InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen van eigen bv of sparen via spaar-bv (boxhoppen)

Geld lenen van eigen bv of sparen via spaar-bv (boxhoppen)

Geld lenen van eigen bv of sparen via spaar-bv (boxhoppen) U hebt een bv en u wilt van uw bv geld lenen. Of u wilt in elk geval minder belasting betalen via boxhoppen. Kies dan bijvoorbeeld voor een spaar-bv of spaargeld bv in box 2. Al bij een vermogen van 125.000 levert een nieuwe spaargeld bv een mooi belastingvoordeel op. Als u de spaartaks en spaarheffing wilt omzeilen, kunt via box 2 gaan sparen in plaats van via box 3. Hoe werkt dat? En als u toch geld gaat lenen, hoeveel mag u van de eigen bv lenen? Let op de voorwaarden om met goedkeuring van de Belastingdienst geld te kunnen lenen van een bv en zorg altijd voor een goede zakelijke overeenkomst. Wat zijn de gevolgen als u niet aan de voorwaarden van de Belastingdienst voldoet?

Geld lenen of geld sparen via bv?

Geld lenen van de bv

Als directeur grootaandeelhouder zult u het zich wel vaker afvragen, hoe kunt u zonder nadelige fiscale gevolgen geld lenen van de bv? Of stel uw zoon wil een lening afsluiten en wordt bij de bank afgewezen, kan dan uw bv bijspringen en het geld verstrekken aan uw zoon? Nou, neen dus. Niet zomaar in ieder geval. De Belastingdienst stelt allerlei voorwaarden.

Voorwaarden Belastingdienst als bv geld uitleent: het moet zakelijk te verantwoorden zijn

Wie een bv heeft, weet dat er fiscaal andere regels gelden dan voor een particulier. Voor zowel de kosten, de inkomsten en uitgaven. Leidraad voor de fiscale behandeling van een bv is dat er sprake is van een onderneming en sprake is van zakelijk handelen. Zakelijk handelen is dan ook de belangrijkste eis van de Belastingdienst. Voldoet u niet aan de voorwaarden dan wordt de lening als uw inkomen gezien en betaalt u daarover belasting. De belangrijkste voorwaarden van de Belastingdienst zijn:
  • U meldt het bedrag van de lening in uw aangifte inkomstenbelasting.
  • Ook de bv meldt de lening in de aangifte vennootschapsbelasting.
  • Natuurlijk is de lening schriftelijk neergelegd in een leningsovereenkomst.
  • Er zijn duidelijke afspraken met de bv gemaakt over de terugbetaling van de lening.
  • In de overeenkomst staan voldoende waarborgen.
  • Er is een zakelijke rente afgesproken. Dat is de rente waartegen een particulier bij een bank zou kunnen lenen en niet de rente waartegen banken onderling van elkaar kunnen lenen. Als het geen hypotheek betreft is ook de lagere hypotheekrente niet als rente toegestaan.
  • De bv komt ook zelf niet financieel in gevaar door de lening. Dat zou onbehoorlijk bestuur zijn.

Kortweg dienen de voorwaarden die de bv aan de lening stelt gelijk zijn aan een lening die de bv met een vreemde zou afsluiten. Geen douceurtjes dus en zorgen voor voldoende zekerheden voor de terugbetaling van de lening.

Mag een aflossingsvrije lening worden verstrekt?

Een zakelijke lening is in de meeste gevallen ook een lening waarop regelmatig wordt afgelost. Onder omstandigheden is een aflossingsvrije lening toegestaan in die zin dat niet maandelijks wordt afgelost, maar het totale bedrag wordt gestort na afloop van een vooraf afgesproken periode. Het mag wel, maar is minder gebruikelijk en kent een aantal extra voorwaarden:
  • Omdat het risico dan groter, moet ook de rente hoger zijn dan bij een lening met maandelijkse aflossingen.
  • U zorgt voor meer waarborgen dan wel een waarborg of onderpand die meer waard is dan de lening plus verschuldigde rente.
  • Een vaste rente zal hoger moeten zijn dan een variabele rente.

Spaargeld bv of spaar-bv betekent minder belasting betalen

Dan het opzet van een spaar-bv. Hebt u vermogen in box 3 en betaalt u ook veel belasting over uw zuurverdiende spaargeld. Welnu dan kunt u gaan box hoppen, u verplaatst uw vermogen en spaargeld van box 3 in de inkomstenbelasting naar box 2. In box 2 betaalt u geen vermogensrendementsheffing. Hoe werkt dit?

