InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018

Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018

Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018 Laat de inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018 niet aan u voorbij gaan als uw jongste kind jonger is dan 12 jaar want dat scheelt u tot circa 2800 euro aan extra inkomen in 2018. Misschien hebt u en uw gezin er ook recht op. Het is een netto inkomen en belastingvoordeel waarover u geen belasting betaalt. De belastingdienst noemt deze inkomensafhankelijke combinatiekorting een heffingskorting, een belasting teruggave. Niet iedereen heeft recht op deze heffingskorting, u moet daarvoor wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Wat zijn de voorwaarden van de iack 2018? In 2018 bestaat de iack ook nog als kindregeling, een van de weinige. Dat is een mooi belastingvoordeel voor u en uw gezin.

Inhoud

Voorwaarden inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018, iack 2018, hebt u er recht op?

De voorwaarden voor uw aanvraag van de inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018 zijn:
  • In uw huishouden is ook een kind present in 2018 die tenminste gedurende zes maanden bij u in het GBA is ingeschreven.
  • Er kunnen meerdere kinderen bij u zijn ingeschreven, maar de jongste was op 31 december 2017 nog jonger dan twaalf jaar.
  • U bent alleenstaand en als er een partner is, moet het zo zijn dat u als aanvrager de minst verdienende partner bent.
  • U hebt werk en inkomen uit arbeid dat minimaal gelijk is aan 4.934. In plaats hiervan voldoet u ook aan de inkomenseis als u recht hebt op de zelfstandigenaftrek.

Is het kind al 12 jaar of niet op 1 januari 2018, wat nu?

Het is voor dit belastingvoordeel dus wel belangrijk dat het jongste kind dat bij u is ingeschreven nog geen 12 jaar is. Hebt u bijvoorbeeld twee kinderen onder uw hoede en is het oudste kind op 1 januari ouder dan 12 jaar maar het jongste kind in huis nog niet, dan kunt u nog altijd recht hebben op de combinatiekorting. Onder een kind wordt verstaan:
  • Uw eigen kind
  • Een kind uit een eerdere relatie.
  • Een kind van uw fiscale partner.
  • Een stiefkind
  • Een pleegkind.
  • Een geadopteerd kind.

Het spreekt voor zich dat u in de kosten van levensonderhoud van uw kind voorziet om voor deze regeling in aanmerking te kunnen komen.

Hoeveel bedraagt de inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018?

De combinatiekorting is zoals de naam al aangeeft inkomensafhankelijk. Het opvallende is dat deze heffingskorting toeneemt naarmate u meer verdient. Er is een minimuminkomen vereist uit arbeid van 4.934, maar daar boven wordt uw belastingvoordeel alleen maar hoger. Daar staat tegenover dat de heffingskorting niet meer stijgt zodra het arbeidsinkomen hoger is dan 33.000 euro. Er zijn drie schijven, afhankelijk van de hoogte van uw inkomen. Tot slot maakt het verschil of u al AOW gerechtigd bent (67 jaar in 2018) of dat u nog jonger bent:

U hebt in 2018 nog geen recht op AOW:

Inkomen uit arbeidBedrag inkomensafhankelijke combinatiekorting
tot 4.9340, maar kreeg u zelfstandigenaftrek, dan ontvangt u 1.052
4.934 tot 33.331 1.052 + 6,159% x (arbeidsinkomen - 4.934)
33.331 en meer 2.801

Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018, recht op AOW, eerste AOW vanaf 67:

tot 4.9340, maar kreeg u zelfstandigenaftrek, dan ontvangt u 538 euro
4.934 tot 33.331 538 + 3,143% x (arbeidsinkomen - 4.934)
33.331 en meer 1.431

Wie nog geen recht heeft op AOW kan dus, afhankelijk van zijn inkomen, een heffingskorting krijgen van maximaal 2.801 euro volgens de Miljoenennota 2018 (Prinsjesdag 2017). Wie wel recht heeft op AOW, kan aanspraak maken op iets meer dan de helft van dit bedrag, te weten 1.428.

In 2018 iack aanvragen is een mooi belastingvoordeel

U kunt de iack 2018 aanvragen via uw belastingaangifte inkomstenbelasting of uw voorlopige aanslag inkomsten belasting. Gebruik maken van de voorlopige aanslag inkomstenbelasting heeft het voordeel dat u eerder uw geld krijgt als u aan de voorwaarden voldoet. Het heeft geen zin om te doen alsof u aan de voorwaarden voldoet als dat niet het geval is. U krijgt het geld dan niet uitbetaald en als u het ten onrechte wel uitbetaald krijgt, zult u het op een later moment weer met rente moeten terug storten aan de belastingdienst. Het is wel een interessant bedrag. Zorg dus dat u het krijgt als u er recht op hebt. De iack is nog één van de vier kindregelingen voor kind en gezin die in 2017 en 2018 nog bestaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2015Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2015Ook in 2015 kan de inkomensafhankelijke combinatiekorting voor een gezin met kinderen een fors bedrag aan heffingskortin…
Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2016 omhoogInkomensafhankelijke combinatiekorting 2016 omhoogHebt u recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting 2016? Ruim 1 miljoen Nederlanders ontvangen van de belastingdi…
Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2017Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2017In 2017 werk en kinderen combineren geeft het recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting 2017. De inkomensafhank…
Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2012 en 2011Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2012 en 2011De inkomensafhankelijke combinatiekorting 2012 en 2011, de kinderkorting, is een loonheffingskorting, een korting waardo…
Hoogte heffingskortingen 2018Hoogte heffingskortingen 2018De hoogte en omvang van de heffingskortingen 2018 zijn belangrijk voor wat u netto aan salaris, loon en inkomen overhoud…

Reageer op het artikel "Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018"

Reacties

Diana, 16-12-2018 12:09 #4
Mijn jongste kind is ouder dan 12, de iack vervalt dan voor mij (als alleenstaande moeder). Dit betekent een enorme daling aan inkomen komend jaar. Iemand enig idee of er ergens een ander belasting voordeel voor in de plek komt? Reactie infoteur, 17-12-2018
Beste Diana,
Wordt een kind 12 of 16 jaar, dan gaat het kindgebonden budget omhoog. Bij 12 jaar ook de kinderbijslag. Andere (fiscale) voordelen zijn er niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ilona, 04-12-2018 22:12 #3
Beste lezer,
Ik heb dit jaar gewerkt. Mijn man heeft 4 maanden inkomsten uit arbeid gehad en is daarna zonder contract in de ziektewet gekomen. Kunnen wij aanspraak maken op de combinatiekorting? De eerste vier maanden was in ieder geval boven de 5.000.
Groeten van ilona Reactie infoteur, 10-12-2018
Beste Ilona,
Ja, maar dan is uw man waarschijnlijk de aanvrager (met het minste inkomen).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jasmin, 07-06-2018 16:16 #2
Een vraagje als je een wia hebt, telt dit ook voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018. Reactie infoteur, 08-06-2018
Beste Jasmin,
De inkomensafhankelijke combinatiekorting is geen inkomen voor de WIA.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kim, 29-09-2016 20:08 #1
Even een vraagje. Een ww uitkering geldt dit ook als loon? In 2014 2 maand gewerkt. Niet genoeg om aan die 4814 euro te komen maar met mijn uitkering erbij wel. Heb je dan ook recht op iack? Reactie infoteur, 30-09-2016
Beste Kim,
Als u met alleen de ww het minimaal vereiste bedrag haalt, voldoet u aan de voorwaarden, anders niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-12-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2017
Reacties: 4
Schrijf mee!