InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018

Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018

Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018 Laat de inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018 niet aan u voorbij gaan als uw jongste kind jonger is dan 12 jaar want dat scheelt u tot circa 2800 euro aan extra inkomen in 2018. Misschien hebt u en uw gezin er ook recht op. Het is een netto inkomen en belastingvoordeel waarover u geen belasting betaalt. De belastingdienst noemt deze inkomensafhankelijke combinatiekorting een heffingskorting, een belasting teruggave. Niet iedereen heeft recht op deze heffingskorting, u moet daarvoor wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Wat zijn de voorwaarden van de iack 2018? In 2018 bestaat de iack ook nog als kindregeling, een van de weinige. Dat is een mooi belastingvoordeel voor u en uw gezin.

Inhoud

Voorwaarden inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018, iack 2018, hebt u er recht op?

De voorwaarden voor uw aanvraag van de inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018 zijn:
  • In uw huishouden is ook een kind present in 2018 die tenminste gedurende zes maanden bij u in het GBA is ingeschreven.
  • Er kunnen meerdere kinderen bij u zijn ingeschreven, maar de jongste was op 31 december 2017 nog jonger dan twaalf jaar.
  • U bent alleenstaand en als er een partner is, moet het zo zijn dat u als aanvrager de minst verdienende partner bent.
  • U hebt werk en inkomen uit arbeid dat minimaal gelijk is aan 4.895. In plaats hiervan voldoet u ook aan de inkomenseis als u recht hebt op de zelfstandigenaftrek.

Is het kind al 12 jaar of niet op 1 januari 2018, wat nu?

Het is voor dit belastingvoordeel dus wel belangrijk dat het jongste kind dat bij u is ingeschreven nog geen 12 jaar is. Hebt u bijvoorbeeld twee kinderen onder uw hoede en is het oudste kind op 1 januari ouder dan 12 jaar maar het jongste kind in huis nog niet, dan kunt u nog altijd recht hebben op de combinatiekorting. Onder een kind wordt verstaan:
  • Uw eigen kind
  • Een kind uit een eerdere relatie.
  • Een kind van uw fiscale partner.
  • Een stiefkind
  • Een pleegkind.
  • Een geadopteerd kind.

Het spreekt voor zich dat u in de kosten van levensonderhoud van uw kind voorziet om voor deze regeling in aanmerking te kunnen komen.

Hoeveel bedraagt de inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018?

De combinatiekorting is zoals de naam al aangeeft inkomensafhankelijk. Het opvallende is dat deze heffingskorting toeneemt naarmate u meer verdient. Er is een minimuminkomen vereist uit arbeid van 4.895, maar daar boven wordt uw belastingvoordeel alleen maar hoger. Daar staat tegenover dat de heffingskorting niet meer stijgt zodra het arbeidsinkomen hoger is dan 33.000 euro. Er zijn drie schijven, afhankelijk van de hoogte van uw inkomen. Tot slot maakt het verschil of u al AOW gerechtigd bent (67 jaar in 2018) of dat u nog jonger bent:

Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018, recht op AOW, eerste AOW vanaf 67:

Inkomen uit arbeidBedrag inkomensafhankelijke combinatiekorting
tot 4.8950, maar kreeg u zelfstandigenaftrek, dan ontvangt u 1.043
4.895 tot 33.049 1.043 + 6,159% x (arbeidsinkomen - 4.895)
33.049 en meer 2.801

U hebt in 2014 nog geen recht op AOW:

tot 4.8950, maar kreeg u zelfstandigenaftrek, dan ontvangt u 533 euro
4.895 tot 33.049 533 + 3,143% x (arbeidsinkomen - 4.895)
33.049 en meer 1.428

Wie nog geen recht heeft op AOW kan dus, afhankelijk van zijn inkomen, een heffingskorting krijgen van maximaal 2.801 euro volgens de Miljoenennota 2018 (Prinsjesdag 2017). Wie wel recht heeft op AOW, kan aanspraak maken op iets meer dan de helft van dit bedrag, te weten 1.428.

In 2018 iack aanvragen is een mooi belastingvoordeel

U kunt de iack 2018 aanvragen via uw belastingaangifte inkomstenbelasting of uw voorlopige aanslag inkomsten belasting. Gebruik maken van de voorlopige aanslag inkomstenbelasting heeft het voordeel dat u eerder uw geld krijgt als u aan de voorwaarden voldoet. Het heeft geen zin om te doen alsof u aan de voorwaarden voldoet als dat niet het geval is. U krijgt het geld dan niet uitbetaald en als u het ten onrechte wel uitbetaald krijgt, zult u het op een later moment weer met rente moeten terug storten aan de belastingdienst. Het is wel een interessant bedrag. Zorg dus dat u het krijgt als u er recht op hebt. De iack is nog één van de vier kindregelingen voor kind en gezin die in 2017 en 2018 nog bestaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2015Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2015Ook in 2015 kan de inkomensafhankelijke combinatiekorting voor een gezin met kinderen een fors bedrag aan heffingskortin…
Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2016 omhoogInkomensafhankelijke combinatiekorting 2016 omhoogHebt u recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting 2016? Ruim 1 miljoen Nederlanders ontvangen van de belastingdi…
Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2012 en 2011Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2012 en 2011De inkomensafhankelijke combinatiekorting 2012 en 2011, de kinderkorting, is een loonheffingskorting, een korting waardo…
Hoogte heffingskortingen 2015Hoogte heffingskortingen 2015Het bedrag aan heffingskortingen 2015 bepaalt in belangrijke mate de te betalen inkomstenbelasting, uw koopkracht, wat u…
Hoogte heffingskortingen 2016Hoogte heffingskortingen 2016Op welke heffingskortingen u in 2016 recht hebt is van grote invloed op het loon en inkomen dat u 2016 netto overhoudt.…

Reageer op het artikel "Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018"

Reactie

Kim, 29-09-2016 20:08 #1
Even een vraagje. Een ww uitkering geldt dit ook als loon? In 2014 2 maand gewerkt. Niet genoeg om aan die 4814 euro te komen maar met mijn uitkering erbij wel. Heb je dan ook recht op iack? Reactie infoteur, 30-09-2016
Beste Kim,
Als u met alleen de ww het minimaal vereiste bedrag haalt, voldoet u aan de voorwaarden, anders niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 19-09-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2017
Reacties: 1
Schrijf mee!