Heb ik recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting?

Eén van de heffingskortingen die de belastingheffing over je inkomen kan verlagen is de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Om recht te hebben op deze heffingskorting moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. De hoogte van de korting is afhankelijk van de hoogte van het inkomen. De heffingskorting geldt alleen voor ouders van jonge kinderen. De inkomensafhankelijke combinatiekorting is een heffingskorting voor werkende ouders met kinderen tot 12 jaar oud. De voorwaarden om hiervoor in aanmerking te komen zijn de volgende:
  • In het jaar van de aangifte heb je een kind tot 12 jaar oud
  • Jouw arbeidsinkomen is hoger dan 4.857 (2015) of je hebt recht op een zelfstandigenaftrek
  • Je hebt geen fiscale partner, of jouw partner heeft een hoger inkomen
  • Jouw kind moet minimaal zes maanden op jouw adres zijn ingeschreven volgens de gemeente

Er moet minimaal gedurende zes maanden van het belastingjaar aan deze voorwaarden worden voldaan.

Wat wordt er verstaan onder arbeidsinkomen?

De korting wordt verstrekt over het arbeidsinkomen. Hieronder wordt onder andere verstaan: loon, winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden. Bijvoorbeeld dus niet over een bijstandsuitkering. De inkomensafhankelijke combinatiekorting is dus bestemd voor werkende belastingplichtigen. Dit is een stimulans voor ouders met jonge kinderen om aan het werk te gaan. Het werken wordt beloont met deze heffingskorting.

Zijn er ook rechten bij co-ouderschap?

Indien er sprake is van co-ouderschap, kun je toch recht hebben op inkomensafhankelijke combinatiekorting ondanks dat de kinderen staan ingeschreven op het adres van de andere ouder. Hiervoor geldt als voorwaarde dat de kinderen ten minste drie dagen per week bij beide huishoudens horen. Dit kan bijvoorbeeld worden aangetoond met het echtscheidingsconvenant.

Hoe hoog is de inkomensafhankelijke combinatiekorting

De hoogte van de korting is afhankelijk van jouw arbeidsinkomen. Ook deze heffingskorting wordt gebruikt om de hoogste lasten neer te leggen bij de Nederlanders met het hoogste inkomen.

Inkomen tot 4.857

Bij een dergelijk laag inkomen bestaat er geen recht op deze korting. Heb je recht op zelfstandigenaftrek? Dan heb je recht op 1.033 aan heffingskorting.

Inkomen tussen 4.857 en 32.832

Er bestaat recht op een inkomensafhankelijke combinatiekorting van 1.033 + 4% over het arbeidsinkomen minus 4.857.
Voorbeeldberekening : Je hebt een inkomen van 30.000. Hoe hoog is de heffingskorting? Eerst moet je het arbeidsinkomen verlagen met 4.857. Dit komt uit op 25.143. Van dit bedrag moet je 4% nemen. Komt uit op 1005,70 + 1.033 = 2.039.

Inkomen hoger dan 32.832

De inkomensafhankelijke combinatiekorting komt uit op 2.152.

Voor belastingplichtigen vanaf de pensioengerechtigde leeftijd gelden er lagere bedragen.

Wat gebeurt er als fiscale partners exact hetzelfde inkomen hebben?

De korting wordt toegekend aan de partner met het laagste inkomen. Theoretisch is het mogelijk dat beide hetzelfde inkomen hebben. In dat geval gaat de korting naar de oudste partner.

Wat gebeurt er bij overlijden van kinderen?

Door overlijden kan de situatie ontstaan dat er niet minimaal zes maanden aan de voorwaarden wordt voldaan. Als deze situatie ontstaan is door overlijden van een kind, bestaat er toch recht op de heffingskorting.
Gerelateerde artikelen
Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2015Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2015Ook in 2015 kan de inkomensafhankelijke combinatiekorting voor een gezin met kinderen een fors bedrag aan heffingskortin…
Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2016 omhoogInkomensafhankelijke combinatiekorting 2016 omhoogHebt u recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting 2016? Ruim 1 miljoen Nederlanders ontvangen van de belastingdi…
Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2019Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2019In 2019 daalt de inkomensafhankelijke combinatiekorting voor veel gezinnen. Het kabinet Rutte 3 voert een aantal wijzigi…
Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2017Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2017In 2017 werk en kinderen combineren geeft het recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting 2017. De inkomensafhank…

Belastingdienst, waarop heb ik recht in 2019 en 2020?Belastingdienst, waarop heb ik recht in 2019 en 2020?Waarop hebt u recht in 2019 en 2020 bij de Belastingdienst? Een goede vraag voor de Belastingdienst, immers als u niet v…
Heb ik recht op arbeidskorting?De arbeidskorting is een korting op de heffing over je bruto inkomen. Deze korting moet het aantrekkelijk maken om te we…
Bronnen en referenties
  • http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/heffingskortingen/inkomensafhankelijke_combikorting/inkomensafhankelijke_combinatiekorting_2015
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/inkomstenbelasting/vraag-en-antwoord/wat-is-een-heffingskorting-en-welke-heffingskortingen-zijn-er.html

Reageer op het artikel "Heb ik recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting?"

Reacties

Nadia, 07-11-2015 21:04 #2
Wat gebeurd er als je aan alle eisen voldoet alleen is je jongste kind geen 12 jaar meer heb je dan nog recht op deze korting?
Graag een reactie aub

Marcella, 06-03-2015 21:04 #1
Ik ontvang momenteel een uitkering, krijg dus geen inkomen uit arbeid. Van mijn uitkering wordt wel 103 euro per maand aan inkomensafhankelijke combinatiekorting ingehouden, (waardoor mijn uitkering, als alleenstaand ouder op 809 euro p.m.) komt.). Ik krijg echter deze inkomensafhankelijke combinatiekorting niet, en als ik het goed lees op het internet heb ik er ook geen recht op! Hoe kan nu iets ingehouden worden als je er geen recht op hebt en het niet ontvangt?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 11-01-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 2
Schrijf mee!