InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hoogte heffingskortingen 2018

Hoogte heffingskortingen 2018

Hoogte heffingskortingen 2018 De hoogte en omvang van de heffingskortingen 2018 zijn belangrijk voor wat u netto aan salaris, loon en inkomen overhoudt. Deze heffingskortingen kunnen ervoor zorgen dat u onder de streep van uw loonstrookje in 2018 meer koopkracht hebt dan in 2017. Natuurlijk zijn de belastingtarieven belangrijk, maar wie een heffingskorting vergeet, verliest aan extra netto inkomen. De bekendste heffingskortingen zijn de algemene heffingskorting en de arbeidskorting, maar er zijn er meer. Waarop hebt u recht?

Heffingskortingen betekenen meestal meer netto inkomen in 2018

Sommige heffingskortingen in de loonbelasting en inkomstenbelasting vervangen de belastingvrije voet en belastingvrije som van vroeger. Andere heffingskortingen moeten u stimuleren om aan het werk te gaan of geven bijvoorbeeld aan een gezin met kinderen een extra inkomensondersteuning. Uw werkgever houdt met een aantal heffingskortingen automatisch rekening, maar niet met alle.

Het aantal heffingskortingen neemt af, maar het wordt wel ingewikkelder

Het merkwaardige van de heffingskortingen is, dat het aantal heffingskortingen al een aantal jaren minder wordt, maar dat sommige heffingskortingen die er nog zijn alleen maar ingewikkelder zijn geworden. Denk bijvoorbeeld aan de algemene heffingskorting. De algemene heffingskorting is niet langer een vast bedrag voor iedereen, maar wie meer verdient, krijgt juist minder. Wie promotie maakt of meerdere banen heeft, moet een deel van de genoten algemene heffingskorting weer terugbetalen. En dan is het bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting maar afwachten of u nog iets terugkrijgt of extra belasting moet betalen.

Belastingvereenvoudiging is op zijn plaats

Een belastingvereenvoudiging in de periode 2018-2022 lijkt dan ook op zijn plaats, maar de eerste effecten daarvan zullen nog niet in 2018 zichtbaar zijn. In 2018 zijn er de volgende heffingskortingen:
  • De algemene heffingskorting;
  • De arbeidskorting;
  • De inkomensafhankelijke combinatiekorting;
  • Enkele heffingskortingen voor AOW-gerechtigden
  • De jonggehandicaptenkorting;
  • De heffingskorting voor groene beleggingen.

Elke heffingskorting waarop u aanspraak kunt maken is een belastingteruggave. Anders gezegd als u zonder heffingskorting X 10.000 euro aan belasting betaalt, en heffingskorting X bedraagt in uw geval 2.000 euro, dan betaalt u nog maar 8.000 euro aan belasting. Maar ja, waarop hebt u recht en hoe hoog zijn de bedragen?

Hoogte van de bedragen van de heffingskortingen 2018

De kabinetsformatie in 2017 zorgt er mede voor dat er geen grote verschillen in de Miljoenennota 2018 staan voor uw belastingaangifte over 2018. Volgens de Miljoenennota 2018 (Prinsjesdag 2017) zien de heffingskortingen 2018 er als volgt uit (definitieve bedragen):

Hoogte heffingskortingen, loonheffingskortingen, 2018, jonger dan 66 jaar, de AOW-leeftijd

LoonheffingskortingenBelastingjaar 2018
Algemene heffingskortingmaximaal 2.265 euro
Arbeidskorting (maximaal)maximaal 3.249 euro
Inkomensafhankelijke combinatiekorting basis1.079 euro
Inkomensafhankelijke combinatiekortingmaximaal 2.801 euro
Jonggehandicaptenkorting 728 euro
Groen beleggen0,7%

Zoals u ziet gaat het dikwijls om maximale bedragen en niet iedereen zal recht hebben op het maximum. De maximale algemene heffingskorting is bijvoorbeeld tot een inkomen van ongeveer 20.000 euro. De bedragen zijn ook hoger dan voor wie recht heeft op AOW. Wie voor het eerst in 2018 AOW krijgt is 66 jaar.

Welke heffingskortingen 2018 voor 66+?

