InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Aanrechtsubsidie 2019 minstverdienende partner

Aanrechtsubsidie 2019 minstverdienende partner

Aanrechtsubsidie 2019 minstverdienende partner De aanrechtsubsidie 2019 is het recht op de algemene heffingskorting voor de minstverdienende partner. Ook wie weinig of geen inkomen heeft, kan recht hebben op deze belastingteruggave van de Belastingdienst en deze aanvragen. Bent u de minstverdienende partner, de niet werkende partner of hebt u een laag inkomen, dan kunt u een beroep doen op deze heffingskorting. Hoeveel u aan heffingskorting krijgt, is afhankelijk van uw leeftijd en hoeveel loonbelasting en inkomstenbelasting uw partner betaalt. Voldoet u aan de voorwaarden, laat dan deze meevaller niet liggen bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting. Het is wel jammer dat het bedrag dat ermee gemoeid is al jaren wordt afgebouwd en daardoor in 2019 in veel gevallen lager is dan in 2018. Andere benamingen in de media voor de aanrechtsubsidie zijn aanrechtgeld, partnerkorting of aanrechttoeslag.

De aanrechtsubsidie 2019 uitgelegd

Recht op de aanrechtsubsidie 2019

In beginsel heeft iedereen recht op de algemene heffingskorting, een bedrag dat de Belastingdienst in mindering brengt op de belasting die u moet betalen. Stel u zou zonder algemene heffingskorting 20.000 euro aan belasting moeten betalen en stel de heffingskorting waarop u recht hebt bedraagt 2.200 euro, dan betaalt u per saldo nog 17.800 euro aan inkomstenbelasting. Een mooie meevaller voor wie een baan heeft. Maar als u weinig of geen inkomen hebt, lijkt deze vlieger niet op te gaan. Immers dan betaalt u ook weinig tot geen belasting, terwijl u in Nederland ook niet meer belasting kunt terugkrijgen dan u betaald hebt. Gelukkig is ook hier een oplossing voor, tenminste als u een partner hebt.

De overdraagbare algemene heffingskorting 2019

Stel in uw huishouden is er één persoon kostwinner en stel uw eigen inkomen is nul, ook dan kan de algemene heffingskorting worden uitbetaald, alleen heet deze heffingskorting dan aanrechtsubsidie, aanrechtgeld, partnerkorting of aanrechttoeslag. Daarbij speelt dat een groot deel van de politiek van mening is dat iedereen voor zijn eigen inkomen zou moeten zorgen en daarvoor niet afhankelijk zou moeten zijn van een partner. Deze stellingname heeft er toe geleid dat de aanrechtsubsidie minstverdienende partner elk jaar verder wordt afgebouwd voor de personen die geboren zijn na 31 december 1962.

Voorwaarden uitbetaling aanrechtsubsidie minstverdienende partner

Om de aanrechtsubsidie te kunnen krijgen gelden een paar voorwaarden:
  • U hebt tenminste zes maanden dezelfde fiscale partner. U hoeft niet getrouwd te zijn.
  • De minstverdienende partner is minimaal 21 jaar oud.
  • De minstverdienende partner heeft weinig of geen inkomen, waardoor de algemene heffingskorting niet (volledig) via het eigen inkomen kan worden uitbetaald.
  • De fiscale partner heeft voldoende inkomen en betaalt voldoende belasting om niet alleen zijn eigen heffingskortingen te verzilveren maar ook de aanrechtsubsidie van de partner.

Op welk bedrag hebt u recht?

