InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingaangifte en bitcoins 2018 en 2019

Belastingaangifte en bitcoins 2018 en 2019

Belastingaangifte en bitcoins 2018 en 2019 Belasting betalen over bitcoins in 2018 en 2019? De tijd dat u voor een paar honderd euro een bitcoin (BTC) kon kopen lijkt voorbij. Eind december 2017 is de bitcoin meer dan 15.000 dollar waard. Wat betekent het bezit van bitcoins en de enorme waardestijging daarvan voor uw belastingaangifte en de vermogensbelasting? Die vraag wordt steeds belangrijker nu de BTC zo veel waard is, ook voor de Belastingdienst. Sterker nog, wie zijn bitcoins niet in zijn belastingaangifte vermeldt (box 1 of box 3) en er geen belasting over betaalt, begaat mogelijk een misdrijf met mogelijk een hoge boete tot gevolg. Denk dus aan de vermogensrendementsheffing 2017, 2018 en 2019 (vermogensbelasting box 3). In België speelt een soortgelijke vraag, wel of niet belasting betalen over bitcoins?

Belasting over de bitcoin

Bitcoins en zwart geld

Bent u in het bezit van bitcoins en geeft u de waarde van uw bitcoins niet op in uw belastingaangifte, dan bezit u zwart geld. En laat zwart geld, vooral het geld op buitenlandse spaarrekeningen nu juist een speerpunt van beleid van de Belastingdienst zijn. Wie denkt dat een bitcoin toch niet traceerbaar is, vergist zich. Het kenmerkende van de bitcoin is juist dat elke handel in bitcoins precies wordt bijgehouden. Dat betekent dus ook dat de fiscus, als de fiscus dit wil, kan laten nagaan wie bitcoins in zijn bezit heeft. De eenvoudigste manier om dit te doen is door bij de elektronische handelsplatformen de gegevens op te vragen. De Amerikaanse belastingdienst IRS doet dit al. In De Verenigde Staten van America geldt dan ook de regel dat iedere Amerikaan die beschikt over een bitcoinrekening zelf een goede administratie moet bijhouden en de gegevens moet aanleveren bij belastingaangifte. Hoe zit dat in Nederland?

Btw betalen over bitcoins

Over de btw over bitcoins kunnen we kort zijn. In oktober 2015 deed het Hof van Justitie van de Europese Unie al uitspraak hierover, het bepaalde dat de bitcoin dient voor het verrichten van betalingen en dat daarom de lidstaten van de Europese Unie geen btw dienen te heffen over bitcoins. Het Hof ziet de bitcoin dus louter en alleen als betaalmiddel, over een euro als betaalmiddel betaalt u immers ook geen btw.

Belasting betalen: belastingaangifte en de vermogensbelasting 2017 en 2018

Dan de bitcoin als vermogen. Ook de Belastingdienst ziet bitcoins en andere virtuele munten als betaalmiddelen en rekent ze tot uw overige bezittingen en vermogen. Er is geen verschil met de euro's die u aan spaargeld hebt of op een betaalrekening hebt staan. De bitcoins die op 1 januari van een jaar in uw bezit zijn worden daarom tot uw vermogen in box 3 gerekend. Over het totale vermogen in box 3 dat hoger is dan de vrijstelling in box 3 van de inkomstenbelasting (25.000 euro in 2017 en 30.000 euro in 2018) betaalt u vermogensbelasting, vermogensrendementsheffing genoemd. Dit geldt dus voor de bitcoin, maar ook voor de andere bekende en minder bekende virtuele munten zoals de ripples, litecoin, peercoin, mastercoin en zo verder.

Hoe wordt de inkomstenbelasting in box 3 over bitcoins berekend?

Voor alle vermogen in box 3, en dus ook voor de bitcoins, geldt uw vermogen per 1 januari van het belastingjaar. Dat is dus de waarde op 1 januari 2017 voor uw belastingaangifte inkomstenbelasting over het totale jaar 2017. De winst die u met uw bitcoins in 2017 hebt gemaakt is dus niet belangrijk en als u op 1 januari 2017 geen bitcoin bezat, dan tellen de bitcoins in 2017 niet mee voor uw vermogen in 2017. En dat is interessant, immers op 1 januari 2017 was de euro nog gemiddeld 915 euro waard, gemiddeld want de BTC op een dag vele koerswisselingen geven. Op 1 januari 2018 is dat gemiddeld 11.625 euro geweest, meer dan het tienvoudige. Met andere woorden bij uw belastingaangifte 2017 bent u nog spekkoper, de bitcoin was op 1 januari 2017 nog goedkoop, bij uw belastingaangifte over 2018 zal dat anders zijn. Hoeveel vermogensrendementsbelasting u in 2017 en 2018 zult moeten betalen, hangt overigens ook af van uw totale vermogen en kan oplopen tot ruim 1,5%. Snel op 31 december uw bitcoins omwisselen in euro's helpt ook niet, want ook de euro's behoren in uw belastingaangifte inkomstenbelasting tot uw vermogen.

