saldo komt zij op nul. Voor zover het Verzoek voorlopige aanslag 2017.
Mijn vraag is, heeft zij dan niet recht op volledige € 2.554,- alg.heffingskorting? Ik betaal per saldo (3740 - 2443) toch € 1.297,-, welk bedrag als aanrechtsubsidie toch naar mijn vrouw gaat, die van haar zelf dus maar € 1.221,- krijgt?
Alvast bedankt voor uw antwoord!
M.vr.groet, Peter Reactie infoteur, 11-12-2017
Beste Peter,
Ja, maar de buitenlandse bronbelasting kan nog een punt van aandacht zijn. In het belastingverdrag met het land staat hoeveel procent van de bronbelasting verrekenbaar is. Is er geen verdrag, dan mag bijvoorbeeld maar tot 15% worden verrekend, ook al houdt het bronland meer bronbelasting in.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Voskuijl, 06-12-2017 19:18 #121
Beste van Egeraat
ik heb een vraag voor mijn ouders. zij hebben allebei aow en voor de rest niets. mijn moeder heeft nooit gewerkt. heeft zij ook recht op die aanrechtsubsidie?

mvg connie Reactie infoteur, 07-12-2017
Beste Voskuijl,
Normaliter houdt de SVB al rekening met de heffingskortingen en in dat geval is er geen ruimte meer voor de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sophie, 06-12-2017 16:10 #120
Hallo,

Vraagje. Ik werk niet, mijn partner wel, deze heeft een prima salaris. Nu ben ik door mijn oude werkgever gevraagd om 7 dagen in december ivm drukte te komen werken.
Wat heeft dat belastingtechnisch voor ons als gevolg qua heffingskorting? En moet ik een verdiend bedrag van 1800 euro per jaar opgeven aan de belasting?

Mvg Sophie Reactie infoteur, 07-12-2017
Hallo Sophie,
Wat doet de werkgever, houdt die belasting en premies in? Uw inkomen en de inhouding kunnen van invloed zijn op de hoogte van de aanrechtsubsidie. Ontvangt u geen aanrechtsubsidie, dan zijn de inkomsten voor u belastingvrij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van Egeraat, 30-11-2017 11:57 #119
Goedemorgen,
Vorig jaar is onze tweeling geboren en hebben wij ervoor gekozen om mijn vrouw te laten stoppen met werken voorlopig.
In ieder geval de eerste 2 jaar van hun leven om hen op te voeden. Nu heb ik begrepen dat voor mijn vrouw een zogenaamde aanrechtsubsidie is. Waar kan deze aangevraagd worden, en is dit met terugwerkende kracht ook?

Met vriendelijke groet
van Egeraat Reactie infoteur, 01-12-2017
Beste Van Egeraat,
De aanrechtsubsidie komt in beeld als u belastingaangifte inkomsten belasting doet of een voorlopige aanslag inkomstenbelasting invult. De regeling gaat maximaal tot vijf jaar terug.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marcel, 25-11-2017 13:29 #118
Goedemiddag,
moet ik de aanrechtsubsidie ieder jaar aanvragen? Reactie infoteur, 27-11-2017
Beste Marcel,
Als u een maandelijkse uitbetaling hebt, dan wordt de uitbetaling een volgend jaar voortgezet als er geen wijzigingen zijn. Als u de aanrechtsubsidie wilt ontvangen via de jaarlijkse belastingaangifte inkomstenbelasting, dan moet u elk jaar hiervoor belastingaangifte doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jessica, 21-11-2017 12:43 #117
Goede middag,
Mijn man heeft een fulltime baan en ik heb altijd voor ons dochtertje gezorgd en daarbij aanrecht subsidie mkgen ontvangen.Nu kan ik voor 4 uurtjes werk krijgen als schoonmaakster. Als ik dit werk aanneem ben ik dan mn gehele (90 euro)aanrecht subsidie kwijt? Ik vermoed dat ik zo n 50 euro bruto ga verdienen per week.
Ik wacht uw reactie graag af. Groeten, Jessica Reactie infoteur, 22-11-2017
Beste Jessica,
Als u eigen inkomen hebt, zult u voor een deel aanrechtsubidie ontvangen en voor een deel een eigen algemene heffingskorting. De aanrechtsubsie zal wat lager zijn, maar het verschil wordt dan gecompenseerd door de eigen heffingskorting. Wat de precieze bedragen voor u zullen worden is afhankelijk van de hoogte uw eigen jaarinkomen en dus het aantal weken dat u werkt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maartje Smit, 18-11-2017 10:28 #116
Ik krijg de aanrechtsubsidie nu ineens uitgekeerd maar zou het graag per maand willen hebben. Hoe regel ik dat? Reactie infoteur, 21-11-2017
Beste Maartje Smit,
Voor een nieuw jaar gaat de betaling normaliter per maand, maar omdat 2017 bijna voorbij is zal in 2017 de uitbetaling ineens zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk de Wit, 20-10-2017 12:36 #115
Met ingang van 2 november 2017 ga ik gebruik maken van AOW+pensioen, mijn partner heeft geen inkomen, wel hebben wij recht op een gedeelde AIO aanvulling, om toch op een redelijke manier in de kosten levensonderhoud te kunnen voorzien.
Nu is mijn vraag, heeft mijn partner, die in 1954 geboren is recht op een aanrechtsubsidie?
Bij voorbaat mijn dank, met vriendelijke groet,
Henk Reactie infoteur, 22-10-2017
Beste Henk de Wit,
Als u in 2017 ook ander inkomen had, is het zeer waarschijnlijk dat de aanrechtsubsidie van uw partner ook kan worden uitbetaald. Uw partner heeft er recht op, maar uw verzamelinkomen bepaalt uiteindelijk hoeveel er kan worden uitbetaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gert, 19-10-2017 19:54 #114
Ik ben in deze maand 65 jaar geworden en krijg pensioen via pensioenfonds dus nog geen aow, dat gaat pas in oktober 2018 in. Mijn bruto maand inkomen is € 1081.76. Ik krijg ook geen overbruggingsuitkering. Mijn vrouw heeft geen inkomen, houdt zij nu wel haar aanrechtsubsidie? Ik hoop op een reactie. Reactie infoteur, 20-10-2017
Beste Gert,
Dat hangt ervan af. De aanrechtsubsidie van uw vrouw is namelijk gebaseerd op uw jaarinkomen in 2017 en niet alleen gebaseerd op uw inkomen met ingang van oktober 2017.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ricky, 17-10-2017 15:50 #113
Beste Zeemeeuw,

Bedankt voor uw vorige reactie. Op mijn vraag hier net 4 regeltjes onder 03-10-2017 geeft u aan dat wanneer mijn vader voldoende belasting betaalt, mijn moeder nog steeds recht zou hebben op de aanrechtsubsidie, begrijp ik, maar, wat is voldoende belasting want nu weet ik nog niet of zij er recht op zou hebben?

Een uitkering via de gemeente? Hm, dat zal geen optie meer zijn omdat de ABP nu al heeft doorgevoerd dat het pensioen een jaar eerder zal moeten worden uitgekeerd, en dat kan je niet meer terugdraaien.

Zoals het er nu uitziet, zal hij vanaf december 2017 1108 bruto aan ABP pensioen ontvangen, en nog een kleine extra lijfrente uitkering uit ontslagvergoeding van 167 bruto per maand. In totaal dus 1175 bruto per maand. Daarnaast hebben we zojuist via de SVB een overbruggingsuitkering aangevraagd maar dat laat dus nog op zich wachten of vader er recht op heeft.

Los van deze overbruggingsuitkering, zou met een pensioen en kleine lijfrente van in totaal 1175 per maand bruto, mijn moeder nog recht hebben op deze aanrechtsubsidie?
Bedankt voor uw hulp! Reactie infoteur, 19-10-2017
Beste Ricky,
Als uw vader bijvoorbeeld per saldo 1000 euro aan belasting betaalt, is er maximaal 1000 euro beschikbaar om om te zetten in een aanrechtsubsidie. Als de vervroegde uitbetaling door het ABP al in gang is gezet, kan dat inderdaad waarschijnlijk niet meer worden teruggedraaid, jammer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anne, 17-10-2017 13:32 #112
Mijn vraag is: heb ik ook recht op aanrechtsubsidie? Ik ben een weduwe van 51 jaar heb geen werk. En mijn verzamelinkomen is 8.669. Reactie infoteur, 17-10-2017
Beste Anne,
De aanrechtsubsidie is voor de minstverdienende partner bedoeld. Als die er niet is, wordt de aanrechtsubsidie niet uitbetaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B. Koopmans, 15-10-2017 15:41 #111
Als mijn over 2017 verschuldigde belasting en premies volksverz. na aftrek van de gecombineerde heffingskorting (algem. heffingskorting en ouderenkorting) nagenoeg gelijk zijn aan de reeds ingehouden voorheffingen, kan mijn partner dan aanspraak
maken op de zogenaamde aanrechtsubsidie? (geboortedatum partner is 17 maart 1953) Mijn parner had over 2017 helemaal geen inkomsten.