Op welk bedrag u recht hebt, moet van geval tot geval worden berekend. Zo is het bedrag van de subsidie een stuk lager voor personen die na 1962 zijn geboren. Verder kan de minstverdienende ook een eigen inkomen hebben en is natuurlijk van belang hoeveel belasting de partner betaalt. Een extra baan, de eerste AOW ontvangen, het zijn allemaal factoren die van invloed zijn op wat de Belastingdienst u kan uitbetalen. Wel zijn de maximale bedragen aan te geven (cijfers Prinsjesdag 2018):

Hoogte algemene heffingskorting minstverdienende partner in 2017, 2018 en 2019, maximale bedragen:

uw geboortedatum201720182019
vóór 1963 2.254 2.265 2.477
na 31 december 1962 902 755 661

Berekening hoogte aanrechtsubsidie

U hebt in uw leeftijdsklasse recht op de maximale uitbetaling als u geen eigen inkomen hebt en uw partner voldoende inkomen heeft om de uitbetaling mogelijk te maken. Er zijn ook situaties denkbaar dat de minstverdienende wel een beperkt eigen inkomen heeft. In die gevallen is het extra opletten. In die gevallen immers zal een deel van de algemene heffingskorting wel via het eigen inkomen kunnen worden verrekend, waardoor er minder aan aanrechtsubsidie overblijft. Extra eigen inkomen voor de minstverdienende betekent dan een verlies aan aanrechtsubsidie, hoeveel die lager wordt is afhankelijk van de eigen verdiensten. Er zijn huishoudens waarin dit een belemmering is om een eigen inkomen te verwerven, voor de politiek is dit juist een reden om de bedragen verder af te bouwen.

Komt u elk jaar in aanmerking voor de aanrechtsubsidie?

Als de omstandigheden veranderen, kan het best zo zijn dat u in een bepaald jaar geen recht hebt op de subsidie, maar het volgende jaar wel. Verdient elk in 2019 meer inkomen dan in 2018, dan kan dat een verlaging van de subsidie betekenen, maar andersom kan ook waar zijn. Stel u stopt in 2019 met werken en uw partner niet, dan kan er juist meer ruimte ontstaan om de heffingskorting uit te betalen. Of als u minder aftrekposten hebt in 2018 dan in 2019, dan kan dat net het zetje zijn dat uw partner wel genoeg belasting betaald en daardoor de aanrechtsubsidie kan worden uitgekeerd. Een goed voorbeeld is de hypotheekrenteaftrek. Veel mensen sluiten hun hypotheek over tegen een lagere hypotheekrente. Hierdoor is er weliswaar minder hypotheekrenteaftrek, wordt er meer inkomstenbelasting betaald en wordt zo wellicht wel een volledige uitbetaling van de aanrechtsubsidie mogelijk. Zo is het elke keer weer plussen en minnen om te zien op welk bedrag u recht hebt.

Doe gezamenlijk belastingaangifte inkomstenbelasting

In de praktijk laten sommige huishoudens geld liggen door geen of niet gezamenlijk belastingaangifte inkomstenbelasting te doen. In een huishouden met slecht één kostwinner en een niet werkende partner is dat extra jammer, omdat het dan om forse bedragen kan gaan, zeker wanneer u recht hebt op het volle pond. U kunt de aanrechtsubsidie ook maandelijks laten uitbetalen (elke maand een twaalfde deel) door de voorlopige aanslag inkomstenbelasting op tijd in te vullen. Gaat u gedurende het jaar wel een inkomen verdienen of meer inkomen dan u dacht, dan kunt u de voorlopige teruggaaf stopzetten. In die gevallen kan het natuurlijk ook gebeuren dat u wellicht een deel zult moeten terugbetalen. Het veiligste is dan ook de belastingaangifte inkomstenbelasting 2020 na afloop van 2019, want dan is volstrekt duidelijk wie wat heeft verdiend en wat de bedragen zijn waarop u recht hebt. Laat u zich bij uw aanvraag eventueel verder over de mogelijkheden adviseren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aanrechtsubsidie 2013 aanvragen, minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2013 aanvragen, minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie 2013 is hetzelfde als de algemene heffingskorting voor de minst verdienende partner 2013. Deze korti…
Aanrechtsubsidie 2014 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2014 minstverdienende partnerIn 2014 hebt u als minst verdienende partner recht op de aanrechtsubsidie 2014, algemene heffingskorting, maar de algeme…
Aanrechtsubsidie 2016 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2016 minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie 2016 is een andere naam voor de algemene heffingskorting minst verdienende partner 2016. Deze aanrec…
Aanrechtsubsidie 2017 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2017 minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie 2017 is een heffingskorting voor de inkomstenbelasting voor iemand met geen of een laag eigen inkome…
Aanrechtsubsidie 2015 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2015 minstverdienende partnerHoe hoog is de aanrechtsubsidie 2015, ook wel algemene heffingskorting minst verdienende partner 2015 genoemd. Op welke…

