InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Bouwkavel kopen: wat betekent dat fiscaal?

Bouwkavel kopen: wat betekent dat fiscaal?

Bouwkavel kopen: wat betekent dat fiscaal? Wat zijn de fiscale gevolgen van het kopen van een bouwkavel in 2018, 2019 of 2020? Kunt u de hypotheekrente aftrekken, betaalt u hierover inkomstenbelasting? Moet u over een bouwkavel onroerend goed belasting betalen en zo ja over welke WOZ-waarde dan? Kopen of erfpacht, btw of overdrachtsbelasting? Er komt heel wat kijken bij het kopen van bouwkavel. Wat speelt hier fiscaal allemaal? Een aantal vragen over het kopen van een woonkavel op een rij.

Wat is een bouwkavel?

Een bouwkavel is een stuk grond waarop volgens het bestemmingsplan gebouwd mag worden. Het kan daarbij gaan om een woning, maar ook een bedrijfspand. Gemeenten verkopen deze bouwgrond met als doel dat de eigenaar er ook echt op gaat bouwen. Sinds de crisis op de woningmarkt zijn de prijzen van bouwgrond in veel gevallen omlaag gegaan. Daardoor is het voor wie een nieuwe woning wil bouwen een aantrekkelijk alternatief voor het kopen van een al bestaande woning. Bouwkavel en woonkavel worden door elkaar gebruikt.

Betaal ik btw of overdrachtsbelasting over een bouwkavel?

Bouwgrond kost u 6% overdrachtsbelasting, maar in plaats hiervan kan ook 21% aan btw in rekening worden gebracht. Hoe zit dat, want dat is financieel gezien een groot verschil? Bepalend voor het belastingtarief is of uw bouwkavel een bouwterrein is. En hiervan is volgens de Hoge Raad sprake als op het moment van de levering van de grond deze ook daadwerkelijk bestemd is om hierop te bouwen of als de kavel met die intentie wordt gekocht. Wilt u een woning bouwen, dan moet u dus rekening houden met 21% extra aan btw. Vraag de gemeente hier naar.

Wat is de WOZ-waarde van de bouwkavel?

De gemeente bepaalt de WOZ-waarde van uw bouwkavel. Als de grond onbebouwd is, gaat het alleen om de waarde van de grond. Als er een plan is voor bebouwing, wordt ook de waarde van de bebouwing gewaardeerd. De totale WOZ-waarde in een jaar is dan gelijk aan de waarde van de grond plus het het percentage van de bebouwing die gereed is. Dus als de woning exclusief grond 300.000 euro waard is en in een jaar is 30% van de nieuwbouwwoning af, dan telt u dat jaar bij de grondwaarde nog eens 90.000 euro op.

Betaal ik onroerend goed belasting over een bouwkavel?

Ja u betaalt onroerend goed belasting over een bouwkavel. Ook eigenaren van bouwgrond krijgen immers een gemeentelijke heffing. Zolang nog niet met de bouw is gestart, betaalt u over de waarde van de bouwkavel het percentage onroerend goed belasting OZB voor niet-woningen. Dit verandert in de gemeentelijke belasting voor woningen zodra het bouwsel er staat en er sprake is van een woonbestemming.

Bouwgrond fiscaal: gevolgen voor de inkomstenbelasting

Als u een kavel financiert met een hypotheek is de hypotheekrente fiscaal aftrekbaar als binnen uiterlijk drie jaar na verwerving van de grond de woning is voltooid. Nu een kavel kopen, financieren met een hypotheek en na een jaar onbebouwd doorverkopen betekent dus dat u geen recht hebt op hypotheekrenteaftrek. Natuurlijk moet de hypotheek ook aan de nieuwe eisen van een hypotheek voldoen waarvan de belangrijkste eis is dat u maandelijks een deel van de lening aflost.