Bij voorbaat mijn dank,
B. koopmans Reactie infoteur, 17-10-2017
Beste B. Koopmans,
Als het saldo van belastingen en heffingskortingen bij u precies gelijk is, is er geen mogelijkheid om de aanrechtsubsidie uit te betalen. Uitbetaling is mogelijk voor zover het saldo positief is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ricky, 03-10-2017 07:50 #110
Vadertje zit binnenkort met een aow/pensioensgat omdat hij afgelopen 4 jaar van een uitkering uit ontslagvergoeding heeft moeten leven die was berekend op aow-leeftijd van 65. Inmiddels hebben die grappenmakers dus de aow-leeftijd omhoog gegooid, waardoor hij nu straks vanaf december (als hij 65 word) een jaar lang zonder inkomen zit want zijn aow gaat pas in in december 2018 (als hij dus 66 word) Hij is nu genoodzaakt om zijn ABP pensioen een jaar te vervroegen waardoor dit ook weer omlaag gaat, echt te schandalig voor woorden. Alleen zijn pensioen in de komende 12 maanden kan hij echter met mij moeder samen niet van leven. Moeder heeft tot nu toe wel altijd deze aanrechtsubsidie gehad.
Blijft zij hier recht op hebben? Zelf is zij uit 1955.
Wellicht dat mijn vader nog een overbruggingsregeling krijgt voor zijn aow-gat, maar dit moeten wij nog uitzoeken. Want in principe kan je niet rondkomen met alleen een pensioen van 830 Euro toch? Moet hij in dat geval een aanvulling aanvragen via de sociale dienst in het uiterste geval totdat je op het minimum bestaan inkomen uitkomt ofzo?
Ik ging er dus eigenlijk in principe vanuit dat het aangevuld wordt door of overbruggingsregeling aow, OF, bijstand, waardoor zij rond zullen moeten komen van 1100/1200 in de maand (ongelooflijk en bedankt grappenmakers)
En in dat geval (dus EN ABP pensioen 830 Euro + aanvulling), heeft mijn moeder dan nog recht op die aanrechtsubsidie?
Zo niet, wat ik niet hoop, maar voor alle zekerheid, moet je zoiets zelf stopzetten bij belastingdienst begrijp ik? Anders moeten ze het dadelijk terugbetalen.
En tot slot, de situatie over een jaar, wanneer vader dus en ABP pensioen EN AOW zal gaan krijgen, 1400/1500 bij elkaar? Krijgt moeder dan, nog, of, opnieuw, deze aanrechtsubsidie?
Rare regelingen allemaal waarbij de ouderwetse kostwinner met huisvrouw gewoon keihard gepakt wordt. Een alleenstaande krijgt een pak meer AOW dan een man die hele leven gewerkt heeft en zijn vrouw 'moet onderhouden' puur omdat ze deze maatschappij puur aan het inrichten zijn gericht op tweeverdieners, terwijl het voor mijn moeder nog wat jaartjes duurt voordat zij haar AOW er pas bij krijgt. Tot die tijd 'draait mijn vader er dus alleen voor op', echt schandalig.
Je kan tegenwoordig beter meteen in je kissie gaan leggen na je 60e geloof ik… Reactie infoteur, 04-10-2017
Beste Ricky,
Uw vader kan in plaats van een vervroegd pensioen aan te spreken, waarschijnlijk bij de gemeente een volledige uitkering aanvragen. Als uw vader voldoende belasting betaalt, houdt uw moeder recht op de aanrechtsubsidie. Als dat niet zo is en uw moeder ontvangt maandelijks toch al een deel van de aanrechtsubsidie, dan moet dat stop worden gezet. De verhoging van de AOW-leeftijd is inderdaad voor veel mensen een enorme domper.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

P. Vogelaar, 19-09-2017 11:28 #109
Geachte heer.
Mijn vrouw (1960) en ik (1958) zijn 40 jaar gehuwd met 4 kinderen. Mijn vrouw is na de geboorte van ons 1e kind (nu 18) gestopt met werken.
Nu de kinderen echter groot genoeg zijn wil zij ook weer aan het werk om het financieel wat beter te krijgen gezien de extreem hoge kosten waar we tegenaan lopen.
Tot welk bedrag mag zij bijverdienen zodat de aanrechtsubsidie in stand blijft?
Mijn bruto inkomen bedraagt 45.000 Reactie infoteur, 20-09-2017
Geachte P. Vogelaar,
Als uw vrouw een eigen inkomen heeft, krijgt zij recht op de algemene heffingskorting. Deze vervangt de aanrechtsubsidie. De mate waarin deze vervanging plaatsvindt is afhankelijk van de hoogte van het eigen inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joke, 16-09-2017 12:20 #108
Kun je op één of andere manier op je belastingaanslag zien dat je aanrechtsubsidie krijgt. Of moet dat echt apart aangevraagd worden? Ik bedoel dus eigenlijk als je samen de aangifte doet? Ik ben 63 jaar en vorig jaar gestopt met werken. Mijn man is gepensioneerd. Met vriendelijke groet Joke. Reactie infoteur, 18-09-2017
Beste Joke,
Als u een belastingaanslag krijgt wordt daarbij op de achterkant ook aangegeven hoe de Belastingdienst aan het bedrag komt en hoe deze is samengesteld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Martin, 14-09-2017 17:53 #107
Hallo ik vraag ik zelf heb een baan bij sociaal werkvoorziening en mijn loon bruto per maand is €.2045. Maar ik krijg zorgbijdragen en huur toeslag en aanrecht toeslag
Maar nou is de vraag mijn vrouw wil wel thuiswerk doen ongeveer 15 uur Perweek loon is per maand €.700. Ik weet dat huurtoeslag er af gaat en zorg toe slag
Wat mogen we houden en wat moet we aan de belasting terug betalen? Reactie infoteur, 24-12-2017
Hallo Martin,
Dat zou berekend moeten worden voor de huurtoeslag. Voor de zorgtoeslag heb ik een tabel opgenomen waarin staat op hoeveel zorgtoeslag u in 2017 recht hebt bij welk inkomen:

https://financieel.infonu.nl/belasting/110224-zorgtoeslag-2017-bedrag-vermogen-en-vermogenstoets.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Debbie, 14-09-2017 13:05 #106
Waar kan in zo een aan vragen indienen? Reactie infoteur, 15-09-2017
Beste Debbie,
Als u een fiscale partner hebt, kunt u de aanrechtsubsidie aanvragen (zie voorwaarden), bijvoorbeeld via de voorlopige aanslag inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ben, 13-09-2017 21:08 #105
Mijn partner is 43 jaar zij heeft geen werk. Ik verdien 45000 per jaar (bruto). Heeft mijn vrouw recht op aanrechtsubsidie?

met vriendelijk groet,

Ben Reactie infoteur, 14-09-2017
Beste Ben,
Ja uw vrouw heeft zeer waarschijnlijk recht op aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rob, 30-08-2017 11:31 #104
Mijn partner (we zijn op 10 september 2002 getrouwd) ontvangt vanaf november 2016 aow (745 euro netto), een pensioenuitkering (448,66 euro netto) en een lijfrenteuitkering van 263,30 euro netto. Zelf heb ik over 2017 helaas helemaal geen eigen inkomen meer. Ben mijn werk als alfahulp door bezuinigingen kwijtgeraakt en had geen recht op een uitkering, omdat ik bij Thuiszorg het Friese Land niet in loondienst was. Mijn geboortedatum is maart 1953. Ik ben nog steeds wel naarstig op zoek naar werk, maar gezien mijn huidige leeftijd (64 jaar) schat ik mijn kansen op werk heel klein in. Kunt u mij aan de hand van het bovenstaande meedelen of ik over 2017 aanspraak kan maken op het maximale bedrag aan aanrechtsubsidie? Bij voorbaat mijn dank. Met vriendelijke groet, Rob Reactie infoteur, 31-08-2017
Beste Rob,
Gegeven uw leeftijd komt u in beginsel in aanmerking voor het maximale bedrag. Het inkomen van uw partner lijkt (als er verder geen aftrekposten zijn) daarvoor hoog genoeg te zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Admiraal, 23-08-2017 11:12 #103
Goedemorgen,

Als je fiscaalpartner genoeg verdiend waardoor hij genoeg belasting betaalt, tot hoeveel mag ik dan jaarlijks nog bijverdienen? En is dit bedrag dan het bruto of netto bedrag?

Ik heb namelijk het idee dat ik hier recht op heb, maar het is voor mij niet helemaal duidelijk.

