InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Arbeidskorting 2018: welke bedragen

Arbeidskorting 2018: welke bedragen

Arbeidskorting 2018: welke bedragen De arbeidskorting 2018 stimuleert u fiscaal om te gaan werken. Tot ongeveer een modaal arbeidsinkomen zorgt de arbeidskorting ervoor dat u netto meer van uw loon overhoudt. Wie werkt heeft volgens de loonbelasting en inkomstenbelasting recht op deze heffingskorting. Zodra u meer dan modaal verdient, wordt de arbeidskorting 2018 lager. Op welke bedragen kunt u aanspraak maken zodat ook u netto meer overhoudt van uw loon?

Inhoud

Wat is de arbeidskorting in de loonbelasting en inkomstenbelasting?

De arbeidskorting is een fiscaal instrument dat ervoor zorgt dat werken ook loont. Naarmate u meer arbeidsinkomen hebt, hebt u een groter belastingvoordeel. Althans, u moet ook weer niet meer dan ongeveer 32.500 euro per jaar verdienen, want dan daalt de arbeidskorting weer en houdt u van uw extra salaris minder over. De arbeidskorting is namelijk inkomensafhankelijk.

Op hoeveel arbeidskorting heb ik in 2018 recht, welke bedragen?

Het recht op arbeidskorting is niet leeftijdsafhankelijk, maar afhankelijk van de vraag of u inkomen uit werk hebt of niet. Wie AOW heeft en via zijn werk geld bijverdient, heeft ook recht op de arbeidskorting. Deze arbeidskorting is een heffingskorting, een belastingteruggave, die wijzigt naarmate u meer of minder verdient (definitieve cijfers 2018):

Bedragen arbeidskorting in 2018 als u nog geen recht hebt op AOW:

ArbeidsinkomenHoogte arbeidskorting
minder dan 9.4581,764% van uw arbeidsinkomen
tussen 9.458 en 20.450 167 + 28,064% x (arbeidsinkomen - 9.458)
tussen 20.450 en 33.112 3.249
tussen 33.112 en 123.362 3.249 - 3,6% x (arbeidsinkomen - 33.112)
meer dan 123.362 0

Bedragen arbeidskorting in 2018 als u recht hebt op AOW:

minder dan 9.4580,901% x arbeidsinkomen
tussen 20.450 en 33.112 1.659
meer dan 123.362 0

Er zijn dus vijf schijven binnen de arbeidskorting. Het maximale bedrag aan arbeidskorting wordt bereikt bij een inkomen tussen 20.108 en 32.444. In die derde schijf is het bedrag vast en niet inkomensafhankelijk. Daarboven wordt het minder plezierig, want dan daalt de arbeidskorting geleidelijk. Kennelijk is de fiscus van mening dat iemand met een dergelijk hoog inkomen minder of zelfs geen fiscale prikkel via deze heffingskorting nodig heeft.

Bijverdienen en de arbeidskorting

Als u bijverdient bij dezelfde werkgever, dan kan de werkgever u de juiste arbeidskorting toekennen. Verdient u ook bij bij een andere werkgever, heeft u twee banen, dan is een juiste afstemming veel moeilijker. Zoals u uit de tabellen kunt opmaken, kunt u als u bijverdient nog recht hebben op een extra arbeidskorting, een belastingmeevaller. Maar het kan ook zijn dat uw totale inkomen hoger wordt dan 32.444, waardoor u een deel van de arbeidskorting zult moeten inleveren. Wie meer verdient dan ongeveer 122.000 euro heeft helemaal geen arbeidskorting.

U werkt enkele maanden

Bij de berekening van de heffingskortingen wordt gekeken naar uw jaarinkomen. Als u een paar maanden werkt en bijvoorbeeld een paar maanden een uitkering hebt, is de arbeidskorting alleen van toepassing op uw arbeidsinkomen en niet op uw uitkering. Voor de belastingtarieven wordt er geen onderscheid gemaakt tussen uw loon en uitkering, het belastingvoordeel zal bij inkomen uit werk echter groter zijn. Andersom is het ook zo dat wie een uitkering heeft en na enkele maanden werk vindt, zal merken dat hij netto meer van zijn loon uit werk kan overhouden wat een stimulans is om te gaan werken.