Reageer op het artikel "Aanrechtsubsidie 2019 minstverdienende partner"

Reacties

Annita, 16-05-2019 15:58 #20
Per 7 juni a.s. stopt mijn ww-uitkering en heb ik geen inkomsten meer. Dan kom ik neem ik aan in aanmerking voor aanrechtsubsidie. Ik ben geboren in 1959. Is het mogelijk om de subsidie in maandelijkse termijnen te verrekenen met vooraftrek? En per wanneer zou dat dan kunnen ingaan? Reactie infoteur, 17-05-2019
Beste Annita,
Via de voorlopige aanslag inkomstenbelasting kan de aanrechtsubsidie per maand worden uitgekeerd. Het is wel zo dat u tot 7 juni 2019 een eigen inkomen hebt en dus ook recht hebt op uw eigen heffingskortingen. Berekend moet worden hoeveel er dan nog over als aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hanny, 16-05-2019 12:10 #19
Ik krijg vanaf 14 mei mijn eerste a.o.w. Normaal krijg ik 208 euro per maand aanrechtbelasting. Krijg nu een halve maand a.o.w. maar heb deze maand geen halve maand aanrechtbelasting gekregen. Klopt dat? Reactie infoteur, 17-05-2019
Beste Hanny,
Als u een eigen inkomen hebt, worden hiermee uw eigen heffingskortingen verrekend en vervalt waarschijnlijk de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Han, 07-05-2019 19:43 #18
Beste infoteur, ik ben januari 67 jaar, mijn vrouw heeft geen inkomen, mijn bruto jaar inkomen is 22000 euro bruto, aow en pensioen bij elkaar, krijg mijn vrouw dan nog deze heffingskorting van 2484 euro uitbetaalt of betaal ik daar te weinig belasting over in 2019, zij heeft verder geen inkomsten. met vr groet. Reactie infoteur, 08-05-2019
Beste Han,
Na aftrek van de heffingskortingen waarop u recht hebt, blijft er grofweg 1.370 euro over voor de aanrechtsubsidie van uw vrouw.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

P. Joosten, 08-04-2019 20:07 #17
Krijgt mijn vrouw nog heffingskorting (aanrechtsubsidie), als ik met pensioen ben? Reactie infoteur, 09-04-2019
Beste P. Joosten,
Of de aanrechtsubsidie van uw vrouw nog volledig kan worden uitbetaald, hangt van de hoogte van uw inkomen af. Bij alleen een AOW zonder een aanvullend pensioen, zal dat moeilijker zijn omdat u zelf ook recht krijgt op de ouderenkorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tim, 15-03-2019 21:00 #16
Vergelijkbare situatie als Bastiaan. Ik dacht dat mijn partner ook recht had op teruggave, maar uit de reactie van Zeemeeuw begrijp ik nu hoe het zit. Dank daarvoor! Reactie infoteur, 18-03-2019
Graag gedaan.

Bastiaan, 11-03-2019 10:36 #15
Ik ben geboren in 1988. Mijn inkomen in 2018 was 28.616. Ik moet hierover 10.822 belasting betalen. Ik ontvang 1.869 algemene heffingskorting + 3.249 arbeidskorting = 5.118 totaal. Er was al 5.690 loonheffing ingehouden, dus dat is samen 10.808. Ik zou nog 14 moeten bijbetalen.