Beste Admiraal,
Als uw partner genoeg verdient en u geen of weinig inkomen hebt, dan hebt u recht op de aanrechtsubsidie. Het bedrag waarop u recht hebt is afhankelijk van uw leeftijd en neemt af met het inkomen dat u zelf hebt. Daardoor kan het precieze bedrag waarbij de aanrechtsubsidie nul wordt, niet in zijn algemeenheid worden aangegeven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lies, 20-08-2017 18:47 #102
Mijn vriend en ik wonen al 40 jaar samen, we hebben alle twee aow. mijn man heeft een klein pensioentje erbij.
mijn vriend is weduwnaar en ik ben weduwe. heb ik recht op aanrecht geld. kunt mij daar antwoord op geven. Reactie infoteur, 22-08-2017
Beste Lies,
Als u AOW ontvangt is uw inkomen waarschijnlijk dusdanig dat u geen recht hebt op de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. van Velde, 15-08-2017 10:27 #101
Hallo, wij zijn altijd zelfstandig geweest en hebben door wat vervelende zaken geen pensioen op kunnen bouwen, nu heeft mijn man aow van 730 euro en ben 62 en geen werk, hoe kan ik dan het beste aanrecht subsidie aanvragen en heb ik er recht op? Ik lees dat je toch nog wel goed inkomen moet hebben om dat te krijgen maar van 730 euro aow en een krantenwijk kunnen wij niet rondkomen vr.gr G van Velde Reactie infoteur, 17-08-2017
Hallo G. van Velde,
Als er verder geen aftrekposten zijn, is een inkomen van 730 euro per jaar in beginsel hoog genoeg om ook aanrechtsubsidie te kunnen krijgen. Maar dat zal een lager bedrag zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van Heeswijk, 20-07-2017 16:06 #100
Tot juni 2017 had ik een ww uitkering… nu hoor ik over aanrechtsubsidie.
geb.dd. april 1956. Mijn man krijgt vanaf september as. een aow uitkering.
mijn vraag is dan ook… kom ik in aanmerking voor aanrechtsubsidie en zo ja,
hoe/waar haal ik dan een aanvraagformulier hiervoor.
mvg Anja van Heeswijk Reactie infoteur, 22-07-2017
Beste Van Heeswijk,
In beginsel hebt u recht op de aanrechtsubsidie, maar u had tot juni een eigen inkomen en dat vermindert het bedrag aan aanrechtsubsidie. Bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting kunt u berekenen wat er voor 2017 nog van de aanrechtsubsidie over is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gh Kaats, 19-07-2017 15:07 #99
Ik ben al 13 jaar weduwe en heb een bijstandsuitkering omdat er geen weduwe onder de 50 jaar krijgt ben nu 60 heb dit geld nooit gehad heb ik daar nog recht op? Reactie infoteur, 20-07-2017
Beste Gh Kaats,
Grote uitzonderingen daargelaten, betaalt een gemeente een bijstandsuitkering niet met terugwerkende kracht uit (maar u kunt het altijd proberen).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Natasja, 18-07-2017 21:29 #98
Ik heb een vraag. Ik krijg 70 euro aanrechtsubsidie. Nu kan ik gaan werken als alpha hulp en zou daar 10.03 per uur bruto gaan verdienen. Hoeveel hou ik van die 10 euro bruto over? En raak ik dan ook die aanrechtsubsidie kwijt? Het gaat om 8 uurtjes per week. Alvast bedankt Reactie infoteur, 20-07-2017
Beste Natasja,
Wat u netto over houdt hangt af van het aantal uren dat u nog in 2017 gaat maken en of de werkgever met de heffingskortingen rekening houdt. Als de werkgever met heffingskortingen rekening houdt, is pas aan het einde van het jaar duidelijk hoeveel aanrechtsubsidie u minder krijgt. Zonder heffingskortingen houdt u per u ongeveer 6 euro per uur over.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. van Velde, 12-07-2017 08:28 #97
Hallo mijn man heeft een aow uitkering, na jaren voor ons zelf gewerkt te hebben (geen pensioenopbouw ) en ik geen werk heb, heb ik dan recht op een aanrecht subsidie? Reactie infoteur, 12-07-2017
Hallo G. van Velde,
Als uw man per saldo belasting betaalt, kan daaruit uw aanrechtsubsidie worden betaald, anders niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. Stap, 11-07-2017 17:51 #96
Beste Zeemeeuw
Mijn partner komt uit Vietnam en heeft een verblijfsvergunning voor vijf jaar. Zij volgt een inburgeringscursus, hiervoor heeft zij een studie financiering van 4250,- Dit zijn ook de kosten voor 1 jaar cursus (4 halve dagen per week). De bus kosten zijn ca. 100,- per maand. Welke kosten zouden wij terug kunnen krijgen? (zorgtoeslag, alleen verdien partnertoeslag?) Zij heeft geen inkomsten. In afwachting van uw info.
M.Vr.Gr. C. Stap Reactie infoteur, 12-07-2017
Beste C. Stap,
Als uw partner recht heeft op studiefinanciering, vervalt de aftrekpost voor studiekosten en scholingsuitgaven. De reiskosten zijn niet aftrekbaar, maar waarschijnlijk heeft ze wel recht op een ov-kaart. Als jullie fiscale partners zijn, wordt voor de zorgtoeslag naar het gezamenlijke inkomen gekeken, anders niet. Als jullie fiscale partners zijn en uw inkomen hoog genoeg is, kan ze recht hebben op de alleen verdien partnertoeslag. Hoeveel dit allemaal is is afhankelijk van de persoonlijke situatie en het jaarinkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. L. Kleijn, 03-07-2017 23:19 #95
Beste Zeemeeuw,
mijn fiscaal partner heeft een aow uitkering en ik werk 32 uur per week en heb een redelijk inkomen daar uit. Zij is van 1950 en ik van 1960, heeft zij ook recht op de aanrechtkorting? Reactie infoteur, 04-07-2017
Beste J. L. Kleijn,
Dat hangt af van de hoogte van het eigen inkomen van uw partner en of bij de uitbetaling daarvan al rekening is gehouden met de algemene heffingskorting. Per saldo kan er nog wat overblijven, maar het bedrag kan dus al terug zijn gegeven via het eigen inkomen. Dit zou berekend moeten worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Abigael Selanno, 26-06-2017 14:18 #94
Beste heer, mevrouw,

Ik heb sinds januari 2017 geen inkomen en mijn man is sinds mei 2017 werkloos, kom ik in aanmerking voor deze subsidie?

Met vriendelijke groet,
Abigael Selanno Reactie infoteur, 27-06-2017
Beste Abigael Selanno,
Dat hangt ook van het inkomen van uw man af. Als hij per saldo belasting betaalt, is er ook ruimte voor de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cees Engelen, 23-06-2017 12:59 #93
Geachte hr.mevr.
Sinds vandaag hoorde ik over de aanrechttoeslag, ik heb er de volgende vraag over.
ik ben al 43 jaar bij dezelfde partner die sinds de kind.geboren niet meer werkt. nu heb ik bijna altijd gewerkt en loonbelasting/loonheffing betaald sinds augustus ben ik met pensioen, ik krijg maar een halve a.o.w met een a.i.o aanvulling en mijn vrouw ook ons inkomen is daardoor onge. 1350.00 per maand ik betaal nu geen loonheffing omdat de korting hoger is dan de heffing.kom ik dan nog in aanmerking voor deze subsidie.ik hoop dat de vraag duidelijk is
vr.gr cees engelen Reactie infoteur, 24-06-2017
Geachte Cees Engelen,
Als u geen loonbelasting meer betaalt, omdat de heffingskortingen al hoger zijn dan de belasting, dan is er ook geen ruimte om de aanrechtsubsidie uit te keren. Er wordt immers niet meer teruggeven dan er aan belasting wordt betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patricia La Rose, 22-06-2017 19:54 #92
Mijn man is in mei overleden. Zelf heb ik geen inkomen. Heel klein pensioentje. Kom ik nu nog wel in aanmerking voor de zogenaamde aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 24-06-2017
Beste Patricia La Rose,
Als uw partner voldoende inkomen had kunt u in 2017 nog recht hebben op aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerrie van Noorloos, 22-06-2017 09:08 #91
Ik ben vanaf 19-07-2017 werkloos. Nu kan ik 3000 euro via vrijwilligerswerk bijverdienen. Heb ik dan nog recht op de aanrechtsubsidie? In 2017 en 2018 enz. Vriendelijke groet Reactie infoteur, 23-06-2017
Beste Gerrie van Noorloos,
In 2017 kan dat lastig zijn in verband met uw (reeds verdiende) inkomen en 2018 zal dit afhangen van de hoogte van uw uitkering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Offergelt, 15-06-2017 21:55 #90
Als je een uitkering hebt, heb je dan ook recht op aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 17-06-2017
Beste Offergelt,
Dat hangt van de leeftijd en hoogte van de uitkering af. Dat zou dus berekend moeten worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sabrina, 10-06-2017 20:53 #89
Hallo,

Ik ben zelf thuis zittend met kind en mijn man is ZZP'er. Hoe kan ik aanmerking komen met deze subsidie dat ik het bedrag maandelijks ontvang?