Belastingaangifte inkomstenbelasting doen

Voor de meesten van ons wordt pas na afloop van een jaar duidelijk of er genoeg belasting is betaald, wat er werkelijk is verdiend en of u nog een extra belastingaanslag van de fiscus kunt verwachten. Die extra naheffing zou bijvoorbeeld kunnen ontstaan door de arbeidskorting als u meer arbeidskorting hebt ontvangen dan bij uw jaarinkomen uit arbeid hoort. Als u ook ander inkomen hebt ontvangen dan alleen inkomen uit arbeid (AOW of lijfrente bijvoorbeeld), dan is dat inkomen niet van invloed op de hoogte van de arbeidskorting waarop u in 2018 recht hebt.

Conclusie

De arbeidskorting is zeker een heffingskorting om goed in de gaten te houden, want niemand zit te wachten op een bijbetaling aan de Belastingdienst. Dan slaat een mooie meevaller om in een ongewenste tegenvaller. Tot een modaal inkomen stijgt uw arbeidsinkomen maar als u meer verdient dan dat, neemt de belastingkorting af.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Arbeidskorting 2017 hogerArbeidskorting 2017 hogerDe arbeidskorting 2017 in de inkomstenbelasting wordt bijna voor iedereen iets hoger dan in 2016. Met soms een paar hond…
Arbeidskorting 2014Arbeidskorting 2014De arbeidskorting 2014 gaat voor sommigen omhoog, maar als u meer dan 40.721 euro aan arbeidsinkomen hebt gaat deze bela…
Arbeidskorting 2013  hoogte en voorwaardenArbeidskorting 2013 hoogte en voorwaardenWat is de hoogte van de arbeidskorting 2013? Wat zijn de voorwaarden voor de arbeidskorting 2013 en waar hebt u recht op…
Hoogte heffingskortingen 2018Hoogte heffingskortingen 2018De hoogte en omvang van de heffingskortingen 2018 zijn belangrijk voor wat u netto aan salaris, loon en inkomen overhoud…
Arbeidskorting 2016 omhoogArbeidskorting 2016 omhoogDe arbeidskorting 2016 gaat bijna voor iedereen omhoog ten opzichte van 2015. Zo wil het kabinet werken en loon uit arbe…

Reageer op het artikel "Arbeidskorting 2018: welke bedragen"

Reacties

Sylvia, 19-06-2018 15:16 #3
Beste Zeemeeuw,

Ik heb inkomsten uit werk, maar slechts voor 12 uur in de week.
De rest wordt aangevuld door de bijstand. Kun je dan ook arbeidskorting aanvragen?
Is het misschien zo dat mijn werkgever dat al verrekend en ik door al die termen niet weet hoe zij dat noemen?

Alvast dank voor uw antwoord,
Sylvia Reactie infoteur, 20-06-2018
Beste Sylvia,
Voor het aantal uren dat u werkt hebt u recht op arbeidskorting. Dat kan, maar alleen de salarisadministratie kan u hierover uitsluitsel geven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jos B., 25-01-2018 00:29 #2
Beste Zeemeeuw,
Ik ben 61 jaar en ik ontvang reeds een bedrijfspensioenuitkering en ik heb inkomsten uit het ter beschikking stellen van bezittingen. Heb ik dan in 2018 recht op arbeidskorting? Zo, neen heb ik dan in dezelfde situatie, maar dan in combinatie met 1000,- aan inkomsten als ZZPer wel recht op arbeidskorting?
Dank u wel. Reactie infoteur, 25-01-2018
Beste Jos B,
U hebt recht op de arbeidskorting als u ook in het heden werk verricht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arie Broekhuizen, 06-10-2017 21:23 #1
Beste Zeemeeuw.
De hoogte van de arbeidskorting is inkomensafhankelijk en afhankelijk van je Arbeidsinkomen. Indien je hiernaast nog meer inkomen hebt welke niet uit arbeid is verkregen, is de hoogte van de arbeidskorting hiervan eveneens afhankelijk? M.a.w. is de arbeidskortingafbouw afhankelijk van alleen je arbeidsinkomen of van het totale inkomen. In de publicatie van de belastingdienst kom ik hier niet uit.
B.v.d. voor uw antwoord. Reactie infoteur, 09-10-2017
Beste Arie Broekhuizen,
De arbeidskorting is alleen afhankelijk van het arbeidsinkomen inclusief ziektewetuitkering en andere inkomsten die u krijgt doordat u in loondienst bent en inclusief inkomsten uit overige werkzaamheden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-12-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2018
Reacties: 3
Schrijf mee!