InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingaangifte en bitcoins 2018 en 2019

Belastingaangifte en bitcoins 2018 en 2019

Belastingaangifte en bitcoins 2018 en 2019 Belasting betalen over bitcoins in 2018 en 2019? De tijd dat u voor een paar honderd euro een bitcoin (BTC) kon kopen lijkt voorbij. Eind december 2017 is de bitcoin meer dan 15.000 dollar waard. Wat betekent het bezit van bitcoins en de enorme waardestijging daarvan voor uw belastingaangifte en de vermogensbelasting? Die vraag wordt steeds belangrijker nu de BTC zo veel waard is, ook voor de Belastingdienst. Sterker nog, wie zijn bitcoins niet in zijn belastingaangifte vermeldt (box 1 of box 3) en er geen belasting over betaalt, begaat mogelijk een misdrijf met mogelijk een hoge boete tot gevolg. Denk dus aan de vermogensrendementsheffing 2017, 2018 en 2019 (vermogensbelasting box 3). In België speelt een soortgelijke vraag, wel of niet belasting betalen over bitcoins?

Belasting over de bitcoin

Bitcoins en zwart geld

Bent u in het bezit van bitcoins en geeft u de waarde van uw bitcoins niet op in uw belastingaangifte, dan bezit u zwart geld. En laat zwart geld, vooral het geld op buitenlandse spaarrekeningen nu juist een speerpunt van beleid van de Belastingdienst zijn. Wie denkt dat een bitcoin toch niet traceerbaar is, vergist zich. Het kenmerkende van de bitcoin is juist dat elke handel in bitcoins precies wordt bijgehouden. Dat betekent dus ook dat de fiscus, als de fiscus dit wil, kan laten nagaan wie bitcoins in zijn bezit heeft. De eenvoudigste manier om dit te doen is door bij de elektronische handelsplatformen de gegevens op te vragen. De Amerikaanse belastingdienst IRS doet dit al. In De Verenigde Staten van America geldt dan ook de regel dat iedere Amerikaan die beschikt over een bitcoinrekening zelf een goede administratie moet bijhouden en de gegevens moet aanleveren bij belastingaangifte. Hoe zit dat in Nederland?

Btw betalen over bitcoins

Over de btw over bitcoins kunnen we kort zijn. In oktober 2015 deed het Hof van Justitie van de Europese Unie al uitspraak hierover, het bepaalde dat de bitcoin dient voor het verrichten van betalingen en dat daarom de lidstaten van de Europese Unie geen btw dienen te heffen over bitcoins. Het Hof ziet de bitcoin dus louter en alleen als betaalmiddel, over een euro als betaalmiddel betaalt u immers ook geen btw.

Belasting betalen: belastingaangifte en de vermogensbelasting 2017, 2018 en 2019

Dan de bitcoin als vermogen. Ook de Belastingdienst ziet bitcoins en andere virtuele munten als betaalmiddelen en rekent ze tot uw overige bezittingen en vermogen. Er is geen verschil met de euro's die u aan spaargeld hebt of op een betaalrekening hebt staan. De bitcoins die op 1 januari van een jaar in uw bezit zijn worden daarom tot uw vermogen in box 3 gerekend. Over het totale vermogen in box 3 dat hoger is dan de vrijstelling in box 3 van de inkomstenbelasting (25.000 euro in 2017, 30.000 euro in 2018 en 30.360 euro in 2019) betaalt u vermogensbelasting, vermogensrendementsheffing genoemd. Dit geldt dus voor de bitcoin, maar ook voor de andere bekende en minder bekende virtuele munten zoals de ripples, litecoin, peercoin, mastercoin en zo verder.

Hoe wordt de inkomstenbelasting in box 3 over bitcoins berekend?

