Belastingaangifte zelf doen of uitbesteden?
De meeste mensen kunnen hun belastingaangifte prima zelf doen, maar soms is aangifte doen zo ingewikkeld dat je hulp hierbij nodig hebt. Je kunt dan een belastingadviseur opzoeken. Dit kost geld, maar met een beetje geluk verdient de belastingadviseur zichzelf terug door aftrekposten op te voeren waarvan sommige mensen het bestaan niet weten. Maar hoe vind je een goede adviseur en hoe houd je de kosten laag?
Belastingadviseur kiezen
Helaas zijn niet alle belastingadviseurs toppers. Het beroep is niet beschermd, waardoor iedereen zich zo mag noemen. Het is verstandig om iemand te kiezen die is aangesloten bij een erkende organisatie, zoals de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs, de Nederlandse Federatie van Belastingadviseurs of het College van Belastingadviseurs. Zo moeten leden van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs de universitaire opleiding fiscaal recht of fiscale economie hebben afgerond, plus een driejarig aanvullend opleidingstraject. Bovendien schrijven beroepsorganisaties aan hun leden vaak verplicht een beroepsaansprakelijkheidsverzekering en klachtenregeling voor. Die zorgen ervoor dat je makkelijker verhaal kunt halen als je schade lijdt door een fout van de adviseur.
Kosten op advies besparen
De rekening wordt vaak goedkoper als je zelf zo veel mogelijk voorwerk doet. De meeste belastingadviseurs rekenen een uurtarief. Je kunt bijvoorbeeld eerst zelf de aangifte zoveel mogelijk invullen. Daarna neem je deze door met de adviseur. Je kunt ook ervoor kiezen alleen een adviseur in te schakelen bij belangrijke wijzigingen, zoals het starten van een eigen bedrijf of een echtscheiding.
Leg aan het begin van elk jaar een map aan, waarin je gedurende het jaar informatie stopt die belangrijk is voor de belastingaangifte. Orden de map op thema’s zoals huis, pensioen, spaar- en beleggingsrekeningen. Dit scheelt uiteindelijk veel zoekwerk voor jezelf en de adviseur. Als je geen geld hebt voor een adviseur, kun je ook gratis de Belastingtelefoon bellen. Bedenk wel dat de medewerkers het standpunt van de Belastingdienst vertegenwoordigen.
Uitbesteden hoeft niet altijd duur te zijn. Leden van een vakbond of ouderenbond kunnen hier vaak gratis of goedkoop hulp vragen. Ouderen en mensen met een laag inkomen kunnen ook een beroep doen op de gratis aangiftehulp van de Belastingdienst. En anders is er vaak wel een student fiscaal recht te vinden die wat wil bijverdienen.
Zelf aangifte doen
Vaak ben je een dief van je eigen portemonnee als je geen aangifte doet. En vaak lijkt het ingewikkelder dan het daadwerkelijk is. In het algemeen geldt dat iemand met een 'recht-toe-recht-aan'-aangifte deze prima zelf kan doen. Dit is bijvoorbeeld het geval als er alleen een salaris uit loondienstverband is, een eigen woning met eventueel een hypotheek en een bescheiden box 3-vermogen. Als je besluit om zelf aangifte te doen, zorg er dan wel voor dat je de teksten en regels die op jouw situatie van toepassing zijn goed begrijpt. Met de vooraf ingevulde aangifte wordt het tegenwoordig ook al een stuk eenvoudiger om de aangifte inkomensbelasting zelf te doen.
Wat heb je nodig bij de aangifte?
Elektronisch of op papier
Aangifte doen kan op twee manieren: elektronisch met het programma van de Belastingdienst of op papier. De papieren versie is niet aan te bevelen: je hebt er veel meer werk aan en mist bovendien de berekeningen die het elektronische programma voor je maakt, zoals drempels voor de diverse aftrekposten. En als je de aangifte hebt ingevuld, berekent het programma automatisch de verschuldigde belasting in elke box.
Vooraf ingevulde aangifte
Je kunt tegenwoordig kiezen voor een deels ingevulde aangifte inkomstenbelasting als je elektronisch aangifte doet. Deze aangifte bespaart je invulwerk, want de Belastingdienst zet er alle gegevens in die al bekend over je zijn. In de ingevulde aangifte staan onder andere al je naam, adres, geboortedatum, burgerservicenummer, loon, banksaldo, spaartegoeden, WOZ-waarde van je eigen woning, betaalde hypotheekrente en de heffingskortingen waarvoor je in aanmerking komt. Hoe handig dit ook is, controleer of de al ingevulde gegevens daadwerkelijk kloppen.
Voorbereiding
Zorg dat je een print van de vorige aangifte bij de hand hebt. Daarnaast heb je voor het invullen (en ook voor het controleren van de al ingevulde aangifte) onder andere de volgende papieren nodig:
- burgerservicenummer;
- jaaropgaven van werkgevers en uitkeringsinstanties;
- WOZ-beschikking;
- opgave met de hoogte van de hypotheekschuld, betaalde hypotheekrente en kosten die met de lening te maken hebben;
- saldi van spaar- en beleggingsrekeningen;
- saldi van ander belast vermogen;
- bewijsmateriaal van aftrekposten.
Ingevuld?
Als je klaar bent, maak dan een print van de aangifte voordat je deze instuurt. Het is altijd goed de aangifte nog eens door te lezen en te vergelijken met die van vorig jaar. Bewaar ook altijd eventuele bewijsstukken zoals rekeningen, overschrijvingen en jaaropgaven. De fiscus kan er later naar vragen.