Hoe weet de Belastingdienst hoeveel bitcoins u hebt?

Banken geven elk jaar aan de fiscus door hoeveel geld u op uw spaarrekeningen, beleggingsrekeningen en betaalrekeningen hebt staan. Maar de banken gaan niet over uw bitcoins. Dat betekent dat de fiscus zeer waarschijnlijk niet weet hoeveel bitcoins iemand bezit, maar de fiscus kan dit wel opvragen als er een sterk vermoeden bestaat dat de belastingaangifte onjuist is. Bij lage waarden van de virtuele munten en de bitcoin, zal het niet zo opvallen dat u er enkele bezit, maar als de waarde fors gaat stijgen en u op enig moment over veel meer geld beschikt, wordt het een ander verhaal. Dat is de praktische kant, de strikt juridische kant is dat u in overtreding bent als u de bitcoins niet opgeeft. Het vermoeden bestaat dat erg weinig mensen bitcoins ook echt opgeven aan de fiscus en dat, zeker als de bitcoin op enig moment veel geld vertegenwoordigt, de Belastingdienst de belastingregels verder gaat aanscherpen, wellicht in Europees verband. Het ligt voor de hand dat de handelsplatformen die nu vaak als enige over uw gegevens beschikken, op enig moment verplicht zullen worden om de gegevens ook jaarlijks aan de Belastingdienst door te geven. Vergeet ook niet dat de Belastingdienst u, als u betrapt wordt op een opzettelijk verkeerd ingevulde belastingaangifte, een forse vergrijpboete mag geven.

U wordt betaalt in bitcoins

Het gebeurt in 2018 nog niet zo vaak, maar ook als u betaald wordt in bitcoins, dan is dat inkomen in box 1 van de inkomstenbelasting. Over dat inkomen behoort u loonbelasting, premies en inkomstenbelasting te betalen. Ook dit zal vaak onder de radar van de Belastingdienst blijven, maar als u erop betrapt wordt, kunt u een hoge navordering verwachten. Hetzelfde geldt voor iemand die heel vaak handelt in bitcoins en daar zijn beroep van heeft gemaakt.

Conclusie belasting betalen over bitcoins in 2017, 2018 en 2019

In 2017 en 2018 trekken virtuele munten en vooral de stijging van de waarde van de bitcoin veel aandacht, niet alleen in de media maar ook van de Belastingdienst, de EU en de politiek. Sommigen hebben al heel veel geld verdiend met de bitcoin, maar de bitcoin is traceerbaar en gegevens kunnen worden opgevraagd. Zoals bij zwart geld op een buitenlandse rekening het geval was, zullen velen denken buiten schot te kunnen blijven bij de belastingheffing, de vraag is of dat verstandig is. De Belastingdienst kan immers in actie komen en hoge boetes opleggen. Of dat al in 2017 en 2018 het geval zal zijn, is overigens nog de vraag, maar de techniek gaat snel en wat in 2017 misschien nog niet op grote schaal mogelijk is, kan dat in 2019 of 2020 wel zijn en dan is het goed om te weten dat de Belastingdienst tot vijf jaren terug een navordering mag sturen en een hoge boete mag opleggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingaangifte 2017 te laat ingediend, uitstel of boete?Belastingaangifte 2017 te laat ingediend, uitstel of boete?Alle inwoners van Nederland die van de Belastingdienst een aangiftebrief krijgen, zijn verplicht om voor 1 mei 2017 de b…
Eigen belastingdomein: belastingaangifte 2017 en 2018 onlineEigen belastingdomein: belastingaangifte 2017 en 2018 onlineIedereen heeft een eigen belastingdomein en eigen deel van de website van de Belastingdienst voor zijn belastingaangifte…
Uitstel belastingaangifte 2017 (controleer gegevens)Uitstel belastingaangifte 2017 (controleer gegevens)Uitstel, u moet uw belastingaangifte 2017 doen? Wie 1 mei 2018 voor zijn aangifte inkomstenbelasting 2017 als deadline n…
Belastingaangifte 2018: de verzuimboete en heffingsrenteBelastingaangifte 2018: de verzuimboete en heffingsrenteWie te laat zijn belastingaangifte inkomstenbelasting doet, kan ook in 2017 en 2018 van de Belastingdienst een hoge verz…
Geld terug van de Belastingdienst 2017 - 2018: belastingtipsGeld terug van de Belastingdienst 2017 - 2018: belastingtipsBelastingtips voor de belastingteruggave 2017 en 2018 zijn vaak welkom en kunnen ervoor zorgen dat u als particulier gel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alex80, Pixabay
  • Hof van Justitie, ECLI:EU:C:2015:718