Met vriendelijke groet,

Sabrina Reactie infoteur, 12-06-2017
Hallo Sabrina,
Deze subsidie wordt uitbetaald nadat gezamenlijk belastingaangifte is gedaan (het inkomen van uw partner moet wel hoog genoeg zijn).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter Roes, 07-06-2017 21:12 #88
Ik ben met pensioen en ik krijg aow en pensioen. Ik ben nu 67 jaar jong en mijn vrouw is 5 jaar jonger en werkt niet, heeft dus geen inkomen en/ of uitkering. Nu bezorg ik sinds een paar maanden post voor Sandd. Mijn vraag is: hoeveel mag ik belastingvrij bijverdienen zonder dat de zorgtoeslag of aanrechtsubsidie in gevaar komt? Reactie infoteur, 24-12-2017
Beste Peter Roes,
Als u al AOW en pensioen ontvangt, zullen de extra inkomsten ook niet belastingvrij zijn. De aanrechtsubsidie zal hierdoor niet veranderen. De inkomensgrens voor de zorgtoeslag ligt in 2017 bij een gezamenlijk inkomen van circa 35.000 euro:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mevr Meulendijks, 29-05-2017 13:25 #87
Mijn man krijgt nu heffingskorting en zorgtoeslag terug, omdat hij geen inkomen heeft. Hij gaat volgend jaar AOW en 200,00 pensioen per maand ontvangen. Mijn inkomen is 25000 euro bruto per jaar. Blijven we de toeslagen ontvangen na zijn AOW en pensioen?
Met vriendelijke groet Mevr. Meulendijks. Reactie infoteur, 24-12-2017
Beste Mevr Meulendijks,
Jullie gezamenlijke inkomen (45.000 euro in 2018) zal naar verwachting te hoog zijn voor de zorgtoeslag:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Sakhidad, 22-05-2017 14:24 #86
Ik heb een fulltime baan van 36 uur per week, en ik heb een partner die sinds maart dit jaar in nederland komt wonen en zij werkt nog niet, mijn bruto inkomen jaar basis is 20.786 euro.
mijn vraag is komt mijn partner ook in aanmerking van een aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 23-05-2017
Beste A. Sakhidad,
Uw partner heeft recht op aanrechtsubsidie zolang ze niet werkt en geen ander inkomen heeft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. van der Velde, 20-05-2017 00:16 #85
Ik heb een pensioen en AOW. Mijn partner heeft geen eigen inkomen. Nu krijg ik bij de uitkering van de AOW een partnertoeslag. Wordt deze toeslag gerekend als eigen inkomen en heeft dit eventueel invloed op de aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 22-05-2017
Beste H. van der Velde,
De partnertoeslag is een toeslag op uw AOW en daarmee extra inkomen. U betaalt hierover belasting en daardoor kan er meer aanrechtsubsidie worden uitbetaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frank, 17-05-2017 16:56 #84
Ik werk 36 uur per week in loondienst en werk daarnaast 1 x per week 8 uur per dag elders als bijbaan. Mijn vrouw wil nu 2 x per week uitzendwerk verrichten. Heeft ze dan nog recht op de aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 18-05-2017
Beste Frank,
Waarschijnlijk heeft uw vrouw dan recht op minder aanrechtsubsidie. Hoeveel daarvan overblijft is afhankelijk van haar jaarinkomen (eigen verdiensten).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Lebon Darding, 15-05-2017 22:28 #83
Beste Zeemeeuw,
Mijn man ontvangt 23 mei zijn eerste AOW, heb ik dan nog recht op Aanrechtsubsidie? En is het de bedoeling om dit ergens aan te melden? Kunt u me wegwijs maken?
Bij voorbaat bedank. Reactie infoteur, 17-05-2017
Beste A. Lebon Darding,
Voor de aanrechtsubsidie wordt gekeken naar het jaarinkomen van uw man en hoeveel belasting er is betaald. Bij uw aangifte inkomstenbelasting kunt u berekenen op welk bedrag u recht hebt. Wilt u eerder maandelijks een bedrag ontvangen, dan regelt u dit via uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Karin, 12-05-2017 13:41 #82
Mijn man krijgt aanrechtsubsidie maar we gaan uit elkaar. Ik heb begrepen dat je recht hebt op aanrechtsubsidie als je minstens 6 maanden in en kalenderjaar elkaars fiscale partner bent. Nu zal dat er bij ons om hangen. Wordt het moment vanaf dat je niet meer elkaars fiscale partner bent bepaald door het moment dat je de scheiding (overigens is het een scheiding van tafel en bed) aanvraagt of vanaf het moment dat de rechter de scheiding goed keurt of vanaf het moment dat de scheiding overal geregistreerd is? Want als het niet vanaf het moment is dat de scheiding wordt aangevraagd kunnen we dat dan zonder gevolgen voor de aanrechtsubsidie starten. Reactie infoteur, 12-05-2017
Beste Karin,
Jullie zijn minimaal fiscale partners tot het moment dat de echtscheidingsaanvraag is ingediend, maar kunnen ervoor kiezen om ook nog de rest van het jaar elkaars fiscale partner te zijn in geval van een echtscheiding.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Koopman, 11-05-2017 15:23 #81
Hallo,
mijn fiscale partner krijgt aanrechtsubsidie zij is geboren 1953
dus krijgt zij ca 2250 euro.
mijn vraag: mocht ik onverhoopt mijn baan kwijtraken,
houdt mijn vrouw dan wel haar aanrechtsubsidie?
mvg Reactie infoteur, 12-05-2017
Hallo Koopman,
Zolang u voldoende belasting betaalt om de aanrechtsubsidie te kunnen uitbetalen, wordt die uitbetaald. Dat is onafhankelijk van het soort inkomen dat u hebt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wendy, 05-05-2017 13:15 #80
Mijn partner heeft altijd aanrechtsubsidie maar ik ben sinds 1 maart dit jaar in de ww gekomen en daardoor komen we zelfs onder bijstandsniveau. We hebben aanvullend bijstand aangevraagd. Maar hoe zit dat dan met de aanrechtsubsidie? Want we komen in aanmerking voor aanvullende bijstand omdat we met z'n 2-en zijn, als ik alleen zou zijn zou mijn ww met de bijbehorende toeslag voldoende zijn. Wordt dan de aanvullende bijstand van zijn aanrechtsubsidie afgehaald?
Bvd Reactie infoteur, 07-05-2017
Beste Wendy,
Bij de berekening van de bijstandsuitkering wordt rekening gehouden met uw algemene heffingskorting en dat betekent dat u recht hebt op minder aanrechtsubsidie. Maar dat zou met alleen de ww-uitkering waarschijnlijk ook al het geval zijn geweest.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jos, 03-05-2017 15:06 #79
Mijn vrouw haar uitkering loopt op 1 dec 2017 af.zij heeft dan de maximale ww uitkering gehad van 3 jaar zij is van 1958 heeft zij dan nog ergens recht op.Zoals aanrechtbelasting zo ja hoeveel is dat dan netto per maand.
Mvg Reactie infoteur, 04-05-2017
Beste Jos,
Omdat uw vrouw een eigen inkomen heeft in 2017 (ww uitkering) zal er waarschijnlijk in 2017 geen ruimte zijn voor de aanrechtsubsidie, maar wel in 2018.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Barry, 29-04-2017 20:17 #78
Bij het invullen van de IB 2016 moest ik alle ontvangen aanrechtsubsidie over 9 maanden terug betalen, dit omdat ik per oktober mijn AOW-leeftijd heb bereikt, vraagt me af heb ik zoveel aow gekregen over de laatste drie maanden dat ik hier geen recht meer op heb? Reactie infoteur, 03-05-2017
Beste Barry,
Als die drie maanden AOW uw enige inkomen was en met de heffingskortingen is rekening gehouden bij de AOW, dan vervalt alleen daardoor naar alle waarschijnlijkheid niet de gehele aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hetty, 24-04-2017 14:03 #77
Ik krijg vanaf 1-11-2017 ouderdomspensioen ongeveer 2700 bruto per jaar. Ik heb nu aanrechtsubsidie. Raak ik deze nu kwijt.?
Ik heb verder geen inkomen. Reactie infoteur, 24-04-2017
Beste Hetty,
Als bij de berekening van uw pensioen met de heffingskortingen wordt gerekend, dan wordt uw aanrechtsubsidie lager. Aanrechtsubsidie en heffingskorting mogen samen in 2017 niet hoger zijn dan € 2.254.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeannette Gieles, 22-04-2017 15:06 #76
Dag,
Ik ga met 61,5 jaar met pre pensioen. Officieel zou ik tot 67 en 7 mnd moeten werken om pensioen gerechtigd te zijn. Kom ik in aanmerking voor aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 24-04-2017
Dag Jeannette Gieles,
Dat hangt er vanaf. Als u een fiscale partner hebt en zelf een relatief laag inkomen, dan kunt u voor de aanrechtsubsidie in aanmerking komen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Femke, 20-04-2017 17:15 #75
Goedendag,

Mijn vriend en ik verwachten in juli 2017 onze eerste kind. Maar hebben geen geregistreerd partnerschap. Wel is het kind al erkend. Hebben wij dan wel of geen recht op aanrechtsubsidie? Mijn partner is de enige die werkt namelijk. Reactie infoteur, 22-04-2017
Goedendag Femke,
Als jullie op hetzelfde adres zijn ingeschreven en een kind hebben, zijn jullie daarmee elkaars fiscale partners geworden. Dan kunt u ook recht hebben op aanrechtsubsidie vanaf juli 2017.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Els, 18-04-2017 20:34 #74
Goedenavond
Ik heb geen inkomen, ik krijg nu 188 euro aanrechtsubsidie. Mijn man werkt en heeft een inkomen. 1 september 2017 kan ik met pensioen gaan ik krijg dan 272 euro netto per maand, heb ik dan nog recht op aanrechtsubsidie? Of een gedeelte ervan? Dank voor uw antwoord Reactie infoteur, 20-04-2017
Beste Els,
Als bij de betaling van uw pensioen wordt rekening gehouden met de heffingskortingen, hebt u recht op minder aanrechtsubsidie (scheelt circa 200 euro in 2017).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

I. E. de Boer, 18-04-2017 07:55 #73
Geachte infoteur,

Mijn vraag is: ik woon samen met mijn vriend… (nog) geen samenlevingscontract of wat dan ook… hij heeft n baan… ik niet meer sinds 2013… heb ik recht op aanrechtsubsidie?… ben 56 jaar… en dus totaal afhankelijk van mijn vriend…

Ben reuze benieuwd

Met vriendelijke groet,
Ingrid Reactie infoteur, 19-04-2017
Geachte I. E. de Boer,
U kunt alleen via uw vriend aanrechtsubsidie ontvangen als hij ook uw fiscale partner is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jos, 15-04-2017 19:38 #72
Ik kom in de ww en het werk van mijn vrouw stopt. Ze heeft dan geen eigen inkomen meer, per wanneer kan ik dan de aanrechtsubsidie aanvragen? Als ik over enkele jaren met pensioen ga heeft mijn vrouw dan ook nog recht op de subsidie? Reactie infoteur, 18-04-2017
Beste Jos,
Ook als u met pensioen gaat, kan uw vrouw recht hebben op de aanrechtsubsidie. Het bedrag is dan afhankelijk van de hoogte van uw inkomen. In een jaar dat uw vrouw een eigen inkomen heeft, zal bovendien de aanrechtsubsidie lager zijn. Deze subsidie kan op elk moment worden aangevraagd, maar let er wel op dat dan van de juiste gegevens wordt uitgegaan om te voorkomen dat u straks een deel moet terugbetalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marcel, 14-04-2017 16:57 #71
Eind april stopt de ww uitkering van mijn partner. Zij is 49 en heeft een koopwoning en ik heb een vaste baan en ben dan kostwinnaar. Aangezien ons situatie heeft zij geen recht op bijstand. Heeft ze dan wel recht op aanrechtsubsidie en zo ja hoe moeten we dit aanvragen. Krijg ze dan €902 bruto of netto en is dit per maand of per jaar? Reactie infoteur, 15-04-2017
Beste Marcel,
Uw vrouw krijgt waarschijnlijk minder dan €902 door het eigen inkomen in de maanden januari tot en met april. De aanvraag verloopt via de voorlopige aanslag inkomstenbelasting dan wel de belastingaangifte inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carin, 14-04-2017 09:28 #70
Vraagje, mijn ww uitkering stopt eind april na 36 jaar werken. Ben 56 jaar. Mijn man heeft ook ww, nu hoorde ik dat je aanrechtsubsidie kan krijgen. Moet ik dat zelf aanvragen en heb ik er recht op?
Met vriendelijke groet,
Carin Terlouw Reactie infoteur, 15-04-2017
Beste Carin,
In beginsel hebt u er recht op, maar omdat u straks vier maanden een eigen inkomen hebt gehad, zal dat minder zijn dan het maximale bedrag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maria, 09-04-2017 18:58 #69
Vraag, als je 5.00 uur werkt per week en bent geboren voor 1963 en je wilt stoppen met werken, heb je dan recht op de volledige aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 11-04-2017
Beste Maria,
In een jaar waarin u een eigen inkomen hebt waarover u belasting betaalt, wordt de aanrechtsubsidie lager.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anja Kivits, 07-04-2017 11:31 #68
Wordt mijn aanrechtsubsidie bij mijn mans inkomen geteld? Dit in verband met eventuele huursubsidie. Reactie infoteur, 07-04-2017
Beste Anja Kivits,
Uw aanrechtsubsidie wordt voor de huursubsidie niet als inkomen gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nijhof, 05-04-2017 20:53 #67
Hoe hoog mag het inkomen zijn van de minst verdienende partner om voor aanrechtsubsidie in aanmerking te komen? Reactie infoteur, 06-04-2017
Beste Nijhof,
Het bedrag aan maximale aanrechtsubsidie is niet alleen afhankelijk van het eigen inkomen maar ook van de leeftijd van de minstverdienende en de eventuele fiscale aftrekposten. Een eigen inkomen verlaagt de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. Bruggeman, 03-04-2017 09:52 #66
Hallo,