Voor alle vermogen in box 3, en dus ook voor de bitcoins, geldt uw vermogen per 1 januari van het belastingjaar. Dat is dus de waarde op 1 januari 2017 voor uw belastingaangifte inkomstenbelasting over het totale jaar 2017. De winst die u met uw bitcoins in 2017 hebt gemaakt is dus niet belangrijk en als u op 1 januari 2017 geen bitcoin bezat, dan tellen de bitcoins in 2017 niet mee voor uw vermogen in 2017. En dat is interessant, immers op 1 januari 2017 was de euro nog gemiddeld 915 euro waard, gemiddeld want de BTC op een dag vele koerswisselingen geven. Op 1 januari 2018 is dat gemiddeld 11.625 euro geweest, meer dan het tienvoudige. Met andere woorden bij uw belastingaangifte 2017 bent u nog spekkoper, de bitcoin was op 1 januari 2017 nog goedkoop, bij uw belastingaangifte over 2018 zal dat anders zijn. Hoeveel vermogensrendementsbelasting u in 2017 en 2018 zult moeten betalen, hangt overigens ook af van uw totale vermogen en kan oplopen tot ruim 1,5%. Snel op 31 december uw bitcoins omwisselen in euro's helpt ook niet, want ook de euro's behoren in uw belastingaangifte inkomstenbelasting tot uw vermogen.

Waarde bitcoins voor uw belastingaangifte

De waarde in euro's voor uw belastingaangifte zijn:
  • 1 januari 2017: 918 euro.
  • 1 januari 2018: 11.503 euro.
  • 1 januari 2019: 3.230 euro.

Hoe weet de Belastingdienst hoeveel bitcoins u hebt?

Banken geven elk jaar aan de fiscus door hoeveel geld u op uw spaarrekeningen, beleggingsrekeningen en betaalrekeningen hebt staan. Maar de banken gaan niet over uw bitcoins. Dat betekent dat de fiscus zeer waarschijnlijk niet weet hoeveel bitcoins iemand bezit, maar de fiscus kan dit wel opvragen als er een sterk vermoeden bestaat dat de belastingaangifte onjuist is. Bij lage waarden van de virtuele munten en de bitcoin, zal het niet zo opvallen dat u er enkele bezit, maar als de waarde fors gaat stijgen en u op enig moment over veel meer geld beschikt, wordt het een ander verhaal. Dat is de praktische kant, de strikt juridische kant is dat u in overtreding bent als u de bitcoins niet opgeeft. Het vermoeden bestaat dat erg weinig mensen bitcoins ook echt opgeven aan de fiscus en dat, zeker als de bitcoin op enig moment veel geld vertegenwoordigt, de Belastingdienst de belastingregels verder gaat aanscherpen, wellicht in Europees verband. Het ligt voor de hand dat de handelsplatformen die nu vaak als enige over uw gegevens beschikken, op enig moment verplicht zullen worden om de gegevens ook jaarlijks aan de Belastingdienst door te geven. Vergeet ook niet dat de Belastingdienst u, als u betrapt wordt op een opzettelijk verkeerd ingevulde belastingaangifte, een forse vergrijpboete mag geven.

U wordt betaalt in bitcoins

Het gebeurt in 2018 nog niet zo vaak, maar ook als u betaald wordt in bitcoins, dan is dat inkomen in box 1 van de inkomstenbelasting. Over dat inkomen behoort u loonbelasting, premies en inkomstenbelasting te betalen. Ook dit zal vaak onder de radar van de Belastingdienst blijven, maar als u erop betrapt wordt, kunt u een hoge navordering verwachten. Hetzelfde geldt voor iemand die heel vaak handelt in bitcoins en daar zijn beroep van heeft gemaakt.

