InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2019

Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2019

Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2019 In 2019 daalt de inkomensafhankelijke combinatiekorting voor veel gezinnen. Het kabinet Rutte 3 voert een aantal wijzigingen door, waardoor huishoudens met een gezamenlijk inkomen tot 25.000 euro erop achteruit gaan. De vaste voet in de combinatiekorting iack verdwijnt en de heffingskorting is nog maar gedeeltelijk overdraagbaar. Het kan dus best zijn dat uw belastingvoordeel in 2019 verdwijnt, hoe zit dat? Hele lage inkomens krijgen in 2019 juist recht op een beetje iack en hebben daarmee een klein voordeel.

INHOUD

De inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018

Tot en met 2018 heeft de inkomensafhankelijke combinatiekorting iack een vaste voet van 4.895. Dat houdt in dat om voor de combinatiekorting in aanmerking te kunnen komen de aanvrager minimaal een arbeidsinkomen moet hebben van 4.895. Bij minder inkomen is er ook geen recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Dit startpunt voor de iack heet de vaste voet:

U hebt in 2018 nog geen recht op AOW:

Inkomen uit arbeidBedrag inkomensafhankelijke combinatiekorting
tot 4.9340, maar kreeg u zelfstandigenaftrek, dan ontvangt u 1.052
4.934 tot 33.331 1.052 + 6,159% x (arbeidsinkomen - 4.934)
33.331 en meer 2.801

Vanaf de vaste voet wordt het bedrag aan combinatiekorting met 6,159% verhoogd. Het bedrag loopt op tot 2.801 en blijft daarna gelijk.

In 2019 verandert dit. De vaste voet komt te vervallen (ook als u recht hebt op de zelfstandigenaftrek) en de opbouw verandert (voorlopige bedragen):

U hebt in 2019 nog geen recht op AOW:

4.934 tot 30.22511,45% x (arbeidsinkomen - 4.934)
30.225 en meer 2.900

Maar er gebeurt meer, de vaste voet verdwijnt ook bij de opbouw, waardoor de bedragen veel lager starten. Bij een gezamenlijk inkomen tot circa 25.000 euro is de nieuwe combinatiekorting 2019 lager dan de combinatiekorting 2018. Aan het einde van het traject (vanaf 30.225 euro) is het bedrag constant en op een iets hoger niveau.

Voorwaarden inkomensafhankelijke combinatiekorting 2019

De voorwaarden voor deze heffingskorting zijn:
  • Het kind dat in uw huishouden in 2019 aanwezig is is gedurende minimaal zes maanden op uw adres in het BRP (basisregistratie personen) ingeschreven.
  • Het jongste kind was op 31 december 2018 jonger dan twaalf jaar.
  • U bent alleenstaand en als er een partner is, dan bent u als aanvrager de minst verdienende partner.
  • U hebt werk en inkomen uit arbeid.

Opgemerkt zij dat in dit kader onder een kind ook worden verstaan:
  • Een kind van uw fiscale partner.
  • Een kind uit een eerdere relatie.
  • Een geadopteerd kind.
  • Een stiefkind
  • Een pleegkind.

Voorwaarde is dat de kosten van levensonderhoud bij het op uw adres ingeschreven kind voor uw rekening komen.

De overdraagbaarheid van de inkomensafhankelijk combinatiekorting

Als u als aanvrager een laag inkomen hebt, kan het gebeuren dat u niet alle heffingskortingen kunt incasseren, u kunt immers niet meer belasting van de Belastingdienst terugkrijgen dan u zelf betaald hebt. In dat geval kon u bij een gezamenlijke belastingaangifte met uw fiscale partner via de overdraagbaarheid van deze heffingskorting de heffingskorting alsnog uitbetaald krijgen op voorwaarde dat het inkomen van uw partner wel hoog genoeg is. Vanaf 2019 wordt deze overdraagbaarheid ingeperkt. Ook dat kan dus een fors verlies voor u betekenen. Bovendien zal vanaf 2019 voor nieuwe gevallen het recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting bij ZW-uitkeringen zonder dienstverband worden afgeschaft.

De inkomensafhankelijke combinatiekorting 2019 wordt beperkt

Al met al zal dit voor veel mensen betekenen dat de iack met ingang van 2019 wordt beperkt. Tot 2018 kunt u bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting nog wel gebruik maken van een mooi belastingvoordeel. Als u aan de voorwaarden (inkomenseis, kind jonger dan 12 jaar bij u ingeschreven) voldoet tenminste.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2015Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2015Ook in 2015 kan de inkomensafhankelijke combinatiekorting voor een gezin met kinderen een fors bedrag aan heffingskortin…
Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2013 aanvragenInkomensafhankelijke combinatiekorting 2013 aanvragenMet een kind dat eind 2012 jonger is dan 12 jaar hebt u in 2013 recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting, de i…
Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2016 omhoogInkomensafhankelijke combinatiekorting 2016 omhoogHebt u recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting 2016? Ruim 1 miljoen Nederlanders ontvangen van de belastingdi…
Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018Laat de inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018 niet aan u voorbij gaan als uw jongste kind jonger is dan 12 jaar wa…
Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2012 en 2011Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2012 en 2011De inkomensafhankelijke combinatiekorting 2012 en 2011, de kinderkorting, is een loonheffingskorting, een korting waardo…
Bronnen en referenties
  • Regeerakkoord Rutte 3

Reageer op het artikel "Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-12-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!