Klopt het dat wanneer de meestverdienende partner minimaal 2 x de algemene heffingskorting betaalt aan belasting dat dan de minstverdienende partner (in mijn geval echtgenote van geboren 1959 ) recht heeft op de maandelijkse aanrechtsusidie. Reactie infoteur, 03-04-2017
Hallo H. Bruggeman,
Ja dat klopt, als uw vrouw geen of weinig inkomen heeft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Michelle, 02-04-2017 22:25 #65
Ik woon samen met mijn vriend en onze dochter, mijn vriend heeft een vaste baan en ik volg een opleiding en heb dus geen inkomen.
Heb ik nu recht op aanrechtsubsidie?
Met vriendelijke groeten, Michelle Reactie infoteur, 03-04-2017
Beste Michelle,
U hebt zeer waarschijnlijk recht op aanrechtsubsidie in 2017. Jullie zijn immers fiscale partners van elkaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jacques, 01-04-2017 00:04 #64
De ww uitkering van mijn vrouw is gestopt. Zij is nu 63 jaar. Ikzelf krijg in augustus Aow, pensioen en een maandelijkse uitkering uit een polis. Wanneer kan er aanrechtsubsidie voor haar aangevraagd worden? Ben nieuwsgierig naar een antwoord. Reactie infoteur, 03-04-2017
Beste Jacques,
Dat hangt er vanaf af hoeveel ww-uitkering uw vrouw al heeft ontvangen. Bij de uitbetaling van de uitkering is waarschijnlijk al rekening gehouden met heffingskortingen en dat verkleint dan haar recht op aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Netty, 27-03-2017 15:48 #63
Ik krijg vanaf maart 2017 aanrechtsubsidie. Nu wil ik per 1 oktober mijn flexpensioen aanvragen. Ik word 62 jaar en werk niet.
Moet ik het bedrag dat ik nu van de belastingdienst ontvang, terugbetalen?
met vr. groet Reactie infoteur, 28-03-2017
Beste Netty,
De aanrechtsubsidie die u nu ontvangt kunt u zien als een voorschot. Als bij het flexpensioen niet rekening wordt gehouden met dit voorschot, is de kans groot dat u een deel moet terugbetalen. U kunt wel de aanrechtsubsidie laten doorlopen en het pensioenfonds voor de periode oktober-december vragen om bij het flexpensioen niet met uw heffingskortingen rekening te houden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ine Bergevoet, 26-03-2017 23:43 #62
Ik krijg vanaf april 2017 geen flexpensioen meer. Heb dus geen inkomsten. Mijn man krijgt dan AOW en partnerpensioen en pensioen ( ong 300 per mnd). Komen wij in aanmerking voor aanrechtsubsidie? Zo ja, hoe en wanneer kunnen we dat ev. Aanvragen? Reactie infoteur, 28-03-2017
Beste Ine Bergevoet,
U krijgt de aanrechtsubsidie (als u ervoor in aanmerking komt) via de belastingaangifte inkomstenbelasting of de voorlopige aanslag inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ad, 26-03-2017 11:40 #61
Mijn vouw heeft geen inkomen en krijgt aanrechtsubsidie, zij hoeft geen aangifte te doen. Ik ben alleenverdiener, moet ik nu gezamenlijk aangifte doen​, het geeft namelijk een groot verschil in de teruggave.
Groet. Reactie infoteur, 28-03-2017
Beste Ad,
Het kan zijn dat u bij een niet gezamenlijke aangifte te veel terugkrijgt en straks moet terugbetalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Merel, 25-03-2017 07:42 #60
Beste infoteur,
Mijn man verdient netto +/_ 65000. Ik heb geen baan en ben van 1970. Alle jaren kreeg ik aanrechtkorting. Dit jaar staat hij niet op de belastingaangifte. Zou ik er nu geen recht meer op hebben of moet ik iets aanvinken bij het invullen? Alles was nu vooraf ingevuld.
Bedankt Reactie infoteur, 27-03-2017
Beste Merel,
U hebt recht op aanrechtsubsidie, maar als u een eigen inkomen hebt, kan die vervallen. Als het goed is staat uw bedrag bij de berekening van de verschuldigde belasting (aan het einde van uw gezamenlijke belastingaangifte).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerry, 14-03-2017 15:15 #59
Ik heb aow + pensioen bruto €3700, mijn vrouw krijgt vanaf 29-06-2016 alleen aow. Ze heeft van januari tot en met juni aanrecht subsidie gehad 5×186=€930. Bij het invullen aangiftebelastingen 2016 wordt dat bedrag afgetrokken en moet ze ongeveer €700 terug betalen, hoe kan dit?
Groetjes Reactie infoteur, 16-03-2017
Beste Gerry,
Als bij de uitbetaling van de AOW wel rekening is gehouden met de heffingskortingen maar niet met de reeds ontvangen aanrechtsubsidie, dan heeft uw vrouw voor het hele jaar waarschijnlijk te veel aan belastingteruggave ontvangen. Daarom moet zij hiervan een deel terugbetalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jaydee, 13-03-2017 16:33 #58
Mijn vraag is in 2016 had ik ww tot eind oktober en sinds januari 2017 werk ik op zzp-basis als alfahulp waarbij ik dus zelf belasting af moet dragen… echter werk ik maar gemiddeld 10 uur per maand… Mijn partner verdient netto 1740 euro… Wij hebben jarenlang geen aangifte gedaan maar nu moet het wel… Heb ik recht op aanrechtbelasting en zo ja vanaf wanneer? Reactie infoteur, 14-03-2017
Beste Jaydee,
Om de aanrechtsubsidie te krijgen moet uw wel belastingaangifte doen of een voorlopige aanslag inkomstenbelasting indienen. Deze subsidie kan tot maximaal vijf jaar terug worden aangevraagd:

http://financieel.infonu.nl/belasting/32141-belastingdienst-herstel-zo-fout-in-je-belastingaangifte.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mathilda, 11-03-2017 18:04 #57
Kan iemand zonder partner ook algemeen heffingskorting krijgen via belastingaangifte 2016? Mijn geval, geen werk, zat een paar maanden in de bijstand en ben er vrijwillig eruit gegaan wegens negatieve regels (gratis werken zonder loon/ben geen slaaf/terug naar ouders en deels op straat). Op jaaropgave staat het bedrag van uitkering en ingehouden loonheffing en bedrag ZVW. Nu lees ik hier en daar dat jongeren ook teveel ingehouden loonheffing kunnen terugvragen, kan dit ook in mijn geval, mensen in de WWB? Reactie infoteur, 14-03-2017
Beste Mathilda,
Om de aanrechtsubsidie te kunnen ontvangen moet u een fiscale partner hebben. De te veel betaalde belasting terugvragen is altijd mogelijk. Op hoeveel teruggave u recht hebt, wordt dan berekend.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kiimm, 08-03-2017 23:37 #56
Goede avond,
September 2015 kwam ik in de ziektewet, die is gestopt in juni 2016. Mijn man heeft een jaarinkomen van ongeveer 40.000. Heb ik ook recht op aanrechtsubsidie? Zo ja, wordt dat maandelijks uitbetaald of hoe zit dat?

Mvg,
Kim Reactie infoteur, 10-03-2017
Beste Kiimm,
Of u recht hebt op de aanrechtsubsidie hangt af van de hoogte van uw eigen inkomen in 2016 en of daarbij al rekening is gehouden met de heffingskortingen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerry V. D. Pas, 08-03-2017 21:21 #55
Mijn man is afgekeurd en krijgt 600 netto in de maand. Ik werk 32 uur p.w. verdien 1650 per maand. Kan mijn man (geboren 1960) aanspraak maken op de minst verdienende partner korting? Reactie infoteur, 10-03-2017
Beste Gerry V. D. Pas,
Waarschijnlijk is het inkomen van uw man te hoog om in aanmerking te komen voor de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wim, 06-03-2017 17:28 #54
Beste Infoteur,

Ik ben een man van 39, bruto jaar inkomen van 50.000,-, mijn vrouw is 37 en heeft al 5 jaar 0,- inkomen. Heeft mijn vrouw, ook met mijn inkomen, recht op de aanrechtsubsidie?

Alvast bedankt

Wim Reactie infoteur, 07-03-2017
Beste Wim,
Uw vrouw heeft recht op de aanrechtsubsidie als uw belastbare inkomen (verzamelinkomen na aftrekposten) ook fors is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Derk, 03-03-2017 09:12 #53
Geachte heer,

Mijn vrouw [ geboren in 1955 ] heeft in het verleden gewerkt in het onderwijs en heeft daarbij een klein pensioen opgebouwd van 2940 bruto p/j
Als mijn vrouw, nu eerder met pensioen gaat dan haar Aow leeftijd [ 67j3maand ] dus met 65 dan krijgt ze vanaf dat moment ± 200 euro netto van het ABP per maand, raken we dan de aanrechtsubsidie kwijt.
Ik zelf [ geboren in 1956 ] zou dan met vervroegd pensioen gaan maar betaal wel voldoende aan loonbelasting Reactie infoteur, 05-03-2017
Beste Derk,
Dan verliest uw vrouw ongeveer de helft van de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Demie, 03-03-2017 00:49 #52
Ik ben uit 1968 en heb een kleine WAO uitkering van 350 euro per maand. Mijn echtgenoot heeft een bruto jaarinkomen van 32000 euro per jaar. Ik ontving toen ik nog 10 uur per week werkte wel aanrechtsubsidie. Heb ik nu nog recht op aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 05-03-2017
Beste Demie,
U hebt geen recht meer op de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jjp, 24-02-2017 15:16 #51
Een vraag,