Conclusie belasting betalen over bitcoins in 2017, 2018 en 2019

In 2017 en 2018 trekken virtuele munten en vooral de stijging van de waarde van de bitcoin veel aandacht, niet alleen in de media maar ook van de Belastingdienst, de EU en de politiek. Sommigen hebben al heel veel geld verdiend met de bitcoin, maar de bitcoin is traceerbaar en gegevens kunnen worden opgevraagd. Zoals bij zwart geld op een buitenlandse rekening het geval was, zullen velen denken buiten schot te kunnen blijven bij de belastingheffing, de vraag is of dat verstandig is. De Belastingdienst kan immers in actie komen en hoge boetes opleggen. Of dat al in 2017 en 2018 het geval zal zijn, is overigens nog de vraag, maar de techniek gaat snel en wat in 2017 misschien nog niet op grote schaal mogelijk is, kan dat in 2019 of 2020 wel zijn en dan is het goed om te weten dat de Belastingdienst tot vijf jaren terug een navordering mag sturen en een hoge boete mag opleggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Uitstel belastingaangifte 2019 (controleer gegevens)Uitstel belastingaangifte 2019 (controleer gegevens)U wilt uitstel voor uw belastingaangifte 2019 over aanslagjaar 2018. Wie 1 mei 2019 voor zijn aangifte inkomstenbelastin…
Belastingaangifte 2019: de verzuimboete en heffingsrenteBelastingaangifte 2019: de verzuimboete en heffingsrenteWie te laat zijn belastingaangifte inkomstenbelasting doet, kan ook in 2017, 2018 en 2019 van de Belastingdienst een hog…
Studieschuld als aftrekpost in uw belastingaangifte (box 3)Studieschuld als aftrekpost in uw belastingaangifte (box 3)Studenten bouwen met de Wet studiefinanciering een forse studieschuld op. Elk jaar komen er door de studievoorschotten n…
Belastingaangifte en verkoop woning in 2018 of 2019Belastingaangifte en verkoop woning in 2018 of 2019Stel u verkoopt uw woning in 2018 of 2019, dan heeft dat mogelijk allerlei fiscale gevolgen. Wat betekent de verkoop van…
Geld terug van de Belastingdienst 2018 - 2019: belastingtipsGeld terug van de Belastingdienst 2018 - 2019: belastingtipsBelastingtips voor de belastingteruggave 2018 en 2019 zijn vaak welkom en kunnen ervoor zorgen dat u als particulier gel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alex80, Pixabay
  • Hof van Justitie, ECLI:EU:C:2015:718

Reageer op het artikel "Belastingaangifte en bitcoins 2018 en 2019"

Reacties

Thomas, 11-07-2019 15:29 #7
Hoi,
Bedankt voor dit interessante artikel!

Hoe word je belast als je leeft van het rendement op je Bitcoin vermogen?
Ik heb namelijk voldoende kapitaal om van te leven en daarom heb ik geen job zoals de meeste mensen.
Als in 2020 de Bitcoin stijgt tot een waarde van €100.000 (waar ik sterk in geloof dat dit zal gebeuren) zal ik een aantal miljoenen in winst hebben.
Ziet de fiscus dit nog steeds als vermogensbelasting (box 3) of ziet de fiscus dit als inkomsten (box 1) aangezien het grote bedrag en het ontbreken van een job?

Met vriendelijke groeten, Reactie infoteur, 11-07-2019
Hoi Thomas,
Dat hangt ervan af hoeveel trades u doet. Als u bijvoorbeeld elke dag handelt, kan de fiscus dit als een soort van werk en dus arbeidsinkomen zien. Doet u af en toe een aan- of verkoop, dan gaat het om een belegging. Hopelijk een hele goede belegging, waarvan u fijn kunt profiteren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Livinglavidaloco, 04-04-2019 10:02 #6
Hallo infoteur,
Allereerst bedankt voor de reactie!

