InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Heb ik recht op arbeidskorting?

Heb ik recht op arbeidskorting?

De arbeidskorting is een korting op de heffing over je bruto inkomen. Deze korting moet het aantrekkelijk maken om te werken in vergelijking met het ontvangen van een uitkering. Door te schuiven met deze korting kan de verhouding tussen werkenden en uitkeringsgerechtigden worden bijgesteld. Bij werknemers wordt deze korting gelijk verwerkt in het nettoloon. Bij ondernemers via de Belastingdienst. Alle Nederlanders hebben in ieder geval recht op een bestaansminimum. Voor gezinnen is de bodem gesteld op het minimumloon. Gezinnen met een lager gezinsinkomen hebben recht op een aanvulling tot het bestaansminimum. Hierdoor kan de situatie ontstaan dat een gezin zonder werk met een bijstandsuitkering niet slechter uit is dan een gezin waar het minimumloon binnen komt. Dit is niet de gedachte achter ons sociaal stelsel. Onder andere door de arbeidskorting wordt het werken gestimuleerd. Mensen moeten een financiële stimulans hebben om aan het werk te gaan.

Hoe hoog is de arbeidskorting?

Het werken wordt gestimuleerd met deze heffingskorting, maar het voordeel voor hogere inkomens is lager in vergelijking met de lage inkomens. Deze heffing wordt dus ook gebruikt om belastingplichtigen met hoge inkomens extra te belasten. De arbeidskorting voor 2015 bedraagt maximaal 2.220 tot de pensioengerechtigde leeftijd. Belastingplichtigen die een AOW uitkering ontvangen hebben maximaal recht op 1.132.

Hoe bereken je jouw recht op arbeidskorting?

Het recht op arbeidskorting stijgt in eerste instantie met het stijgen van het inkomen. Vanaf een bepaald punt daalt vervolgens het bedrag weer waar je recht op hebt. De berekening van de rechten gebeurt aan de hand van een formule. Op het internet zijn er berekeningstools te vinden, maar wij leggen jou ook uit hoe je het zelf met de rekenmachine kunt berekenen. Voor de berekening gaan wij uit van een werknemer of ondernemer die de pensioengerechtigde leeftijd nog niet heeft bereikt.

Berekening arbeidskorting

Inkomen tot 9.010

Bedraagt je inkomen minder dan 9.010? Dan bestaat er recht op een korting van 1,81% van het inkomen.

Tussen 9.010 en 19.463

Bij een inkomen boven de 9.010 en lager dan 19.463, heb je recht op:
163 + 19,679% van inkomen. Bij de berekening moet er 9.010 van het inkomen worden afgetrokken. Voorbeeld: Je hebt een inkomen van 19.000. De korting bedraagt: 19.000 - 9.010 = 9.990 x 19,679% = 1.966 (afgerond) + 163 = 2.129.

Rechten tussen 19.463 en 49.770

Bij een inkomen tussen 19.463 en 49.770 bedraagt de korting het maximale bedrag, namelijk 2.220.

Vanaf 49.770

Belastingplichtigen met een inkomen vanaf 49.770 bouwen de arbeidskorting juist weer af. De afbouw bedraagt 4%, maar er blijft minimaal 184 aan korting over.

Voor gepensioneerden zijn er andere formules beschikbaar om de korting te berekenen.

Werknemers krijgen het verrekend via het salaris, en ondernemers?

Bij werknemers wordt de arbeidskorting al verwerkt in de salarisadministratie. De verwerkte korting is ook terug te vinden op de jaaropgave. Bij ondernemers gaat de verrekening van de korting via de Belastingdienst. Bij de jaarlijkse aangifte wordt de korting automatisch meegenomen. Dit hoeft niet speciaal aangevraagd worden.
Gerelateerde artikelen
Arbeidskorting 2017 hogerArbeidskorting 2017 hogerDe arbeidskorting 2017 in de inkomstenbelasting wordt bijna voor iedereen iets hoger dan in 2016. Met soms een paar hond…
Arbeidskorting 2016 omhoogArbeidskorting 2016 omhoogDe arbeidskorting 2016 gaat bijna voor iedereen omhoog ten opzichte van 2015. Zo wil het kabinet werken en loon uit arbe…
Arbeidskorting 2018: welke bedragenArbeidskorting 2018: welke bedragenDe arbeidskorting 2018 stimuleert u fiscaal om te gaan werken. Tot ongeveer een modaal arbeidsinkomen zorgt de arbeidsko…
Arbeidskorting 2013  hoogte en voorwaardenArbeidskorting 2013 hoogte en voorwaardenWat is de hoogte van de arbeidskorting 2013? Wat zijn de voorwaarden voor de arbeidskorting 2013 en waar hebt u recht op…
Arbeidskorting 2015Arbeidskorting 2015De arbeidskorting 2015 zal voor velen van ons tot een paar honderd euro hoger zijn dan in 2014. Hebt u er ook recht op?…
Bronnen en referenties
  • http://blog.geld.nl/Geldzaken/Arbeidskorting.aspx

Reageer op het artikel "Heb ik recht op arbeidskorting?"

Reacties

R. Donker, 07-01-2016 15:56 #5
Ik werk in de zorg en verdien maandelijks 1089,47 bruto, en op mijn loonstrook wordt maandelijks een arbeidskorting van 80,17 euro gegeven, is dit goed?

Taeke König, 19-12-2015 13:19 #4
Hallo,

Ik wil op 61-jarige leeftijd mijn pensioen laten ingaan (keuzepensioen) en daarna nu en dan gaan invallen op scholen.
Krijg je dan ook arbeidskorting en zo ja, hoeveel?

Met vriendelijke groet, Taeke

Henk, 14-07-2015 12:06 #3
Hallo,
Had deze vraag gesteld aan de belastingdienst, maar die wisten het niet goed.
Ze wisten niet eens als je via een faillissement in de ww terecht komt je je wel recht hebt op arbeidskorting.
Mijn vraag is als je via een faillissement in zoals bij mijn geval in de WGA 100% terecht komt <na 2 jaar ziektewet>is er dan ook recht op arbeidskorting?
Kon niks vinden over na faillissement in de WGA.

Frans, 05-06-2015 01:03 #2
Ik ga per 1 juli met vroegpensioen. mijn inkomen is dit halfjaar 20.000. heb ik dan recht op het volledige arbeidskorting of alleen voor het eerste half jaar?

Drie (infoteur), 10-01-2015 15:35 #1
Hallo Juul,
Goed dat je hier een kort en helder artikel aan wijdt!
Even voor de zekerheid 2 vragen:
1) de berekeningen (daar waar je vermeld 'inkomen') betreffen dus inkomen uit werk, en niet uit -bijv.- een WW-uitkering (letterlijk is dat ook inkomen lijkt me), en
2) betreft het bruto bedragen? -lijkt me wel maar daar is vaak onduidelijkheid over, ook op de site van de Belastingdienst, vandaar-
Groet! collega-Infonu-schrijver Drie Reactie infoteur, 11-01-2015
Bij WW heb je geen recht op de arbeidskorting, tenzij de uitkering is veroorzaakt door een faillissement. Het zijn bruto bedragen.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 10-01-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 5
Schrijf mee!