Ik loop in de ziektewet van het UWV en ontvang een ZW uitkering. Mijn vrouw ontvangt een aanrechtsubsidie van 130 euro. Sinds deze maand ontvangt ze van haar ex man pensioen van 138 euro p/m. Betekent dit dat ze haar aanrechtsubsidie kwijt gaat raken? Reactie infoteur, 27-02-2017
Beste Jjp,
Uw vrouw raakt de aanrechtsubsidie niet kwijt, maar deze zal bij een gering eigen inkomen lager zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Opadikkiedik, 23-02-2017 10:02 #50
Een vraagje,

ik ben 69 jaar mijn echtgenote wordt 65 in mei 2017 stopt de heffingskorting op het moment dat ze 65 wordt? maar ze krijgt dan nog geen AOW dat gaat pas in mei 2018 in. ze krijgt nu al geen heffing korting meer per maand uitgekeerd (kreeg 260 euro in januari voor 2017) Reactie infoteur, 24-02-2017
Beste Opadikkiedik,
Als uw echtgenote in 2017 geen eigen inkomen heeft, geldt de aanrechtsubsidie voor heel 2017.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dicky, 21-02-2017 19:11 #49
Per 1 februari jl heb ik geen inkomsten meer. Mijn man heeft wel een inkomen. Wij ontvangen maandelijks een voorlopige teruggave inkomstenbelasting. In maart as doen wij weer onze inkomstenbelasting 2016. Ik wil dus graag aanrechtsubsidie aanvragen per 1 febr. 2017. Is dit mogelijk en hoe moet ik dat doen? Reactie infoteur, 22-02-2017
Beste Dicky,
Voor belastingjaar 2017 kunt u de aanrechtsubsidie aanvragen via de voorlopige aanslag inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lilian, 17-02-2017 10:30 #48
Mijn geboortejaar is 1962 en ik heb geen betaald werk. Mijn vriend heeft een jaarsalaris van 32.000 bruto. Kom ik voor deze regeling in aanmerking? Is het ook mogelijk om deze subsidie met terugwerkende kracht van voorgaande jaren aan te vragen? Reactie infoteur, 19-02-2017
Beste Lilian,
U kunt voor de aanrechtsubsidie in aanmerking komen en deze kan maximaal voor vijf jaren terug worden aangevraagd:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dirk van der Velde, 16-02-2017 18:00 #47
Ik heb zelf een inkomen van goed 25.000, is het verstandig om nog om de aanrechtsubsidie te vragen voor mijn vrouw, of is het beter om zelf alle belasting terug te vragen? Reactie infoteur, 19-02-2017
Beste Dirk van der Velde,
De aanrechtsubsidie kunt u krijgen bij een gezamenlijke belastingaangifte inkomstenbelasting, anders niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dekkers, 16-02-2017 11:58 #46
Nooit gehoord van deze regeling. Is het ook mogelijk de aanrechtsubsidie van voorgaande jaren met terugwerkende kracht te ontvangen? Reactie infoteur, 16-02-2017
Beste Dekers,
U kunt de aanrechtsubsidie maximaal tot vijf jaren terug terugvragen bij de Belastingdienst:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Owlface, 12-02-2017 17:27 #45
Ik (geb. 1956) heb sinds mijn WW per 1 mei 2016 is afgelopen, geen inkomen meer. Mijn vrouw ontvangt AOW, maar is geboren in 1950, dus we krijgen geen partnertoeslag. Klopt het dat ik m.i.v. 1 januari 2017 recht heb op een Aanrechtsubsidie?
En wordt mijn AOW-premie daar op ingehouden, zodat mijn eigen AOW-opbouw ongestoord doorgaat? Reactie infoteur, 13-02-2017
Beste Owlface,
U hebt recht op de aanrechtsubsidie en wellicht een bijstandsuitkering. Uw AOW-opbouw gaat door zolang u in Nederland woont.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. E., 08-02-2017 13:20 #44
Hallo,
Ik heb geen werk, mijn partner is afgekeurd en heeft dus een uitkering, ik heb dus recht op deze subsidie maar hoeveel moet mijn partner dan in 1 jaar verdienen om het te kunnen verzilveren?
Mvg Reactie infoteur, 09-02-2017
Beste M.E.,
De belasting die uw partner per jaar betaalt moet dan minimaal gelijk zijn aan uw aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Parbatie, 07-02-2017 21:39 #43
Waar moet ik de aanrechtsubsidie aanvragen? Reactie infoteur, 09-02-2017
Beste Parbatie,
De aanvraag voor de aanrechtsubsidie loopt via de Belastingdienst (aangifte inkomstenbelasting).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roel, 05-02-2017 13:20 #42
Hallo,
mijn vrouw heeft geen inkomen en krijgt dus de aanrechtsubsidie. Als inkomen heb ik AOW, Pensioen en een lijfrente-uitkering. Kan ik nu evengoed ook nog bij bv het pensioen loonheffingskorting laten toepassen? Reactie infoteur, 07-02-2017
Hallo Roel,
Als bij de AOW de loonheffingskortingen worden toegepast, kunt u dit beter niet ook doen bij uw pensioen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Parbatie, 03-02-2017 21:55 #41
Ik heb in 2011 zelf ontslag genomen. Ben geboren in 1955. Mijn man heeft een goed salaris. Heeft een BV. Zelf heb ik geen inkomen. Kom ik in aanmerking voor aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 06-02-2017
Beste Parbatie,
Als u geen tot weinig inkomen heeft en uw man een goed salaris, dan hebt u recht op de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Li, 25-01-2017 19:41 #40
Is er een vaste datum dat het gestort wordt?

Mvg Li Reactie infoteur, 26-01-2017
Beste Li,
Als u de aanrechtsubsidie maandelijks krijgt uitbetaald, zal dat ongeveer medio van de maand zijn. In februari 2017 bijvoorbeeld is dit op 15 februari.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

E,m Weitering-Hofman, 25-01-2017 14:47 #39
Hoe en waar kan ik aanrechtsubsidie aanvragen? Reactie infoteur, 25-01-2017
Beste E.M Weitering-Hofman,
De aanrechtsubsidie vraagt u in 2017 aan via een gezamenlijke belastingaangifte inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. Groen, 23-01-2017 19:56 #38
Hoeveel mag ik per jaar bijverdienen zonder gekort te worden op de aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 24-01-2017
Beste G. Groen,
Als bij uw bijverdiensten rekening wordt gehouden met de algemene heffingskorting, gaat dit in de meeste gevallen voor een deel ten koste van uw aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anja Kivits, 22-01-2017 14:34 #37
Hallo.

Mijn vraag is, ik krijg tot eind augustus WW uitkering wanneer kan ik dan het beste aanrechtsubsidie aanvragen?

M.V.G.Anja Reactie infoteur, 23-01-2017
Beste Anja Kivits,
Dat hangt van uw leeftijd af en van hoeveel algemene heffingskorting al is gegeven op de WW-uitkering. Het kan namelijk zo zijn dat er geen fiscale ruimte meer is voor de een verstrekking van de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

S. Schreur, 20-01-2017 15:25 #36
Ik ben met pre pensioen, geb. jaar 1951, mijn vrouw is van 1957, en heeft geen werk meer. Komen wij in aanmerking voor aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 22-01-2017
Beste S. Schreur,
Als u per saldo belasting betaalt en uw vrouw geen inkomen heeft, komt uw vrouw in 2017 in aanmerking voor de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ineke, 17-01-2017 17:54 #35
Goedendag,
Ik ontvang omdat ik niet meer werk, en mijn man wel, "aanrechtsubsidie". Ik heb wel gewerkt en ik ontvang sinds kort ouderdomspensioen en overbruggingspensioen.

Ik heb aangegeven dat de uitkeringsinstantie rekening houdt met de loonheffingskorting. Nu is mijn vraag: heb ik nu ook nog recht op de "aanrechtsubsidie"? Reactie infoteur, 19-01-2017
Beste Ineke,
Het hangt van de hoogte uw extra inkomen af of en op hoeveel aanrechtsubsidie u in 2017 nog recht hebt. U krijgt minder aanrechtsubsidie dan in het geval dat u geen eigen inkomen hebt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bron, 16-01-2017 13:32 #34
Goede middag
Ik ben van 1961 mijn man heeft een goede vaste baan.ik zit nog in de ww tot 20 mei.
Kan ik nu al een aanvraag doen voor deze subsidie. Anders heb ik geen inkomsten na 20 mei.
Vriendelijke groet mevr bron Reactie infoteur, 17-01-2017
Beste Bron,
Dat hangt er van af hoeveel u dan aan ww inkomen hebt ontvangen in 2017. Dat zou dus berekend moeten worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paula, 12-01-2017 18:11 #33
Hallo mijn vraag is of ik recht heb op aanrechtsubsidie. Mijn man is sinds okt met pensioen en ik heb een baantje voor 12 uur per week. Ik ben van 1958. Reactie infoteur, 14-01-2017
Hallo Paula,
Of en op hoeveel aanrechtsubsidie u in 2017 recht hebt, hangt ook af van de hoogte van uw inkomen. Wat u meer krijgt aan algemene heffingskorting op uw loon, gaat af van uw aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Trudie, 09-01-2017 03:46 #32
Ik ben geboren in 1961. Mijn man heeft een goed inkomen. Nu kan ik 2 dagen, totaal 9uur per week op het kindje van mijn buurvrouw passen. Daar kan ik 90 euro mee verdienen. Op jaarbasis zal dat op zo'n 4250 € neerkomen. Maar wat gebeurt er dan met mijn aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 11-01-2017
Beste Trudie,
Uw aanrechtsubsidie kan in 2017 in stand blijven, maar dan hebt u niet ook nog eens recht op de volledige algemene heffingskorting. De €4.250 bruto is dan na belasting ongeveer 2.700 euro netto.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mg, 06-01-2017 14:45 #31
Ik heb pech. Ben geboren in 1963, ben chronisch ziek. Geen werk, geen uitkering, niets. Ik heb nergens recht op. Het enigste wat ik krijg is "aanrechtsubisidie". En dat wordt mij zelfs ontnomen. Mijn man is alleenverdiener, dus wij gaan fors achteruit. Reactie infoteur, 08-01-2017
Beste Mg,
Als uw man alleenverdiener is, kunt u nog altijd recht hebben op deze aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rinia, 05-01-2017 19:17 #30
Mijn man zit al bijna 3 jaar werkloos thuis, ik werk 20 uur per week. Komen wij in aanmerking voor de aanrechtsubsidie minstverdienende partner voor 2017? Mijn man wordt in maart 60 jaar. Reactie infoteur, 08-01-2017
Beste Rinia,
Uw man heeft recht op de aanrechtsubsidie als uw inkomen hoog genoeg is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. van Nierop, 04-01-2017 10:20 #29
Geachte meneer mevrouw. Ik ben 31 aug 65 jaar geworden en krijg per 31 mei aow.
Ik krijg een partner pensioen van mijn ex man van €2425.00 per jaar.
Mijn partner heeft een bruto inkomen van €24000 per jaar
Heb ik nu nog nog tot aan mijn aow recht op teruggave maandelijks van de belasting dienst? Bij voorbaat dank voor u antwoord. Reactie infoteur, 05-01-2017
Geachte A. van Nierop,
U hebt recht op de maandelijkse teruggave, maar zodra u uw AOW ontvangt kunt u die het beste stoppen omdat de SVB met de algemene heffingskorting rekening houdt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