Conclusie bouwkavel kopen in 2018, 2019 of 2020

Het kan aantrekkelijk zijn om een bouwkavel te kopen en uw eigen woning hierop te laten bouwen. Zeker als een gemeente de grondprijzen heeft verlaagd. Bekijk vooraf goed wat de totale prijs van bouwkavel en bebouwing gaan worden, hoe u het geheel kunt financieren en wat voor u de fiscale gevolgen zijn. Win hierover altijd voldoende advies in en val niet direct voor alleen de mooie locatie. Overigens zijn er voldoende gemeenten die de grond in erfpacht uitgeven met daarbij de mogelijkheid om pas op een later moment zelf eigenaar te worden van de grond.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Erfpacht en de Wet Hillen als aftrekpost eigenwoningschuldErfpacht en de Wet Hillen als aftrekpost eigenwoningschuldWie in 2017, 2018 of 2019 weinig hypotheek op zijn huis heeft, kan met de Wet Hillen zijn hypotheek voordelig aflossen e…
Een woning kopen met erfpachtEen woning kopen met erfpachtErfpacht: het huren van grond die bij een woning hoort. Een woning kopen met erfpacht heeft zijn voor-en zijn nadelen. E…
Aftrek rijksmonument 2017Aftrek rijksmonument 2017Wat is de aftrek voor een rijksmonument in 2017 bij de Belastingdienst? Hoeveel u mag fiscaal aftrekken voor uw rijksmon…
Rijksmonument en de fiscale aftrek in 2011Rijksmonument en de fiscale aftrek in 2011Koop een Rijksmonument en profiteer van de fiscale voordelen van een monument. Tot 2010 betaalde u tijdelijk geen overdr…
De fiscaal aftrekbare verhuiskostenDe fiscaal aftrekbare verhuiskostenWie gaat verhuizen krijgt met nieuwe kosten huis te maken, de overdrachtsbelasting maar ook met kosten die fiscaal aftre…

Reageer op het artikel "Bouwkavel kopen: wat betekent dat fiscaal?"

Reacties

Henk, 24-09-2019 19:08 #5
Wij hebben een kavel op het oog. Er staat nu een grote loods op. Inpandig is er een woning gemaakt. De schuur incl. de woning wordt gesloopt door de verkoper. Op de plaats mag een nieuwe woning gebouwd worden binnen het woonblok. Wat betaal ik voor overdrachtsbelasting?

groeten henk Reactie infoteur, 28-09-2019
Beste Henk,
U betaalt 6% overdrachtsbelasting voor de bouwgrond. Voor de opstal zal een deel 6% en een deel (woning) 2% zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sandra, 15-07-2019 12:01 #4
Hoe zit het wanneer je een perceel met bouwvergunning van de buurman koopt?
Betaal je er dan 6% overdrachtsbelasting over of 21% belasting? Ik kan geen duidelijk antwoord hierop vinden… Reactie infoteur, 16-07-2019
Beste Sandra,
Gaat het om bebouwde grond en worden de gebouwen erop gesloopt, dan hebt u te maken met 6% overdrachtsbelasting. Had de opstal een woonbestemming, dan kan dit zelfs 2% zijn. Gaat het om een bouwterrein (grond dat is gekocht met de bestemming om te bouwen), dan betaalt u 21% btw.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Odet, 11-07-2019 14:18 #3
Hoe zit t met de woz van een kavel die in het nieuwe bestemmingsplan als bouwgrond is beschreven maar de gemeente doet jaren moeilijk en heeft nog geen vergunning verlengd om er iets op te bouwen. De gemeente heeft de WOZ waarde verhoogd naar bouwgrond en betaal jaren de volle mep qua gemeentelijke belastingen en ook in box 3, maar heb nog steeds geen vergunning om er iets op te zetten. Reactie infoteur, 14-07-2019
Beste Odet,
Als de gemeente een kavel kwalificeert als bouwgrond, wordt deze ook als zodanig gewaardeerd. Als u permanent geen toestemming hebt om erop te bouwen, is het geen bouwgrond. Als u nog geen toestemming hebt om erop te bouwen omdat de vergunning nog niet rond is, kan het nog steeds om bouwgrond gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Machiel, 03-04-2019 11:58 #2
Hoe zit het wanneer ik nu een bouwkavel eerst aankoop uit eigen geld omdat mijn optie verloopt. Vervolgens ga ik over 5 maanden de hypotheek regelen voor de bouw van de woning. Kan ik dan het geld - dat ik heb voorgeschoten voor de aankoop van de grond - weer opnemen in de hypotheek en is de rente daarover dan aftrekbaar? Reactie infoteur, 04-04-2019
Beste Machiel,
Als u een bouwkavel koopt met eigen geld en daarna de aankoop (her)financiert met een hypotheek, is de hypotheekrente niet fiscaal aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Christian, 08-03-2019 15:13 #1
Hoe zit het als je de belastingaangifte doet over 2018 nadat je in dit jaar een bouwkavel hebt gekocht maar nog niet bent begonnen met het bouwen? Krijg je dan nog iets terug?

Vriendelijke Groet Reactie infoteur, 11-03-2019
Beste Christian,
Als de bouwkavel is gefinancierd, kan bijvoorbeeld de hypotheekrente aftrekbaar zijn:

https://financieel.infonu.nl/hypotheek/13767-alle-aftrekbare-kosten-eigen-woning-2018-en-2019.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-09-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Erfpacht en erfpachtcanon
Reacties: 5
Schrijf mee!