Reageer op het artikel "Belastingaangifte en bitcoins 2018 en 2019"

Reacties

Quasi (infoteur), 27-12-2017 17:24 #2
Hallo ZeeMeeuw,

Vrij helder verhaal. Ik weet niet hoeveel diepgaande kennis je hebt van cryptocoins, maar ik heb een vraag die ik niet helemaal uit je artikel beantwoord krijg.

Stel ik beleg deze maand 100 Ethereum in een ICO (Initial Coin Offering). Dat betekent dat ik geld beleg in een nog niet bestaande munt, en hiervoor een afgesproken aantal van de nieuwe munt terugkrijg, zodra deze beschikbaar zijn.

Voor het gemak gaan we er even vanuit dat de waarde van Ethereum op 1 januari 2018 dan $1.000 is. Dan heb ik dus $100.000 in een ICO belegd. Echter is het meestal zo dat je pas na een maand (of langer) de nieuwe coins hiervoor terugkrijgt. In die situatie heb ik bijvoorbeeld vandaag $100.000 belegd, maar bezit ik niets, enkel de belofte dat ik hier een bepaalde coin voor terugkrijg, waarvan de waarde nog niet duidelijk is. Stel deze coin krijg ik 1 Februari, dan heb ik in Februari $100.000 in waarde van een nieuwe munt (aangenomen dat de waarde gelijk blijft).

Betekent dit dan dat ik tussen nu en 1 Februari niets bezit en dus niets kan opgeven? Ik heb dit momenteel gedaan op veel kleinere schaal, dus kom bij lange na niet aan de grens om vermogensbelasting te betalen, maar voor komende jaren is het wellicht wel interessant om te weten hoe ik hiermee om moet gaan.

Alvast dank!

Groeten,
Quasi. Reactie infoteur, 28-12-2017
Beste Quasi,
Het gaat om de waarde op 1 januari 2018. Bij een ICO heb je een vordering die geld waard is. Op 1 januari 2018 is de waarde in dit voorbeeld gelijk aan $100.000. Dat er later pas geleverd wordt en dat de waarde dan weer anders kan zijn, is voor de vermogensbelasting niet belangrijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patrick, 26-12-2017 20:09 #1
Hoi,

Bedankt voor dit zeer heldere artikel. Ik vroeg me inderdaad al af hoe het precies zat. Ik heb nog wel een vraag:

Hoe zit het als je de bitcoins in je bezit had op 1 januari 2018, maar ze in de loop van 2018 allemaal verkoopt. Betaal je dan nog steeds vermogensbelasting, gebaseerd op de waarde op 1 jan 2018? Immers, als dit zo is, hoe zit het dan met de ontvangen euro's? Dus stel:

Ik verkoop al mijn coins op 3 april 2018 voor een totale waarde van 50.000 euro. Ik ontvang dan 50.000 euro op mijn bank. Maar ik moet blijkbaar ook de waarde van de coins die ik in bezit had op 1 jan 2018 opgeven. Stel dat dit 20.000 euro was. Moet ik dan eigenlijk vermogensbelasting betalen over 70.000 euro? Dit lijkt me dubbelop? Kunt u mij vertellen hoe dit precies zit?

Vriendelijke groet,
Patrick Reactie infoteur, 27-12-2017
Hoi Patrick,
Uw vermogen op 1 januari 2018 is in 2018 belast, uw vermogen op 1 januari 2019 in 2019. In 2018 betaalt u dan over 20.000 euro vermogensbelasting, in 2019 over 50.000 euro (als dat bedrag op 1 januari 2019 op de rekening staat). Als de 50.000 euro aan coins in 2018 worden opgemaakt, betaalt u er in 2019 geen belasting over.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-03-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Vrijstellingen 2017 box 3
Reacties: 2
Schrijf mee!