InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Afschrijving voor ondernemers

Afschrijving voor ondernemers

Als je als zelfstandige ondernemer je eerste belastingaangifte gaat invullen dan zul je al snel ontdekken dat niet alle kosten in een keer mogen worden afgetrokken. Soms moet je kosten uitsmeren over meerdere jaren. De reden hierachter is dat je sommige investeringen meerdere jaren gaat gebruiken, denk aan een computer, een auto, een gebouw, etc. En dan komt de vraag hoe je de afschrijving moet bepalen.

Wat is afschrijving

Afschrijving is een term die wordt gebruikt om aan te geven dat sommige investeringen over meerdere jaren hun nut hebben en dus ook de kosten over meerdere jaren verdeeld moeten worden. Als je een auto van 20.000 euro 1 jaar gebruikt hebt en je verkoopt de auto dan zul je ontdekken dat dit avontuur je geen 20.000 euro gekost heeft. Je krijgt na 1 jaar misschien wel 15.000 euro terug zodat de auto maar 5.000 euro gekost heeft.

Nu zul je niet altijd je auto verkopen na 1 jaar dus zul je de afschrijving per jaar moeten gaan berekenen.

Hoe bereken je de afschrijving

Er zijn enkele variabelen belangrijk. Als eerste heb je de aanschafprijs nodig. Ten tweede de verwachte levensduur, hoe lang kan je investering meegaan. Ten derde moet je een inschatting maken van de restwaarde na de verwachte levensduur. Als je de investering van de hand doet krijg je er vaak nog iets voor terug. Misschien kun je het wel verkopen op de tweedehands markt, of wellicht zit er schrootwaarde aan.

Nu neem je de aanschafprijs minus de restwaarde en dit deel je door de verwachte levensduur. De uitkomst van deze berekening is de afschrijving per jaar.

Wat gebeurt er bij tussentijdse verkoop

Je zal een investering niet altijd de hele levensduur blijven gebruiken. Soms wil je moderniseren, of gebeuren er dingen in je eigen bedrijf die je dwingen een investering van de hand te doen, wat nu?

Je investering staat op je balans voor de boekwaarde. De boekwaarde is de aanschafprijs minus de afschrijvingen boekwaarde en afschrijvingen die al gedaan zijn. Als de verwachte levensduur voorbij is dan is de boekwaarde in theorie gelijk aan de restwaarde die je ingeschat hebt.

Als je tussendoor de investering verkoopt of op een of andere manier kwijtraakt dan haal je de boekwaarde van je balans af. Het verschil tussen boekwaarde en verkoopwaarde is een verlies of winst. Als je investering onherstelbaar kapot gaat dan heb je een fors verlies. Als de verzekering vervolgens een hele goede waarde uitbetaald kun je zomaar een winst hebben voor het bedrag dat je meer krijgt dan de boekwaarde.

Rekenvoorbeeld afschrijving

Stel je het volgende plaatje voor:
  • Je en koopt een machine van 5.000 euro
  • Je verwacht dat de levensduur 5 jaar is
  • Na die 5 jaar denk je dat je nog ongeveer 1.000 euro kan krijgen voor deze machine
  • In het derde jaar brandt de hele boel af en betaalt een schroothandelaar je 500 euro voor het apparaat

De waarde van de machine vermindert in 5 jaar tijd van 5.000 euro naar 1.000 euro. De afschrijving is dus (5000-/-1000)/5 is 800 euro per jaar. Na drie jaar heb je drie afschrijvingen gehad. De boekwaarde is dan 5.000-/-(3*800) is 2.600 euro. De machine brand af en je krijgt 500 euro terug. Het boekverlies op je machine is dus 2.600-/-500 is 2.100 euro.
© 2008 - 2019 Oeroek, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Winstbelasting, verschillen en latentiesWinstbelasting, verschillen en latentiesVerschillen in de bedrijfeconomische en fiscale jaarrekening kunnen er lastig uit zien. Toch zijn tijdelijke verschillen…
Afschrijving berekenenAfschrijving berekenenAlle ondernemers (en sommige particulieren) krijgen ermee te maken: het berekenen van de afschrijving van bedrijfsmiddel…
Alles over afschrijvingenAlles over afschrijvingenIn het bedrijfsleven kom je vaak de term afschrijving tegen, maar wat zijn eigenlijk afschrijvingen? Waarom gebruiken we…
Ondernemer & Belastingaftrek - Fiscale Faciliteiten (aftrek)Ondernemer & Belastingaftrek - Fiscale Faciliteiten (aftrek)Ondernemers die voldoen aan het urencriterium (1225 uur per jaar) hebben recht op alle faciliteiten c.q. belastingaftrek…
Wat kost een auto per kilometer?Wat kost een auto per kilometer?Een auto bezitten is een dure aangelegenheid. Alleen al de afschrijving kost voor een nieuw aangeschafte auto een paar d…

Reageer op het artikel "Afschrijving voor ondernemers"

Reacties

A. J. Mars, 06-03-2015 02:28 #3
Op 1 april 2015 wordt een vrachtauto voor 75000 euro exclusief omzetbelasting verkocht. Het bedrag was 90750 euro inclusief de belasting en dit bedrag wordt per bank overgemaakt. De aanschafprijs van deze vrachtauto heeft 300000 euro bedragen, terwijl de boekwaarde per 1 januari 90000 euro bedroeg.
vraag: hoeveel bedraagt de afschrijving op deze truck voor het eerste kwartaal van 2015? en wat bedraagt de boekwaarde op 1 april van de vrachtwagen en hoeveel bedraagt het resultaat van de verkoop van deze auto?

Van Kleef, 23-01-2011 19:55 #2
Als ik een auto inruil bij aankoop van een nieuwe auto. Wat is dan het afschrijvingsbedrag? Als voorbeeld: De oude auto geeft een inruil van 20.000 euro. Voor de nieuwe moet ik 10.000 bijbetalen. Is het (in 5 jaar) af te schrijven bedrag dan 30.000 euro? (het bedrag van de inruil + het bij te betalen bedrag) of 10.000 euro, omdat dat het factuurbedrag is?
Ik heb begrepen dat de bijtelling over die nieuwe auto dan wel 30.000 euro zou zijn. Wie kan me hier antwoord op geven?

Van Kleef, 23-01-2011 19:53 #1

Infoteur: Oeroek
Laatste update: 23-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 3
Schrijf mee!