Mijn vrouw is geboren in 1994. Haar inkomen in 2018 was 3.375. Ze moet hierover 1.233 belasting betalen. Ze heeft recht op 2.265 algemene heffingskorting en 15 arbeidskorting = 2.280 totaal. Hiervan heeft ze dus maar 1.233 kunnen verrekenen. Er was al 927 loonheffing ingehouden. Dit bedrag krijgt ze volledig terug.

Ze heeft van de totale heffingskorting (2.280) dus maar 1.233 kunnen verrekenen. Dan blijft er nog 1047 te verrekenen korting over, maar door de afbouw is dit maximaal 755. Zou ze naast de loonheffing (927) die ze terugkrijgt niet ook nog recht hebben op uitbetaling van die 755? Hiervan staat niks op de aangifte vermeld. We zijn sinds 2017 getrouwd en hebben gezamenlijk aangifte gedaan. Zie ik iets over het hoofd of klopt mijn berekening niet of heeft ze daar recht op? Reactie infoteur, 27-03-2019
Beste Bastiaan,
Het overdraagbare deel van de algemene heffingskorting voor de minstverdienende partner is in 2018 inderdaad maximaal 755 euro, maar die vervalt omdat uw vrouw via haar eigen inkomen al meer dan dit bedrag aan eigen algemene heffingskorting ontvangt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vincent, 04-03-2019 17:12 #14
Wordt een vermogensverdeling ook aangemerkt als inkomen van mijn niet verdienende fiscale partner? Reactie infoteur, 06-03-2019
Beste Vincent,
Bij meer vermogen dan de vrijstelling wordt er een forfaitair inkomen berekend dat onderdeel is van het verzamelinkomen. Over dit forfaitair inkomen betaalt u vermogensbelasting, geen inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ida, 02-03-2019 11:22 #13
Hallo

hoe kan ik dit aanvragen. Reactie infoteur, 04-03-2019
Hallo Ida,
Hiervoor moet u gezamenlijk belastingaangifte doen, voor 2019 kan dat al met een voorlopige aanslag inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. J. Hilberink, 29-01-2019 14:44 #12
Goede middag,

Is het ook nog mogelijk de heffingskortingen / aanrechtsubsidie voor mijn vrouw over de voorgaande jaren met terugwerkende kracht alsnog aan te vragen of te verrekenen met de inkomstenbelasting 2018?
Zo ja, tot hoe ver terug kan dit en hoe doet zij dit?

Wij zien uw reactie met belangstelling tegemoet.

m.vr.gr.
H.J. Hilberink Reactie infoteur, 30-01-2019
Goedendag H.J. Hilberink,
Verrekenen van een eerdere belasting zal voor de inkomstenbelasting niet gaan, wel kunt u de Belastingdienst vragen om de omissie alsnog te corrigeren:

https://financieel.infonu.nl/belasting/32141-belastingdienst-herstel-zo-fout-in-je-belastingaangifte.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paul, 14-01-2019 17:00 #11
Goedemiddag,
kunt u mij aangeven of dat box 3 ook in deze ook wordt meegenomen of betreft het alleen box 1? M.a.w. mocht het eigen vermogen boven de vrijstellingsgrens voor de vermogensrendementsheffing komen, vergroot dat dan ook de ruimte waarbinnen een aanrechtbelasting van toepassing kan zijn? Wij zijn beiden van voor 1963. Er is sprake van 1 inkomen waarbij de te betalen belasting voor box 1 netto onder de 2.477,= zit. Maar met box 1 + box 3 komen wij boven de 2.477,=, althans zolang de regering de mening is toegedaan dat met het nemen van onverantwoorde risico's, bijvoorbeeld door te gaan beleggen, het te halen fictieve rendement op het eigen vermogen wel 4% kan zijn. (voor uw informatie, het huidige rendement op spaargelden is 0,1 % i.p.v. de gestelde 4,0 %, waardoor wij 1,1 % (= 30% over 4% - 0,1%) jaarlijks worden bestolen van geld waarover wij al meerdere keren IB betaald hebben en met zuinig leven hebben kunnen sparen.
met vriendelijke groet,
Paul. Reactie infoteur, 16-01-2019
Beste Paul,
De belasting over uw vermogen box 3 wordt meegeteld bij de berekening van de aanrechtsubsidie waarop uw partner recht heeft. De aanrechtsubsidie kan zo inderdaad hoger uitvallen dan zonder vermogen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frans van Veen, 21-12-2018 13:44 #10
Hi,
Ik ben per jan 2018 gepensioneerd. 38719,92 bruto pensioen + AOW per jaar aan inkomen.
Mijn vrouw is de minstverdienende.
Mijn vrouw en financieel partner stopt per 1-01-2019 met werken.
Ik krijg elk jaar een voorlopige teruggave.
Mijn vraag: Wordt tijdens de berekening van de voorlopige teruggave ook de aanrechtbelasting meegenomen?
Moeten wij het apart aanvragen?
De inkomsten van mijn vrouw zijn immers bij de belastingdienst bekend.
Als dat zo is dan kan ik mogelijk voor meerdere jaren aanrechtbelasting terugvragen, mijn vrouw is al jaren de minstverdienende met een jaarinkomen van 16563,-
met vriendelijke groet,
Frans van Veen Reactie infoteur, 25-12-2018
Hi Frans van Veen,
De aanrechtsubsidie wordt bij uw aanvraag meegenomen als jullie gezamenlijk belastingaangifte inkomstenbelasting doen. U kunt tot vijf jaar terug gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lubbe, 18-12-2018 21:32 #9
Hallo
Waar kan ik het aanrechtsubsidie 2019 aanvragen. Ik kan geen pagina vinden waar ik het kan aanvragen. Kunt u mij misschien dit vertellen.

Groetjes Reactie infoteur, 19-12-2018
Beste Lubbe,
De aanrechtsubsidie wordt aangevraagd door een voorlopige aanslag inkomstenbelasting in te vullen (de teruggaaf) of (straks) de belastingaangifte inkomstenbelasting:

https://financieel.infonu.nl/belasting/65057-voorlopige-aanslag-2019-inkomstenbelasting.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Yvon, 12-12-2018 15:34 #8
Beste infoteur.
Mijn man heeft in oktober aow en een bedrijfspensioen in totaal 24,340 in 2019.
Ik ben 6 jaar jonger en heeft. geen inkomen krijg ik dan nog wel m, n. volledige aanrecht subsidie
m.v.g. bep Reactie infoteur, 15-12-2018
Beste Yvon,
Met dit inkomen van uw man, hebt u recht op de volledige aanrechtsubsidie als er geen aftrekposten zijn (hypotheekrenteaftrek bijvoorbeeld).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

K. de Jong, 19-11-2018 10:14 #7
Hebben wij per 1 Jan 2019 ook recht op aanrecht subsidie inkomen per 1 Jan 2019 is 1350 per maand mijn vrouw heeft per 1 Jan 2019 geen inkomsten graag weten als wij hier recht ophebben. Reactie infoteur, 19-11-2018
Beste K. de Jong,
Jullie leeftijd is van belang om te weten hoeveel belasting u betaalt in 2019, maar het ziet er naar uit dat uw vrouw nog recht heeft op (een deel van) de aanrechtsubsidie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. B. Wams, 12-11-2018 09:33 #6
Leuk om te lezen, maar heeft voor mijn situatie geen enkele toegevoegde waarde. Ik woon samen met een partner. Hij is de hoofdkostwinner. Mijn partner werkt via de WSW, en dat is al geen vetpot. Maar ik krijg niets. Ja, zorgtoeslag, maar meer niet. Wij hebben geen geregistreerd partnerschap. Wij wonen samen omdat we van elkaar houden. Wij gaan ook niet trouwen, o.i.d. Totaal onnodig. Dus dan is de leuke aanrechtsubsidie niet voor mij weggelegd, denk ik dan. Een baan vinden? Ja morgen! Ik ben 58 zit ook in de WSW. En verder heb ik geen inkomen. Dus jammer, maar helaas. Reactie infoteur, 12-11-2018
Beste J.B. Wams,
Bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arslan, 19-10-2018 18:10 #5
Goede avond