Spaar-bv: sparen via bv om minder spaartaks en belasting op vermogen te betalen

Via de bv sparen is vooral vanaf 2017 voordelig bij grotere vermogens. Het werkt als volgt, uitgaande van de spaarheffing in 2017. Stel u spaart 900.000 euro via box 3 met 1,5% rendement. Netto houdt u hiervan door de nieuwe vermogensrendementsheffing maar ongeveer 1560 over. Via de bv 900.000 euro sparen betekent dat u bij uitkering van de rente in totaal 40% belasting betaalt over het werkelijke rendement (vennootschapsbelasting en belasting box 2). Betaalt u de rente in een jaar niet uit, dan betaalt u dat jaar geen belasting in box 2 maar wel de vennootschapsbelasting als het rendement groter is dan de kosten. De bv kost ook een 1700 euro voor de jaarrekening. Netto houdt u met via de bv sparen dan toch ongeveer 6.400 euro over. Het verschil tussen sparen in box 2 of sparen in box 3 is 6.400 euro minus 1.560 euro ofwel 4.840 euro meer netto in uw voordeel.

Berekening van het voordeel van een spaargeld bv

Deze berekening wordt natuurlijk anders wanneer u veel meer rendement maakt, maar in veel gevallen profiteren personen met grote vermogen van het sparen via de bv. U had niet tot 2017 te wachten want u kunt deze berekening ook voor 2015 of 2016 maken tegen 1,2% vermogensrendementsheffing. Dan is uw netto resultaat in box 3 gelijk aan 2.700 terwijl de bv nog steeds netto 6.400 oplevert, een verschil van 3.700 euro. Al met al een fiscaal verstandige manier van boxhoppen.

Geld onttrekken aan spaargeld-bv

Geld opnemen uit een spaargeld-bv kan op drie manieren:
  • Terugbetaling van kapitaal.
  • Geld lenen van de bv.
  • De uitkering van dividend.

Zoals u ziet kunnen bij een spaar-bv geld lenen en sparen samen gaan, zodra u een geldopname doet.

Conclusie geld lenen van eigen bv of juist sparen via spaar-bv en spaargeld bv

In het geval waarbij uw zoon, dochter of ander familielid niet bij de bank terecht kan en dus bij uw bv aanklopt, moet u zich echt afvragen of u er verstandig aan doet om aan hen geld uit te lenen. Wat is daarbij het juiste zakelijke motief? Twijfelt u, leg de overeenkomst dan eerst aan de fiscus voor. Het sparen via de bv kan bij grotere vermogens veel voordeel opleveren ten opzichte van sparen in box 3. De extra netto opbrengst van het sparen via box 2 is dan afhankelijk van het werkelijke rendement dat u maakt en niet een fictief rendement. Als u twijfelt, kunt uw casus altijd schriftelijk vooraf bij de Belastingdienst ter goedkeuring voorleggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaargeld belastingvrij in 2015 of 2016?Spaargeld belastingvrij in 2015 of 2016?Al het spaargeld belastingvrij in 2015 en 2016 zou mooi zijn, maar geen belasting betalen is vaak niet realistisch. Wel…
Vijf spaartips succesvol sparenVijf spaartips succesvol sparenU wilt tips om te sparen in 2017 en 2018. Zie daarom vijf spaartips voor een optimaal rendement op spaargeld. Wie spaarg…
Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen of sparen zonder veel belasting te betalen kan op verschillende manieren. De spaarloonregeling, de…
Eerst sparen, dan pas kopenEerst sparen, dan pas kopenLes nummer één die kinderen leren over geld, wordt vaak vergeten door volwassenen. Om iets te kunnen kopen, moet je eers…
Lenen en belastingLenen en belastingLeningen kunnen een aftrekpost zijn voor de belasting. Er zijn twee soorten schulden: leningen die in box 1 vallen en le…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Geld lenen van eigen bv of sparen via spaar-bv (boxhoppen)"

Reactie

Danny, 05-02-2016 10:20 #1
Stel: ik heb zakelijk 5 ton op de bank, prive bijna niks met het minimum dga salaris. Toch wil ik een huis kopen in het buitenland van 1 ton. Wat zijn mijn mogelijkheden? Reactie infoteur, 13-01-2017
Beste Danny,
U kunt in 2016 en 2017 van de bv geld lenen tegen zakelijke voorwaarden, eigen geld inbrengen en een hypotheek aanvragen. Het zal wellicht een combinatie van deze drie mogelijkheden zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-08-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Belasting 2017
Reacties: 1
Schrijf mee!