InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hoogte heffingskortingen 2018

Hoogte heffingskortingen 2018

Hoogte heffingskortingen 2018 De hoogte en omvang van de heffingskortingen 2018 zijn belangrijk voor wat u netto aan salaris, loon en inkomen overhoudt. Deze heffingskortingen kunnen ervoor zorgen dat u onder de streep van uw loonstrookje in 2018 meer koopkracht hebt dan in 2017. Natuurlijk zijn de belastingtarieven belangrijk, maar wie een heffingskorting vergeet, verliest aan extra netto inkomen. De bekendste heffingskortingen zijn de algemene heffingskorting en de arbeidskorting, maar er zijn er meer. Waarop hebt u recht?

Heffingskortingen betekenen meestal meer netto inkomen in 2018

Sommige heffingskortingen in de loonbelasting en inkomstenbelasting vervangen de belastingvrije voet en belastingvrije som van vroeger. Andere heffingskortingen moeten u stimuleren om aan het werk te gaan of geven bijvoorbeeld aan een gezin met kinderen een extra inkomensondersteuning. Uw werkgever houdt met een aantal heffingskortingen automatisch rekening, maar niet met alle.

Het aantal heffingskortingen neemt af, maar het wordt wel ingewikkelder

Het merkwaardige van de heffingskortingen is, dat het aantal heffingskortingen al een aantal jaren minder wordt, maar dat sommige heffingskortingen die er nog zijn alleen maar ingewikkelder zijn geworden. Denk bijvoorbeeld aan de algemene heffingskorting. De algemene heffingskorting is niet langer een vast bedrag voor iedereen, maar wie meer verdient, krijgt juist minder. Wie promotie maakt of meerdere banen heeft, moet een deel van de genoten algemene heffingskorting weer terugbetalen. En dan is het bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting maar afwachten of u nog iets terugkrijgt of extra belasting moet betalen.

Belastingvereenvoudiging is op zijn plaats

Een belastingvereenvoudiging in de periode 2018-2022 lijkt dan ook op zijn plaats, maar de eerste effecten daarvan zullen nog niet in 2018 zichtbaar zijn. In 2018 zijn er de volgende heffingskortingen:
  • De algemene heffingskorting;
  • De arbeidskorting;
  • De inkomensafhankelijke combinatiekorting;
  • Enkele heffingskortingen voor AOW-gerechtigden
  • De jonggehandicaptenkorting;
  • De heffingskorting voor groene beleggingen.

Elke heffingskorting waarop u aanspraak kunt maken is een belastingteruggave. Anders gezegd als u zonder heffingskorting X 10.000 euro aan belasting betaalt, en heffingskorting X bedraagt in uw geval 2.000 euro, dan betaalt u nog maar 8.000 euro aan belasting. Maar ja, waarop hebt u recht en hoe hoog zijn de bedragen?

Hoogte van de bedragen van de heffingskortingen 2018

De kabinetsformatie in 2017 zorgt er mede voor dat er geen grote verschillen in de Miljoenennota 2018 staan voor uw belastingaangifte over 2018. Volgens de Miljoenennota 2018 (Prinsjesdag 2017) zien de heffingskortingen 2018 er als volgt uit (definitieve bedragen):

Hoogte heffingskortingen, loonheffingskortingen, 2018, jonger dan 66 jaar, de AOW-leeftijd

LoonheffingskortingenBelastingjaar 2018
Algemene heffingskortingmaximaal 2.265 euro
Arbeidskorting (maximaal)maximaal 3.249 euro
Inkomensafhankelijke combinatiekorting basis1.079 euro
Inkomensafhankelijke combinatiekortingmaximaal 2.801 euro
Jonggehandicaptenkorting 728 euro
Groen beleggen0,7%

Zoals u ziet gaat het dikwijls om maximale bedragen en niet iedereen zal recht hebben op het maximum. De maximale algemene heffingskorting is bijvoorbeeld tot een inkomen van ongeveer 20.000 euro. De bedragen zijn ook hoger dan voor wie recht heeft op AOW. Wie voor het eerst in 2018 AOW krijgt is 66 jaar.

Welke heffingskortingen 2018 voor 66+?

De bedragen voor wie recht heeft op AOW in 2018 zijn fors lager dan voor de jongeren. Dit verschil hangt vooral samen met het lagere belastingtarief in de eerste schijf van de loon- en inkomstenbelasting (voorlopige bedragen):

Hoogte heffingskortingen 2018 als u AOW-gerechtigd bent

HeffingskortingenBelastingjaar 2018
Arbeidskorting (maximum) maximaal 1.580 euro
Ouderenkorting1.418 euro maximaal
Alleenstaande ouderenkorting423 euro
Ouderenkorting boven inkomensgrens 36.057 euro72 euro
Groen beleggen0,7%

Doe vooral ook belastingaangifte inkomstenbelasting

Het komt nog wel eens voor dat men recht heeft op bepaalde heffingskortingen, men daarvan niet weet en er dan ook geen gebruik van maakt. Uw werkgever weet vast veel, maar misschien ook niet alles. Zo kunt u een tweede baan hebben waar u inkomen van hebt of hebt u een fiscale partner zonder inkomen. Als u een partner hebt zonder inkomen terwijl u zelf wel inkomen hebt, hebben jullie recht op de zogenaamde aanrechtsubsidie. De aanrechtsubsidie kan ook oplopen tot ruim 2.200 euro, toch zonde om dit geld niet op te halen bij de fiscus. Ook de inkomensafhankelijke combinatiekorting wordt nog wel eens vergeten. Bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting wordt duidelijk waar u precies recht op hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld terug van de Belastingdienst 2017 - 2018: belastingtipsGeld terug van de Belastingdienst 2017 - 2018: belastingtipsBelastingtips voor de belastingteruggave 2017 en 2018 zijn vaak welkom en kunnen ervoor zorgen dat u als particulier gel…
Heffingskortingen 2011 - 2012 (+ bedragen)Heffingskortingen 2011 - 2012 (+ bedragen)Een overzicht van de soorten heffingskortingen voor de inkomstenbelasting + bijbehorende bedragen voor 2011 en 2012 voor…
Inkomstenbelasting 2019: twee belastingtarieven en schijvenInkomstenbelasting 2019: twee belastingtarieven en schijvenTwee belastingschijven in 2019 en voor wie AOW heeft drie belastingschijven. De veranderingen in de belastingtarieven in…
Algemene heffingskorting 2018Algemene heffingskorting 2018De algemene heffingskorting 2018 is geen vast bedrag meer, maar een bedrag dat afhankelijk is van de hoogte van uw inkom…
Aanrechtsubsidie 2018 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2018 minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie 2018 is een extra belastingteruggave als u een relatief laag inkomen hebt. Daarom is het voor iemand…

Reageer op het artikel "Hoogte heffingskortingen 2018"

Reactie

Rodink, 08-10-2017 13:26 #1
Wat is voor de ouderen het belasting vrije bedrag van het spaargeld voor 2018? Reactie infoteur, 09-10-2017
Beste Rodink,
Het belastingvrije bedrag bedraagt in 2018 30.000 euro per persoon:

https://financieel.infonu.nl/belasting/43699-belastingen-de-belastingvrijstelling-sparen-en-vermogen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 19-09-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2018
Reacties: 1
Schrijf mee!