Hoe moet ik de aanrechtsubsidie aanvragen ik kan het nergens vinden op internet

Alvast bedankt

S. Arslan Reactie infoteur, 22-10-2018
Beste Arslan,
U kunt de aanrechtsubsidie 2018 aanvragen via de voorlopige aanslag inkomstenbelasting. Die voor 2019 is echter nog niet beschikbaar:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Harrie, 16-10-2018 10:45 #4
Beste infoteur ik krijg in 2019 mijn eerste aow plus mijn pensioen met elkaar 21000 euro bruto per jaar mijn vrouw is 3 jaar jonger én heeft geen inkomen, krijg zij dan nog aanrechtsubsidie, of draag ik te weinig belasting af over dat bedrag om dit te verzilveren. met vr groet. Reactie infoteur, 16-10-2018
Beste Harrie,
Als uw verzamelinkomen 21.000 euro bedraagt, betaalt u voldoende belasting om de aanrechtsubsidie uit te betalen. Als er ook nog aftrekposten zijn (ziektekosten, hypotheekrente), dan wordt die ruimte kleiner.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gonny Schuts, 26-09-2018 19:53 #3
Wanneer kan ik aanrecht subsidie aanvragen voor 2019? Reactie infoteur, 28-09-2018
Beste Gonny Schuts,
Waarschijnlijk wordt dat vanaf november 2018 mogelijk, anders pas vanaf begin december 2018.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Theo Hofman, 26-08-2018 16:19 #2
Geldt die overdracht ook wanneer je in het buitenland woont en Nederlands belastingplichtig bent omdat je een Nederlands bedrijfspensioen ontvangt en daarover belasting betaalt? Vrouw heeft geen inkomen en zal waarschijnlijk een klein Roemeens pensioen ontvangen in 2019. Wij gaan dus wonen in 2019 in Roemenië, dat is een zgn verdragsland. Reactie infoteur, 27-08-2018
Beste Theo Hofman,
Roemenië is een land binnen de EU. Vanaf 2019 bestaat voor wie in een ander EU-land woont een andere belastingtabel. U hebt dan recht op lagere heffingskortingen. Dat zal ook gelden voor de overdracht van heffingskortingen, maar het maximale bedrag zal dus lager zijn (alleen het belastingdeel, niet meer het premiedeel).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

P. van Gelder, 28-03-2018 12:48 #1
Geachte,
Ik ben doende een prognose te maken voor 2018.
Ik (1943) ontvang AOW en pensioen totaal 22162 bruto.Hierover 4220 IB in 2018. Af heffingskortingen (1109+1418). Saldo dan 1693. Loonheffing in 2018 is 2356. Terug te ontvangen 663.
Mijn echtgenote (1957) heeft een eenmanszaak. Verzamelinkomen 2018 is 5418 minus verrekenbaar verlies ad 3059 geeft een belastbaar inkomen van 2359. Belasting hierover is 862 te verrekenen met heffingskortingen (2265+1630).
Vraag: kan mijn saldo ad 1693 uitbetaald worden aan mijn partner? We doen gezamenlijk aangifte.
Alvast dank voor uw reactie, met vriendelijke groet, P. van Gelder Reactie infoteur, 29-03-2018
Beste P. van Gelder,
Een deel van de heffingskortingen kan worden overgedragen, maar het deel van de ouderenkorting is niet overdraagbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 20
Schrijf mee!