Het is natuurlijk ook heel veel geld voor een hobby, maar het probleem is nu dat het een zogeheten "small cap" coin is.
Ik heb er heel veel van, maar de waarde van de coin is extreem laag en weinig vraag. Als ik alles uit zou betalen vandaag schat ik dat ik zo'n 30-40% van de huidige marktwaarde krijg. Nu is het zo dat ik het liefst de coins "hold" voor langere termijn aangezien ik denk dat de prijs nog gaat stijgen. Alleen kan ik dus nooit inkomstenbelasting er over de huidige marktwaarde van 100.000 betalen want zoveel geld is het (en heb ik) gewoonweg niet. Nu wil ik dus absoluut geen problemen met de belastingdienst en denk dat ik het ga aangeven als vermogensbelasting, maar zou niet weten hoe ik aan de belastingdienst ga uitleggen dat ik van een vermogen van 1-2.000 naar 100.000 ben gegaan in een jaar. Denk dat dit bij hun ook aardig wat vragen oproept…

Ten slotte is mijn vraag dus, stel ik ZOU het aangeven als vermogensbelasting zou de belastingdienst mij dan vragen om een reactie hoe ik aan dit geld kom of valt dit allemaal wel mee?

vriendelijke groet Reactie infoteur, 04-04-2019
Hallo Livinglavidaloco,
De Belastingdienst kan altijd om uitleg vragen en die kans is natuurlijk groter als er aanmerkelijke veranderingen ten opzichte van een eerder jaar zijn.
Voor uw coin kan bij doorvragen worden gekeken naar een lijstje met de koers per 1 januari. Vaak is er niet één koers op een dag en verschilt die ook nog per handelsplatform. Misschien kunt u zo de laagste koers uitkiezen en ook beargumenteren dat de echte waarde een stuk lager is en dus ook uw vermogen.
Bij velen is de kennis van altcoins zodanig dat men er niet snel doorheen prikt :)
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Livinglavidaloco, 01-04-2019 21:33 #5
Ik heb afgelopen jaar in mijn vrije tijd als hobby wat programmeerwerk gedaan voor een beginnende coin, nu is het zo dat ik heel veel coins heb gekregen met een waarde van rond de 100,000 (extreem blij mee natuurlijk). Alleen kan ik de coins niet verkopen op een beurs omdat er zeer weinig volume is.

Wat zou ik dan aan moeten geven bij de belasting, vermogen of inkomstenbelasting? Aangezien de waarde van de coins, als ik alles uitbetaal, ongeveer 40% van de marktwaarde is omdat het zoveel coins zijn en zoals eerder genoemd weinig vraag. Kan ik lastig belasting betalen over 100 duizend euro omdat ik simpelweg niet zoveel geld echt heb. Reactie infoteur, 03-04-2019
Beste Livinglavidaloco,
Lastig, de Belastingdienst kan dit zien als inkomen uit werk en dan betaalt u inkomstenbelasting. Het is immers veel geld voor een hobby. Wat betreft de vermogensbelasting, neemt u het aantal coins maal de koers op 31 december 2018. Dat de koers bij verkoop zal dalen, doet er fiscaal niet toe.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patrick, 03-12-2018 09:51 #4
Ik heb een bedrijf in Bitcoin en ik krijg uitbetaald in cryptovaluta. Iedere keer als ik uitbetaald krijg in cryptovaluta dan wordt de waarde genomen van het moment van uitbetalen. In dit jaar zijn de waarden alleen maar naar beneden gegaan en zijn mijn inkomsten dus minder waard geworden. Ik zal dus belasting betalen over een waarde die niet meer actueel is waardoor ik meer belasting betaal dan omzet heb gemaakt.

Wat als ik nu al mijn munten verkoop. Betaal ik dan belasting over de euro's of alsnog over de uitbetalingen in crypto van het afgelopen jaar? Reactie infoteur, 04-12-2018
Beste Patrick,
De uitbetaling voor werkzaamheden (loon) wordt normaliter belast naar de waarde van het moment dat er werd betaald. Voor de Belastingdienst zal dat niet zo eenvoudig te controleren zijn met de dagkoersen van de bitcoin. Voor een particulier geldt verder dat vermogen (geld op een spaarrekening) wordt belast naar de waarde op 1 januari van het jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. J. Bult, 14-08-2018 12:32 #3
Hoe kom ik aan de koersen van cryptocoins per 1 Januari 2018? Reactie infoteur, 14-08-2018
Beste G.J. Bult,
Vaak wordt waar u de bitcoins of altcoins koopt en verkoopt ook een historisch overzicht bijgehouden met de koersen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Quasi (infoteur), 27-12-2017 17:24 #2
Hallo ZeeMeeuw,

Vrij helder verhaal. Ik weet niet hoeveel diepgaande kennis je hebt van cryptocoins, maar ik heb een vraag die ik niet helemaal uit je artikel beantwoord krijg.