W. D. van der Valk, 01-01-2017 17:41 #28
Ik ga in april met pensioen. Mijn partner heeft voor het hele jaar de aanrechtsubsidie. Moet ik dit stopzetten of kan dit door gaan? Zij is 3 jaar jonger en mijn inkomen wordt het komend jaar later! Reactie infoteur, 03-01-2017
Beste W. D. van der Valk,
Als uw inkomen hoog genoeg blijft om de aanrechtsubsidie te betalen, blijft uw partner die ook ontvangen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Hermes, 29-12-2016 00:31 #27
Mag ik betaald vrijwilligerswerk doen zonder dat mijn "aanrecht subsidie" wordt gekort?. Wat dan het maximale wat ik mag verdienen? Reactie infoteur, 29-12-2016
Beste A. Hermes,
Vrijwilligerswerk is tot een bedrag van 1500 euro per jaar belastingvrij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Riet, 24-12-2016 17:52 #26
Mijn man wil eerder met pensioen en ontvangt dan nog geen aow dus alleen pensioen, heb ik dan nog recht op aanrechtsubsidie? Reactie infoteur, 27-12-2016
Beste Riet,
Dat hangt helemaal van de hoogte van zijn jaarinkomen af. Als dat inkomen hoog genoeg is, kan uw aanrechtsubsidie gewoon worden uitbetaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

F. Weenink, 21-12-2016 15:53 #25
Vraag: Is aanrechtsubsidie afhankelijk van inkomen partner. Zo ja, Wat is het minimum inkomen van partner.?
mvg. f.weenink Reactie infoteur, 22-12-2016
Beste F. Weenink,
Rekening houdend met de aftrekposten moet de belasting die door de partner betaald wordt hoog genoeg zijn om ook de aanrechtsubsidie te kunnen verrekenen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Trees Driessen-Custers, 20-12-2016 16:56 #24
De wettelijke WW-uitkering van het UWV is vervallen met ingang van december 2016.
Mijn echtgenoot werkt nog. Kom ik in aanmerking voor een aanrechtsubsidie?
Ik ben in ieder geval geboren voor 1963.

Trees Reactie infoteur, 21-12-2016
Beste Trees Driessen-Custers,
Zeer waarschijnlijk hebt u recht op de aanrechtsubsidie, maar hoeveel dat is in uw geval, is ook afhankelijk van het inkomen van uw echtgenoot.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Monique, 17-12-2016 01:22 #23
Hallo,
Sinds 2011 werk ik niet ivm komst van tweeling snel na de eerste. Ik had een goed inkomen en mijn partner heeft inmiddels een goedlopend bedrijf. Nu ga ik 8 u per week werken a 11,35 bruto p/u (zal uiteindelijk netto zijn Heb ik begrepen tot eur 20000 per jaar). Kom ik nog in aanmerking voor de aanrechtsubsidie / algemene heffingskorting? Zo ja, tot welk bedrag mag ik dan bijverdienen? Of ga ik er dan Uiteindelijk weinig op vooruit? Graag uw reactie cq advies.
Mvg,
monique Reactie infoteur, 19-12-2016
Hallo Monique,
Over bijverdiensten betaalt u belasting maar u krijgt er ook de algemene heffingskorting voor terug. Bijverdienen is daarom altijd voordelig, ook al gaat hiervan een deel ten koste van de aanrechtsubsidie. De hoogte van de aanrechtsubsidie is overigens ook afhankelijk van uw leeftijd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rehamin, 15-12-2016 20:39 #22
Hallo
Ik heb met ingang van 1 mei ontslag genomen. Ik heb nog wel een wao uitkering met een invaliditeitspensioen. Dit is rond de 800 netto pmnd. Mijn partner werkt in ploegen en werkt volledig. Hebben wij dan recht op het aanrechtgeld?
Grt Rehamin Reactie infoteur, 17-12-2016
Hallo Rehamin,
Dat hangt ervan af hoeveel algemene heffingskorting u in het jaar al op uw eigen inkomen gehad hebt. U kunt het beter niet dubbelop ontvangen, want dan riskeert u dat u belasting moet bijbetalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Smit, 12-12-2016 13:08 #21
Goedendag.
Ik heb een bijstandsuitkering en mijn partner een wia uitkering. We zitten op een minimaal bedrag om van te leven. Kom ik of mijn partner in aanmerking voor een aanrechtsuitkering? Reactie infoteur, 13-12-2016
Goedendag Smit,
Bij u wordt de algemene heffingskorting al verrekend met het bedrag aan bijstand, bij uw partner met de WIA uitkering. Waarschijnlijk is er dan geen ruimte meer voor de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

F. J. Oldenhuis, 06-12-2016 14:17 #20
Geachte hr./mevr.,

Mijn vrouw had tot op heden altijd recht op de algemene heffingskorting. Nu wordt zij 19 februari 65 jaar, maar ze krijgt in nov 2017 pas haar aow. Loopt de algemene heffingskorting nu door tot zij haar aow krijgt?

Met vriendelijke groet
Frits Oldenhuis Reactie infoteur, 07-12-2016
Geachte F. J. Oldenhuis,
Haar algemene heffingskorting loopt door totdat ze haar eigen inkomen (AOW) heeft, terwijl uw inkomen hoog genoeg is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cc Heen, 01-12-2016 21:48 #19
Sorry, ik bedoelde de aanrechtsubsidie. Kan ik dat nu al aanvragen of pas in 2017?
Met vriendelijke groet
CC Heen Reactie infoteur, 02-12-2016
Beste Cc Heen,
De aanrechtsubsidie kunt u op elk moment aanvragen als u daarop recht hebt. De verwerking van uw aanvraag kan wel een paar weken duren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John Senden, 26-11-2016 12:58 #18
Hallo. Ik werk als grensarbeider in België. Heeft mijn echtgenoot nu nog rechtop dat aanrechtgeld? Reactie infoteur, 28-11-2016
Beste John Senden,
Bent u in Nederland belastingplichtig, dan kan uw echtgenote een beroep doen op de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cc Heen, 21-11-2016 20:38 #17
Ik heb op 20 December geen uitkering. Hoe kan ik dat aanvragen?
Hoor het graag Reactie infoteur, 22-11-2016
Beste Cc Heen,
Welke uitkering bedoelt u?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maria, 09-11-2016 17:45 #16
Hallo
Wanneer heb ik recht op aanrechtsubsidie.En hoeveel geld mag ik dan nog bijverdienen. Ik heb al eerder wat gevraagd, maar het antwoord is mij nog wat onduidelijk. Reactie infoteur, 10-11-2016
Hallo Maria,
Als u een fiscale partner hebt en zelf relatief weinig inkomen, dan hebt u in de meeste gevallen recht op de aanrechtsubsidie. Dit gaat niet op als uw partner zelf te weinig verdient of als u te veel eigen inkomen hebt. Dit zal van geval tot geval bekeken moeten worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jo Hoeben, 09-11-2016 15:39 #15
Het volgende,

Ik ben alleenverdiener en woon in Nederland en werk in Duitsland voor een Duitse opdrachtgever. Ik betaal dus belasting in Duitsland. Eerder moest ik, bij het werken in Duitsland, de Algemene Heffingskorting voor mijn vrouw stopzetten. Nu is er sinds 2016 een verdrag tussen Duitsland en Nederland die het mogelijk maakt vb. rente over mijn hypotheek te verrekenen. Dit middels een compensatieregeling. Is in dit verdrag nu ook geregeld dat mijn echtgenoot de algemene heffingskorting kan blijven ontvangen of moet ik deze voor 2017 wederom stopzetten? Reactie infoteur, 10-11-2016
Beste Jo Hoeben,
Als u in loondienst voor een in Duitsland gevestigde werkgever werkt, is inderdaad via de compensatieregeling een teruggave mogelijk via de Nederlandse Belastingdienst van het deel dat u in Duitsland meer betaalt dan dat u in Nederland onder gelijke omstandigheden zou moeten betalen. De Belastingdienst is daar niet duidelijk over, maar als u een fiscale partner hebt in Nederland, zou de aanrechtsubsidie ook voor uw partner moeten gelden (daarop zou u normaliter, bij een volledig inkomen in Nederland, ook recht gehad hebben).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

E. van Baal, 03-11-2016 14:18 #14
Ik heb de volgende vragen:
Mijn vrouw krijgt elk jaar de zogenaamde aanrechtsubsidie (het maximum). Nu wordt zij in mei 2017 65 jaar en ontvangt dan een pensioen van 182 Euro bruto per maand. Pas in mei 2018 krijgt zij AOW. Voor zover ik het kan beoordelen wordt zij in dit jaar gezien als een normale belastingplichtige en niet als AOW-gerechtigde en zal zij dus onder het gewone schijventarief vallen en in dit jaar nog AOW-premie betalen.Wat is nu de invloed van het pensioen op de aanrechtsubsidie? Ik heb de belastingdienst gebeld en zij zeggen dat de belasting er gewoon van uitgaat dat zij in 2017 AOW-er is en niet pas in mei 2018. Ik vraag mij echter af of dat de belastingdienst zich vergist. Reactie infoteur, 05-11-2016
Beste E. van Baal,
Uw echtgenote zit in het gewone schijventarief met betaling van AOW-premie totdat ze recht heeft op AOW. Een klein pensioen zal, als daarbij rekening wordt gehouden met de heffingskortingen, per saldo haar aanrechtsubsidie verlagen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fj, 02-11-2016 11:38 #13
Mijn WW uitkering is afgelopen en kom niet in aanmerking voor bijstand. Mijn echtgenote is 3 jaar zelfstandige. Ze verdient plusminus 20000 bruto per jaar. Komen wij voor deze subsidie in aanmerking? Reactie infoteur, 03-11-2016
Beste Fj,
U hebt er recht op, maar wellicht is dit bedrag al via de algemene heffingskorting uitgekeerd in de periode dat u uw uitkering ontving.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maria van Hal, 29-10-2016 11:30 #12
Ik krijg vanaf oktober een pensioen uitkering van 218,-- bruto per maand uitgekeerd. Ik werk nog een paar uur per week maar hoeveel mag ik er bij verdienen om toch in aanmerking te komen voor de aanrechtsubsidie?