De bedragen voor wie recht heeft op AOW in 2018 zijn fors lager dan voor de jongeren. Dit verschil hangt vooral samen met het lagere belastingtarief in de eerste schijf van de loon- en inkomstenbelasting (definitieve bedragen):

Hoogte heffingskortingen 2018 als u AOW-gerechtigd bent

HeffingskortingenBelastingjaar 2018
Arbeidskorting (maximum) maximaal 1.659 euro
Ouderenkorting1.418 euro maximaal
Alleenstaande ouderenkorting423 euro
Ouderenkorting boven inkomensgrens 36.346 euro72 euro
Groen beleggen0,7%

Doe vooral ook belastingaangifte inkomstenbelasting

Het komt nog wel eens voor dat men recht heeft op bepaalde heffingskortingen, men daarvan niet weet en er dan ook geen gebruik van maakt. Uw werkgever weet vast veel, maar misschien ook niet alles. Zo kunt u een tweede baan hebben waar u inkomen van hebt of hebt u een fiscale partner zonder inkomen. Als u een partner hebt zonder inkomen terwijl u zelf wel inkomen hebt, hebben jullie recht op de zogenaamde aanrechtsubsidie. De aanrechtsubsidie kan ook oplopen tot ruim 2.200 euro, toch zonde om dit geld niet op te halen bij de fiscus. Ook de inkomensafhankelijke combinatiekorting wordt nog wel eens vergeten. Bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting wordt duidelijk waar u precies recht op hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Heffingskortingen en echtscheidingHeffingskortingen en echtscheidingEen echtscheiding heeft vele gevolgen, financieel en emotioneel. Financieel kunnen er grote veranderingen door een echts…
AOW en belasting betalen: de heffingskortingenAOW en belasting betalen: de heffingskortingenOok over de AOW moet u in 2018 en 2019 belasting betalen. Gelukkig kunt u dit beperken door de heffingskortingen waarop…
Inkomstenbelasting 2018: belastingtarieven en schijvenInkomstenbelasting 2018: belastingtarieven en schijvenVoor uw netto loonstrookje 2018 zijn de tarieven inkomstenbelasting 2018, de heffingskortingen en belastingschijven esse…
Geld terug van de Belastingdienst 2018 - 2019: belastingtipsGeld terug van de Belastingdienst 2018 - 2019: belastingtipsBelastingtips voor de belastingteruggave 2018 en 2019 zijn vaak welkom en kunnen ervoor zorgen dat u als particulier gel…
Hoogte heffingskortingen 2016Hoogte heffingskortingen 2016Op welke heffingskortingen u in 2016 recht hebt is van grote invloed op het loon en inkomen dat u 2016 netto overhoudt.…

Reageer op het artikel "Hoogte heffingskortingen 2018"

Reacties

Hans, 20-01-2019 03:28 #3
Geachte heer.
In december 2018 is mijn AOW-leeftijd ingegaan. ( 1 x AOW )
Hoe wordt mijn heffingskorting berekend?.11/12 x 2265?
Loonheffing 11/12 x 36,55% = 33,5 %?.
Mvg.
Hans Reactie infoteur, 21-01-2019
Geachte hans,
Het aangepaste tarief loonbelasting als u in december 2018 voor het eerst recht krijgt op AOW en in belastingschijf schijf 1 zit, is 33,05% van uw jaarinkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. van de Veen, 13-04-2018 20:04 #2
Geachte redactie, Mijn vraag is of een scholier, die naast school werkt in loondienst, recht heeft op loonheffingskorting. Leeftijd 16 jaar en minimum loon. Vriendelijke groet, H. van de Veen. Reactie infoteur, 14-08-2018
Geachte H. van de Veen,
Als uw zoon belastingaangifte doet (voorlopige teruggaaf), dan heeft hij ook recht op de heffingskortingen:

https://financieel.infonu.nl/belasting/190341-hoogte-heffingskortingen-2019.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rodink, 08-10-2017 13:26 #1
Wat is voor de ouderen het belasting vrije bedrag van het spaargeld voor 2018? Reactie infoteur, 09-10-2017
Beste Rodink,
Het belastingvrije bedrag bedraagt in 2018 30.000 euro per persoon:

https://financieel.infonu.nl/belasting/43699-belastingen-de-belastingvrijstelling-sparen-en-vermogen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 14-08-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2018
Reacties: 3
Schrijf mee!