Stel ik beleg deze maand 100 Ethereum in een ICO (Initial Coin Offering). Dat betekent dat ik geld beleg in een nog niet bestaande munt, en hiervoor een afgesproken aantal van de nieuwe munt terugkrijg, zodra deze beschikbaar zijn.

Voor het gemak gaan we er even vanuit dat de waarde van Ethereum op 1 januari 2018 dan $1.000 is. Dan heb ik dus $100.000 in een ICO belegd. Echter is het meestal zo dat je pas na een maand (of langer) de nieuwe coins hiervoor terugkrijgt. In die situatie heb ik bijvoorbeeld vandaag $100.000 belegd, maar bezit ik niets, enkel de belofte dat ik hier een bepaalde coin voor terugkrijg, waarvan de waarde nog niet duidelijk is. Stel deze coin krijg ik 1 Februari, dan heb ik in Februari $100.000 in waarde van een nieuwe munt (aangenomen dat de waarde gelijk blijft).

Betekent dit dan dat ik tussen nu en 1 Februari niets bezit en dus niets kan opgeven? Ik heb dit momenteel gedaan op veel kleinere schaal, dus kom bij lange na niet aan de grens om vermogensbelasting te betalen, maar voor komende jaren is het wellicht wel interessant om te weten hoe ik hiermee om moet gaan.

Alvast dank!

Groeten,
Quasi. Reactie infoteur, 28-12-2017
Beste Quasi,
Het gaat om de waarde op 1 januari 2018. Bij een ICO heb je een vordering die geld waard is. Op 1 januari 2018 is de waarde in dit voorbeeld gelijk aan $100.000. Dat er later pas geleverd wordt en dat de waarde dan weer anders kan zijn, is voor de vermogensbelasting niet belangrijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patrick, 26-12-2017 20:09 #1
Hoi,

Bedankt voor dit zeer heldere artikel. Ik vroeg me inderdaad al af hoe het precies zat. Ik heb nog wel een vraag:

Hoe zit het als je de bitcoins in je bezit had op 1 januari 2018, maar ze in de loop van 2018 allemaal verkoopt. Betaal je dan nog steeds vermogensbelasting, gebaseerd op de waarde op 1 jan 2018? Immers, als dit zo is, hoe zit het dan met de ontvangen euro's? Dus stel:

Ik verkoop al mijn coins op 3 april 2018 voor een totale waarde van 50.000 euro. Ik ontvang dan 50.000 euro op mijn bank. Maar ik moet blijkbaar ook de waarde van de coins die ik in bezit had op 1 jan 2018 opgeven. Stel dat dit 20.000 euro was. Moet ik dan eigenlijk vermogensbelasting betalen over 70.000 euro? Dit lijkt me dubbelop? Kunt u mij vertellen hoe dit precies zit?

Vriendelijke groet,
Patrick Reactie infoteur, 27-12-2017
Hoi Patrick,
Uw vermogen op 1 januari 2018 is in 2018 belast, uw vermogen op 1 januari 2019 in 2019. In 2018 betaalt u dan over 20.000 euro vermogensbelasting, in 2019 over 50.000 euro (als dat bedrag op 1 januari 2019 op de rekening staat). Als de 50.000 euro aan coins in 2018 worden opgemaakt, betaalt u er in 2019 geen belasting over.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 24-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Vrijstellingen 2019 box 3
Reacties: 7
Schrijf mee!