Vriendelijke groet Maria van Hal Reactie infoteur, 01-11-2016
Beste Maria van Hal,
Dat hangt ervan af of u eerder in 2016 al inkomen had. Als dat niet zo is en bij uw pensioen wordt met de algemene heffingskorting rekening gehouden, dan krijgt u 120 euro te veel belasting terug. Als u bijverdient, loopt dit natuurlijk verder op.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 21-10-2016 14:41 #11
Goedemiddag,

als mijn man een inkomen heeft boven bijvoorbeeld 40.000 heb ik als thuiszittende moeder zonder een inkomen ook recht op de aanrechtsubsidie? Of is er een max wat verdiend mag worden? Reactie infoteur, 24-10-2016
Beste Anoniem,
U hebt recht op de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. Grandia, 25-07-2016 19:03 #10
Er wordt in dit artikel gesproken over inkomsten van meestverdienende partner, maar wordt hier ook aow plus een deel partnertoeslag en pensioenuitkeringen mee bedoeld? Ik orienteer mij om te stoppen met werken en wil weten wat mijn financiele rechten en plichten zijn. Mvg r.grandia Reactie infoteur, 26-07-2016
Beste R. Grandia,
Aow plus een deel partnertoeslag en pensioenuitkeringen worden inderdaad gerekend tot het relevante inkomen in box 1 van uw fiscale partner.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erik Megens, 04-07-2016 16:54 #9
Ik heb een algemene vraag over het afbouwen van de heffingskorting minstverdienende partner. Stel dat je als gehuwde man van na 1963 WIA (incl. Toeslagenwet) ontvangt. Die bruto-uitkering is op minimumniveau. De vrouw heeft geen eigen inkomen. Door het afbouwen van de heffingskorting minstverdienende partner daalt het netto-inkomen van de partners samen tot onder de bijstandsnorm voor gehuwden. Is voor dat gemis aanvullende bijstand mogelijk? Of is er een andere regeling die dit opvangt? Reactie infoteur, 05-07-2016
Beste Erik Megens,
Dan vraagt u bij het UWV voor een verhoogde aanvulling tot aan de bijstandsnorm.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mujde, 22-06-2016 14:15 #8
Beste Zeemeeuw,

Sinds 2007 heb ik een vast contract bij mijn werkgever. In 2012 ben ik met een voltijd opleiding begonnen waardoor ik mijn vaste dagen heb verminderd naar 8 uren per week.
Ik ben sinds maart jl. ivm mijn gezondheid in 100% afgekeurd door ARBOned. Dit betekent dat ik voor die ene dag per week betaald krijg. Nu mijn opleiding bijna is afgerond zal mijn studiefinanciering stopgezet worden (mijn fiscaal partner werkt wel, en heeft een inkomen van 1300 netto). Ik heb aanvraag gedaan bij de gemeente voor een bijstand, echter is deze afgewezen omdat de gemeente vindt dat onze totale inkomen voldoende moet zijn. Heeft u een advies voor mij, of kunt mij vertellen waar ik recht op heb?

Bij voorbaat dank, Reactie infoteur, 23-06-2016
Beste Mujde,
Het hangt er vanaf hoeveel u nog betaald krijgt. Om een idee te geven de bijstand voor gehuwden is maximaal €1.395,93 inclusief kinderbijslag. Als u extra hoge woonkosten of andere kosten hebt, kan een gemeente wel nog wat extra voor u doen (maar ze willen dat niet altijd).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maria, 22-05-2016 18:27 #7
Mijn vraag is, hoorde van deen vergoeding van mijn buurvrouw en heb dit nooit geweten. Ben geboren in 1959 en werk al niet meer sinds mijn 29ste jaar. Wel vele jaren intensief vrijwilligers werk gedaan. Mijn man werkt wel en heeft een goed salaris maar toch heb altijd het gevoel dat ik financieel van hem afhankelijk ben al al die jaren. Kom ik voor deze vergoeding in aanmerking en zo ja waar kan ik dit digitaal aanvragen? Vriendelijke groet, Maria Reactie infoteur, 23-05-2016
Beste Maria,
Als jullie gezamenlijk belastingaangifte doen, komt u in aanmerking voor deze aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Simone, 12-05-2016 13:25 #6
In 2014 heb ik ww ontvangen en intussen arbeidsongeschikt geworden.een tijdelijke zw uitkering ontvangen en is mijn ww per 1 mei gestopt.
nog steeds niet in staat om te werken (mislukte hernia operatie) en zit met handen in het haar.waarschijnlijk krijg ik geen zw meer.
mijn man verdient gemiddeld 2200 euro per maand.is er ergens iets waar ik recht op heb?
Waar moet of kan ik heen?Bij wie kan ik hulp ontvangen?
Ik zie Door de bomen het bos niet meer.
Bij welke instantie zou ik wat aan kunnen vragen? Reactie infoteur, 12-05-2016
Beste Simone,
Dat hangt ervan af. Als u door ziekte niet kunt werken, kan het zijn dat het UWV u nog uitbetaalt en anders kunt u bij uw gemeente een bijstandsuitkering aanvragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jerome, 14-04-2016 23:36 #5
Graag uw aandacht voor mijn volgende vraag.
Ik lees dat een van de voorwaarden aanrechtsubsidie 2017 is dat de fiscale partner voldoende inkomen heeft om zijn eigen heffingskorting te verzilveren maar ook de aanrechtsubsidie.
Bij welk bruto inkomen in 2017 van de fiscaal meest verdienende wordt voldaan aan deze voorwaarde?
Klopt het dat om in aanmerking te komen voor aanrechtsubsidie de meest verdiende minimaal 2233 euro loon belasting moet betalen om hetzelfde bedrag weer terug te zien bij de minst verdienende (0 euro) fiscale partner?
Bij voorbaat dank voor uw reactie
Vriendelijke groeten
Jerome Reactie infoteur, 15-04-2016
Beste Jerome,
De partner moet inderdaad netto minimaal 2233 euro belasting betalen om dit bedrag aan de minstverdienende partner te kunnen uitbetalen. Netto is na aftrek van de eigen heffingskortingen en een eventuele teruggave van belasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans van Baardewijk, 20-03-2016 16:03 #4
Goedendag, ik heb aow en voor mijn vrouw ontvang ik een partnertoeslag omdat ze verder geen inkomen ontvangt. Nu heb ik voor het eerst over een aanrechtsubsidie gehoord, vandaag. Ik ontvang sinds 2 augustus 2011 een aow uitkering en ben ook sinds die tijd op een laag inkomen. Is deze aanrechtsubsidie interessant voor ons om te claimen? Graag hoor ik hier over en wat te doen in het geval dat we hier recht op hebben.
Hoogachtend,
J.van Baardewijk
V.S.M. van Baardewijk-Lambert Reactie infoteur, 21-03-2016
Beste Hans van Baardewijk,
U hebt er recht op als u per saldo over uw inkomen belasting betaalt. De aanrechtsubsidie wordt niet gezien als inkomen. De uitbetaling kan niet hoger zijn dan uw bedrag aan betaalde belasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jantje, 15-01-2016 10:50 #3
Hallo ik heb aow en een klein pensioentje ik krijg ook parnertoeslag ik ben van 1949.
Mijn vrouw word 65 in nov 2016 mijn vraag is beur ik mijn partnertoeslag tot zij aow krijgt dat is dus 9maanden later.
En wat gebeurt er met de heffings aanrecht toeslag behoudt zij die ook tot zij aow krijgt?
En daarna wat gebeurt er dan met de heffingsaanrechttoeslag voor haar?
Zij heeft verder geen inkomen of een pensioen beurt dus dan alleen aow
Graag uw reactie hierop
Mvg Reactie infoteur, 16-01-2016
Beste Jantje,
Ja u krijgt de AOW-toeslag totdat uw vrouw zelf recht heeft op AOW. Als zij AOW ontvangt, wordt de aanrechtsubsidie als verrekend met de bruto AOW. Ze krijgt het dus niet twee keer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jouke, 06-01-2016 12:49 #2
Mijn partner/vrouw is 65 jaar geworden per 1 november 2015 en is gestopt met werken op deze datum. Zij heeft nu geen inkomen meer na deze datum tot haar AOW in gaat op 1 mei 2016 en wordt uitbetaald eind mei. Heeft ze de maanden voor de ingang van haar AOW nu nog wel recht op de algemene heffingskorting (aanrecht toeslag)? Reactie infoteur, 07-01-2016
Beste Jouke,
U vrouw houdt het recht op de aanrecht toeslag als ze weinig of geen eigen inkomen heeft. Uw inkomen moet wel hoog genoeg zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tjerk Medemblik, 16-12-2015 20:39 #1
Een vraag:
Ik ben de kostwinner en mijn vrouw is geboren op 11-1-1957. Als ik kom te overlijden heeft zij dan nog recht op de maximale 'aanrechtsubsidie'?

ik wacht met belangstelling uw reactie af.
met vriendelijke groet,
Tjerk Medemblik Reactie infoteur, 17-12-2015
Beste Tjerk Medemblik,
Nog wel in het jaar van overlijden, maar niet daarna:

http://financieel.infonu.nl/belasting/109043-wanneer-eindigt-een-fiscaal-partnerschap.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2017
Reacties: 170
Schrijf mee!